Dålig uppkoppling när jag INTE laddar ner

Permalänk

Dålig uppkoppling när jag INTE laddar ner

Hej alla klockare, som rubriken lyder så strular mitt nya nätverk.
fick hem mitt ADSL idag, bestående av en bandbredd på 12-30 ifrån Telia med en medföljande router (technicolor tg799 tror jag den heter).
hursomhelst så har jag otroligt seg uppkoppling när jag surfar osv såvida jag inte laddar ner en torrent på utorrent samtidigt för då blir det genast så snabbt som det bör vara, min ned hastighet ligger på drygt 3 Mbit/s på utorrent.

Ett prakt exempel var när jag skulle uppdatera lite spel på steam och märkte då att den laddade ner patchen i drygt 5 bytes, men så fort jag började ladda ner en torrent så gick steams ned hastighet upp till 500-700 kb/s.
Detta hjälper även när jag surfar omkring på webben.

Är det någon som har varit med om någonting liknande och kan hjälpa mig?

Jag ursäktar för min röriga beskrivning men ligger super trött i sänge just nu och grubblar.

Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju bara säga att jag haft samma någon gång, problemet va som tydligast runt 5-9 på kvällen och på helger. Så jag antar att det är ett överbelastningsproblem på någon router i staden/byn du bor i, och att din ISP inte har vett att routra runt överbelastningen (om du inte tankar ner mycket dvs). Förmodligen så löser du bara detta genom att prova en annan ISP och hoppas på att det funkar (inte säkert det löser sig ändå visserligen).

edit: Innan du får för dig att prova en annan ISP så kan du ju testa tracert när du har låg hastighet, och sedan köra det när du tankar ner på hög hastighet och om de 3-4 första stegen förändras så kan man väl anta att det är detta som är problemet möjligtvis.

Permalänk
Medlem

Kom på att du även kan prova att öka datapaketens (max/min) längd, finns någon inställning i Windows för detta någonstans, eller om din router har den funktionen så kanske det kan få din ISP att tro att du belastar nätet mer än du faktiskt gör.

Permalänk
Skrivet av MrSir:

Kom på att du även kan prova att öka datapaketens (max/min) längd, finns någon inställning i Windows för detta någonstans, eller om din router har den funktionen så kanske det kan få din ISP att tro att du belastar nätet mer än du faktiskt gör.

Okej, detta ska prövas idag! Hjälper det inte så får jag väll ringa Telia.. så jäkla surt när sprillans nya saker inte funkar som det ska, men jag återkommer med svar om jag fått ordning på det eller inte!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara kan ladda ner med 3 Mbit/s i torrent så har du nåt fel med din uppkoppling. Du ligger LÅNGT ifrån vad du ska ha

Permalänk
Rekordmedlem

Vad visar bredbandskollen ? Posta en resultatbild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du bara kan ladda ner med 3 Mbit/s i torrent så har du nåt fel med din uppkoppling. Du ligger LÅNGT ifrån vad du ska ha

haha nej? vad snackar du om

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonix:

haha nej? vad snackar du om

Att 3Mbit bara är 1/4 del av 12Mbit alltså oacceptabelt dåligt, men 3Mbit är inte hellre detsamma som 3Mbyte och många blandar ju ihop det.
3Mbyte/s är ju 26,5Mbit/s vilket i så fall är godkänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

haha nej? vad snackar du om

Han skriver ju själv att han laddar torrent med 3 Mbit/s. Med hans uppkoppling så är de VÄLDGT långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Han skriver ju själv att han laddar torrent med 3 Mbit/s. Med hans uppkoppling så är de VÄLDGT långsamt.

Är det? Jag har 20 mbit/s ner och får ner ca 1,9MB/s i steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det? Jag har 20 mbit/s ner och får ner ca 1,9MB/s i steam.

Vilket är lite drygt 15Mbit.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Är det? Jag har 20 mbit/s ner och får ner ca 1,9MB/s i steam.

Men skilj på bit och Byte !
Dessutom så har du fantastisk överkapacitet om du menar vad du skriver, milli och Mega, bit och Byte ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vilket är lite drygt 15Mbit.

Exakt, tycker inte 15 Mbit är så dåligt om man betalar för upp till 24Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men skilj på bit och Byte !
Dessutom så har du fantastisk överkapacitet om du menar vad du skriver, milli och Mega, bit och Byte ...

bit och Byte skilde jag på, det var M och m som var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt, tycker inte 15 Mbit är så dåligt om man betalar för upp till 24Mbit.

Skrivet av Baxtex:

bit och Byte skilde jag på, det var M och m som var fel.

Då förstår jag inte poängen med ditt inlägg. Du ifrågasätter om hans 3Mbit är dåligt när du får 5 gånger så högt?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Då förstår jag inte poängen med ditt inlägg. Du ifrågasätter om hans 3Mbit är dåligt när du får 5 gånger så högt?

Ah, my bad. Antog att han menade att han laddade ner 3MB vilket isåfall skulle vara rimligt. Det är rörigt när vissa program t ex steam visar i MB och vissa torrentklienter i Mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Kom på att du även kan prova att öka datapaketens (max/min) längd, finns någon inställning i Windows för detta någonstans, eller om din router har den funktionen så kanske det kan få din ISP att tro att du belastar nätet mer än du faktiskt gör.

Nej, nej, nej. Windows kör med max MTU 1500B och det gör även förbindelsen.

Om du ökar värdet så kommer routern att tvingas fragmentera och om du minskar värdet så kommer du få fler paket per sekund och mer overhead. Varför tipsa om något som du inte riktigt verkar fatta själv?

OnTopic:
Låter nästan som en mac-adresskonflikt i en switch. Ni har inte hållit på att spoofa mac-adresser i datorerna?
Kör du trådlöst? Skulle även kunna vara en wifi-host som uppför sig illa.

Koppla loss allt utom en dator (även mobiler) och anslut den datorn med kabel och gör därefter ett test mot bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Han skriver ju själv att han laddar torrent med 3 Mbit/s. Med hans uppkoppling så är de VÄLDGT långsamt.

Du vet vad skillnaden på Byte och bit är va? Det är verkligen inte långsamt, tror du man kan ladda ner i 30mb/s med ett 30mbit/s internet? lever du under en sten min vän?

Aja såg att vi båda rört ihop det men skitsamma laddar han ner i 3Mb/s med en 30mbits lina så ska han va nöjd jag är nöjd när jag kommer upp i 20Mb/s med min 360mbits uppkoppling (har 250 igentligen)

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Du vet vad skillnaden på Byte och bit är va? Det är verkligen inte långsamt, tror du man kan ladda ner i 30mb/s med ett 30mbit/s internet? lever du under en sten min vän?

Aja såg att vi båda rört ihop det men skitsamma laddar han ner i 3Mb/s med en 30mbits lina så ska han va nöjd jag är nöjd när jag kommer upp i 20Mb/s med min 360mbits uppkoppling (har 250 igentligen)

Kasta inte bävrar i trähus då... Du skiljer ju inte heller på m=milli, b=bit, M=Mega, B=Byte.
30mb/s=30 millibit/s
30mbit/s=30 millibit/s
30Mb/s=30 Megabit/s

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kasta inte bävrar i trähus då... Du skiljer ju inte heller på m=milli, b=bit, M=Mega, B=Byte.
30mb/s=30 millibit/s
30mbit/s=30 millibit/s
30Mb/s=30 Megabit/s

För det är ofta man snackar om millibits i detta sammanhang du vet vad jag menade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

För det är ofta man snackar om millibits i detta sammanhang du vet vad jag menade

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte ofta, men påpeka om någon har koll när man själv inte har det och ger lite arrogant svar är kul tycker jag

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II