Permalänk

Router till större hushåll

Hej.
Jag skulle behöva hjälp att veta vilken router jag bör köpa, det är ett större hushåll med flera routrar i olika byggnader som vi dragit kabel till och har en router i olika byggnader.

Routern som sitter i själva internetuttaget är en ASUS RT-N56U och delar därifrån till två andra routrar (av sämre kvalité), men just nu måste jag starta om den flera gånger per dag då internet lägger ner. Som mest brukar det vara 6datorer och och minst lika många telefoner som går in och ut genom nätverket.

Jag behöver en router som klarar av flera klienter anslutna till den och som är stabil.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Du verkar ha lite för många routrar...

Jag har en (1) router som klarar av 5 pers och ett tjugotal enheter.
Jag kör med billigste möjliga router: en Technicolor TG799 som jag fått gratis av min ISP.
Och jag har inga som helst problem.

Ett tips är att nöja dig med en router och i stället ha flera accesspunker.

Permalänk

Fel av mig, de routrarna som står i de andra byggnaderna är ställda som accespunkter.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Hej.
Jag skulle behöva hjälp att veta vilken router jag bör köpa, det är ett större hushåll med flera routrar i olika byggnader som vi dragit kabel till och har en router i olika byggnader.

Routern som sitter i själva internetuttaget är en ASUS RT-N56U och delar därifrån till två andra routrar (av sämre kvalité), men just nu måste jag starta om den flera gånger per dag då internet lägger ner. Som mest brukar det vara 6datorer och och minst lika många telefoner som går in och ut genom nätverket.

Jag behöver en router som klarar av flera klienter anslutna till den och som är stabil.

Denna kanske är ett alternativ för dig : https://www.komplett.se/d-link-wireless-ac1900-router/835709

Permalänk
Medlem

Skippa allt vad D-Link etc heter. Kör på en riktigt dator som router istället med ex.vis pfSense. Till detta kompletterar du med bra accesspunkter typ: Ubiquiti Unifi.

Jag har ett par av dessa och de fungerar riktigt bra. Har aldrig haft så stabilt WiFi som med dessa. Jag fick iofs problem med en av dom efter ca ett år, men Dustin skickade en ny samma dag jag rapporterade om problem utan att blinka så har inget att klaga på. Den nya har fungerat klockrent sen dess.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Fel av mig, de routrarna som står i de andra byggnaderna är ställda som accespunkter.

Frågan är vad som gör att du upplever din nuvarande router som ostabil. Ett tiotal enheter, speciellt om de går mot andra AP, är inte något problem. Jag kör mer än dubbelt så många enheter bakom en sämre router.

Är säker på att någon av dina AP inte råkar ha t.ex dhcp igång?
Eller att det finns en adresskonflikt, samma ip på din router som på någon AP?
Hur vet du att det är routern som lägger av - kan det inte vara något annat fel?

Men visst, din router kan ha gått sönder. Börja med en factory reset och sök efter nyare firmware.
Hjälper inte det så kan du testa att köpa en ny. Prestandamässigt kan du ta i princip vad som helst.

Permalänk

Jag felsökte och kom fram till att det var routern det var fel på, blir att åka och handla en ny imorgon. Tydligen när jag hade en fast kanal så började den hoppa fram och tillbaka.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)