Permalänk

Göra Router till Accesspunkt

Hej.

Har kopplat in en Linksys Router till fiber modemet (EA6700) Och denna har adressen 192.168.1.1
Kopplar in den gammal linksys router (WRT160N) och anger ip adress på denna till 192.168.1.2

Inaktiverar DHCP server på den gamla routern (WRT160N).

Kopplar in den gamla routern till den nya routern via LAN portarna.

Så nu går det att surfa trådlöst med (WRT160N) aka AP men det går inte att koppla in med kabel.

Testar att aktivera DHCP servier igen och då går det att ansluta med kabel men inte trådlöst.

Borde det inte fungera att med DHCP server inaktiverad surfa både med kabel och trådlöst?

Permalänk
Medlem

Testa sätta ett nytt sub-nät på routern, alltså 192.168.2.1 istället. Då kommer DHCP listan på 1.1-nätet skötas av första routern och DHCP listan för 2.1 sköts av den andra.

Nackdelen är att nu är näten delvis separerade ifrån varandra, vissa program osv kommer du behöva ställa in så att de hittar rätt adresser. Men i övrigt bör detta funka.

T.ex om du har en skrivare som ligger kopplad på fibermodemet så kommer du ifrån en dator kopplad på AP'n vara tvungen att ange ip-adressen till skrivaren manuellt.

Visa signatur
Permalänk

Så du menar att DHCP server ska vara aktiverat på AP också?
För längst uppe i denna listan (inte där du aktiverar DHCP server) utan där du kan ändra till PPPoE osv. Den är ju inställd på Automatisk konfiguration -DHCP. De andra jag kan välja där uppe är Statisk ip, PPPoE. PPTP, L2TP, Telstra Cabel. Sedan längre ner stänger du av DHCP server. Men då sätter jag AP på 192.168.2.1 och har DHCP server aktiverat?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör även ändra så att dhcpservern (ea6700) inte kan dela ut adresser i det område du sätter statiska ip.
Och du menar att du inte ansluter något till wanporten på wrt160, utan att den kopplas in lanport till lanport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej. EA6700 börjar att dela ut sina adresser som 192.168.1.101 och den andra routern gav jag adressen 192.168.1.2. AP är inställd på att bara ha 50 enheter så den kommer max upp till 192.168.1.53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenlind:

Så du menar att DHCP server ska vara aktiverat på AP också?
För längst uppe i denna listan (inte där du aktiverar DHCP server) utan där du kan ändra till PPPoE osv. Den är ju inställd på Automatisk konfiguration -DHCP. De andra jag kan välja där uppe är Statisk ip, PPPoE. PPTP, L2TP, Telstra Cabel. Sedan längre ner stänger du av DHCP server. Men då sätter jag AP på 192.168.2.1 och har DHCP server aktiverat?

Ja, vad det gör är att alla maskiner kopplad på 2.1-routern kommer styras av den DHCP, dvs routern fördelar adresserna 2.1 till 2.255. Medan fibermodemet fördelar adresserna 1.1 till 1.255. Så när du ska pinga datorer etc så får du skriva 192.168.2.XXX om du sitter på fibermodemets sida och tvärtom för respektive.

Båda två kommer agera som en router, men styr över sina egna LAN-nät.

Visa signatur
Permalänk

Okej. Ja det är ju värt att testa. har bild på gränssnittet men dåligt med att posta bilder här

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ladda upp bilden på http://www.ladda-upp.se sedan länkar du in den med [IMG] taggen via "gå till avancerad"
Men du menar alltså att det funkar via wifi men inte kabel ? Då är det inte nått fel på dhcp i routern men du kanske har satt statisk ip på ethernetanslutningen i datorn men använder dhcp på wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det fungerar med WIFI om DHCP är inaktiverat men inte med LAN. Med DHCP aktiverat så fungerar bara LAN.

Detta är inte min bild i länken men det ser ut så.

http://audipages.com/router/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rosenlind:

Det fungerar med WIFI om DHCP är inaktiverat men inte med LAN. Med DHCP aktiverat så fungerar bara LAN.

Detta är inte min bild i länken men det ser ut så.

http://audipages.com/router/

Men har du olika konf i datorns dhcpinställningar mellan kabel och radio ?
Det kan ju göra att det ena läget slås ut, eller så kanske du har nått klientfilter aktivt i routern eller "APn"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej det är samma inställningar. nej inga filter eller dylikt. jag satt med två olika datorer samtidigt och kollade igår. Den routern som är tänkt som AP agerade router fram tills igår utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rosenlind:

Nej det är samma inställningar. nej inga filer eller dylikt. jag satt med två olika datorer samtidigt och kollade igår. Den routern som är tänkt som AP agerade router fram tills igår utan problem.

Ja men är inställningen att få ip via dhcpservern eller är det nått som är satt statiskt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vänta nu här.

Du ska bara ha en enhet med DHCP aktiverat. Förslagsvis den som sitter i CPEn (eller "fibermodem" som du kallar den). I den routerns LAN-portar kopplar du in alla dina datorer samt din AP (den andra routern). Viktigt att du sätter den i LAN-porten även där (i APn alltså)!

I din AP stänger du sen av DHCP-servern. Detta gör du INTE på samma ställe som du hittar PPPoE etc. på, då detta är WAN-inställningar vilka du inte behöver ändra.

Din AP ger du sen en IP i SAMMA nät som din router. Tänk bara på att ge den en IP som är utanför din routers DHCP-skop så du inte riskerar att en dator blir tilldelad samma IP som din AP har.

Nu kommer din router sköta IP-tilldelningen i hela ditt nät, både till enheter ansluta med kabel och trådlöst. Ordning och reda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ställde in min router två i AP läge och allt sköts av router ett. Riktigt smidigt, ansluter med kabel så klart

Har du inga avancerade inställningar där du kan ställa in AP läge?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Som jag förklarade i första posten så är det satta i samma nätverk men det gick inte. Routern tilldelar adresser från 192.168.1.101 och har ip 192.168.1.1 AP har ip 192.168.1.2 med DHCP server avstängd. Då fungerade det inte att ansluta med kabel till AP utan endast trådlöst.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jag ställde in min router två i AP läge och allt sköts av router ett. Riktigt smidigt, ansluter med kabel så klart

Har du inga avancerade inställningar där du kan ställa in AP läge?

Nej tyvärr så har routern inte den funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenlind:

Nej tyvärr så har routern inte den funktionen

Är det verkligen 192.1.1.101 och uppåt? Pröva sätta den på 192.1.1.2-100 och accesspunkten sätter du på statisk ip 192.168.1.101

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Är det verkligen 192.1.1.101 och uppåt? Pröva sätta den på 192.1.1.2-100 och accesspunkten sätter du på statisk ip 192.168.1.101

Routern är satt på 192.168.1.1 och börjar dela ut adresser från 192.168.1.101
AP är satt på 192.168.1.2 och börjar dela ut adresser från 192.168.1.3 -> 192.168.1.53 MED DHCP aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenlind:

Routern är satt på 192.168.1.1 och börjar dela ut adresser från 192.168.1.101
AP är satt på 192.168.1.2 och börjar dela ut adresser från 192.168.1.3 -> 192.168.1.53 MED DHCP aktiverat.

Stäng av DHCP i APn och koppla in den med kabel från en valfri LAN-port till din routers LAN-port. Blanda inte inte några WAN-portar.
Nu ska du kunna ansluta flera enheter antingen trådlöst eller kablat till antingen en LAN-port i routern eller i APn och de ska kunna kommunicera med varandra (eftersom både routern och APns LAN-portar agerar helt vanlig switch).

Fungerar det inte gör du antingen fel eller är dina enheter trasiga