Router ger endast 10Mbps, borde ge 100?

Permalänk

Router ger endast 10Mbps, borde ge 100?

Hejsan!

Köpte en ny router idag och när jag kopplar in den och kollar mot bredbanskollen så har jag endast 10/10 och jag borde få 100/100.
Har 100/100 hos bredband2.

När jag kopplar från väggen direkt till datorn så får jag 100/100, men när jag kopplar väggen -> router -> dator så får jag endast 10/10, samma kabel används.

Routern är TL-MR3420.
Jag bor i lägenhet och har stadsnät om det spelar någon roll.

Länk till router: TL-MR3420

Någon som förstår vad felet är?

Permalänk
Medlem

för det första använder du sladd eller trådlöst. sedan har den enbart 100 ner, 10upp så att du inte får ut 100/100 är inte det minsta konstigt. tycker det är en väldigt konstig enhet som har 10/100 trådat men 300 trådlöst.

Permalänk

Har 3 datorer kopplat till routern 2 med sladd och en trådlöst och alla får 10/10 av den.
Routern får internet trådat från vägguttaget i lägenheten som går direkt till stadsnätet.
Sedan om jag förstått rätt så att den har 10/100 betyder väl endast att den stödjer både 10 och 100?
Eller hur ser du att den bara har 10 upp?

Hur som helst så borde jag väl få 100 ner?

Permalänk
Medlem

stämmer som du säger ts 10/100 betyder att portarna klarar att gå i både 10 och 100 mps läge

hur mycker routern klarar att putta är dock oklart men tycker den borde klara mer än 10 så min gissning är att titta på om routern har en inställning för att reglera detta och i så fall ställa om detta till 100 mps läget både för wan och lan portarna om möjligt.

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tachiibou:

Sedan om jag förstått rätt så att den har 10/100 betyder väl endast att den stödjer både 10 och 100?

Du har rätt: "en 10/100 Mbps WAN-port, fyra 10/100 Mbps LAN-portar" betyder, precis som du skriver, att portarna stöder både 10 och 100 Mbit/s. Det finns inget som tyder på att den routern skulle vara begränsad till 10 Mbit/s i någon riktning, så du kanske kan börja med att gå igenom dess admingränssnitt på jakt efter konstiga inställningar. Manualen kanske kan ge någon ledtråd annars.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Nej du har bara 10 upp och 100 ner. Routerns huvudsyfte är att användas tillsammans med en 3G/4G USB-Dongle och inte som en ren router.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Någon som förstår vad felet är?

Min sponta tanke är att auto-negotiation inte fungerar som det ska av någon anledning. Ibland händer det att viss utrustning inte är kompatibel med varandra. Ögnade snabbt igenom manualen men hittade ingenstans att du kan sätta hastigheten manuellt Pröva med att sätta en switch mellan vägg och router och se om det fungerar.

Skrivet av Peppar2014:

Nej du har bara 10 upp och 100 ner. Routerns huvudsyfte är att användas tillsammans med en 3G/4G USB-Dongle och inte som en ren router.

Det är en "ren" dual-wan router, väldigt vanlig där man vill ha 3G/4G som redundant förbindelse ifall WAN-länken går ned.

Specifikationerna säger auto-negotiation 10/100 för både WAN och LAN. Enligt din tolkning, om vi ska vara konsekventa, så måste det ju betyda att även hastigheten mellan portarna på LAN sidans switch är begränsad till 10/100?

TP-Link måste även ha vänt på begreppen när resten av världen anger nedströms hastighet först och uppström efter; 10/100 ska väl i så fall betyda 10 ned och 100 upp om en ISP angivit länkhastighet, eller? Låter ovanligt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Routern är TL-MR3420.Någon som förstår vad felet är?

Den modellen har bandbreddskontroll på wanporten, har du kollat om den är aktiv eller provat att ändra på den ändå utifall den hängt sig på nått sätt ? Se sid 70 i manualen.
http://www.tp-link.se/resources/document/TL-MR3420_V2_User_Gu...
Jaag tycker dessutom att det är dumsnålt att skaffa nya prylar som bara har 100Mbit portar, det i sig innebär en strypning av lanprestandan eftersom det mesta i lanet har Gbit sedan 10 år tillbaka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den modellen har bandbreddskontroll på wanporten, har du kollat om den är aktiv eller provat att ändra på den ändå utifall den hängt sig på nått sätt ? Se sid 70 i manualen.
http://www.tp-link.se/resources/document/TL-MR3420_V2_User_Gu...
Jaag tycker dessutom att det är dumsnålt att skaffa nya prylar som bara har 100Mbit portar, det i sig innebär en strypning av lanprestandan eftersom det mesta i lanet har Gbit sedan 10 år tillbaka.

Kollade lite på bredbanskontrollen och den va inte på.

Jag kan hur som helst sätta dit den och strypa till lägre än 10/10, men om jag sätter gränsen på 100/100 så får jag fortfarande bara 10/10.

Får jag det inte att fungera får jag väl byta router igen..

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min sponta tanke är att auto-negotiation inte fungerar som det ska av någon anledning. Ibland händer det att viss utrustning inte är kompatibel med varandra. Ögnade snabbt igenom manualen men hittade ingenstans att du kan sätta hastigheten manuellt Pröva med att sätta en switch mellan vägg och router och se om det fungerar.

Jag provade sätta en switch mellan vägg och router nu. Får fortfarande 10/10 på routern och switchen.

Jag kopplade in från vägg -> uttag 8 på switchen (Enligt instruktionsboken). Bara "10M" lampan lyser så switchen verkar också bara få 10/10?

Bor som sagt i en lägenhet med stadsnät utifall det skulle krångla till något.

Länk till switch netggear prosafe 8-port

Permalänk

Nu kopplade jag vägg -> switch(uttag 8) -> dator (från uttag 6 på switchen).
Då fick jag 7/65 alltså 7 ner och 65 upp. Någon som vet vad det betyder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Nu kopplade jag vägg -> switch(uttag 8) -> dator (från uttag 6 på switchen).
Då fick jag 7/65 alltså 7 ner och 65 upp. Någon som vet vad det betyder?

Förutsatt att switchen och inkopplingen är ok så tyder det i så fall på att det är felkonfigurerat hos operatören så att hastigheten begränsas av dem. Du bör kontakta dem och be dem kolla att du har fått rätt hastighet.

Men du skriver ju i förstaposten att du får full fart direkt i väggen, är det så så kan det ju vara nåttt fel på dina kopplingar i lanet som sänker farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förutsatt att switchen och inkopplingen är ok så tyder det i så fall på att det är felkonfigurerat hos operatören så att hastigheten begränsas av dem. Du bör kontakta dem och be dem kolla att du har fått rätt hastighet.

Men när jag kopplar vägg -> dator så får jag 100/100.
Använder samma kabel också
Men kan det vara fel hos dom ändå?

edit: såg inte det sista du skrev.
Men datorn får ju 100/100 med samma kabel som switchen och routern får 10/10 och 10/65, kan det fortfarande vara fel på kabeln?

edit 2: När jag kopplar vägg -> router (Med samma kabel jag vet får 100/100 till datorn), sen kopplar jag 2 datorer till routern trådat och en wifi. Så får alla ändå 10/10. Borde väl inte vara något som kan vara fel då eftersom alla 3 får 10/10? Då finns det ju bara fel mellan väggen och routern. Och den kabeln vet jag ju fungerar till datorn med 100/100..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Men när jag kopplar vägg -> dator så får jag 100/100.
Använder samma kabel också
Men kan det vara fel hos dom ändå?

Troligen inte, men dina prylar kan strula , det kan vara en dålig kabel ändå, har du kollat vilken länkhastighet ditt nätverkskort rapporterar och om det visar fel ? har du nån anan kabel ?
Har du ett Killernic eller nått annat "speloptimerat" kort ? De brukar ofta ge liknande problem och bör undvikas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan det vara något fel i lägenhetshuset eftersom att jag bara får 10/10 så fort jag kopplar till switch eller router?
Jag vet inte hur stadsnät och sånt fungerar, men jag tror dom rekommenderar en router om man ska koppla till fler än en dator.

Permalänk
Medlem

Reda ut lite kring routern.
Enligt spec: en 10/100 Mbps WAN-port, fyra 10/100 Mbps LAN-portar, stöd för auto-Negotiation och auto-MDI/MDIX vilket innebär att portarna klarar 100/100 eller 10/10 vilket den förhandlar om själv (auto-Negotiation).
Om nu porten sätter sig i 10/10 läge kan det bero på kabeln även om det fungerar på en annan enhet med 100/100. Det kan också bero på själva routerns mjukvara (firmware) är buggig i förhandlingen.
1. Kolla så du har senaste firmware installerad på routern.
2. Kör endast WAN utan 3/4G stödet via USB modem.
3. Skaffa en ny kabel av minst CAT5 standard.

Om inget hjälper skulle jag nog lämna tillbaka routern och ta en annan.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Kan det vara något fel i lägenhetshuset eftersom att jag bara får 10/10 så fort jag kopplar till switch eller router?
Jag vet inte hur stadsnät och sånt fungerar, men jag tror dom rekommenderar en router om man ska koppla till fler än en dator.

Det kan teoretiskt finnas nått ovanligt fel i husets nät, typ nån begränsning av hastighet beroende på macadress men det är i så fall ett ovanligt fel.
Du bör alltid ha en router närmast inkommande anslutning, dels så får man oftast bara en publik ip men routern ger också grundläggande firewallskydd och bättre modeller har ju ofta en del andra funktioner också tex går det ofta ansluta lagring till dem så att man kan ha dem som en enklare nas.
Om du inte har en router, bara får en ip adress av operatören men ändå ansluter flera enheter så kan det bli problem med farten, men du borde få felmeddelanden då, både om adresskonflikter och om paketförluster.
Har du kollat på status på nätverksanslutningen för att läsa av länkhastigheten ? Visar den 100Mbit eller 10Mbit ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LazySoft:

Reda ut lite kring routern.
Enligt spec: en 10/100 Mbps WAN-port, fyra 10/100 Mbps LAN-portar, stöd för auto-Negotiation och auto-MDI/MDIX vilket innebär att portarna klarar 100/100 eller 10/10 vilket den förhandlar om själv (auto-Negotiation).
Om nu porten sätter sig i 10/10 läge kan det bero på kabeln även om det fungerar på en annan enhet med 100/100. Det kan också bero på själva routerns mjukvara (firmware) är buggig i förhandlingen.
1. Kolla så du har senaste firmware installerad på routern.
2. Kör endast WAN utan 3/4G stödet via USB modem.
3. Skaffa en ny kabel av minst CAT5 standard.

Om inget hjälper skulle jag nog lämna tillbaka routern och ta en annan.

Du verkar veta mycket så vad betyder det här:
Jag provade att koppla in routern med 2 andra kablar (startade om den och väntade rätt länge mellan varje) och varje gång så sa den att ingen kabel var ikopplad. Nu när jag byter tillbaka till den första kabeln som jag får 10/10 med så känner den av att den är i kopplad igen?
Men dom 2 kablarna jag provade nyss vet jag fungerar mellan mina datorer och switchen så dom kan ju inte vara trasiga, använder dom ju dagligen.
Så varför känner den bara av min ena kabel och inte dom andra 2?

Edit:
Kabeln som fungerar: belking verified Category 6
Den ena som inte fungerar Cat.5E
Den andra som inte fungerar Cat.7 patch cable
Hoppas jag läste på rätt ställen nu!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan teoretiskt finnas nått ovanligt fel i husets nät, typ nån begränsning av hastighet beroende på macadress men det är i så fall ett ovanligt fel.
Du bör alltid ha en router närmast inkommande anslutning, dels så får man oftast bara en publik ip men routern ger också grundläggande firewallskydd och bättre modeller har ju ofta en del andra funktioner också tex går det ofta ansluta lagring till dem så att man kan ha dem som en enklare nas.
Om du inte har en router, bara får en ip adress av operatören men ändå ansluter flera enheter så kan det bli problem med farten, men du borde få felmeddelanden då, både om adresskonflikter och om paketförluster.
Har du kollat på status på nätverksanslutningen för att läsa av länkhastigheten ? Visar den 100Mbit eller 10Mbit ?

Mellan routern och alla datorer har jag 100Mbit, men bara 10/10 ut mot internet.
Du kan ju också läsa det jag skrev nyss till en annan om varför bara en kabel fungerar om du har tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Du verkar veta mycket så vad betyder det här:
Jag provade att koppla in routern med 2 andra kablar (startade om den och väntade rätt länge mellan varje) och varje gång så sa den att ingen kabel var ikopplad. Nu när jag byter tillbaka till den första kabeln som jag får 10/10 med så känner den av att den är i kopplad igen?
Men dom 2 kablarna jag provade nyss vet jag fungerar mellan mina datorer och switchen så dom kan ju inte vara trasiga, använder dom ju dagligen.
Så varför känner den bara av min ena kabel och inte dom andra 2?

Det kan tyda på att det är nått glapp endera i kablarna eller i routerns kontakter så att länkhastigheten ändras, har du kollat länkhastigheten, alltså den här statusbilden ?
1Gbit

10Mbit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Mellan routern och alla datorer har jag 100Mbit, men bara 10/10 ut mot internet.
Du kan ju också läsa det jag skrev nyss till en annan om varför bara en kabel fungerar om du har tid.

Visar routern att wanportens länkhastighet är 10Mbit eller är det ett värde du mäter upp mot Bredbandskollen fastän portens länkhastighet är 100Mbit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan tyda på att det är nått glapp endera i kablarna eller i routerns kontakter så att länkhastigheten ändras, har du kollat länkhastigheten, alltså den här statusbilden ?

Yes det står
Hastighet: 100Mbit/s
ipv4-anslutning: internet
ipv6-anslutning: internetåtkomst saknas

Ska käka lunch så svarar inte på ett tag.
Tack för all hjälp!

Permalänk

Förövrigt så uppdaterade jag Routern till den senaste versionen men märker ingen skillnad.
Har fortfarande 10/10.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tachiibou:

Yes det står
Hastighet: 100Mbit/s
ipv4-anslutning: internet
ipv6-anslutning: internetåtkomst saknas

Ska käka lunch så svarar inte på ett tag.
Tack för all hjälp!

Ok, skulle du sedan kunna kolla vilken länkhastighet du får om du ansluter datorn till wanporten på routern, du kommer inte att få nån nätverksfunktion då men det borde bli en 100Mbit länk om porten är ok, det är väl bara raka kablar du använder ? 100Mbit portar klarar inte alltid av att koppla om sig själva mellan rakt och korsat men det ingår i standarden för Gbit portar så det skulle kunna strula om du har korsade kablar i 100Mbit portar, korsade kablar har ofta röda kontakter men det är inte direkt lag på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa programet LAN Speed Test. Så får du se vilken hastighet du får till en annan dator.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Förövrigt så uppdaterade jag Routern till den senaste versionen men märker ingen skillnad.
Har fortfarande 10/10.

Är inte det enklaste att bara lämna tillbaka router och skaffa någon beprövad sådan.
Välj en GBit router också så slipper du flaskhalsen som en 100MBit router är för interna nätverket.

Sen nån speciell anledning till 3G/4G funktion?

Kolla på ASUS routrar har aldrig haft problem med dessa..

Sen visserligen är är TP billiga, men man får vad man betalar för, och vissa av deras grejer kan krångla så in i H*****e

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av tachiibou:

Du verkar veta mycket så vad betyder det här:
Jag provade att koppla in routern med 2 andra kablar (startade om den och väntade rätt länge mellan varje) och varje gång så sa den att ingen kabel var ikopplad. Nu när jag byter tillbaka till den första kabeln som jag får 10/10 med så känner den av att den är i kopplad igen?
Men dom 2 kablarna jag provade nyss vet jag fungerar mellan mina datorer och switchen så dom kan ju inte vara trasiga, använder dom ju dagligen.
Så varför känner den bara av min ena kabel och inte dom andra 2?

Edit:
Kabeln som fungerar: belking verified Category 6
Den ena som inte fungerar Cat.5E
Den andra som inte fungerar Cat.7 patch cable
Hoppas jag läste på rätt ställen nu!

Då din router skall ha auto-MDI/MDIX på portarna så skall det inte spela någon roll om kabeln är rak eller korskopplad. Utifrån din test med olika kablar låter det mer troligt att WAN porten inte fungerar korrekt.
I det här läget hade jag gått / skickat tillbaka routern och tagit en annan.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sen visserligen är är TP billiga, men man får vad man betalar för, och vissa av deras grejer kan krångla så in i H*****e

Beror kanske på vilken modell man väljer.
Kör själv med två st Archer C7 V2 utan några som helst problem. En på varje våning för att verkligen ha fullt ös =).
Billig i sin klass kanske men mycket för pengarna.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Beror kanske på vilken modell man väljer.
Kör själv med två st Archer C7 V2 utan några som helst problem. En på varje våning för att verkligen ha fullt ös =).
Billig i sin klass kanske men mycket för pengarna.

Jo det är inte alla grejer från TP som krånglar, men som jag skrev vissa kan göra det.

För egen del skaffa jag för några år sen en TP-link Wifi dongel, den har hittills aldrig lyckat koppla upp sig mot något nätverk på någon dator bara begränsad åtkomst eller ingen alls, eller så hittas inte dongel, eller så kan inte drivare installeras osv:p
var billig så den gick i soptunnan bara..

Vet en vän som skaffa en TP-Router den funka hur bra som helst, en annan hade våldsamma bekymmer med en annan modell, som aldrig blev lösta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Specifikationerna säger auto-negotiation 10/100 för både WAN och LAN. Enligt din tolkning, om vi ska vara konsekventa, så måste det ju betyda att även hastigheten mellan portarna på LAN sidans switch är begränsad till 10/100?

TP-Link måste även ha vänt på begreppen när resten av världen anger nedströms hastighet först och uppström efter; 10/100 ska väl i så fall betyda 10 ned och 100 upp om en ISP angivit länkhastighet, eller? Låter ovanligt...

Ja du har alldeles rätt, skulle varit 10 ned och 100 upp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|