Permalänk

10 gigabit DSL på gång?

Tjena!

Läste nyss att det forskare fått till 10 gigabit med koppar kabel med DSL teknik!

Själv låter detta som en möjlig räddning för oss DSL användare att få högre hastigheter! Kanske inte just 10 Gigabit då men 50mbit + som min hade ju varit trevligt att kunna få.

Sitter själv idag låst på 8mbit från telia.

Vad tycker ni? Flipp eller flopp?

Source:
http://arstechnica.com/information-technology/2015/04/bell-labs-shows-off-10-gigabit-dsl/

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Tjena!

Läste nyss att det forskare fått till 10 gigabit med koppar kabel med DSL teknik!

Själv låter detta som en möjlig räddning för oss DSL användare att få högre hastigheter! Kanske inte just 10 Gigabit då men 50mbit + som min hade ju varit trevligt att kunna få.

Sitter själv idag låst på 8mbit från telia.

Vad tycker ni? Flipp eller flopp?

Typisk flopp. Du ska läsa hela artikeln och inte bara rubriken!

Det ger hög hastighet på mycket korta avstånd. Det som vore intressant är en förbättring av hastigheten på längre avstånd men det lär knappast komma.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan VDSL2+ som går långt över 50Mbit/s, och som även Telia erbjuder, dock upp till 60Mbit, senaste jag kollade.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande att det kraftigt tappar hastighet med avstånd. Sedan så är ju svarstiden fortfarande ett problem.

Sedan lär det fortfarande vara kvar i DSL-tiden, det vill säga att nedladdning är mycket snabbare än uppladdning.

Nej, det är flopp. Fiber är framtiden, och där finns det extremt mycket mera bandbredd som kan utnytjas än vad vi ens gör idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

såg även det med att det är upp till 100m den erbjuder denna hastigheten. denna tekniken kan användas för att dra ner kostnaden för att bygga ut.

Håller med! Fiber är framtiden. men tills att framtiden(fiber) finns överallt så kan denna tekniken vara ett alternativ så länge.

hade jag haft VDSL2+ till mig hade jag verit nöjd med det. hade det när jag bodde hemma tidigare, men då jag nu bor mitt i borås och har en station nästan 3km från mig så går det inte att få VDSL2+ här.. :/

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Eftersom dotter bolaget till Telia dvs. skanova håller på att avveckla kopparnätet så ser jag inte att en sådan här lösning skulle bli aktuell.

Innan 2020-2025 ska flesta hushållen gått över till fiber eller 4g lösningar och stora delar av kopparnätet kommer att tas bort under antal år, bara i år tar dom nog antal tusen hushåll.

Och som redan sagts ovan det e på extremt korta sträckor att bygga vidare på så "dsl" är inte framtiden och tror det är några former special kopplar kablar dom kör med också för få ut dom hastigheterna därmed får det ju isf dras nya kablar osv vilket det inte görs idag när de kommer till gamla koppar kablar.

Flera operatörer tillåter inte ens folk teckna nya avtal med adsl/vdsl, det har man ju sätt här på sweclockers i trådar att dom inte får teckna nytt för operatörerna inte tycker det är kostnadseffektivt och att dom ändå ska börja ta bort det här och var.

Så att sitta hoppas att t.ex. "ditt hus du köpt från 60 talet" ska kunna få gbit anslutning gör du nog förgäves om du inte tänker på fiber.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NodCommander:

Sedan lär det fortfarande vara kvar i DSL-tiden, det vill säga att nedladdning är mycket snabbare än uppladdning.

ADSL, mycket viktigt det dära Asymmetric

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Tjena!

Läste nyss att det forskare fått till 10 gigabit med koppar kabel med DSL teknik!

Själv låter detta som en möjlig räddning för oss DSL användare att få högre hastigheter! Kanske inte just 10 Gigabit då men 50mbit + som min hade ju varit trevligt att kunna få.

Sitter själv idag låst på 8mbit från telia.

Vad tycker ni? Flipp eller flopp?

Source:
http://arstechnica.com/information-technology/2015/04/bell-labs-shows-off-10-gigabit-dsl/

Helt onödigt forskning här i sverige i alla fall, kopparn kommer försvinna helt på sikt. Fiber eller 3g/4g. Hoppas snarare på fler installerar fiber och skippar mobilnätet (är idag delvis överbelastat som det är).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det finns ingen framtid för utbyggnad om man inte lägger ny koppar och ersätter gammal. Reparera befintliga ledningar går bara att göra så länge. Nya fastigheter kan inte ansluta sig till kopparnätet om det inte redan ligger trådar i gatan. Fiber är ganska billigt, drygt 5-10kr metern. Dessutom finns det andra kopparlösningar, så som returaktiverad kabeltv där du redan har 500/50 och mest fungerar om fastighets eller mindre områdesnät och last mile delvis är fiber med fibernoden närmare än telekunder har sin. Inte ens det är särskilt långsiktigt då du kan köra samma tjänst över fiber, samma tvsignaler o.s.v. också. Eftersom det inte lagts ner koppar på väldigt länge så är kvalitén ytterst osäker. VDSL2 brukar begränsas till 1500 meter dessutom – specifikationen är från 2006. Många bor längre från telestation. Radio/signalteknik som det ändå handlar om utvecklas mest för etern idag.

Här ska Telia erbjuda fiber till 70% av invånarna, även till mindre orter (hundratals invånare) och områden, utöver det finns byanät i antågande i landsbygden.

Permalänk
Medlem

Avståndet är allt för kort för att det ska vara lönt att lägga forskning på. De som skulle kunna behöva det, lär redan bo för långt från stationen för att kunna utnyttja det. Bättre de fokuserar på fiber utbyggnad istället.

Sen skulle jag inte bli förvånad om svarstiderna är ännu sämre än VDSL2..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

såg även det med att det är upp till 100m den erbjuder denna hastigheten. denna tekniken kan användas för att dra ner kostnaden för att bygga ut.

Håller med! Fiber är framtiden. men tills att framtiden(fiber) finns överallt så kan denna tekniken vara ett alternativ så länge.

hade jag haft VDSL2+ till mig hade jag verit nöjd med det. hade det när jag bodde hemma tidigare, men då jag nu bor mitt i borås och har en station nästan 3km från mig så går det inte att få VDSL2+ här.. :/

Kan trösta dig med att jag bor 5-600m från stationen men kan ej få VDSL då de ej har uppdaterat hårdvaran.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk

Kan trösta de flesta här då man själv sitter på 2Mb/s vi koppar (kan tanka hem ca. 1 GB i timmen ungefär) men man har rätt bra svarstid iaf

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Typisk flopp. Du ska läsa hela artikeln och inte bara rubriken!

Det ger hög hastighet på mycket korta avstånd. Det som vore intressant är en förbättring av hastigheten på längre avstånd men det lär knappast komma.

Skrivet av roosterx:

Finns ju redan VDSL2+ som går långt över 50Mbit/s, och som även Telia erbjuder, dock upp till 60Mbit, senaste jag kollade.

Skrivet av NodCommander:

Problemet är fortfarande att det kraftigt tappar hastighet med avstånd. Sedan så är ju svarstiden fortfarande ett problem.

Sedan lär det fortfarande vara kvar i DSL-tiden, det vill säga att nedladdning är mycket snabbare än uppladdning.

Nej, det är flopp. Fiber är framtiden, och där finns det extremt mycket mera bandbredd som kan utnytjas än vad vi ens gör idag.

Skrivet av BaZZe:

Eftersom dotter bolaget till Telia dvs. skanova håller på att avveckla kopparnätet så ser jag inte att en sådan här lösning skulle bli aktuell.

Innan 2020-2025 ska flesta hushållen gått över till fiber eller 4g lösningar och stora delar av kopparnätet kommer att tas bort under antal år, bara i år tar dom nog antal tusen hushåll.

Och som redan sagts ovan det e på extremt korta sträckor att bygga vidare på så "dsl" är inte framtiden och tror det är några former special kopplar kablar dom kör med också för få ut dom hastigheterna därmed får det ju isf dras nya kablar osv vilket det inte görs idag när de kommer till gamla koppar kablar.

Flera operatörer tillåter inte ens folk teckna nya avtal med adsl/vdsl, det har man ju sätt här på sweclockers i trådar att dom inte får teckna nytt för operatörerna inte tycker det är kostnadseffektivt och att dom ändå ska börja ta bort det här och var.

Så att sitta hoppas att t.ex. "ditt hus du köpt från 60 talet" ska kunna få gbit anslutning gör du nog förgäves om du inte tänker på fiber.

Det du hävdar är att de hushållen där de tar bort koppar och inte kommer få fiber, måste leva med 4g som har en datamängdsbegränsning? Jag tror dig, vet själv att telia håller på och sloppar ADSL och satsar mer på fiber och 4G.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

hade jag haft VDSL2+ till mig hade jag verit nöjd med det. hade det när jag bodde hemma tidigare, men då jag nu bor mitt i borås och har en station nästan 3km från mig så går det inte att få VDSL2+ här.. :/

Byggs över hela Borås atm, läs mer här, får fiber inkopplat till båda bostäderna i år.

Permalänk
Skrivet av CROE:

Byggs över hela Borås atm, läs mer här, får fiber inkopplat till båda bostäderna i år.

Har hört detta med.

bor dock i en hyresrätts lägenhet och min hyresvärd är inte så intresserad i att betala 17900kr för att få fiber in :/

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Det du hävdar är att de hushållen där de tar bort koppar och inte kommer få fiber, måste leva med 4g som har en datamängdsbegränsning? Jag tror dig, vet själv att telia håller på och sloppar ADSL och satsar mer på fiber och 4G.

Detta är korrekt det är vad jag hävdar.
Många operatörer anser inte de finns pengar tjäna på de längre och att det är utdaterat, många slutar leverera genom adsl så ringer du dom svarar dom att dom inte vill teckna nya abonnemang på adsl och så avvaktar dom på att abbonemangen som har bidningstid går bort så dom kan avvekla systemet så att säga på vissa specifika ställe efterhand.

Dom som inte får fiber som du säger kommer få sitta med eventuell 4g lösning förhoppningsvis så kommer databegräsningen gå upp men fortfarande kommer det bli en väldigt belastning i 4g nätet då.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Dom som inte får fiber som du säger kommer få sitta med eventuell 4g lösning förhoppningsvis så kommer databegräsningen gå upp men fortfarande kommer det bli en väldigt belastning i 4g nätet då.

Vi svänger sakta men säkert mot samma saker som finland har haft i ett par år, fiber till masterna, nästan alla, för 4g och slipper därmed slavsändnings-problematiken/repeatermaster. Finnarna har (enligt lag) rätt till 100mbit (check it up), och det fungerar oerhört bra. Dom har dessutom flatrate abb för ca 10-15 euro / månad. Vi kommer dit vi med, snart.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Kan trösta dig med att jag bor 5-600m från stationen men kan ej få VDSL då de ej har uppdaterat hårdvaran.

Samma här fast jag bor 60m ifrån stationen istället.

Permalänk
Medlem

Det har varit diskussion om att koppla kopparn från hushållen direkt på stadsnätet, typ liknande den lösning som finns hos vissa lägenheter där man har coax dragen till stadsnätet.

Men jag hoppas att det inte blir någon sådan lösning, det kommer bara dra ut på utbyggnaden av fibern.

Permalänk

kopparn i mina telefonledningar är skit, tror att det var 1800-2200meter (mätningarna visar olika vid olika tillfällen och olika på olika linjer (har 3-4 linjer)
stationen har VDSL men är för långt ifrån, anslutningen fungerar verkligen skit, går ofta ner, hastigheten svajar mellan 4-12Mbit, ibland ännu lägre.
har ett pågående felanmälningsärende, fick SMS från teknikern för några dagar sedan där han skrev att han inte hade någon kontakt med min utrustning och bad mig sätta på grejerna (är ALLTID igång 24/7 i mitt hus...)
Fiber drog dom på gatan i höstas, men Telia var så usla på att informera så missade att ansluta mig (när jag kontaktade dom då sa dom att det var försent och dom vill nu ha det dubbla, 35000)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tec_Nonsens:

Har hört detta med.

bor dock i en hyresrätts lägenhet och min hyresvärd är inte så intresserad i att betala 17900kr för att få fiber in :/

Det är ju dock ett bra pris! Speciellt med tanke på de kraftigt sänkta abonemangskostnaderna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter helt retarded att bygga DSL nät på det sättet. Den låga räckvidden gör ju ändå att man kommer att behöva sätta upp massor av småstationer överallt, och då kan man lika gärna spendera lite mer på att bygga ut fibernätet hela vägen istället. Slipper de dessutom att underhålla ett kopparnär som är dyrare än fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Låter helt retarded att bygga DSL nät på det sättet. Den låga räckvidden gör ju ändå att man kommer att behöva sätta upp massor av småstationer överallt, och då kan man lika gärna spendera lite mer på att bygga ut fibernätet hela vägen istället. Slipper de dessutom att underhålla ett kopparnär som är dyrare än fiber.

Läste en artikel av Städje i december i fjol. Han hade besökt British Telecom i samband med deras rekord för överföring via fiber. De arbetade med DSL för överföring sista biten till kunden. Att det inte var besvärligare att dra fiber hela vägen hade de inte fattat ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Läste en artikel av Städje i december i fjol. Han hade besökt British Telecom i samband med deras rekord för överföring via fiber. De arbetade med DSL för överföring sista biten till kunden. Att det inte var besvärligare att dra fiber hela vägen hade de inte fattat ännu.

BT säljer FTTH precis som Telia och alla andra stora leverantörer.

Ericsson och Siemens/Nokia har inte bara slutat utveckla xDSL utan de har lagt ner produkterna och EOLat hårdvaran. Ericsson gjorde också av sig med sina fiberprodukter dessutom. Koppar finns det ingen vits att uppgradera om det i stort sett måste avvecklas ändå, när kablar inte läggs längre, och allt förfaller.

Cordinator bör fråga om Telia vill reparera linan eller erbjuda fiberanslutning till det ordinarie priset. Här skicka de för övrigt ut ett brev till alla hushåll när de skulle bygga ut till villor. Fast som jag förstått det var de tvungna att svara ganska snabbt för att ta del av erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

BT säljer FTTH precis som Telia och alla andra stora leverantörer.

Ericsson och Siemens/Nokia har inte bara slutat utveckla xDSL utan de har lagt ner produkterna och EOLat hårdvaran. Ericsson gjorde också av sig med sina fiberprodukter dessutom. Koppar finns det ingen vits att uppgradera om det i stort sett måste avvecklas ändå, när kablar inte läggs längre, och allt förfaller.

Cordinator bör fråga om Telia vill reparera linan eller erbjuda fiberanslutning till det ordinarie priset. Här skicka de för övrigt ut ett brev till alla hushåll när de skulle bygga ut till villor. Fast som jag förstått det var de tvungna att svara ganska snabbt för att ta del av erbjudandet.

Det är inte bra att använda förkortningar som inte är allmänt kända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte bra att använda förkortningar som inte är allmänt kända.

Men en Städje-artikel som använder begreppen ATM, WDM, SONET, SDH och PDH helt utan förklaring går bra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

De arbetade med DSL för överföring sista biten till kunden. Att det inte var besvärligare att dra fiber hela vägen hade de inte fattat ännu.

Det är inte så tokigt som det låter, man kan utnyttja befintliga koppartelekablar i flerfamiljshus och det kan förbilliga installationen rejält i flerbostadshus, 100m räckvidd täcker ofta upp ett "höghus" så man kan slippa installera nytt sista biten till typ 50 lägenheter om man sätter "telestationen" i huset och matar den med fiber, däremot är tekniken närmast totalt ointressant för de som bor i villa och på landet, det är en teknik för kortdistans, fiber är svårslaget på långdistans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Det är ju dock ett bra pris! Speciellt med tanke på de kraftigt sänkta abonemangskostnaderna.

För att inte snacka om det automatiskt ökande värdet av en lägenhet som har tillgång till fiber.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så tokigt som det låter, man kan utnyttja befintliga koppartelekablar i flerfamiljshus och det kan förbilliga installationen rejält i flerbostadshus, 100m räckvidd täcker ofta upp ett "höghus" så man kan slippa installera nytt sista biten till typ 50 lägenheter om man sätter "telestationen" i huset och matar den med fiber, däremot är tekniken närmast totalt ointressant för de som bor i villa och på landet, det är en teknik för kortdistans, fiber är svårslaget på långdistans.

BT Infinity har i huvudsak två olika lösningar FTTC med VDSL2 i skåp (mini-DSLAM) vid fastigheten och FTTP/H med fiber in i hemmen. Inte befintlig koppar till station alltså, även om du kan koppla och troligen kopplar in dig på trådarna som finns i fastigheterna ut till gatan/teleskåp. Inte heller kör de t.ex. G.fast som är inkompatibelt med LLUB. Kineserna utvecklar gärna system som använder VDSL lokalt, de bör inte ha några som helst problem att ansluta ett gäng radhus till den lilla lokala DSLAM-utrustningen, Alcatel-lucent levererar också sådana system men deras framtid är ovis. Här handlar det nog mer om 100-500 meter. Ericsson och Nokia Networks (och därav gamla Siemens) har däremot avvecklat all sin verksamhet på just det området. I princip får du dra fram fiber till kabinetten (från kunden) i BTs lösning när nuvarande utrustning över koppar blir omodern eller liknande, och de verkar mer eller mindre koppla i samma kabinetter om du råkar vilja ha fiber in till hemmet. I Sverige föredrar vi att köra över kabeltv-nät (fiberkoax) eller LAN när fastighetsnät (eller vissa fall kabeln in i huset) är koppar, det finns också fiberkoax i Storbritannien även om BT inte satsat på det. FiberLAN är nog lite ovanligare där däremot. Här är det inte riktigt aktuellt med att placera DSLAM närmare kunden – och för den delen kan du köra VDSL på i princip alla typer av kablar inkl koax om du väl vill, fast i plattformar som passar att placeras i en källare så kan du ofta välja att köra kort (modul) för fiber till lägenheterna istället i samma utrustning och liknande. Här är valet snarare mellan fiber, fiberlan och koax/kabeltv, vilket redan är en hel del val. PTS tvingar inte heller Skanova att erbjuda sub-loop unboundling som det heter. Telia själva bygger ju FTTH där de slipper de gamla kopparledningarna och de är också kommunikationsoperatör i ett antal byanät och liknande.

Fiberparet sista biten in i fastigheten (villan eller inom fastigheten i flerbostadshus) är ju inte dyr så om du har 25-50 meter fiber (eller vad det blir när de svetsar ihop det i brunn/gatan/källaren) så blir ju inte det häftigt dyrare än några hundra meter koppar, du slipper ju DSLAM och CPE/fiberomvandlare är inte direkt dyra när du kör fiber hela vägen. Du slipper gräva på tomter när du kan använda befintliga ledningar givetvis, men den kostnaden tar sällan leverantörerna. Vid nya installationer kan det knappast finnas någon vits med koppar i form av teletrådar. Företag som BT måste ju konkurrera med de nya spelarna och verkar ta tillvara på den gamla infrastrukturen för att göra det däremot. Hur som helst så är inte VDSL med sub-loop unboundling och fiber till kabinett vid gatan enda lösningen hos BT. Även om de verkar lite stela. Undrar om de där inser att en stor del fastigheter i Sverige har både returaktiverad kabeltv (fiberkoax) och fiber rätt in i hemmet i samma lägenhet medan de sitter och bygger DSL-lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men en Städje-artikel som använder begreppen ATM, WDM, SONET, SDH och PDH helt utan förklaring går bra?

Ett typiskt politikersvar. Dvs man pratar om något annat för att slippa sakfrågan.