Permalänk

1 Gbit/s upp och ner router?

Hej!

Har numera ett bredband som är upp till 1000/1000. Skulle behöva en ny router som kan leverera detta samt även hyfsat stor WiFi-range. Lite som med antennerna Asus har på deras nya.

Billigast möjlig men om prestandaskillnaden är stor mellan billig och dyr så väljer jag dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Hej!

Har numera ett bredband som är upp till 1000/1000. Skulle behöva en ny router som kan leverera detta samt även hyfsat stor WiFi-range. Lite som med antennerna Asus har på deras nya.

Billigast möjlig men om prestandaskillnaden är stor mellan billig och dyr så väljer jag dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ta och kollat på Netgears R7000 om jag var dig.
Är ett prisvärd router med bra throughput, hygglig täckning osv.

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Skrivet av Titane:

Skulle ta och kollat på Netgears R7000 om jag var dig.
Är ett prisvärd router med bra throughput, hygglig täckning osv.

Lycka till.

Nu kan jag inget alls om just routrar men hittade en gammal router hemma och tänkte då ställa en fråga, eventuellt två.

http://www.amazon.com/D-Link-DI-524-Wireless-Router-802-11g/dp/B0001PFQ08/ref=pd_sim_sbs_e_2?ie=UTF8&refRID=1RXSD14WNMT7MRVXZJZY]D-Link DI-524

Kan man nå 1000/1000 med denna om man har en ethernetkabel som klarar av den hastigheten? Är det bara det trådlösa som blir hyfsat segt i jämförelse? (54 Mbps) eller måste routern vara ännu nyare för att klara av så höga hastigheter överhuvudtaget?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem

När det gäller trådlöst så måste du köra på nya AC standarden för ens att komma i närheten av 1Gbit. Äldre Asus routrar har Gigabit wan interface och har en effektiv throughput på runt 700Mbit om jag minns rätt.

Men letar du efter en ny AC router som skall klara din krav så får du nästan räkna med minst 1500kr i kostnad, men var väl ett bra tag sedan ja höll koll på priserna.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

När det gäller trådlöst så måste du köra på nya AC standarden för ens att komma i närheten av 1Gbit. Äldre Asus routrar har Gigabit wan interface och har en effektiv throughput på runt 700Mbit om jag minns rätt.

Men letar du efter en ny AC router som skall klara din krav så får du nästan räkna med minst 1500kr i kostnad, men var väl ett bra tag sedan ja höll koll på priserna.

Tyvärr säger det där inte mig mycket. Menar du att jag måste betala minst 1,5k för att komma upp i 1Gbit MED ethernetsladd eller UTAN?

Om du menar utan sladd så återgår jag till min fråga om just den gamla D-linkroutern kan komma upp i 1Gbit MED sladd?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Hej!

Har numera ett bredband som är upp till 1000/1000. Skulle behöva en ny router som kan leverera detta samt även hyfsat stor WiFi-range. Lite som med antennerna Asus har på deras nya.

Billigast möjlig men om prestandaskillnaden är stor mellan billig och dyr så väljer jag dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla in denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/d...

Throughput LAN-LAN
10/100/1000 Mbit/s
Throughput WAN-LAN
900,0Mbit/s

dock inte 1000/1000 men routern har ett bra pris!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Tyvärr säger det där inte mig mycket. Menar du att jag måste betala minst 1,5k för att komma upp i 1Gbit MED ethernetsladd eller UTAN?

Om du menar utan sladd så återgår jag till min fråga om just den gamla D-linkroutern kan komma upp i 1Gbit MED sladd?

Nej du kan inte komma upp med sån hög hastighet med din gamla router. som du länkade.

Permalänk
Medlem

Nej, din gamla D-Link router klarar bara 10/100.

Permalänk
Rekordmedlem

De snabbaste Router/accesspunktskombinationerna (hemmaroutter) kan iallfall komma över 900Mbit wan/lan Throughput, sedan vad du får med wifi beror ju helt på dina lokala förhållanden eftersom allt inom radioräckvidd påverkar det.

Här har du topplistan enligt mätningar.
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view
Däremot är det ju egentligen rätt ointressant eftersom du inte kommer att märka så stor skillnad i praktiken eftersom de flesta servrar inte kommer att leverera data i Gbit fart till dig så häng inte upp dig bara på throughputen om det gäller ett normalt hemmalan.

De snabbaste billiga routrarna som finns är nog annars Ubiquiti Edgemax serien, men det är rena routrar och inte alltiett maskiner men de är i princip de enda som orkar med Gbit routing för småpengar.

After trying different configurations on the EdgeRouter Pro, we've concluded the measured routing performance of the EdgeRouter Pro is beyond our ability to accurately test it. (It's that fast!)

Essentially, these results below are more reflective of our testbed limits instead of the router. (Note, the maximum simultaneous connections result is at the limit of our test process, indicating the EdgeRouter Pro can certainly support enough user sessions.)

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32398-ub...
Det är den här de testade:
https://www.dustinhome.se/product/5010761049/edgerouter-8xge-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har kollat på Asus RT-AC68U och Asus RT-AC66U men blir inte riktigt klok på vilken som är bäst eftersom dem verkar vara bra på olika sätt.

Så som jag förstod det iaf så klarar båda av 1Gbit/s. Nu uppstår dock ett annat problem som ändå har en koppling till det hela.

Jag skulle behöva en brygga/router/accesspunkt/repeater (vet inte vad jag söker egentligen) i ett annat rum som även den klarar av 1Gbit/s. Asus-routern räcker för vardagsrummet men inte för mitt rum, behöver fler ethernet-portar. Denna sak behövs bara 4 portar och möjlighet till 1Gbit/s. Vad är det jag letar efter och hur mycket kan det ligga på?

Vill även passa på att fråga om man även behöver speciella ethernet-kablar som klarar av 1Gbit/s? Länk till det skulle också uppskattas

Förklara gärna så "dumt" ni kan, är inte så insatt i nätverk men är öppen för att lära mig men behöver då förstå vad allt innebär.

Hälsningar,
Joakim Melin

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem

Du behöver en switch och sedan en kabel från routern till switchen.
Cat 5e eller Cat 6 ska du ha för 1 Gbit/s mig veterligen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Har kollat på Asus RT-AC68U och Asus RT-AC66U men blir inte riktigt klok på vilken som är bäst eftersom dem verkar vara bra på olika sätt.

Så som jag förstod det iaf så klarar båda av 1Gbit/s. Nu uppstår dock ett annat problem som ändå har en koppling till det hela.

Jag skulle behöva en brygga/router/accesspunkt/repeater (vet inte vad jag söker egentligen) i ett annat rum som även den klarar av 1Gbit/s. Asus-routern räcker för vardagsrummet men inte för mitt rum, behöver fler ethernet-portar. Denna sak behövs bara 4 portar och möjlighet till 1Gbit/s. Vad är det jag letar efter och hur mycket kan det ligga på?

Vill även passa på att fråga om man även behöver speciella ethernet-kablar som klarar av 1Gbit/s? Länk till det skulle också uppskattas

Förklara gärna så "dumt" ni kan, är inte så insatt i nätverk men är öppen för att lära mig men behöver då förstå vad allt innebär.

Hälsningar,
Joakim Melin

Menar du med kabel nu eller?

I så fall så köper du en Gigabit switch tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67142 för 300 spänn och kopplar in i routern så har du fler uttag att använda.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Denna borde fungera att ha i sovrummet, en enkel switch som bara skapar möjlighet att koppla in fler sladdar. Den har alltså ingen WiFi.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Har kollat på Asus RT-AC68U och Asus RT-AC66U men blir inte riktigt klok på vilken som är bäst eftersom dem verkar vara bra på olika sätt.

Så som jag förstod det iaf så klarar båda av 1Gbit/s. Nu uppstår dock ett annat problem som ändå har en koppling till det hela.

Jag skulle behöva en brygga/router/accesspunkt/repeater (vet inte vad jag söker egentligen) i ett annat rum som även den klarar av 1Gbit/s. Asus-routern räcker för vardagsrummet men inte för mitt rum, behöver fler ethernet-portar. Denna sak behövs bara 4 portar och möjlighet till 1Gbit/s. Vad är det jag letar efter och hur mycket kan det ligga på?

Vill även passa på att fråga om man även behöver speciella ethernet-kablar som klarar av 1Gbit/s? Länk till det skulle också uppskattas

Förklara gärna så "dumt" ni kan, är inte så insatt i nätverk men är öppen för att lära mig men behöver då förstå vad allt innebär.

Hälsningar,
Joakim Melin

Jag har en AC68U och 1000/1000 hemma och kommer kanske inte riktigt upp i fulla hastigheten.. Men jag är ganska nöjd ändå.
Kan ladda ner i från bra sidor i mellan 60-85MB/s och kör med 4-5 datorer kopplade konstant till routern och det streamas filmer och spel fram och tillbaka i hemmet.

Riktigt nöjd med routern.

Inte behövt starta om den sen jag köpte den för typ 5 månader sedan heller.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Om man ändå kunde ha 100/100!! sitter med 12Mbt :/

rekomenderar : http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/a...

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Jag har en AC68U och 1000/1000 hemma och kommer kanske inte riktigt upp i fulla hastigheten.. Men jag är ganska nöjd ändå.
Kan ladda ner i från bra sidor i mellan 60-85MB/s och kör med 4-5 datorer kopplade konstant till routern och det streamas filmer och spel fram och tillbaka i hemmet.

Riktigt nöjd med routern.

Inte behövt starta om den sen jag köpte den för typ 5 månader sedan heller.

Skulle du kunna köra Bredbandskollen/Speedtest och bifoga bild?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Skulle du kunna köra Bredbandskollen/Speedtest och bifoga bild?

85*8= 680 Mbit.

Det är egentligen inte så relevant eftersom det är faktiskt vanligt att folk med 1Gbit uppkopplingar får ur runt 700Mbit kvällstid när de flesta använder internet. Så oftast så räcker det med en hemma router som klarar ett faktiskt värde mellan 800-900 Mbit throughput.

Men om det nu är så att du är väldigt petigt och vill teoretiskt klämma ut alla Mbit som det går så kanske du skulle överväga att skaffa en dator som du kör Linux på med pFsense som router/brandvägg. och det skulle räcka med en billig 10 år gammal dator med typ en Core2Duo processor. Blir nästan gratis om du har en gammal dator liggandes hemma som du bara behöver köpa nätverks kort till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Skulle du kunna köra Bredbandskollen/Speedtest och bifoga bild?

Skrivet av VexedRelic:

85*8= 680 Mbit.

Det är egentligen inte så relevant eftersom det är faktiskt vanligt att folk med 1Gbit uppkopplingar får ur runt 700Mbit kvällstid när de flesta använder internet. Så oftast så räcker det med en hemma router som klarar ett faktiskt värde mellan 800-900 Mbit throughput.

Men om det nu är så att du är väldigt petigt och vill teoretiskt klämma ut alla Mbit som det går så kanske du skulle överväga att skaffa en dator som du kör Linux på med pFsense som router/brandvägg. och det skulle räcka med en billig 10 år gammal dator med typ en Core2Duo processor. Blir nästan gratis om du har en gammal dator liggandes hemma som du bara behöver köpa nätverks kort till.

Jag har ingen bild och inte hemma för tillfället för att kunna prova.
Men körde ett test när jag fick tjänsten och då fick jag 824/822 på bredbandskollen.

Hade dock ingen koll på om det var någon polare som var inne och streamade film eller om det var någon aktivitet på webservern.

Men jag är riktigt nöjd.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av DarknessSky:

Har kollat på Asus RT-AC68U och Asus RT-AC66U men blir inte riktigt klok på vilken som är bäst eftersom dem verkar vara bra på olika sätt.

Så som jag förstod det iaf så klarar båda av 1Gbit/s. Nu uppstår dock ett annat problem som ändå har en koppling till det hela.

Jag skulle behöva en brygga/router/accesspunkt/repeater (vet inte vad jag söker egentligen) i ett annat rum som även den klarar av 1Gbit/s. Asus-routern räcker för vardagsrummet men inte för mitt rum, behöver fler ethernet-portar. Denna sak behövs bara 4 portar och möjlighet till 1Gbit/s. Vad är det jag letar efter och hur mycket kan det ligga på?

Vill även passa på att fråga om man även behöver speciella ethernet-kablar som klarar av 1Gbit/s? Länk till det skulle också uppskattas

Förklara gärna så "dumt" ni kan, är inte så insatt i nätverk men är öppen för att lära mig men behöver då förstå vad allt innebär.

Hälsningar,
Joakim Melin

Skulle inte köpt Asus RT-AC68U, den har mer problem än R7000 allt ifrån täckning till USB 3 porten inte fungerar alls som det är tänkt.
Titta här:
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt en ERLite-3.
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag hoppa 68U och köra en R7000.

Men jag vet inte varför ASUS inte släppt denna http://www.asus.com/Networking/RTAC68P/, har samma specifikationer som R7000, borde ju vara en direkt utmanare.

Review 68P
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3260...

https://wikidevi.com/wiki/Netgear_R7000
https://wikidevi.com/wiki/ASUS_RT-AC68P
https://wikidevi.com/wiki/ASUS_RT-AC68U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DarknessSky:

Jag skulle behöva en brygga/router/accesspunkt/repeater (vet inte vad jag söker egentligen) i ett annat rum som även den klarar av 1Gbit/s.

Är du seriös nu ? Om det är ett verkligt krav med en wifi troughput på 1Gbit/s så kan det kanske gå om du köper en riktigt värsting AP men du kan ju i så fall glömma även Asusroutrar och liknande konsumentprodukter eftersom de troligen inte kommer att orka med och det kommer även att bli dyrt, riktigt dyrt om du ät van vid priserna på konsumentprodukter men behöver gå upp till "enterprise" förutsatt att du inte har usla wififörhållanden så kanske en Xirrus AP kan klara av att leverera 1Gbit Wifi relativt stabilt i praktiken men tänk även på att dina klienter måste klara av det vilket de troligen inte gör om du inte har riktiga värstingar även där.
http://www.xirrus.com/product-comparison/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Om jag var du skulle jag hoppa 68U och köra en R7000.

Rekommenderar du R7000 över R7500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Rekommenderar du R7000 över R7500?

Nej jag rekommenderar R7000 över 68U!

Permalänk
Medlem

1GBit/sec från WLAN till WAN är nog inget som konsumentprodukter är så pigga på :)... Sanningen är att 1GBit/sec LAN till WAN är också rätt sällsynt. De flesta "bra" kommer upp runt 7-900 MBit/sec typ.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Denna sidan är bra för att jämföra olika routrar:
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/74-wan...
Du kan välja andra saker än wan till lan (wlan etc).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Barry Lyndon:

Rekommenderar du R7000 över R7500?

R7500 och asus motsvarande är inga bra produkter. Just för FW inte är stabilt och ska man gå efter smallbuilder recensenten rekommenderar han inte köp av någon av routrarna. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3251...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar