Permalänk
Medlem

Telia Öppen fiber Ip-adresser?

Vi har beställt Telias Öppen fiber och i väntan på att den blir klar så har jag kollat runt på operatörernas olika beställningssidor.

Det som aldrig står där som man skulle vilja veta är dels om det skiljer sig mellan hur många publika IP-adresser man får?

I en värld av alltmer smarta hem prylar som ska också vara nåbara från utsidan så verkar det ju finnas mer problem som kan drabba en såsom Bahnhofs lokala adresser som inte går att nå från utsidan om man inte begärt få publik adress.

Och vad jag fattar så är det max en publik sådan hos Bahnhof som man måste ringa deras kundtjänst och begära. Finns det fler operatörer i öppen fiber som har sådana dumheter för sig så man kan undvika dem?

Om jag har en ip-teletjänst som Affinity/club tele som idag funkar även fast vi kör den via mobilt 4G bredband, är någon som kört dem via öppen fiber som vet om det fungerar med fibern?

Sist vilka operatörer i öppen fiber är också klara för IPv6 adresser utöver IPv4?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Vi har beställt Telias Öppen fiber och i väntan på att den blir klar så har jag kollat runt på operatörernas olika beställningssidor.
Det som aldrig står där som man skulle vilja veta är dels om det skiljer sig mellan hur många publika IP-adresser man får?

Normalt sett så är det 2 st, då det är Telia som styr det hela.

Skrivet av Airborne:

I en värld av alltmer smarta hem prylar som ska också vara nåbara från utsidan så verkar det ju finnas mer problem som kan drabba en såsom Bahnhofs lokala adresser som inte går att nå från utsidan om man inte begärt få publik adress.
Och vad jag fattar så är det max en publik sådan hos Bahnhof som man måste ringa deras kundtjänst och begära. Finns det fler operatörer i öppen fiber som har sådana dumheter för sig så man kan undvika dem?

Det är nog bara Bahnhof än så länge.

Skrivet av Airborne:

Om jag har en ip-teletjänst som Affinity/club tele som idag funkar även fast vi kör den via mobilt 4G bredband, är någon som kört dem via öppen fiber som vet om det fungerar med fibern?

Det borde fungera utan problem, du kan dock behöva göra någon inställning i din router (öppna portar).

Skrivet av Airborne:

Sist vilka operatörer i öppen fiber är också klara för IPv6 adresser utöver IPv4?

Vad jag vet så är det inga som levererar IPv6 via Telia´s "Öppen fiber", då Telia inte har aktiverat IPv6 i nätverket, så det dröjer nog länge innan IPv6 "slår igenom" då mycket hänger på när Telia "får tummen ur" och aktiverar IPv6 i nätverket. (I princip alla de stora operatörerna kan hantera IPv6 och har IPv6 förberedda nätverk, men det är Telia som stoppar för operatörerna att släppa på IPv6 till slutkund via ex Öppen Fiber, då det är Telia som styr vilka villkor som ska gälla).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag får minst 3st Publika adresser från Zitius/Bahnhof, har ej kollat exakt hur många jag får. Sedan har jag för mig att BBB ger ut 5st publika adresser iaf enligt info på deras hemsida. Men även om en leverantör vill ge ut ett visst antal så sker oftast ip adressering av stadsnätet/öppna nätet. Sedan så är de flesta leverantörerna rätt så flitiga på att skicka ut sina routrar till kunder vilket till viss del är för att spara på adresser eftersom de är i princip slut.

När det gäller ipv6 så kan du faktiskt som privat person kontakta t.ex Ripe och köpa egna adresser eftersom det finns så många som kan tilldelas, jag vet flera personer som gjort det. Men problemet är att du kommer bara komma åt andra som även kör det så om aftonbladet eller nån sida inte kör ipv6 så kommer du inte åt dem alls därför måste man t.ex tunnla ipv6 till ipv4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Jag får minst 3st Publika adresser från Zitius/Bahnhof, har ej kollat exakt hur många jag får. Sedan har jag för mig att BBB ger ut 5st publika adresser iaf enligt info på deras hemsida. Men även om en leverantör vill ge ut ett visst antal så sker oftast ip adressering av stadsnätet/öppna nätet. Sedan så är de flesta leverantörerna rätt så flitiga på att skicka ut sina routrar till kunder vilket till viss del är för att spara på adresser eftersom de är i princip slut.

När det gäller ipv6 så kan du faktiskt som privat person kontakta t.ex Ripe och köpa egna adresser eftersom det finns så många som kan tilldelas, jag vet flera personer som gjort det. Men problemet är att du kommer bara komma åt andra som även kör det så om aftonbladet eller nån sida inte kör ipv6 så kommer du inte åt dem alls därför måste man t.ex tunnla ipv6 till ipv4.

Nu så är det ju helt ointressant för TS fråga vad Zitus gör i sitt nät.

Och nej, man kan inte bara skavva ett IPv6 subnät och tro att det kommer fungera, för det förata så måste underliggande nätet stödja IPv6, för drt andra så kommer alldrig en ISP att routa ett subnät åt en privatperson på en konsumentuppkoppling, utan då kvarstår det att tunnla trafiken till en serverhall och där gå ut via IPv6 som routas vidare, då vissa leverantörer även routar IPv6 subnät åt privatpersoner, men då landar vi på kostnader kring 6-2500 kr/mån beroende på trafikmängd etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så är det ju helt ointressant för TS fråga vad Zitus gör i sitt nät.

Faktiskt inte. Det är inte access nätet som bestämmer det, som kund kan du ringa och klaga och i sin tur så skulle Bahnhof be Telia att ändra det. Men ja, Telia's öppen fiber kan väl administrera de lånade adresserna hur de vill, rent teoretiskt, även om Bahnhof inte skulle gilla det.

Min poäng var att jag har Bahnhof med minst 3st ip adresser och har även inte deras NAT lösning. Och om Bahnhof har satt upp generella regler på sin tjänst som ip adresser så borde de följas oavsett vilket access nät du sitter mot.