Permalänk
Medlem

PLanering av nytt hus

Vi har köpt oss ett nytt hus som kommer att levereras under sen hösten någon gång.
Sitter och planerar lite ström och annan kabeldragning och kom att tänka på detta med Nätverket.

En planskiss över huset har ni här.

Som ni ser så är "medieskåpet" i en ände av huset och sovrummen då i den andra. Vilket gör att detta med trådlöst till den sidan kommer att fungera lite sisådär.

Tänker mig att ha modemet och routern i medieskåpet om det ryms, sedan är då frågan vad jag ska förbereda med för att kunna få bra mottagning även i sovrumsdelen för barnens telefoner m.m

Har alltså möjlighet att förbeställa lite tomrör som går dit jag vill, frågan är bara var man ska dra dem.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Se till att dra kablar till alla rum då de används till allt nu för tiden, sen sätter du en AP i de rummen du vill ha wifi. Om pengar inte Är ett stort problem finns det lite änklare varianter av wireless controllers som gör att du kan ha flera AP som arbetar inom samma nätverk och alltså inte stör ut varandra. Utan controllers så får du sätta en AP i de rummet du vill ha bäst mottagning eller kanske i det som liknar en "korridor" i huset.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

Se till att dra kablar till alla rum då de används till allt nu för tiden, sen sätter du en AP i de rummen du vill ha wifi. Om pengar inte Är ett stort problem finns det lite änklare varianter av wireless controllers som gör att du kan ha flera AP som arbetar inom samma nätverk och alltså inte stör ut varandra. Utan controllers så får du sätta en AP i de rummet du vill ha bäst mottagning eller kanske i det som liknar en "korridor" i huset.

Humm att dra kabel till alla rummen har jag tänkt göra eftersom man har lite stationära datorer, tv apparater, tv-spel, m.m som mår bättre av en fast anslutning.
Menar du att jag behöver en AP i varje rum ? Räcker det inte att jag sätter en i "allrummet" som är i bortre delen av "korridoren"?
Pengar är väl alltid en issue när man bygger nytt, de ska ju räcka till en hel del grejer
Frun har ju dessutom lite andra prioriteringar än mig.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

håller med WiZzard

dra i princip minst 1 tomrör till varje rum (går att dölja med doslock) beroende på hur du får in ''matningen'' till rummen
hur ser vinden ut ?
om det är öppet kan de räcka med att du får x antal rör uppdraget dit och sedan skarva man på och droppa ner dom i hörnen i de rummen man vill ha internet eller något annat vid behov

edit
sedan är det en bra ide och blanda så du får både 16mm och 20mm rör så man kan dra de mesta för allt ryms inte i 1st 16 mm rör

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Rätt och riktigt! Gör dig själv en stor tjänst och dra rör till alla rum, allt annat borde vara olagligt. Med tanke på var du bor hissar jag på Älvsbyhus, men det är kanske inget vidare högt odds på den gissningen?

Grattis till huset!

Permalänk
Skrivet av LinusG:

Humm att dra kabel till alla rummen har jag tänkt göra eftersom man har lite stationära datorer, tv apparater, tv-spel, m.m som mår bättre av en fast anslutning.
Menar du att jag behöver en AP i varje rum ? Räcker det inte att jag sätter en i "allrummet" som är i bortre delen av "korridoren"?
Pengar är väl alltid en issue när man bygger nytt, de ska ju räcka till en hel del grejer
Frun har ju dessutom lite andra prioriteringar än mig.

Det WiZzard menar är att det bör räcka med en AP på den plats som är mest central, eller den plats som prioriteras.
Med tanke på att det är nybygge, så antar jag att det inte existerar några betongväggar i detta hur och således bör teckningen inte vara ett jätte problem.

Du har dessutom möjligheten eftersom du redan tänkt dra kablar, att flytta runt din AP där den ger dig teckningen du eftersträvar. Eller koppla in två stycken om det skulle behövas.

Edit:
Om du dessutom planerar i förväg kan du dra ner en nätverkskabel i taket där din AP ska sitta och sedan använda dig av PoE. Det skulle ge en clean installation '=)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Humm att dra kabel till alla rummen har jag tänkt göra eftersom man har lite stationära datorer, tv apparater, tv-spel, m.m som mår bättre av en fast anslutning.
Menar du att jag behöver en AP i varje rum ? Räcker det inte att jag sätter en i "allrummet" som är i bortre delen av "korridoren"?
Pengar är väl alltid en issue när man bygger nytt, de ska ju räcka till en hel del grejer
Frun har ju dessutom lite andra prioriteringar än mig.

Vet ej hur sanna denna film är, men skulle säga att den stämmer med mina erfarenheter.

How wifi is distributed through an apartment
http://i.imgur.com/GaiKW4H.webm

Beror ju såklart jävligt mycket på vad väggarna är gjorda av och vad som finns i rummen.
I min lägenhet tappar jag wifi på toan om dörren är stängd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

håller med WiZzard

dra i princip minst 1 tomrör till varje rum (går att dölja med doslock) beroende på hur du får in ''matningen'' till rummen
hur ser vinden ut ?
om det är öppet kan de räcka med att du får x antal rör uppdraget dit och sedan skarva man på och droppa ner dom i hörnen i de rummen man vill ha internet eller något annat vid behov

edit
sedan är det en bra ide och blanda så du får både 16mm och 20mm rör så man kan dra de mesta för allt ryms inte i 1st 16 mm rör

Vinden är rätt clean så det ska inte vara några problem, annars kan man dra underifrån då det är torpargrund på huset.
Men min tanke är ändå att hellre dra ett rör för mycket nu vid byggnation än att sura över de sen.

Skrivet av Sprawler:

Rätt och riktigt! Gör dig själv en stor tjänst och dra rör till alla rum, allt annat borde vara olagligt. Med tanke på var du bor hissar jag på Älvsbyhus, men det är kanske inget vidare högt odds på den gissningen?

Grattis till huset!

Hehe det var ingen högoddsare

Skrivet av WillBjorG:

Det WiZzard menar är att det bör räcka med en AP på den plats som är mest central, eller den plats som prioriteras.
Med tanke på att det är nybygge, så antar jag att det inte existerar några betongväggar i detta hur och således bör teckningen inte vara ett jätte problem.

Du har dessutom möjligheten eftersom du redan tänkt dra kablar, att flytta runt din AP där den ger dig teckningen du eftersträvar. Eller koppla in två stycken om det skulle behövas.

Edit:
Om du dessutom planerar i förväg kan du dra ner en nätverkskabel i taket där din AP ska sitta och sedan använda dig av PoE. Det skulle ge en clean installation '=)

Ahh då är jag med, då borde de ju räcka me 1.
Har idag bara routern som wifi punkt och den sitter i ett hörn i det hus vi bor i nu, och den når med nöd och näppe upp på motsatt sida på övervåningen.
Datorer är inget problem, men telefonerna har lite större bekymmer att connecta.

Humm POE i taket? utveckla tanken är du snäll? PoE är inte det Power on Ethernet? Vad ska den göra i taket?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vet ej hur sanna denna film är, men skulle säga att den stämmer med mina erfarenheter.

How wifi is distributed through an apartment
http://i.imgur.com/GaiKW4H.webm

Beror ju såklart jävligt mycket på vad väggarna är gjorda av och vad som finns i rummen.
I min lägenhet tappar jag wifi på toan om dörren är stängd.

Problemet som jag har lyckats läsa mig till är att medieskåpet dessutom är ett gjort av plåt, vilket skärmar en hel del. Så ska man använda sig av bara en AP som sitter där inne, så måste man få ut en yttre antenn på nått vis.
Sedan är alla inre väggar träväggar som är någorlunda isolerade.
Dock tror jag att jag ska lägga en AP även på kallvinden som får avse gällande utsidan

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Ett data uttag per rum är mer eller mindre standard i alla lägenheter vi är med och bygger idag.
Det räcker också ganska långt då man kan skicka det mesta över RJ45

Glöm inte att det inkommande fiber,tele till skåpet..

Skall man ha högtalarkabel etc så måste du nog själv fundera ut vart du vill ha dessa. Det går heller inte att dra speciellt mycket högtalarkabel i ett rör.

Jag drog en jäkla massa tom rör i mina väggar i v-rum upp till vinden. Då kan jag i efterhand dra ganska fritt i och ut ur huset. Har även rör som går ner till mitt pannrum där ja har alla datakablar som ansluter.
Beroende på vad du skall ha för utrustning i ditt skåp kan det vara bra att tänka på ventilation.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag tycker du ska köpa tomrör med färdigdragen 2 x kat 6. kabel. Sedan drar du ut det i alla rum där du kan tänka att ha något som behöver fast anslutning. Att dra tomrör är bra, men är det slang man köper så måste man klamra väldigt tätt annars så är det nästan omöjligt att få i kabel/dragfjädern på längre sträckor.

Färdigdragen slang m. 2xkat. 6

Sedan om du har möjlighet, sätt en takdosa i rummet där du vill ha en AP. Köp en Unifi och montera i taket. Komplettera sedan med denna APn utomhus.

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Hej

Jag tycker du ska köpa tomrör med färdigdragen 2 x kat 6. kabel. Sedan drar du ut det i alla rum där du kan tänka att ha något som behöver fast anslutning. Att dra tomrör är bra, men är det slang man köper så måste man klamra väldigt tätt annars så är det nästan omöjligt att få i kabel/dragfjädern på längre sträckor.

Färdigdragen slang m. 2xkat. 6

Sedan om du har möjlighet, sätt en takdosa i rummet där du vill ha en AP. Köp en Unifi och montera i taket. Komplettera sedan med denna APn utomhus.

Tack för tipset på Unifi och Outdoor AP.
Men till solar.se kom jag inte in i webshopen?
Gällande färdgidragna rör så kan det kanske bli svårt då det inte är jag själv som drar rören utan det är byggfirman, visst man kanske kan köpa rören och att dom bara drar in dom isåfall, får dubbelkolla det.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Har ett relativt nybyggt hus med medieskåp i en ändan av huset (200kvm på två våningar). Routern har jag inte placerat i medieskåpet utan centralt i huset. Har bra täckning överall med en asus ac68. Tror inte du ska få problem med täckningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

I min lägenhet tappar jag wifi på toan om dörren är stängd.

Då får du väl lägga en kabel där...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Tanken va att du sätter en AP med PoE i taket där du vill ha den, och slipper således en extra strömadapter till APn.. dom har en tendens att vara ganska stora och svåra att gömma.

Det var bara en notis för en clean installation av din nya AP

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Vet inte det är solklart, men PoE är power over ethernet. Det vill säga att APn (eller vilken enhet det nu rör sig om) får ström vid nätverkskabeln. Då behöver man inte en stor stömadapter i närheten av APn eller dra en separat kabel för ström. Istället så sätter du PoE adaptern i plåtboxen där du matar ethernetkabeln ifrån.

Permalänk
Medlem

Kort svar. Som alla sagt. Dra kablar till alla rum och ja de borde räcka med en AP som du sätter i korridoren eller allrummet. Men för allt i världen köp en bra. Om du markerat du behöver bättre mottagning i vissa rum så finns de bra förstärkare du sätter direkt i eluttaget som strålar ut en förstärkt signal och behöver ingen egen kabel!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Tanken va att du sätter en AP med PoE i taket där du vill ha den, och slipper således en extra strömadapter till APn.. dom har en tendens att vara ganska stora och svåra att gömma.

Det var bara en notis för en clean installation av din nya AP

Ahh då är ja me.. Då hade jag inte blandat ihop de tekniska termerna iallafall
Har du något tips på en bra sådan AP som har PoE?

Skrivet av Talisker00:

Vet inte det är solklart, men PoE är power over ethernet. Det vill säga att APn (eller vilken enhet det nu rör sig om) får ström vid nätverkskabeln. Då behöver man inte en stor stömadapter i närheten av APn eller dra en separat kabel för ström. Istället så sätter du PoE adaptern i plåtboxen där du matar ethernetkabeln ifrån.

Skrivet av WiZzard:

Kort svar. Som alla sagt. Dra kablar till alla rum och ja de borde räcka med en AP som du sätter i korridoren eller allrummet. Men för allt i världen köp en bra. Om du markerat du behöver bättre mottagning i vissa rum så finns de bra förstärkare du sätter direkt i eluttaget som strålar ut en förstärkt signal och behöver ingen egen kabel!

Tomrör (kabelmöjlighet) till alla rum kommer att finnas, möjligen att jag skippar till badrum, kök. Men till v-rum och samtliga sovrummen så skall det finnas kabel möjlighet.

Nått mer man behöver tänka på initialt när man nu har möjlighet medan huset byggs?
Kommer även göra en plan på var eluttag skall sitta, skall försöka få dessa kombinerade el och nätverkssuttag i samma, eller kommer det då att störa ?

Behöver man i dagens läge dra fram telefonuttag? Känns ganska overkill om man frågar mig.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LinusG:

Kommer även göra en plan på var eluttag skall sitta, skall försöka få dessa kombinerade el och nätverkssuttag i samma, eller kommer det då att störa ?

Behöver man i dagens läge dra fram telefonuttag? Känns ganska overkill om man frågar mig.

Det går normalt sett bra att ha uttagen bredvid varandra och telefon går utmärkt att köra via nätverkskablaget, en rj11 passar i mitten på en rj45 så drar du bara fram dubbeluttag överallt så kan du köra både data och analogtelefoni om du vill, det viktigaste är att få ut nätverk för är det på plats går det mesta att lösa via det , vill du köra iptv så går det ju att köra via switchar om du inte skulle ha en separat kabel ledig pga telefoni.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I älvsbyhus ingår tomrör till alla rum iaf 2011 när jag byggde. Vara bara 2 dosor av 6 som inte fick cat5e kabel vid lev dom var markerad för tv vad man nu ville ha där. Mediaskået är värdelöst och rymmer inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går normalt sett bra att ha uttagen bredvid varandra och telefon går utmärkt att köra via nätverkskablaget, en rj11 passar i mitten på en rj45 så drar du bara fram dubbeluttag överallt så kan du köra både data och analogtelefoni om du vill, det viktigaste är att få ut nätverk för är det på plats går det mesta att lösa via det , vill du köra iptv så går det ju att köra via switchar om du inte skulle ha en separat kabel ledig pga telefoni.

Vänta nu, menar du att jag kan använda 2 av ledarna i CAT kabeln till telefoni och bara använda 6 av ledarna till Nätverksuttaget?
Ser iofs inte varför jag skulle behöva/ vilja ha telefoni i huset, det har vi inte haft de senaste åren i huset så.

Skrivet av dbn:

I älvsbyhus ingår tomrör till alla rum iaf 2011 när jag byggde. Vara bara 2 dosor av 6 som inte fick cat5e kabel vid lev dom var markerad för tv vad man nu ville ha där. Mediaskået är värdelöst och rymmer inte mycket

Ahh men det låter ju super bra, då är det ju ett steg i rätt riktning. Dock finns det ju nån/några platser där man kanske vill ha dubbla uttag, t.ex kontorsplats, vardagsrum.
Nä mediaskåpet som jag ser det kommer att få inrymma modem och sedan någon typ av Patchpanel.
Har du något mått på hur stort det är ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Se till att rören som dras inte är för klena.
Jag hade ingen koll på det när jag byggde och jag vill ersätta uttagen med dubbeluttag så småningom men det kommer bli rejält trångt i rören.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Ahh men det låter ju super bra, då är det ju ett steg i rätt riktning. Dock finns det ju nån/några platser där man kanske vill ha dubbla uttag, t.ex kontorsplats, vardagsrum.
Nä mediaskåpet som jag ser det kommer att få inrymma modem och sedan någon typ av Patchpanel.
Har du något mått på hur stort det är ?

En switch där man vill ha fler uttag är väl inte så dålig lösning?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga APn på vinden så kan du placera den fritt utan att den syns? Innertaket lär ju knappast skärma märkbart om du har en AP av rimlig kvalitet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LinusG:

Vänta nu, menar du att jag kan använda 2 av ledarna i CAT kabeln till telefoni och bara använda 6 av ledarna till Nätverksuttaget?

Nej inte riktigt så, man använder ett par för telefon men 2 eller 4 par för nätverk beroende på hastighet ( 4 är normalt, annars begränsas man till 100Mbit) normalt sätter man upp dubbeluttag, dvs du har 2 separata kablar fram till varje uttag och funktionen på uttagen väljer du sedan i patchpanelen genom att ansluta dem till data, tele eller tv.
Har du 2 uttag så kan du köra både data och tv till den platsen och man bör ju försöka få in minst ett dubbeluttag per rum, helst ett per vägg i vardagsrum och dyl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Se till att rören som dras inte är för klena.
Jag hade ingen koll på det när jag byggde och jag vill ersätta uttagen med dubbeluttag så småningom men det kommer bli rejält trångt i rören.

Ska försöka få så grova som möjligt

Skrivet av BergEr:

En switch där man vill ha fler uttag är väl inte så dålig lösning?

Jo absolut funkar ju det, men när man ändå bygger är det ju smidigt om det är korrekt med uttag direkt utan en massa switchar som rör till det

Skrivet av Rattnalle:

Varför inte lägga APn på vinden så kan du placera den fritt utan att den syns? Innertaket lär ju knappast skärma märkbart om du har en AP av rimlig kvalitet.

Det har också varit en tanke från min sida.

Skrivet av mrqaffe:

Nej inte riktigt så, man använder ett par för telefon men 2 eller 4 par för nätverk beroende på hastighet ( 4 är normalt, annars begränsas man till 100Mbit) normalt sätter man upp dubbeluttag, dvs du har 2 separata kablar fram till varje uttag och funktionen på uttagen väljer du sedan i patchpanelen genom att ansluta dem till data, tele eller tv.
Har du 2 uttag så kan du köra både data och tv till den platsen och man bör ju försöka få in minst ett dubbeluttag per rum, helst ett per vägg i vardagsrum och dyl.

Ahh då är jasg med, jepp tänker mig nått liknande i antal uttag.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa all poster men planera alla trösklar och kabeldragning osv så att det underlättar för städrobotar så som iRobot Roomba osv.

Sådana här maskiner kommer bli billigare så du kommer ångra om du inte underlättar för dem...

Permalänk
Medlem

Jag tror det räcker med en accesspunkt centralt. Alla routrar man normalt köper som konsument har wifi så skulle det fungera dåligt i garaget tex så kan man slå på wifi i den. Kontrollera så att det är en vettig mediacentral med plats för en router och extra Switch kanske någon pryl till

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju placera mediaskåpet i eller nära en garderob så kan man dölja en del saker där om man vill, det kan ju vara praktiskt om man får för sig att ha nån server/nas, drar man ut nätverkskabel till garaget så går det ju även att placera saker där på ett enkelt sätt, man kanske även kan ha nått på vinden beroende på hur det ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Orkar inte läsa all poster men planera alla trösklar och kabeldragning osv så att det underlättar för städrobotar så som iRobot Roomba osv.

Sådana här maskiner kommer bli billigare så du kommer ångra om du inte underlättar för dem...

Som jag tolkar det så är det tröskfritt.
Nu har jag ju redan en städrobot i form av frun, så det där ligger mer på hennes bord att planera

Skrivet av jocke92:

Jag tror det räcker med en accesspunkt centralt. Alla routrar man normalt köper som konsument har wifi så skulle det fungera dåligt i garaget tex så kan man slå på wifi i den. Kontrollera så att det är en vettig mediacentral med plats för en router och extra Switch kanske någon pryl till

Joo skulle gärna vilja ha måtten på medialådan, tror tyvärr inte den är så stor..

Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju placera mediaskåpet i eller nära en garderob så kan man dölja en del saker där om man vill, det kan ju vara praktiskt om man får för sig att ha nån server/nas, drar man ut nätverkskabel till garaget så går det ju även att placera saker där på ett enkelt sätt, man kanske även kan ha nått på vinden beroende på hur det ser ut.

Dessvärre så sitter denna standard i tvättstugan, så att kunna merutnyttja nån garderob eller dyl tror jag blir svårt.
Tror mer då på iden att dra en kabel till garaget och där sätta NAS/Servern. Då blir det bra temperatur också.

Det är roligt att planera, men jag törs lova att man kommer att ha missat en hel del saker iallafall.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC