Permalänk
Medlem

10mb ADSL eller 4G?

Tjenare! Flyttade nyss till en ny lägenhet i centrala Borås. Hyresvärden är för snål för dra in fiber, men med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut så är det bara att tacka och ta emot ändå! Enligt honom var det inte ens möjligt att få ADSL i lägenheten, men telefonkontakt finns så det borde väl gå? Skrev in min adress hos olika operatörer och 10mb verkar vara det högsta de kan erbjuda.

Min fråga är helt enkelt vad man bör satsa på, 4G eller ADSL?

Min erfarenhet av ADSL tidigare är svajig ping mellan 30-200 och kopplar ifrån flera gånger om dagen. Min erfarenhet av 4G i telefonen är betydligt bättre.

Kommer 4G ge mig både högre hastighet och lägre ping jämfört med ADSL? (Med tanke på att 10mb på ADSL är max för mig lär ju närmaste telestation ligga en bit bort=hög ping, medan 4G bör funka bra för jag bor centralt?)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Frågan blir vad du prioriterar mest. ADSL lär ändå ge lägre ping-tider än vad 4G mäktar med - så har det alltid varit när jag testat iaf. Men du lär få betydligt bättre än 10Mbit via 4G. Dessutom är ju de allra flesta 4G abonnemang begränsade i vilken mängd data man får ladda ner till full hastighet /månad. Så vet du med dig att du använder ganska mycket datatrafik (netflix, youtube, laddar ner spel på steam etc)så är 4G nog en dum idé. Som exempel tog det flera hundra Mbyte när jag tittade på ett halvt avsnitt av Sweclockers fredagspanel på telefonen förut.

Låg ping och obegränsad nedladdning = ADSL
Hög nedladdningshastighet = 4G

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla gånger ta ADSL, detta då det är helt obegränsat i datamängd per månad. De gånger jag kört ADSL (kör det även nu, Telia) har pingen varit stabil och synken hållit sig. Det beror mycket såklart på ledningskvalitet etc men 8 är max vi kan få där vi bor, fungerar fint.

Permalänk
Inaktiv

Har själv precis bytt från Adsl (kopplar in och ur sig själv trots felsökningar) till 4g via Tele2 och är hur nöjd som helst, hög hastighet som visserligen kan variera men som alltid är tillräckligt hög för att allt ska flyta på bra, pingtiderna är mycket förbättrade genom 4g tekniken och det argumentet kommer från 3g tekniken som var betydligt sämre. Spelar själv online och inte som helst några problem. Hur coolt som helst med 4g uppkopplingen och att äntligen kunna ladda ner filer snabbt, min hastighet ligger mellan 25 till 45 Mbit/sekund. Betalar jag gärna extra för! 100GB i månaden för 4G via Tele2 räcker till för tre surfplattor, två mobiler och en dator. Tänk på att inte låta barnen sitta i timmar och streama video bara, enda riktiga begränsningen med tekniken.

4g= En knapp och en kabel så är du igång, riktigt användarvänligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare! Flyttade nyss till en ny lägenhet i centrala Borås. Hyresvärden är för snål för dra in fiber, men med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut så är det bara att tacka och ta emot ändå! Enligt honom var det inte ens möjligt att få ADSL i lägenheten, men telefonkontakt finns så det borde väl gå? Skrev in min adress hos olika operatörer och 10mb verkar vara det högsta de kan erbjuda.

Min fråga är helt enkelt vad man bör satsa på, 4G eller ADSL?

Min erfarenhet av ADSL tidigare är svajig ping mellan 30-200 och kopplar ifrån flera gånger om dagen. Min erfarenhet av 4G i telefonen är betydligt bättre.

Kommer 4G ge mig både högre hastighet och lägre ping jämfört med ADSL? (Med tanke på att 10mb på ADSL är max för mig lär ju närmaste telestation ligga en bit bort=hög ping, medan 4G bör funka bra för jag bor centralt?)

Själv skulle jag aldrig välja ett mobilt bredband på grund av att alla operatörer har ett tak på hur många GB per månad du får använda. Om du vet att du klarar dig på 60 - 80 GB/månad så visst, du får definitivt högre hastigheter och borde få runt likadan ping oavsett. Samtidigt kan du som sagt inte strömma material via mobilt bredband just på grund av att datamängden snabbt äts upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Har själv precis bytt från Adsl (kopplar in och ur sig själv trots felsökningar) till 4g via Tele2 och är hur nöjd som helst, hög hastighet som visserligen kan variera men som alltid är tillräckligt hög för att allt ska flyta på bra, pingtiderna är mycket förbättrade genom 4g tekniken och det argumentet kommer från 3g tekniken som var betydligt sämre. Spelar själv online och inte som helst några problem. Hur coolt som helst med 4g uppkopplingen och att äntligen kunna ladda ner filer snabbt, min hastighet ligger mellan 25 till 45 Mbit/sekund. Betalar jag gärna extra för! 100GB i månaden för 4G via Tele2 räcker till för tre surfplattor, två mobiler och en dator. Tänk på att inte låta barnen sitta i timmar och streama video bara, enda riktiga begränsningen med tekniken.

4g= En knapp och en kabel så är du igång, riktigt användarvänligt!

Sen måste du tänka dig för om du ex köper ett spel via steam. Vips så är 60gb av dina 100 tagna på några timmar sen kommer det kanske några uppdateringar på spel på några gig var osv. Netflix är inget alternativ. Jag hoppades på att klara mig på mitt 4g i mobilen men när jag såg att jag förbrukat 8gb på en kväll så beställde jag adsl. Men jag kanske bara är slösaktig med data är van med 100mbit fiber sen några år tillbaka innan jag bytte lägenhet. Samtidigt vill jag slippa bry mig om jag kör 480p eller 1080p på youtube.
Dock är det ju 4g det bästa valet om ADSL fungerar skit där man bor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Som många säger så är datamängden det stora problemet. Ping-tiderna jag nämnde tidigare vet jag var ett problem med 3G, det kan såklart ha förbättrats sen dess. Men titta på en långfilm på netflix, 20 minuter på Youtube samt lite slösurf så har du bränt 10GB på en kväll. Eller som någon annan sa längre upp: tanka ner ett spel på steam och du kan ha använt upp över 50GB i ett svep. Även om du då har 100GB/månad så kommer det inte räcka till på långa vägar. Olika personers användarmönster kan såklart skilja sig åt rejält, men jag skulle aldrig klara mig med någon av de datamängder som finns att köpa idag till 4G om jag skulle ha det som min enda uppkoppling.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem

3-4g är närmast oanvändbart pga datataken, det är nått man kan ha mobilt men det innebär en enorm begränsning hemma om du måste sitta och snåla på trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjenare igen, haft mycket det senaste så inte hunnit svara. Tror jag kan klara mig på 100gb i månaden, det enda jag funderar på är hur 4G är att spela på.

Någon med 4G som testat typ CS:GO?? Läst att vissa har låg ping med 4G men ändå får gummibandslagg i spel.

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

4G: Billigare, snabbare, ingen bindningstid, samma latency som adsl?
adsl: Obegränsad surf.

Känns ju som fördelarna på 4G väger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare igen, haft mycket det senaste så inte hunnit svara. Tror jag kan klara mig på 100gb i månaden, det enda jag funderar på är hur 4G är att spela på.

Någon med 4G som testat typ CS:GO?? Läst att vissa har låg ping med 4G men ändå får gummibandslagg i spel.

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

4G: Billigare, snabbare, ingen bindningstid, samma latency som adsl?
adsl: Obegränsad surf.

Känns ju som fördelarna på 4G väger upp.

Innan jag fick fiber så körde jag på mitt 4G abonnemang. Tror det varirerar rätt mycket beroende på omgivningen. men jag hade oftast en hyfsad ping på 30-40ms på CS:GO och en nedladdningshastighet på 20mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare igen, haft mycket det senaste så inte hunnit svara. Tror jag kan klara mig på 100gb i månaden, det enda jag funderar på är hur 4G är att spela på.

Någon med 4G som testat typ CS:GO?? Läst att vissa har låg ping med 4G men ändå får gummibandslagg i spel.

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

4G: Billigare, snabbare, ingen bindningstid, samma latency som adsl?
adsl: Obegränsad surf.

Känns ju som fördelarna på 4G väger upp.

Jag får ping på 39ms i speedtest över 4g. Och ofta går de spela men det är inte pålitligt rätt som det är skuttar pungen upp i 999ms eller mer mitt under en runda i World of tanks och förstör allt.
Men sen är adsl olika bra beroende på vart man bor. Får se den 11 om jag blir nöjd eller inte med mitt adsl.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare igen, haft mycket det senaste så inte hunnit svara. Tror jag kan klara mig på 100gb i månaden, det enda jag funderar på är hur 4G är att spela på.

Någon med 4G som testat typ CS:GO?? Läst att vissa har låg ping med 4G men ändå får gummibandslagg i spel.

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

4G: Billigare, snabbare, ingen bindningstid, samma latency som adsl?
adsl: Obegränsad surf.

Känns ju som fördelarna på 4G väger upp.

Telia har ingen bindningstid på något fast bredband heller.
Det som talar för 4G är att det möjligtvis kan nå högre hastighet, i övrigt har väl adsl fördelarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

Om inte Bredbandskollen och den CS servern du brukar köra på delar anslutning så är det en dum jämförelse, vad får du mot bredbandskollen på ADSL anslutningen?
Och har du testat att spela på din 4G uppkoppling via mobilen? Är ju inte svårare än att köra tethering mellen mobil och dator så kan du ju testa hur 4G är att spela på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Spel som QuakeLive "går" inte att spela på 4G. Så är en stabil ping viktigt för dig så är 4G bara att glömma!

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen ha kört på ADSL, datamängden haglar iväg rätt hårt när man har roligt hos farbror internet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia har ingen bindningstid på något fast bredband heller.
Det som talar för 4G är att det möjligtvis kan nå högre hastighet, i övrigt har väl adsl fördelarna.

Och att det är billigare med.

Skrivet av TiasE:

Om inte Bredbandskollen och den CS servern du brukar köra på delar anslutning så är det en dum jämförelse, vad får du mot bredbandskollen på ADSL anslutningen?
Och har du testat att spela på din 4G uppkoppling via mobilen? Är ju inte svårare än att köra tethering mellen mobil och dator så kan du ju testa hur 4G är att spela på.

I mina föräldrars hus får jag 32ms på 4G och 39ms på ADSL (via wifi i telefonen). Har inte fått usb-tethering att fungera tyvärr. Har telia någon deal att man kan låna router och testa i en vecka eller så?

Känns ju som 4G och ADSL varierar så mycket att det är helt beroende på vart man bor. Men med tanke på att jag bara kommer få ut 10mb/s på adsl lär jag bo långt ifrån tele-stationen, och på 4G täckningskartan bor jag i ett perfekt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Och att det är billigare med.

I mina föräldrars hus får jag 32ms på 4G och 39ms på ADSL (via wifi i telefonen). Har inte fått usb-tethering att fungera tyvärr. Har telia någon deal att man kan låna router och testa i en vecka eller så?

Känns ju som 4G och ADSL varierar så mycket att det är helt beroende på vart man bor. Men med tanke på att jag bara kommer få ut 10mb/s på adsl lär jag bo långt ifrån tele-stationen, och på 4G täckningskartan bor jag i ett perfekt område.

Gå in och läs på hemsidan om det jag ringade in.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare! Flyttade nyss till en ny lägenhet i centrala Borås. Hyresvärden är för snål för dra in fiber, men med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut så är det bara att tacka och ta emot ändå! Enligt honom var det inte ens möjligt att få ADSL i lägenheten, men telefonkontakt finns så det borde väl gå? Skrev in min adress hos olika operatörer och 10mb verkar vara det högsta de kan erbjuda.

Min fråga är helt enkelt vad man bör satsa på, 4G eller ADSL?

Min erfarenhet av ADSL tidigare är svajig ping mellan 30-200 och kopplar ifrån flera gånger om dagen. Min erfarenhet av 4G i telefonen är betydligt bättre.

Kommer 4G ge mig både högre hastighet och lägre ping jämfört med ADSL? (Med tanke på att 10mb på ADSL är max för mig lär ju närmaste telestation ligga en bit bort=hög ping, medan 4G bör funka bra för jag bor centralt?)

Vet inte vad du har haft för ADSL förut, men det brukar smiska trådlösa uppkopplinga latensmässigt alla dagar i veckan. bodde du ute i skogen med telefonledningar draget under en högspännignsgata eller?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

ADSL här hemma på 8 mbit ligger på 13ms till sunet.se

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Trådat (även ADSL) över mobilt alla dagar i veckan. Sedan kan det strula det också och tomtar ha konfat knasigt. Men generellt så är fasta kopplingar alltid stabilare och bättre än trådlösa (som har fler felkällor och delas mellan många användare).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare igen, haft mycket det senaste så inte hunnit svara. Tror jag kan klara mig på 100gb i månaden, det enda jag funderar på är hur 4G är att spela på.

Någon med 4G som testat typ CS:GO?? Läst att vissa har låg ping med 4G men ändå får gummibandslagg i spel.

Kör jag bredbandskollen i mobilen får jag 30ms fördröjning och runt 20mb/s i lägenheten. 30 i ping är vad jag får i CS på föräldrarnas adsl..

4G: Billigare, snabbare, ingen bindningstid, samma latency som adsl?
adsl: Obegränsad surf.

Känns ju som fördelarna på 4G väger upp.

Jag har Comhem 100Mbit som fast uppkoppling, men när det var driftstopp för några veckor sedan kopplade jag upp mitt 4G och körde via telefonen. Till svenska servrar så var pingen ok, tror jag hade runt 30ms, däremot om du spelar på utländska servrar så går pingen upp emot 60-65ms. Kanske också ska tillägga att jag kör via Tre för mobilen, så kan hända att andra operatörer har bättre peering utomlands. Men som andra har sagt, ska man spela, så skulle jag nog hellre gjort det via adsl, för stabiliteten och också för bättre och stabilare ping.

Det funkade dock prima att köra via 4G, inga pingspikar eller dylikt, bara lite högre ping för mig till utländska servrar när jag körde på Faceit. Kan också varit en dålig dag för mitt 4G, för jag minns att jag hade lägre ping till en UK server tidigare också, som sagt, kan vara lite blandat beroende på belastning osv antar jag.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://i.imgur.com/oo1bX4H.png
Gå in och läs på hemsidan om det jag ringade in.

Yepp, snackade med telia. Man kan säga upp det efter en månad och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

409kr om jag tar med telefon och tpy 489kr om jag vill köra utan telefon, hur kan det komma sig?

Vad menas för övrigt med delad- och hel ledning, förutom att delad är med telefon och hel endest ADSL? Är det snabbare att köra bara ADSL på hel ledning?

Skrivet av ksw:

Vet inte vad du har haft för ADSL förut, men det brukar smiska trådlösa uppkopplinga latensmässigt alla dagar i veckan. bodde du ute i skogen med telefonledningar draget under en högspännignsgata eller?

Villaområde ca 1 mil utanför Borås, mätte precis på bredbandskollen 10mbit/s och 29ms, 4G inomhus i telefonen gav 46mbit/sek och 31ms. Telefonen uppkopplad mot adsl via WiFi gav 84ms, det är alltså MYCKET bättre att köra 4G än WiFI.

Skrivet av r3flex:

Jag har Comhem 100Mbit som fast uppkoppling, men när det var driftstopp för några veckor sedan kopplade jag upp mitt 4G och körde via telefonen. Till svenska servrar så var pingen ok, tror jag hade runt 30ms, däremot om du spelar på utländska servrar så går pingen upp emot 60-65ms. Kanske också ska tillägga att jag kör via Tre för mobilen, så kan hända att andra operatörer har bättre peering utomlands. Men som andra har sagt, ska man spela, så skulle jag nog hellre gjort det via adsl, för stabiliteten och också för bättre och stabilare ping.

Det funkade dock prima att köra via 4G, inga pingspikar eller dylikt, bara lite högre ping för mig till utländska servrar när jag körde på Faceit. Kan också varit en dålig dag för mitt 4G, för jag minns att jag hade lägre ping till en UK server tidigare också, som sagt, kan vara lite blandat beroende på belastning osv antar jag.

Man får väl högre ping på utländska servar oavsett uppkoppling?

Tror provar telias ADSL och kollar latensen, är den inte mycket lägre än 4Gs 30ms så blir det 4G.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Testade att köra USB-tethering via telefonen och lira lite cs go på random dm-server låg stabilt på 37-38 ping, då hade jag inte ens full täckning. Gick upp till 41ms någon gång. Gick in på en random server med adsl och fick stabil 35 i ping, den skillnaden kan man ju leva med.

Men hur funkar 4G allmänt, är det bättre centralt, eller bättre lite utanför städer? Och hur påverkas man när många använder nätet, är det bara hastigheten som går ned eller stiger pingen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Yepp, snackade med telia. Man kan säga upp det efter en månad och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

409kr om jag tar med telefon och tpy 489kr om jag vill köra utan telefon, hur kan det komma sig?

Vad menas för övrigt med delad- och hel ledning, förutom att delad är med telefon och hel endest ADSL? Är det snabbare att köra bara ADSL på hel ledning?

Villaområde ca 1 mil utanför Borås, mätte precis på bredbandskollen 10mbit/s och 29ms, 4G inomhus i telefonen gav 46mbit/sek och 31ms. Telefonen uppkopplad mot adsl via WiFi gav 84ms, det är alltså MYCKET bättre att köra 4G än WiFI.

Man får väl högre ping på utländska servar oavsett uppkoppling?

Tror provar telias ADSL och kollar latensen, är den inte mycket lägre än 4Gs 30ms så blir det 4G.

Tack för svaren!

Nästa gång du mäter, mät med Ping -t ping.sunet.se under tio minuter och kolla då värdena Lowest och higest, det är dem som är intressanta. på samtliga trådlösa uppkopplingar kommer du ha packetloss (speciellt med wifi+annat kombinationen) och det är katastrof för spel etc när man plötsligt börjar rubberbanda runt för att någon slagit igång micron som borde pensionerats för 20 år sedan i grannkåken.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Yepp, snackade med telia. Man kan säga upp det efter en månad och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd.

409kr om jag tar med telefon och tpy 489kr om jag vill köra utan telefon, hur kan det komma sig?

Vad menas för övrigt med delad- och hel ledning, förutom att delad är med telefon och hel endest ADSL? Är det snabbare att köra bara ADSL på hel ledning?

Villaområde ca 1 mil utanför Borås, mätte precis på bredbandskollen 10mbit/s och 29ms, 4G inomhus i telefonen gav 46mbit/sek och 31ms. Telefonen uppkopplad mot adsl via WiFi gav 84ms, det är alltså MYCKET bättre att köra 4G än WiFI.

Man får väl högre ping på utländska servar oavsett uppkoppling?

Tror provar telias ADSL och kollar latensen, är den inte mycket lägre än 4Gs 30ms så blir det 4G.

Tack för svaren!

Ja, uttryckte mig nog dumt. Högre ping får du ju alltid oavsett när servrarna är placerade utomlands. Det jag menade var att en viss ISP kan ju ha bättre peering utomlands, beroende på land, och då göra att svarstiderna blir bättre/sämre. Med andra ord kan Telia pinga 30ms till Tyskland, men har man en annan ISP så kanske vägen till Tyskland är längre och då kanske du pingar 50-60ms. Med andra ord, det skiljer sig beroende på hur bra peering de olika ISP'erna har till länderna.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Spel som QuakeLive "går" inte att spela på 4G. Så är en stabil ping viktigt för dig så är 4G bara att glömma!

Jag har över 1000 timmar Quake Live med 4g så det går utan problem. Har 30-35 ping på svenska servrar och aldrig något lagg.

Permalänk
Medlem

Kort svar.
ADSL Om du vill kunna göra mer än spela, dvs ladda hem stora filer osv samt nyttja internet till annat. Netflix eller vad det än kan vara.

4G om du ENDAST skall spela, med undantag för att se filmer online men i väldigt begränsad utsträckning.

Mitt val hade blivit ADSL. Just pga den obegränsade "surfen".

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Arelion:

Jag har över 1000 timmar Quake Live med 4g så det går utan problem. Har 30-35 ping på svenska servrar och aldrig något lagg.

Mycket märkligt! Jag har prövat det i flera omgångar och det har varit katastrof varje gång..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Defeat^:

Vad menas för övrigt med delad- och hel ledning, förutom att delad är med telefon och hel endest ADSL? Är det snabbare att köra bara ADSL på hel ledning?

Man får väl högre ping på utländska servar oavsett uppkoppling?

Om du inte har telefon tar operatören hyra för ledningen annars ingår det i kostnaden för telefon, delad lednnig innebär att du delar kostnaden via telefon, hel innebär att du debiteras "kabelhyra"
Latensen styrs till största delen av avståndet så den ökar desto långre bort signalen ska gå, ljushastigheten är gränsen men en nätverk är i praktiken betydligt slöare än så säg typisk 0,7 C och så lite extra latens i varja router på vägen.

Skrivet av StuntmanMike:

Mycket märkligt! Jag har prövat det i flera omgångar och det har varit katastrof varje gång..

De lokala förhållandena påverkar oerhört mycket så fort du blandar in trådlöst på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Nästa gång du mäter, mät med Ping -t ping.sunet.se under tio minuter och kolla då värdena Lowest och higest, det är dem som är intressanta. på samtliga trådlösa uppkopplingar kommer du ha packetloss (speciellt med wifi+annat kombinationen) och det är katastrof för spel etc när man plötsligt börjar rubberbanda runt för att någon slagit igång micron som borde pensionerats för 20 år sedan i grannkåken.

Skrivet av mrqaffe:

Om du inte har telefon tar operatören hyra för ledningen annars ingår det i kostnaden för telefon, delad lednnig innebär att du delar kostnaden via telefon, hel innebär att du debiteras "kabelhyra"
Latensen styrs till största delen av avståndet så den ökar desto långre bort signalen ska gå, ljushastigheten är gränsen men en nätverk är i praktiken betydligt slöare än så säg typisk 0,7 C och så lite extra latens i varja router på vägen.

De lokala förhållandena påverkar oerhört mycket så fort du blandar in trådlöst på nått sätt.

Testade att skringa "ping ping.sunet.se" i konsolen på in macbook air uppkopplad via wifi till telefonen. De flesta pingen blev mellan 30-40, men ca var 4e kunde bli så höga som 400. Nu är hade jag i och för sig bara 2/5 täckning på telefonen så det bör ha påverkat?

Avståndet till närmsta telestation är tydligen 3000m, så kopparledningen dit är antagligen ännu längre. Detta är väl katastrofalt långt bort för adsl, lär väl inte komma under 50 i ping?