Bör jag vara nöjd eller missnöjd med mitt köp av router?

Permalänk
Avstängd

Bör jag vara nöjd eller missnöjd med mitt köp av router?

Jag har köpt min första router, en Netgear WNR3500L. Jag har 100/100 bredband och enligt Bredbandskollen.se får jag ut 85/87 med nätverkskabel kopplad direkt till datorn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag har min router bakom TV:n cirka 3½ meter från datorn, och enligt Bredbandskollen.se får jag bara ut 37/47 via den trådlösa anslutningen. Bör jag vara nöjd eller missnöjd med detta? Min första reaktion är att jag blev väldigt missnöjd, men när jag läser recensioner på Prisjakt ser jag att människor anser den vara utmärkt när de får ut 25/12 på en 100/10 anslutning.

Så ska jag vara nöjd eller missnöjd med denna router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag har köpt min första router, en Netgear WNR3500L. Jag har 100/100 bredband och enligt Bredbandskollen.se får jag ut 85/87 med nätverkskabel kopplad direkt till datorn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag har min router bakom TV:n cirka 3½ meter från datorn, och enligt Bredbandskollen.se får jag bara ut 37/47 via den trådlösa anslutningen. Bör jag vara nöjd eller missnöjd med detta? Min första reaktion är att jag blev väldigt missnöjd, men när jag läser recensioner på Prisjakt ser jag att människor anser den vara utmärkt när de får ut 25/12 på en 100/10 anslutning.

Så ska jag vara nöjd eller missnöjd med denna router?

Du verkar själv ha svarat på din fråga.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att nätverkskortet på den trådlösa enheten du testar med inte stöder högre hastigheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brittaan:

Kan inte vara så att nätverkskortet på den trådlösa enheten du testar med inte stöder högre hastigheter?

Routern stödjer upp till 300mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Routern stödjer upp till 300mb/s

Han menade mottagaren av wifi-signalen från routern

Testa att stäng av QOS på routern om det är aktiverat.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag hade varit missnöjd.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Han menade mottagaren av wifi-signalen från routern

Testa att stäng av QOS på routern om det är aktiverat.

Nu känner jag mig lite dum, men... mottagaren av wifi-signalen från routern är min dator då?

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Är det wifi så ok, är det via kabel hade jag inte tyckt det var ok.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Nu känner jag mig lite dum, men... mottagaren av wifi-signalen från routern är min dator då?

Japp, precis. I datorn sitter en WiFi-mottagare, beroende av typ så stödjer denna 54mbps, 300mbps, 700 mbps osv. Med störst trolighet så stödjer dock din dator 300mbps, så problemet borde ligga i själva routern.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det ar inte nagon dual band router. Du sitter pa 2.4GHz med den routern.

Det du kan gora ar att sakerhetsstalla dig att du kor pa N standarden i routern och att ditt natverkskort i datorn klarar 802.11N

Sedan sa laddar du ner programmet inSSIDer version 3 ifran techspot och kollar vilka kanaler som har minst belastning och valjer den kanal med minst storningar i router installningarna.

Du ska vara nojd att du fick ut 37/47 pa 2.4GHz bandet da det ar skit.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kujo:

Det ar inte nagon dual band router. Du sitter pa 2.4GHz med den routern.

Det du kan gora ar att sakerhetsstalla dig att du kor pa N standarden i routern och att ditt natverkskort i datorn klarar 802.11N

Sedan sa laddar du ner programmet inSSIDer version 3 ifran techspot och kollar vilka kanaler som har minst belastning och valjer den kanal med minst storningar i router installningarna.

Du ska vara nojd att du fick ut 37/47 pa 2.4GHz bandet da det ar skit.

Jodå, min dator klarar 820.11N så det är inga problem.

Vad ska jag satsa på för slags router istället för en med 2.4GHz, som finns inom ett rimligt pris för vanligt hemmabruk? Behöver jag 5.0GHz eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Det ar inte nagon dual band router. Du sitter pa 2.4GHz med den routern.

Det du kan gora ar att sakerhetsstalla dig att du kor pa N standarden i routern och att ditt natverkskort i datorn klarar 802.11N

Sedan sa laddar du ner programmet inSSIDer version 3 ifran techspot och kollar vilka kanaler som har minst belastning och valjer den kanal med minst storningar i router installningarna.

Du ska vara nojd att du fick ut 37/47 pa 2.4GHz bandet da det ar skit.

2.4 GHz är inte alls "skit". Frekvensen har mycket längre räckvidd än 5 GHz, men kan eventuellt störas av t.ex. mikrovågsugnar när de är igång. 5 GHz störs inte annan elektronik, men kompromissen är räckvidden som är avsevärt lägre än 2.4 GHz.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

2.4 GHz är inte alls "skit". Frekvensen har mycket längre räckvidd än 5 GHz, men kan eventuellt störas av t.ex. mikrovågsugnar när de är igång. 5 GHz störs inte annan elektronik, men kompromissen är räckvidden som är avsevärt lägre än 2.4 GHz.

Jag tycker inte att räckvidden på denna router var särskilt bra. Jag provade först att ställa routern i sovrummet, med datorn i vardagsrummet. Det är två väggar däremellan, och då fick jag bara ut 4/15 jämfört med 37/47 när jag har routern i samma rum som datorn.

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnad mellan en sån här router och en dual band router då? Behövs det en dual band router för att få ut högre hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag tycker inte att räckvidden på denna router var särskilt bra. Jag provade först att ställa routern i sovrummet, med datorn i vardagsrummet. Det är två väggar däremellan, och då fick jag bara ut 4/15 jämfört med 37/47 när jag har routern i samma rum som datorn.

Står routern fritt utan stora metallföremål som täcker på något sätt?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Står routern fritt utan stora metallföremål som täcker på något sätt?

Just nu står den bakom TV:n, men jag har också provat att ställa den på golvet bredvid TV-bänken med rak riktning mot datorn. Det blev ingen skillnad enligt bredbandskollen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emmet45:

Jag har köpt min första router, en Netgear WNR3500L. Jag har 100/100 bredband och enligt Bredbandskollen.se får jag ut 85/87 med nätverkskabel kopplad direkt till datorn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag har min router bakom TV:n cirka 3½ meter från datorn, och enligt Bredbandskollen.se får jag bara ut 37/47 via den trådlösa anslutningen. Bör jag vara nöjd eller missnöjd med detta? Min första reaktion är att jag blev väldigt missnöjd, men när jag läser recensioner på Prisjakt ser jag att människor anser den vara utmärkt när de får ut 25/12 på en 100/10 anslutning.

Så ska jag vara nöjd eller missnöjd med denna router?

Hur ser en skärm ut internt på baksidan av skärmen?
Alla skärmpaneler är på ett eller annat sätt skärmat på baksidan för EMS. Dvs det sitter en stor ledande folieskiva på baksidan av TV:n. Flytta routern eller TV:n. Sätter du routern bakom en betongvägg så kan mottagningen bli bättre än att ha den bakom en EMS-skärmad produkt.

Skrivet av XFTality:

Står routern fritt utan stora metallföremål som täcker på något sätt?

Nej onekligen inte. Kolla citatet ovan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur ser en skärm ut internt på baksidan av skärmen?
Alla skärmpaneler är på ett eller annat sätt skärmat på baksidan för EMS. Dvs det sitter en stor ledande folieskiva på baksidan av TV:n. Flytta routern eller TV:n. Sätter du routern bakom en betongvägg så kan mottagningen bli bättre än att ha den bakom en EMS-skärmad produkt.

Nej onekligen inte. Kolla citatet ovan.

Men jag har också provat att ställa den på golvet bredvid TV-bänken med rak riktning mot datorn. Det blev ingen skillnad enligt bredbandskollen jämfört med farten när jag har den bakom TV:n.

Permalänk

Jag har samma router och får max ut 30/30 på min 100/100 lina via Wifi vilket också är max på Wifi. Så att du får ut max tycker jag att du skall vara nöjd med.
Det är en billig router som har några år på nacken, vill du ha bättre hastigheter på det trådlösa så får du gå upp i pris.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så krävs ju att det går via 802.11ac för att smita över 30 mbit/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Såvitt jag vet så krävs ju att det går via 802.11ac för att smita över 30 mbit/s.

Tror att du menar 30mb/s, 30 mbit/s = drygt 3mb/s

802.11n klarar av upp till 300mbit/s.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emmet45:

Men jag har också provat att ställa den på golvet bredvid TV-bänken med rak riktning mot datorn. Det blev ingen skillnad enligt bredbandskollen jämfört med farten när jag har den bakom TV:n.

Ah, det var en sådan skruttig router. Det ska du vara nöjd med, tänkte att det var en bra häftigare router än den du hade.

Skrivet av Pliffe:

Såvitt jag vet så krävs ju att det går via 802.11ac för att smita över 30 mbit/s.

AC är betydligt högre än 30Mbit/s.
N stödjer t ex 150Mbit/s på ett band. (vid optimal och ingen signalförlust). Detta inkluderar även såklart Overhead. Realistiskt är nog 40-50Mbit/s som max med N. 30Mbit/s verkar ganska normalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

802.11n är en standard som är ganska så bred. Den teoretiska maxhastigheten på de enheter som stödjer den sträcker sig mellan 72 till 600 Mbit/s.

Så bara för att det står att nätverkskortet stödjer 802.11n så är det inget som lovar något.

Vad är det för nätverkskort som används?

För att överhuvudtaget komma i närheten av den teoretiska maxhastigheten på 300Mbit/s som routern i fråga har så krävs en del. Bland annat att endast en enhet är uppkopplad, att nätverkskortet har 2 antenner, att det stöder 40MHz kanaler och att det är en störningsfri miljö.

Mvh
Mattias

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

Jag har köpt min första router, en Netgear WNR3500L. Jag har 100/100 bredband och enligt Bredbandskollen.se får jag ut 85/87 med nätverkskabel kopplad direkt till datorn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag har min router bakom TV:n cirka 3½ meter från datorn, och enligt Bredbandskollen.se får jag bara ut 37/47 via den trådlösa anslutningen. Bör jag vara nöjd eller missnöjd med detta? Min första reaktion är att jag blev väldigt missnöjd, men när jag läser recensioner på Prisjakt ser jag att människor anser den vara utmärkt när de får ut 25/12 på en 100/10 anslutning.

Så ska jag vara nöjd eller missnöjd med denna router?

Ja trådlöst är helt annan femma än trådat.

Finns så mycket som påverkar det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emmet45:

Jag har köpt min första router, en Netgear WNR3500L. Jag har 100/100 bredband och enligt Bredbandskollen.se får jag ut 85/87 med nätverkskabel kopplad direkt till datorn, vilket jag är väldigt nöjd med.

Jag har min router bakom TV:n cirka 3½ meter från datorn, och enligt Bredbandskollen.se får jag bara ut 37/47 via den trådlösa anslutningen. Bör jag vara nöjd eller missnöjd med detta? Min första reaktion är att jag blev väldigt missnöjd, men när jag läser recensioner på Prisjakt ser jag att människor anser den vara utmärkt när de får ut 25/12 på en 100/10 anslutning.

Så ska jag vara nöjd eller missnöjd med denna router?

rätt så dum fråga, fråga istället i vad du märker den "låga" hastigheten. själv streamar jag full hd från min router, den som kommer med BBB, i adsl hastighet utan problem, så frågan är, vad upplever du för problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah, det var en sådan skruttig router. Det ska du vara nöjd med, tänkte att det var en bra häftigare router än den du hade.

AC är betydligt högre än 30Mbit/s.
N stödjer t ex 150Mbit/s på ett band. (vid optimal och ingen signalförlust). Detta inkluderar även såklart Overhead. Realistiskt är nog 40-50Mbit/s som max med N. 30Mbit/s verkar ganska normalt.

Hur pass häftig router måste jag skaffa för att få ut nära intill 80/80 via router som jag ligger på via nätverkskabeln direktinkopplad i datorn av mitt 100/100 bredband?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

rätt så dum fråga, fråga istället i vad du märker den "låga" hastigheten. själv streamar jag full hd från min router, den som kommer med BBB, i adsl hastighet utan problem, så frågan är, vad upplever du för problem?

Nedladdningar ligger exempelvis på 4mb/s istället för 9-10mb/s som de ligger på i vanliga fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma router och fick ut via wifi 60-70 ner och samma upp! så visst får det att få ut mera prestanda! men den gick rätt ostabilt i den hastigheten tyckte jag personligen.

Ibland drog den ner runt 40 och sedan upp till 60 så den var rätt ostabil! jag köpte mig en Asus N65U och har nu 85 ner och 95 upp via wifi.

Så jag råder dig att fixa en annan router för till slut blir man galen av hur mycket man än fipplar med den så blir den aldrig stabil och hastigheten varierar så jävla mycket....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Emmet45:

Hur pass häftig router måste jag skaffa för att få ut nära intill 80/80 via router som jag ligger på via nätverkskabeln direktinkopplad i datorn av mitt 100/100 bredband?

Tror du får lägga minst lika mycket på ett bra nätverkskort och dessutom ser till att det inte är antennerna i datorn som är problemet.
Om det är laptop så sitter antennerna normalt sett upp bakom skärmen, (som ännu engång är en stor störning och samtidigt isolerande platta).

Vill du ha bra uppkoppling via WiFi måste du även använda dig av kanaler som inte används eller utsätts för interferens av närliggande kanaler i etern av andra radiokällor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin