Verktyg Visningsval
2004-07-08, 00:34   #1

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

Plats: STHLM / SWE

Registrerad: jun 2004

Nybörjarfråga (igen) - LAN? Spela över lokalt nätverk

Hej... Pinsamt men sant, behöver hjälp med hur vi ska göra för att köra GroundControl II över "LAN". Har sökt men inte hittat ngn info.

Följande gäller: Min kompis har dragit med sin dator och hela klabbet hit. Vi vill spela GCII mot varandra. Båda har Win XP (Pro resp. Home), och har fungerande nätverkskort. Vi har även införskaffat en korsad nätverkskabel.

Hur skall vi konfigurera burkarna? Var övertydliga

Har för närvarande två anslutningar under "nätverksanslutningar", nämligen: "Anslutning till Lokalt Nätverk (ADM ethernet...)" och "1394 anslutning". Båda är aktiverade. 1394 har jag ingen pejl på vad den ska vara bra för, den andra är Bredbandsuppkopplingen (Chello - always on - no logon).

Vi testade tidigare idag, men lyckades inte med mer än att när vi pluggade in bredbandskabeln så gick det inte att gå ut på nätet igen - och IP var låst. Chellos support kunde inte hjälpa när vi gått igenom varenda inställning och det fortfarande inte fungerade. Fick ominstallera hela XP (skönt och bli av med lite skräp) då systemåterställning ej var aktiverat (Nu är det det )

Så.. alltså - koppla två burkar mot varandra (inget internet eller så) med korsad kabel mellan nätverkskorten. Inga routrar eller så. Och efter avlsutat lanande skall det ¨gå att dra ur kabeln och sätta in bredbandskabeln och surfa vidare. hur göra?

Hjäääälp....
Oxygenic är inte uppkopplad
2004-07-08, 00:39   #2

Ashzala

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2002

Enkelt! Där du ser nätverksanslutningarna borde du se en text (till vänster) där det står "Konfigurera Nätverket" eller liknande. Har inte XP nu, så kan inte säga exakt, men du trycker där, och sen får du lite olika alternativ. Du ska välja att du ansluter direkt till en annan dator. Är ganska solklart vad man ska välja faktiskt.

För övrigt är 1394-anslutningen ditt Firewire-kort.
Ashzala är inte uppkopplad
2004-07-08, 00:46   #3

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

Öh, vi gjorde så när vi försökte mecka - då skapade den en "bridge" och sedan var inget sig likt... Dessutom verkde som om den bara ändrade bredbandets nätverksinställningar istället för att skapa ett nytt med spelinställningarna, sedan gick det ju inte att surfa via bredbandet...

Har installerat grafikkort och allt möjligt annat utan probs, men nätverk pallar jag fan inte med inatt *suck* Nätverkstekniker måste vara ett mardrömsyrke... :s
2004-07-08, 03:24   #4

RoedeOrm

Medlem

RoedeOrms avatar

Plats: Malmö

Registrerad: jan 2002

Det finns färdiga scenarion i XP för att lösa ditt problem, använd ett passande så kommer det att ordna sig.
2004-07-08, 08:31   #5

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

det var det vi försökte med, och då var det ju fan helt kört med bredbandet efteråt... Om någon har ork och tid över att skriva en liten kort manual om hur man gör (eller vilket alternativ man skall ta i wizarden) och hur man sedan gör för att återgå till den vanliga uppkopplingen är jag tacksam... Det var därför jag skapade tråden... är ju nybörjare *skäms*
2004-07-08, 10:09   #6

Delarium.

Medlem

Delarium.s avatar

Plats: Västmanland

Registrerad: nov 2001

http://delarium.mine.nu/bilder/leetlan.jpg

En "guide" jag skrev förut. Hoppas det är till någon nytta.
Delarium. är inte uppkopplad
2004-07-08, 10:23   #7

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

Hm... Bra schema, men den bygger ju på att du kopplar via en hub/switch? Vi vill ju bara dra en kabel rakt mellan våra två burkar. Från nätverkskort till nätverkskort.
2004-07-08, 10:33   #8

WalterEgo

Medlem

WalterEgos avatar

Plats: Huddinge

Registrerad: maj 2002

Ställ in så att du och din kompis har varsitt ipnummer på era datorer ex 192.168.0.x . Du ska inte avända dig av en "bridge" de finns ett kommando om du högerklickar på ditt nätv.kort som heter Remove from bridge, om du skulle behöva det.
2004-07-08, 10:42   #9

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

Ska jag då välja "Skapa en ny anslutning"?

Får jag då upp en ny ikon bland existerande nätverksanslutningar som jag kan döpa till Spel så att jag sedan kan disabla den och aktivera nätverksanslutningen till bredbandet?

Behöver en utförlig instruktion som ni märker.. *skäms*
2004-07-08, 19:34   #10

zoi

Medlem

zois avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Men bryggan är ju till för att brygga bredbands uppkopplingen till den andre utgången....
60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA
zoi är inte uppkopplad
2004-07-08, 20:04   #11

Ashzala

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2002

Nej, du ska inte välja "Skapa en ny anslutning".
Högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk" -> Egenskaper -> TCP/IP -> Egenskaper

ställ in IP-nummer där.

Och glöm inte att ta bort bryggan.
Ashzala är inte uppkopplad
2004-07-08, 20:54   #12

Oxygenic

Medlem

Oxygenics avatar

Precis så gjorde jag! Och allt funkade perfekt! LAN:at hela dagen med GroundControl 2! Och nu efteråt funkar bredbandet fin-fint! Tack för all hjälp!

SWEC är bäst!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker