Verktyg Visningsval
2014-06-28, 13:46   #10501

LinX_s

Medlem

Plats: Märsta

Registrerad: sep 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JenzA Visa inlägg
Har du öppnat för GRE också?
GRE är ett IP protokoll som ibland felaktigt kallas port 47.
Det finns ingen tjänst i routern för GRE, men menar du att jag ska öppna port 47 också?
2014-06-28, 16:42   #10502

Talisker00

Medlem

Registrerad: maj 2014

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinX_s Visa inlägg
Det finns ingen tjänst i routern för GRE, men menar du att jag ska öppna port 47 också?
Inte egentligen, men det kanske fungerar ändå.
GRE är IP protocol 47, på samma sätt som TCP är 6 och UDP 17.

När du pratar om port 47 så är det just TCP och UDP som har portar, medan GRE inte har några portar alls.

GRE är alltså INTE port 47, utan protokoll 47. Om det fungerar genom att öppna port 47 är det tack vare en FUL workaround i Asusen då säkerligen flera vill kunna göra forward på det protokollet. (Eller på ESP som används för IPSec och som har nummer 50 exempelvis).
Talisker00 är inte uppkopplad
2014-06-28, 17:21   #10503

Mayth

Medlem

Plats: Trollhättan

Registrerad: okt 2010

Tjoo,

Tänkte fråga om någon här känner till vilket VLAN som ComHem kör sin bredbandstv på? Eller om ComHem kanske kan säga det?

Så som läget är så har jag ComHem FiberLAN hit. Även tv via detta. Jag vill kunna utnytja tv tjänsten med min egna utrustning och slippa att använda Thomson (routern) som enligt mig är under all kritik. Jag vill inte heller brygga den. Jag vill helt enkelt inte ha eländet inkopplad.

Mvh
Mattias
Mayth är inte uppkopplad
2014-06-28, 18:06   #10504

Blaze84

Medlem

Blaze84s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2002

Nu tar de bort BBB LAN här hos mig och ComHem tar över, någon som vet hur bra deras FiberLan är?

Om man har ComHems FiberLan, är man tvungen att ha deras trådlösa router inkopplad eller kan man ha den vid sidan på en Switch? Får man fler än en IP-address? Är det Full duplex? Någon som kan svara? Tack
PC: [Antec P180]-[Fractal Newton R2 650W-]-[Gigabyte G1.Sniper 3]-[i7 3770k]-[Corsair H80]-[Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 2133MHZ]-[Gigabyte Geforce GTX 780 WindF 3X REV2.0]-[Creative SB Recon3d]-[AudioPhile 2496]-[HD1:Maxtor 250GB]-[HD2:SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB]-[Western Digital Caviar® Green 1TB]-[TSSTcorp CDDVDW SH-S223F 48X/32X/22X]
Blaze84 är inte uppkopplad
2014-06-28, 19:01   #10505

Mayth

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blaze84 Visa inlägg
Nu tar de bort BBB LAN här hos mig och ComHem tar över, någon som vet hur bra deras FiberLan är?

Om man har ComHems FiberLan, är man tvungen att ha deras trådlösa router inkopplad eller kan man ha den vid sidan på en Switch? Får man fler än en IP-address? Är det Full duplex? Någon som kan svara? Tack
Deras FiberLAN har jag inte haft några som helst problem med. Godkända responstider, får ut 97-100% av den hastigheten som jag betalar för. Det funkar med egen router åxå. Jag kan få ut 4 adresser från dem. Vad jag har förstått det som så är det samma som på deras coax abonemang. Har man 100/10 eller över så är det 4 adresser, annars är det 1.

Man kan ha en switch före. Så har jag nu.

Angående duplex så har jag ingen aning hur de kör när man har fiberconvertern i lägenheten/huset. Jag har iallfall 100/100 full duplex. Fiberconvertern sitter i källaren sen patchas varje lägenhet här ut med Cat6 TP från en switch. Till den länkar jag upp på 1gbit full duplex.

Mvh
Mattias
Mayth är inte uppkopplad
2014-06-28, 22:10   #10506

Blaze84

Medlem

Blaze84s avatar

Registrerad: feb 2002

Tack för skit bra svar!
PC: [Antec P180]-[Fractal Newton R2 650W-]-[Gigabyte G1.Sniper 3]-[i7 3770k]-[Corsair H80]-[Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 2133MHZ]-[Gigabyte Geforce GTX 780 WindF 3X REV2.0]-[Creative SB Recon3d]-[AudioPhile 2496]-[HD1:Maxtor 250GB]-[HD2:SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB]-[Western Digital Caviar® Green 1TB]-[TSSTcorp CDDVDW SH-S223F 48X/32X/22X]
Blaze84 är inte uppkopplad
2014-06-30, 23:10   #10507

JowTow

Medlem

Plats: Svea rike

Registrerad: nov 2005

Fler i Linköping som har riktigt instabilt internet ffa på kvällar?
Hade 10/1 i några dagar som ingick i lägenheten men lyckades på något vänster få fram 50/1 på bredbandskollen, men dock jäkligt ostabilt på kvällar, ibland laddar sidorna inte alls och streama typ svtplay var omöjligt oavsett inställning på kvaliteten.

Ska vara uppgraderat till 250/10 nu men får 100/1 på bredbandskollen vilket känns sådär.
Ska testa imorgon igen då uppgraderingen skulle ske i natt egentligen men märkte redan nu att det gick lite fortare.

Har CG3700 med NAT av och Asus N56U som router, testet gjordes trådat men fick samma resultat med Wifi på bärbara genom 5Ghz.
Ska även testa gamla trogna CG3100 som funkade klockrent för mig sist jag hade 250 av Comhem, men då i Umeå. Dock var wifin sådär och inser nu att det var dumt att inte köpa en annan router redan då och ha CG3100 som modem.

Men, för att återgå till syftet med inlägget; Fler än jag som har dåliga resultat i Linköping?
2014-07-03, 22:14   #10508

farbrorjoakim

Medlem

farbrorjoakims avatar

Registrerad: jun 2008

är det någon annan än jag som får laggspikar runt kl. 22 varje kväll? Går knappt att spela eller prata i Teamspeak. Samma sak varje dag i princip och att jag stängde av naten och kör med en Asus router gjorde ingen skillnad. Bor i Salem utanför Stockholm.
2014-07-04, 10:15   #10509

snajk

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av farbrorjoakim Visa inlägg
ingen?
Det är inget jag upplevt direkt, men det är klart att trafiken i ett bostadsområde går upp på kvällen när fler personer sitter vid datorn.
snajk är inte uppkopplad
2014-07-04, 10:29   #10510

Stefan Lundmark

Medlem

Plats: Finspång

Registrerad: aug 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av farbrorjoakim Visa inlägg
är det någon annan än jag som får laggspikar runt kl. 22 varje kväll? Går knappt att spela eller prata i Teamspeak. Samma sak varje dag i princip och att jag stängde av naten och kör med en Asus router gjorde ingen skillnad. Bor i Salem utanför Stockholm.
Mjo, vi hade också det problemet. Klagade ett halvt dussin gånger kanske - men inget hände, så vi sa upp abbonemanget och då kom det en tekniker och kollade. Han körde en massa tester (och var supertrevlig till skillnad från ComHems telefonfolk) men hittade inget suspekt. Dock bytte han koaxal och nätadapter till modemet, och sedan dess är problemet borta.
Stefan Lundmark är inte uppkopplad
2014-07-05, 11:45   #10511

Osckrivae

Medlem

Registrerad: jul 2014

Har de senaste dagarna haft stora problem med mitt ComHem bredband (200 mbit). Jag bor i Gävle och har routern Netgear CG3100. Problemet är att jag under de senaste dagarna har blivit nedkopplad från internet när jag spelar FIFA 14 online och det har i princip aldrig skett tidigare. Netflix används flitigt i samma hus samtidigt som jag spelar men eftersom det är ett bredband på 200 mbit borde inte det vara ett problem.

Kan det vara ett routerfel eller är det så att anslutningen överbelastas när Netflix används och jag spelar FIFA 14 online? Jag blev nedkopplad när jag spelade FIFA 14 senast igår kväll.
Osckrivae är inte uppkopplad
2014-07-09, 07:25   #10512

farbrorjoakim

Medlem

farbrorjoakims avatar

Registrerad: jun 2008

Jag ringde och bad dem felsöka min uppkoppling på kvällstid. Nu funkar det konstigt nog riktigt bra efter två dagar. Om problemet är löst återstår att se. Det bara dök upp helt plötsligt från att ha kunnat spela och streama problemfritt under lång tid till att börja hacka varenda kväll. Det ska tilläggas att jag kör med NATen avstängd nu + en Asus router.
2014-07-11, 21:16   #10513

coopish

Medlem

Registrerad: aug 2006

För att dra mitt problem lite kortfattat så fick jag problem med mitt uttag då jag beställde Tivo. Iom Tivo så ska man använda en antennadapter vilket medfört att jag upptäckte att mitt comhem-uttag sitter för lågt, jag får inte in antennkabeln med antennadaptern. Antennadaptern är ca 3cm.

Jag hävdar att det är en felaktig installation och bör åtgärdas av comhem. Men comhem vill att jag ska ringa deras underleverantör (som utfört installationen) och höra med dom eller åtgärda problemet själv då comhem inte utför flytt av comhemjack.

Jag tycker det är lite märkligt att jag som kund ska ringa runt comhems underleverantörerer och jag tycker problemet ligger hos comhem och bör åtgärdas av dom. Vad tycker ni andra?
coopish är inte uppkopplad Folding
2014-07-12, 15:48   #10514

weavex

Medlem

weavexs avatar

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av coopish Visa inlägg
För att dra mitt problem lite kortfattat så fick jag problem med mitt uttag då jag beställde Tivo. Iom Tivo så ska man använda en antennadapter vilket medfört att jag upptäckte att mitt comhem-uttag sitter för lågt, jag får inte in antennkabeln med antennadaptern. Antennadaptern är ca 3cm.

Jag hävdar att det är en felaktig installation och bör åtgärdas av comhem. Men comhem vill att jag ska ringa deras underleverantör (som utfört installationen) och höra med dom eller åtgärda problemet själv då comhem inte utför flytt av comhemjack.

Jag tycker det är lite märkligt att jag som kund ska ringa runt comhems underleverantörerer och jag tycker problemet ligger hos comhem och bör åtgärdas av dom. Vad tycker ni andra?
Vad är det som tar emot? Varför får du ej in den?

Kan du inte använda antennsladden du använt innan och koppla den nya inkl. adapter i den?
2014-07-15, 09:15   #10515

tabm0de

Medlem

Registrerad: sep 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mayth Visa inlägg
Deras FiberLAN har jag inte haft några som helst problem med. Godkända responstider, får ut 97-100% av den hastigheten som jag betalar för. Det funkar med egen router åxå. Jag kan få ut 4 adresser från dem. Vad jag har förstått det som så är det samma som på deras coax abonemang. Har man 100/10 eller över så är det 4 adresser, annars är det 1.

Man kan ha en switch före. Så har jag nu.

Angående duplex så har jag ingen aning hur de kör när man har fiberconvertern i lägenheten/huset. Jag har iallfall 100/100 full duplex. Fiberconvertern sitter i källaren sen patchas varje lägenhet här ut med Cat6 TP från en switch. Till den länkar jag upp på 1gbit full duplex.

Mvh
Mattias
Jag kommer tyvärr ha comhem fiberlan i nya lägenheten som jag flyttar till så småning om.
Tänkte höra om det är så du har 100/100 inlagt i hyran eller är det nån grupp pris din förening har fått?
Vad är priset så fall om det är inräknat på något sätt i hyran/grupp pris för att uppgradera till 250? om det är något du vet.

Annars är det skönt att höra att deras 100/100 levererar bra.
tabm0de är inte uppkopplad
2014-07-15, 09:19   #10516

tabm0de

Medlem

Registrerad: sep 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blaze84 Visa inlägg

Det är som Mayth säger, funkar fint att ha egen router, dock kan det blir problem om du ska ha tv från comhem då det lär köras med vlan tagg.
Så fall måste man ha en switch som man kan tagga med vlan.
tabm0de är inte uppkopplad
2014-07-15, 12:12   #10517

Mayth

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tabm0de Visa inlägg
Jag kommer tyvärr ha comhem fiberlan i nya lägenheten som jag flyttar till så småning om.
Tänkte höra om det är så du har 100/100 inlagt i hyran eller är det nån grupp pris din förening har fått?
Vad är priset så fall om det är inräknat på något sätt i hyran/grupp pris för att uppgradera till 250? om det är något du vet.

Annars är det skönt att höra att deras 100/100 levererar bra.
Jag har 100/100 för 350kr/månad. Angående grupp priser osv så har jag ingen aning. Inte heller kollat på vad det skulle kosta med 250. Så tyvärr kan jag inte ge dig så mycket till svar.

De levererar helt ok över fiberlan. får ut mellan 96 och 98Mbit/s upp och ner.

Mvh
Mattias
Mayth är inte uppkopplad
2014-07-18, 19:54   #10518

Zarar

Medlem

Zarars avatar

Plats: Vänersborg

Registrerad: mar 2002

Har precis flyttat och fick mitt internet från Comhem igår med modemet CH7284E.
Nu andra dagen så har modemet gått in i Access Denied, Phy Sync och Upstream Parameters nånting flertalet gånger vilket resulterat i att uppkopplingen bryts. Är detta ett vanligt problem hos modemet?

Jag har nu testat att stänga av WiFi för att se om det blir lättare för modemet och än sålänge verkar det fungera okey... men ska man verkligen behöva köra en separat router för wifi?
Zarar är inte uppkopplad
2014-07-20, 12:30   #10519

Phunky

Medlem

Phunkys avatar

Plats: Nordpolen

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zarar Visa inlägg
Har precis flyttat och fick mitt internet från Comhem igår med modemet CH7284E.
Nu andra dagen så har modemet gått in i Access Denied, Phy Sync och Upstream Parameters nånting flertalet gånger vilket resulterat i att uppkopplingen bryts. Är detta ett vanligt problem hos modemet?

Jag har nu testat att stänga av WiFi för att se om det blir lättare för modemet och än sålänge verkar det fungera okey... men ska man verkligen behöva köra en separat router för wifi?
Låter som ett fel i nätet snarare än med modemet. Kanske behöver en tekniker kontrollera ditt uttag eller någon förstärkare tidigare i nätet/området. Ring comhem och be dem kontrollera retursignalen till ditt modem och även till grannar. Har bara du problem så behöver tekniker besöka dig.
igår, 21:57   #10520

S-amme

Medlem

Registrerad: jul 2014

Hej!

Vår bostadsförening har nyligen bytt från Telia Fiber till Comhem Fiber. Förmodligen eftersom avtalet med Telia gick ut..och Comhem erbjöd lägre kostnad.

Jag har Tv och Bredband via Technicolor TG 389 (snart även telefoni)

- Just nu kör jag sladd samt wifi via Technicolor..men skulle hellre vilja köra det på mitt egna Netgear. Är det möjligt och hur gör jag?
- Liknande fråga som ovan..om jag vill använda min egna router..vad är det bästa att göra då?

Mvh,
Samme
S-amme är inte uppkopplad
igår, 23:40   #10521

iller

Medlem

illers avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av S-amme Visa inlägg
Hej!

Vår bostadsförening har nyligen bytt från Telia Fiber till Comhem Fiber. Förmodligen eftersom avtalet med Telia gick ut..och Comhem erbjöd lägre kostnad.

Jag har Tv och Bredband via Technicolor TG 389 (snart även telefoni)

- Just nu kör jag sladd samt wifi via Technicolor..men skulle hellre vilja köra det på mitt egna Netgear. Är det möjligt och hur gör jag?
- Liknande fråga som ovan..om jag vill använda min egna router..vad är det bästa att göra då?

Mvh,
Samme
Förmodligen likadant som de andra operatörerna.
Ringer supporten och ber dem brygga den.
iller är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb