Verktyg Visningsval
2015-03-24, 15:58   #10981

Chrizzz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2004

Har haft Fiber ifrån Comhem i snart 2 år via iTux. Har fungerat ganska bra; men det är ju först när man får problem som leverantören får bekänna färg. Måste säga att Comhems support-hantering förändrats sedan jag behövt använda mig av den tidigare (till det klart sämre).

Problemet är att sakta men säkert så ramlar hastigheten ner ifrån 100Mbit/s, tills den till sist är på 0.0.1Mbit/s och det är grymma paketförsluster (oanvändbart). Startar man om "fiber-utrustningen" så går den direkt tillbaka till max-hastighet igen. Detta oavsett vad för utrustning jag kopplar dit (via router/ direkt till dator med kabel osv). Det tar c:a 5-10 minuter efter att man startat om tills att det är obrukbart igen. Kopplar man in router/flera enheter går det ännu snabbare.

Ringer comhems support. Uppger problemet-- och förväntar mig att de mäter hastigheten/felsöker nätet fram till min punkt för att se vad som kan vara felet. Men nej, istället får jag uppge ärendet och får tillbaka: "en tekniker tittar på detta om 2-3 dagar".

Är det bara jag som tycker det är orimligt? 2-3 dagar bara för att någon skall titta på ärendet? Felsökningen borde ju vara relativt enkel? Hitta vilken del i kedjan där prestandaproblemet ligger. Sedan om åtgärden tar tid, det är ju förståeligt-- men att bara få någon att titta på ärendet? Det här kanske är "vardag" numer dock hos alla leverantörer?

Förr när jag ringde Comhem kunde liknande problem lösas direkt över telefon med tekniker-- men antar att Comhem nu kickat alla som har en susning-- också blir det extrem backlog på några få stackare?

Således, så fort man får minsta känning till problem, ring direkt-- eftersom det är sådana ledtider att ens få någon att hjälpa en. Ett stort minus för Comhems support
Chrizzz är inte uppkopplad
2015-03-24, 16:04   #10982

Gaist

Medlem

Registrerad: apr 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Beta Visa inlägg
Har nu flyttat till hus på landet för några månader sedan där vi har en fiberförening och Com hem som gruppavtal. Får säga att det funkar väldigt bra! Får ut samma hastigheter dygnet runt och inte varit en sekunds avbrott på 1-2 månader nu.
http://i.imgur.com/oOTm6cm.png
Då har du haft tur! Har bekanta som även de har Comhem i fiberförening, och där pixlar tv bilden sönder om man samtidigt surfar på datorn!
Gaist är inte uppkopplad
2015-03-24, 16:24   #10983

qsrgtdeg

Medlem

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gaist Visa inlägg
Då har du haft tur! Har bekanta som även de har Comhem i fiberförening, och där pixlar tv bilden sönder om man samtidigt surfar på datorn!
Jag tror det kan hände om tex ett stift av nätverkssladden är sönder.
qsrgtdeg är inte uppkopplad
2015-03-24, 16:53   #10984

Phunky

Medlem

Phunkys avatar

Plats: Nordpolen

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chrizzz Visa inlägg
Har haft Fiber ifrån Comhem i snart 2 år via iTux. Har fungerat ganska bra; men det är ju först när man får problem som leverantören får bekänna färg. Måste säga att Comhems support-hantering förändrats sedan jag behövt använda mig av den tidigare (till det klart sämre).

Problemet är att sakta men säkert så ramlar hastigheten ner ifrån 100Mbit/s, tills den till sist är på 0.0.1Mbit/s och det är grymma paketförsluster (oanvändbart). Startar man om "fiber-utrustningen" så går den direkt tillbaka till max-hastighet igen. Detta oavsett vad för utrustning jag kopplar dit (via router/ direkt till dator med kabel osv). Det tar c:a 5-10 minuter efter att man startat om tills att det är obrukbart igen. Kopplar man in router/flera enheter går det ännu snabbare.

Ringer comhems support. Uppger problemet-- och förväntar mig att de mäter hastigheten/felsöker nätet fram till min punkt för att se vad som kan vara felet. Men nej, istället får jag uppge ärendet och får tillbaka: "en tekniker tittar på detta om 2-3 dagar".

Är det bara jag som tycker det är orimligt? 2-3 dagar bara för att någon skall titta på ärendet? Felsökningen borde ju vara relativt enkel? Hitta vilken del i kedjan där prestandaproblemet ligger. Sedan om åtgärden tar tid, det är ju förståeligt-- men att bara få någon att titta på ärendet? Det här kanske är "vardag" numer dock hos alla leverantörer?

Förr när jag ringde Comhem kunde liknande problem lösas direkt över telefon med tekniker-- men antar att Comhem nu kickat alla som har en susning-- också blir det extrem backlog på några få stackare?

Således, så fort man får minsta känning till problem, ring direkt-- eftersom det är sådana ledtider att ens få någon att hjälpa en. Ett stort minus för Comhems support
Jao skillnaden är nog att kör du comhem via itux/zitius/openunivers osv osv så är det inte comhems nät och inget comhem kan felsöka mer än kontrollera att acessen är aktiv och sedan oftast inget mer. När du hade koax har comhem full insyn i hur nätet fungerar och sköter det själv. I alla fall är det oftast det som orsakar problem via öppen fiber. Så var det även då jag hade tele2 via en fiber som i grunden sköttes av annan leverantör. Öppen fiber och valfri leverantör i all ära men det är ju ett helvete i många fall om det inte fungerar. Blir massa bollande av ärenden hit och dit. Kolla bara Bahnhof/ituxtråden på detta forum. Andra leverantörer stöter på samma problem, sedan vem felet ligger hos i grunden är nog olika men det blir alltid extra hanteringstid.

Vad exakt startar du om? Har du en technicolor-router från comhem och det fungerar efter omstart av den så är nog bästa lösningen att be comhem brygga den och koppla in egen router. Om det är nån typ av fiberutrustning före technicolorn du måste starta om så är det värre, sånt sköter säkert nätägaren.
__________________
Dooh!
Phunky är inte uppkopplad
2015-03-24, 21:34   #10985

Andre_H

Medlem

Andre_Hs avatar

Plats: Östersund

Registrerad: aug 2007

Jag bor i en lägenhet med comhem men har alltid haft bredbandsbolaget ADSL i flera år. Jag får 16Mbit ner och 1Mbit upp.
Ringde dem och skulle säga upp för att byta till ComHem en gång men då erbjöd de mig lägra pris i ett år så jag fortsatte och sen har jag inte tänkt så mycket på det, det har funkat bra och har väldigt sällan avbrott och om det händer är internet tillbaka inom några minuter.
Funderar på att byta till ComHem 50/10, men hört så mycket dåligt om ComHem så frågar här om det är värt?
Med mitt nuvarande abbonemang utlovar får jag ut max 1Mbit uppströms och minst 150 ping till USA
Det jag är ute efter är högre uppströms, minst 7 Mbit utlovar comhem, men hur är det med pingen?
__________________
mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14 gpu 6850 SCS3 ram 16GB 1600MHz ssdX25-M 80GB eyefinity-setup 3 * 40" NEC P401 Public display psu Corsair AX 850
Andre_H är inte uppkopplad
2015-03-24, 23:01   #10986

qsrgtdeg

Medlem

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andre_H Visa inlägg
Funderar på att byta till ComHem 50/10, men hört så mycket dåligt om ComHem så frågar här om det är värt?
Med mitt nuvarande abbonemang utlovar får jag ut max 1Mbit uppströms och minst 150 ping till USA
Det jag är ute efter är högre uppströms, minst 7 Mbit utlovar comhem, men hur är det med pingen?
Pingen kommer antagligen inte ändras speciellt.

Det tar lite tid för paketen att färdas ända till USA och den största delen av resan är gemensam för båda två.

Med ljusets hastighet tar det ungefär 20 ms till USA.
qsrgtdeg är inte uppkopplad
2015-03-25, 09:28   #10987

Chrizzz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phunky Visa inlägg
Jao skillnaden är nog att kör du comhem via itux/zitius/openunivers osv osv så är det inte comhems nät och inget comhem kan felsöka mer än kontrollera att acessen är aktiv och sedan oftast inget mer. När du hade koax har comhem full insyn i hur nätet fungerar och sköter det själv. I alla fall är det oftast det som orsakar problem via öppen fiber. Så var det även då jag hade tele2 via en fiber som i grunden sköttes av annan leverantör. Öppen fiber och valfri leverantör i all ära men det är ju ett helvete i många fall om det inte fungerar. Blir massa bollande av ärenden hit och dit. Kolla bara Bahnhof/ituxtråden på detta forum. Andra leverantörer stöter på samma problem, sedan vem felet ligger hos i grunden är nog olika men det blir alltid extra hanteringstid.

Vad exakt startar du om? Har du en technicolor-router från comhem och det fungerar efter omstart av den så är nog bästa lösningen att be comhem brygga den och koppla in egen router. Om det är nån typ av fiberutrustning före technicolorn du måste starta om så är det värre, sånt sköter säkert nätägaren.
Tack för ett bra svar! Det är verkligen alltid problematiskt när inte en aktör äger all utrustning/nät osv. Det blir alltid pajkastning om vem som är "ansvarig"-- och lidande blir kunden. I det här fallet verkade det dock som att det är Comhems tekniker som skall titta på det om 2-3 dagar. Det jag är rädd för är att de ser vad problemet är på 5minuter, och skall sedan eskalera till itux-tekniker som då har ledtider på flera dagar också.

Det är ingen technicolor-router som vi har. Vårt hus tillhörde förut Gothnet, innan itux tog över. Så det är fortfarande gothnets prylar som används. Det fungerar dock på samma sätt, med 4 nätverksuttag, där det första är för internet-åtkomst osv (taggad fiberkonverter), som sitter monterat i ett skåp i hallen. Startar jag om den så fungerar det i ett par minuter (ibland längre, men hastigheten sjunker sakta med säkert hela tiden).

Håller tummarna för att Comhems tekniker återkommer efter sin ledtid och kan lösa problemet-- inte att det hamnar i någon politisk-loop
Chrizzz är inte uppkopplad
2015-03-25, 11:17   #10988

-=Sh/\rK=-

Medlem

-=Sh/\rK=-s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chrizzz Visa inlägg
Tack för ett bra svar! Det är verkligen alltid problematiskt när inte en aktör äger all utrustning/nät osv. Det blir alltid pajkastning om vem som är "ansvarig"-- och lidande blir kunden. I det här fallet verkade det dock som att det är Comhems tekniker som skall titta på det om 2-3 dagar. Det jag är rädd för är att de ser vad problemet är på 5minuter, och skall sedan eskalera till itux-tekniker som då har ledtider på flera dagar också.

Det är ingen technicolor-router som vi har. Vårt hus tillhörde förut Gothnet, innan itux tog över. Så det är fortfarande gothnets prylar som används. Det fungerar dock på samma sätt, med 4 nätverksuttag, där det första är för internet-åtkomst osv (taggad fiberkonverter), som sitter monterat i ett skåp i hallen. Startar jag om den så fungerar det i ett par minuter (ibland längre, men hastigheten sjunker sakta med säkert hela tiden).

Håller tummarna för att Comhems tekniker återkommer efter sin ledtid och kan lösa problemet-- inte att det hamnar i någon politisk-loop
Kommunikationen mellan comhem och itux är horribelt dålig. Dom vet inte alls vad den andra parten gör. Comhems kundtjänst vet inget alls, dom tror en inte ens när man säger hur det ligger till. Itux tekniker/ansvariga är dock SUPERVASSA! Hade en del problem med fibern som comhem inte ens fattade att dom fanns men efter kontakt med itux växel så ringde en projektledare där upp mig och frågade hur han kunde hjälpa till. Skickade ut en tekniker nästa dag som löste problem och ringde sedan efter en vecka eller så och frågade om allt funkade till min belåtenhet nu. Det är kundservice det. Grymt nöjd med itux till skillnad från comhems support. Dock bjöd comhem på några gratismånader som plåster på såren till slut.
__________________
HAF : i7 2700K @ 4.8Ghz | Noctua NH-D14 | 2x Asus DirectCU II GTX 680 TOP SLI | Asus Maximus IV Extreme Z | Corsair Vengeance 32gb | Corsair TX 750W | Intel 520 120Gb x3| HAF 932 "Pitch black" | Benq 2411T 144hz x3 Surround gaming setup
HTPC : E8400@3.8Ghz | TT Silent Tower | 4870 PCS+ | NoFans | 50" Panasonic GT30 3D plasma | Logitech Z-5500 (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)
-=Sh/\rK=- är uppkopplad nu
2015-03-25, 11:23   #10989

-=Sh/\rK=-

Medlem

-=Sh/\rK=-s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2005

Det här nya compal modemet som alla verkar vara så nöjda med, kan man få det om man har fiber eller är det bara för coax kunderna? Hade vart trevligt att få en AC router gratis.
__________________
HAF : i7 2700K @ 4.8Ghz | Noctua NH-D14 | 2x Asus DirectCU II GTX 680 TOP SLI | Asus Maximus IV Extreme Z | Corsair Vengeance 32gb | Corsair TX 750W | Intel 520 120Gb x3| HAF 932 "Pitch black" | Benq 2411T 144hz x3 Surround gaming setup
HTPC : E8400@3.8Ghz | TT Silent Tower | 4870 PCS+ | NoFans | 50" Panasonic GT30 3D plasma | Logitech Z-5500 (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)
-=Sh/\rK=- är uppkopplad nu
2015-03-25, 14:04   #10990

qsrgtdeg

Medlem

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av -=Sh/\rK=- Visa inlägg
Det här nya compal modemet som alla verkar vara så nöjda med, kan man få det om man har fiber eller är det bara för coax kunderna? Hade vart trevligt att få en AC router gratis.
Verkar inte som om den har en "vanlig" WAN port.
2 för tele, 4 för lan och en för coax.
qsrgtdeg är inte uppkopplad
2015-03-25, 14:16   #10991

-=Sh/\rK=-

Medlem

-=Sh/\rK=-s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qsrgtdeg Visa inlägg
Verkar inte som om den har en "vanlig" WAN port.
2 för tele, 4 för lan och en för coax.

Ok endast för coax då. Hoppas comhem tar fram ett AC modem som klarar gigabitlina för fiber snart då. Det man får nu stödjer inte ens 5Ghz bandet
__________________
HAF : i7 2700K @ 4.8Ghz | Noctua NH-D14 | 2x Asus DirectCU II GTX 680 TOP SLI | Asus Maximus IV Extreme Z | Corsair Vengeance 32gb | Corsair TX 750W | Intel 520 120Gb x3| HAF 932 "Pitch black" | Benq 2411T 144hz x3 Surround gaming setup
HTPC : E8400@3.8Ghz | TT Silent Tower | 4870 PCS+ | NoFans | 50" Panasonic GT30 3D plasma | Logitech Z-5500 (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)
-=Sh/\rK=- är uppkopplad nu
2015-03-25, 15:18   #10992

Chrizzz

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av -=Sh/\rK=- Visa inlägg
Kommunikationen mellan comhem och itux är horribelt dålig. Dom vet inte alls vad den andra parten gör. Comhems kundtjänst vet inget alls, dom tror en inte ens när man säger hur det ligger till. Itux tekniker/ansvariga är dock SUPERVASSA! Hade en del problem med fibern som comhem inte ens fattade att dom fanns men efter kontakt med itux växel så ringde en projektledare där upp mig och frågade hur han kunde hjälpa till. Skickade ut en tekniker nästa dag som löste problem och ringde sedan efter en vecka eller så och frågade om allt funkade till min belåtenhet nu. Det är kundservice det. Grymt nöjd med itux till skillnad från comhems support. Dock bjöd comhem på några gratismånader som plåster på såren till slut.
Aha. Frågade personen på Comhems support ifall jag kunde höra av mig till itux direkt på något sätt (eftersom jag själv misstänkte problem med nätet-- och att det är problem med tv-signalen också som går via samma utrustning); men det gick inte-- för man var tvungen att följa "standardiserade rutiner". Skönt att höra att Itux finns tillslut då ifall Comhem inte löser det själva. Itux hänvisar ju alltid att man skall gå via tjänsteleverantören-- men det går att kontakta de direkt ändå?
Chrizzz är inte uppkopplad
2015-03-25, 15:48   #10993

mkn

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: apr 2003

Mitt bredband från comhem är näst intill obrukbart mellan 20 och 23. Hastigheter mellan 1-5 mbit samt ping som hoppar mellan 40 och 800. Jag har ett öppet ärende hos comhem och har fått beskedet att överbelastningsproblem brukar ta många månader att lösa. De har kompenserat mig men får jag chansen att dra in fiber så åker de ut.

Ni som skaffat det nya modemet, har ni märkt någon skillnad?

Senast redigerad av mkn 2015-03-25 klockan 15:59.
mkn är inte uppkopplad
2015-03-25, 16:17   #10994

Phunky

Medlem

Phunkys avatar

Plats: Nordpolen

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mkn Visa inlägg
Mitt bredband från comhem är näst intill obrukbart mellan 20 och 23. Hastigheter mellan 1-5 mbit samt ping som hoppar mellan 40 och 800. Jag har ett öppet ärende hos comhem och har fått beskedet att överbelastningsproblem brukar ta många månader att lösa. De har kompenserat mig men får jag chansen att dra in fiber så åker de ut.

Ni som skaffat det nya modemet, har ni märkt någon skillnad?
Kopierar mitt inlägg från 1 sida tillbaka:

"Jo det kan skilja endel mellan 8 och 16kanalsmodemen på samma tjänst i samma nät. Ponera att ditt 8kanalsmodem ligger på en 8kanalsgrupp och den har högre last än den andra 8kanalsgruppen. Då kommer du mäta sämre än både de med 16kanalsmodem (som använder båda 8kanalsgrupperna) och de med 8kanalsmodem på andra gruppen. Är det dock tjockt i båda grupperna blir det ingen direkt skillnad om man byter mellan 8 och 16kanalsmodem. Hur stor skillnad det skulle göra för er med problem som har 8kanalsmodem att byta upp er är omöjligt för oss att veta. Det är helt beroende på hur lastläget i era respektive områden ser ut. Det är i princip alltid bäst att ha ett modem som klarar flest kanaler om man inte har något lokalt signalproblem i tex antennuttaget. Ju fler kanaler = viktigare att kabeltvnätets kvalite är ok.

Vill man inte chansa och köpa grisen i säcken så låna hem någons 16kanalsmodem och be comhem logga in det på eran tjänst för test (behövs bara om ni lånar ett 16kanalsmodem med mycke lägre tjänst än eran egna).

Det är dock en jäkla sminka gris-lösning om det ger bättre resultat för er, comhem måste endå fixa grundproblemet. "

8kanalsmodemen är de netgear de sålt/säljer. compal är 16kanalsmodem.

Är de så illa belastat att man får 1-5mbit kvällstid så ja visst kan det bli några mbit bättre med deras 16kanalsmodem men några drömsiffror är svårt att tro att det blir. Beror helt på hur lasten är fördelad på de 2 olika 8kanalsgrupper som finns i ditt område. Har man tur är det betydligt bättre på den andra gruppen och då kommer ett 16kanalsmodem göra susen. Enda sättet att veta är att prova. Det blir omöjligt sämre ur belastningssynpunkt för dig som slutanvändare. Är dock inte signalen bra i alla 16 kanaler som ett 16kanalsmodem vill använda så kan det bli endel strul men sånt fixar ju comhem betydligt snabbare än belastningar.

Att byta mellan "gamla" compal och nya compal kommer inte göra någon skillnad alls om man upplever kapacitetsproblem. Det nya compal sägs dock prestera endel bättre på wifi men det hänger ju såklart på om man får full lina in från första början.

Senast redigerad av Phunky 2015-03-25 klockan 16:25.
__________________
Dooh!
Phunky är inte uppkopplad
2015-03-26, 17:34   #10995

-=Sh/\rK=-

Medlem

-=Sh/\rK=-s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chrizzz Visa inlägg
Aha. Frågade personen på Comhems support ifall jag kunde höra av mig till itux direkt på något sätt (eftersom jag själv misstänkte problem med nätet-- och att det är problem med tv-signalen också som går via samma utrustning); men det gick inte-- för man var tvungen att följa "standardiserade rutiner". Skönt att höra att Itux finns tillslut då ifall Comhem inte löser det själva. Itux hänvisar ju alltid att man skall gå via tjänsteleverantören-- men det går att kontakta de direkt ändå?
JAg ringde deras växel och bad att få prata med en tekniker men ingen var tillgänglig då. Hon i växeln skulle lämna ett meddelande och en projektledare ringde sedan upp mig lite senare.
__________________
HAF : i7 2700K @ 4.8Ghz | Noctua NH-D14 | 2x Asus DirectCU II GTX 680 TOP SLI | Asus Maximus IV Extreme Z | Corsair Vengeance 32gb | Corsair TX 750W | Intel 520 120Gb x3| HAF 932 "Pitch black" | Benq 2411T 144hz x3 Surround gaming setup
HTPC : E8400@3.8Ghz | TT Silent Tower | 4870 PCS+ | NoFans | 50" Panasonic GT30 3D plasma | Logitech Z-5500 (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)
-=Sh/\rK=- är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb