Permalänk
Medlem

Thomson TG787

tjenare. har ett Thomson TG787 modem från Telia. har haft det någon vecka nu och det har funkat utan problem. har öppnat portar och allt och det funka bra. nu för någon dag sen så har troligen modemet uppdaterat sig från Thomson eller Telia som det är nya ikoner och allt.

efter det så sluta allt med portar och funka har gjort restar återställt hela modemet med det funkar inte. portarna på burken är rätt samma i modemet med det går inte nu den nya rogramvaruversion heter 8.2.W.2 äre någon mer som har den och det funkar?

Permalänk

Portforwards fungerar prima med 8.2.W.2 på min TG787 från Telia. Hur gör du när du gör din portforward?

Permalänk
Medlem

går in i (Spel & programdelning), klickar på (Skapa ett nytt spel eller program.) lägger in där portarna med ett namn går sen in och lägger in porter till datorn med namn (BeNgans PC) klickar använd sen ligger den porter till min pc. stängt av alla brandväggar i modemet och allt men får det inte och funka.

Permalänk

Skumt.
Min portforward fungerar när jag gör precis som du beskriver. Testa gör en reset till och vänta 10mins och efter det lägga in portforwarden på nytt.

Du har valt rätt (eller båda) TCP/UDP vid forwarderingen av porten ifråga?
Går det att ansluta lokalt till din server från en annan dator som är ansluten till gatewayen?

Permalänk
Medlem

jag fick port 8082 och funka nu men vent porten 3784 är helt körd. tar jag bort porten i modemet och sen öppnar en ny i TCP/UDP och kört så funkar det ca 5 min sen dör server gör jag sen om det igen så funkar det någon min igen. webbradion funkar utan problem men inte vent. :/

Permalänk
Medlem

Jag hade även problem efter uppdateringen, men efter jag tog bort portforwarden på mina grejer och la in det på nytt fungerade det.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej. och portforwarden är?

Permalänk

Hejsan.

Jag har inte upplevt något problem med port forwarding i senaste firmwaren.
Genom att ni är flera som får problem vill jag kika vidare på det lite.
Exakt vilka portar är det ni har problem med?
bengan87 skriver hur han gör, kan ni andra som har problem oxå skriva hur ni går tillväga?

@bengan87: Kan du prova att inte binda port forward mot en specifik enhet utan bara lägga det som en generell regel och se om det fungerar då?

Vill ni kontakta mig direkt når ni mig via detta formulär:
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Okej. porten som spökar för mig är just vent porten jag har idag testat med min brors modem och det är samma problem med den.

är också av samma märke och modell och från Telia.

Vi testa ett gammalt modem från Telia och då funka det utan problem.

Funderar på om man ska skicka tillbaka modemet och ta ett gammalt då det funkar.
Ringer man 90200 så skickar dom bara en till Thomson.. tycker dom på Telia borde ha lite mer info och kunskap om det dom säljer som vi i slutat köper modemet från Telia.

någon som vet om man kan stoppa modemet från hämta hem ny uppdateringar?.

Permalänk
Medlem

(TeliaKundservice) gjorde som du sa och inte låsa porten till någon fast dator.

Jag fick inget svar eller något då. så fort jag körde på datorns lokala IP adress så drog det igång. men det är bara en tids fråga till den dör. måste ju vara något fel som alla andra portar funkar för mig hela tiden För FTP och SHOUTcast. har tidigare haft Comhem nere i Göteborg och en dlink ruter och aldrig haft några problem eller med BBB. Tror mer på att det är modemet som spökar för mig. ska kolla om man får något bättre svar av Telia igen eller om det är samma idag igen.

Permalänk
Medlem

Telia har en helt igen Support för Thomson. ( Smart supporten )

Fick till svar att den nya Programvaruversion: 8.2.W.2 kom ut för det hade tidigare varit problem med IP telefoni och att det skulle varit något fel efter det har dom inte hört en då det va 25 min kö på Smart supporten.

aja sluta med att dom skickar ut ett nytt modem får hoppas på att det funkar bättre.

går inte att stoppa uppdateringarna från Telia när dom skickar som det skickas till alla kunder.

Tack för alla svar en då!

Permalänk

Bra att du provade vad jag sa.
Jag ska börja undersöka vad det kan bero på att just vent inte fungerar och ftp och shoutcast fungerar.
Jag kommer dock att vara tvungen att sätta upp en testrigg själv.
Vilken vent version är det du kör?
Vilket OS är det du kör?

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ventrilo server 3.0.3 och en annan för och testa om det va servern som spöket.
Win XP SP2

Allså jobbar du åt Telia el?

Nätverk nytt 1 Gbit/s D-link och kabel (ej Trådlöst)
Lina In 22 Mbit/s UT 1,2 Mbit/s TPTEST

inga Brandväggar i burken el i Thomson.
portarna i burken är en då öppen för vent.

har testat med Servern en PowerEdge T410 från dell och funkar ej.

Jo äre någon som vet om man kan öppna i modemet så man får snabbare ut? Telia svara att alla kunder som har 24 Mbit/s ska ha två mbit/s ut också vilket jag inte ser. men fick höra att man ska kunna ändra så det funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan87
Allså jobbar du åt Telia el?

Ja, både han och jag jobbar åt telia och har som arbetsuppgift bl.a. att svar på frågor från er här på forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan87
Jo äre någon som vet om man kan öppna i modemet så man får snabbare ut? Telia svara att alla kunder som har 24 Mbit/s ska ha två mbit/s ut också vilket jag inte ser. men fick höra att man ska kunna ändra så det funkar.

Har du 24 mbit tjänsten så ska modemet koppla upp sig i ett läge som heter Annex-m om möjligt. Vilken hastighet du som kund får beror på avstånd till stationen samt om du har någon tjänst som påverkar uppkopplingen, t.ex. Digital-TV från telia.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Tja, jag har samma problem. Jag vill sätta min PS3 i DMZ. Eftersom det inte går att spela FIFA 09, även då jag öppnat portar. Men när jag klickar på DMZ så får jag ett meddelande att det inte finns något utrustning som är kompatibel?

Hur ska man göra här då?

Jag går först in på 192.168.1.254 - Sedan klickar jag mig vidare till Home Network - Sedan till Devices - Sen klickar jag på Assign the public IP address of a connection to a device - Då får jag meddelandet ''No compatible connection found''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Ja, både han och jag jobbar åt telia och har som arbetsuppgift bl.a. att svar på frågor från er här på forumet.

Har du 24 mbit tjänsten så ska modemet koppla upp sig i ett läge som heter Annex-m om möjligt. Vilken hastighet du som kund får beror på avstånd till stationen samt om du har någon tjänst som påverkar uppkopplingen, t.ex. Digital-TV från telia.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Okej. har ingen Digital-TV från Telia och bor ca 500 meter från Stationen och ska kunna ha 23 24 Mbit/s det jag fick te svar av Telia (90200)

okej och Annex är något man själv fixar i modemet eller måste man prata med Telia om det?. prata med en om hastigheten tidigare när vi skaffade det och då skulle man själv kunna ändra i modemet men det är ganska låst för kunna ändra. är i behov av snabbt nät ut och in då jag har två Server skåp.
och jag tror inte det komma att komma ut fiber här på hundra år. ska då vara om Mobilt bredband blir snabbare en 24 mbit/s

Permalänk

Annex är inget man kan påverka själv eller i modemet.

Vi har testat lite port forwarding nu.

Ventrilo server 3.0.3 på en Windows 7 Build 7100 RC1.
Ansluter från en Win2k3 server.
Ansluten i 30 minuter utan problem.
Tar man bort regeln går det inte att ansluta men det börjar fungera så fort man lägger dit regeln igen.
Vi har med andra ord inte lyckats provocera fram samma fel.

Port forward port 3784 (tcp & udp) genom att gratisversionen är låst till den porten.

Vill du att jag ska kika på mjukvaran i din Thomson Gateway kan du skicka dina uppgifter via formuläret jag länkat till i tidigare inlägg.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Hej.

Har stora problem med denna router, och då det verkar finnas en del experter här så hoppas jag att någon kan hjälpa mig.

Jag kör stationär dator, iphone och Xbox360 trådlöst och helt felfritt med WEP aktiverat.
Men varje gång jag startar min laptop (också trådlöst) så slutar internet sporadiskt fungera.
Den behåller vissa anslutningar, tex. Messenger och vissa nerladdningar, men surfa går inte, inte på någon enhet. Går man in på routerns configsida så står det att den är ansluten till internet och allt är frid och fröjd.

Startar man sedan om routern från config-sidan så funkar internet ett tag till, för att sedan sluta igen.
Men routern indikerar alltid att den har kontakt till internet. Verkar som att bara vissa portar slutar fungera. Och det är inte bara laptopen som slutar fungera!

Någon som känner igen problemet? Jag vet att det låter knäppt men det är väl testat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1985
Hej.

Har stora problem med denna router, och då det verkar finnas en del experter här så hoppas jag att någon kan hjälpa mig.

Jag kör stationär dator, iphone och Xbox360 trådlöst och helt felfritt med WEP aktiverat.
Men varje gång jag startar min laptop (också trådlöst) så slutar internet sporadiskt fungera.
Den behåller vissa anslutningar, tex. Messenger och vissa nerladdningar, men surfa går inte, inte på någon enhet. Går man in på routerns configsida så står det att den är ansluten till internet och allt är frid och fröjd.

Startar man sedan om routern från config-sidan så funkar internet ett tag till, för att sedan sluta igen.
Men routern indikerar alltid att den har kontakt till internet. Verkar som att bara vissa portar slutar fungera. Och det är inte bara laptopen som slutar fungera!

Någon som känner igen problemet? Jag vet att det låter knäppt men det är väl testat...

Är laptopens nätverkskort ett 802.11b kort? Har haft lite rackel då jag blandat 802.11b och 802.11g i samma trådlösa nätverk. Testat om samma problem uppstår om du kör nätverket okrypterat?

Permalänk
Medlem

Håller på och installerar mitt TG787, på mitt fanns inget lösenord. Fick kontakt på web-adress dcldevice.lan och kom direkt in som admin.

har hållt på i flera timmar för att få ordning på hastighetsproblem och att det är så instabilt. Fastän jag sitter 3 meter ifrån med pc´n så får jag "låg anslutning". Sedan går internet upp ena sekunden och ner den andra, hopplöst faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kloggit
Håller på och installerar mitt TG787, på mitt fanns inget lösenord. Fick kontakt på web-adress dcldevice.lan och kom direkt in som admin.

har hållt på i flera timmar för att få ordning på hastighetsproblem och att det är så instabilt. Fastän jag sitter 3 meter ifrån med pc´n så får jag "låg anslutning". Sedan går internet upp ena sekunden och ner den andra, hopplöst faktiskt.

Det låter som att din gateway inte har installerat senaste firmware uppdateringen.
Skicka dina uppgifter till mig via detta formulär så kan jag undersöka.
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Suck, jag vann ett års gratis abonnemang pga mina skills på FIFA

Det tyckte jag var bra, fick hastigheten 24/1. Det fungerade bra de första dagarna. Men sedan så har det varit att jag fått starta om modemet var 20 min för att internet helt plötsligt ''dör'' Enligt telia så hittar de inget fel....

Då jag hade comhem var allt bra. 24/8 för 299kr. Allt gick snabbt, aldrig några fel.

Vad ska jag göra nu? Denna fråga är ställd till er på TeliaKundservice.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk

@TheClocker
Skicka dina uppgifter till mig så ska jag definitivt kika på det.
Länken hittar du i mitt förra inlägg.
Tappar du uppkopplingen kan jag se det härifrån om det inte är ditt nätverkskort som spökar.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej,
har samma problem med ett antal datorer och att de kopplar ifrån...detta har hänt bara under den senaste tiden men vi kör alla samma kort på alla datorer och tomson har version 8.2.W.2. Kan man kolla på ngt sätt om det är gaewayen det är fel på? Oftast funkar det bättre om det är färre datorer igång.

Permalänk

Hur sätter man nu sin PS3 i DMZ? Såg att en kille hade samma problem. Får ett meddelande där det typ står: Ingen hårdvaru kompatibel.

På en D-link 655, klickar man på DMZ fliken, skriver in ett IP nummer så vips är den i DMZ. Inte lika enkelt här inte.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha bekräftat att det går utmärkt med ps3 innan jag kopplar in mitt. Har 14 dagars returrätt så jag vill veta detta innan. Kna man stänga av allt vad brandväggar heter i denna box? Skiter i om systemet är öppet, bara mina kära portar är öppna.

Vill också veta om man kan koppla som följer:

Telia smart box - Switch - dator och digitalbox

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Hejsan! Lånar tråden lite!

Jag har problem med denna router/modem..
Vi har 3st datorer inkopplade i den, och när en dator använder tex webbläsaren.. så kan ingen annan dator göra detta.. samma gäller antagligen msn etc.. ska testa vidare.. hur löser man detta problem?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwerty76
Jag vill ha bekräftat att det går utmärkt med ps3 innan jag kopplar in mitt. Har 14 dagars returrätt så jag vill veta detta innan. Kna man stänga av allt vad brandväggar heter i denna box? Skiter i om systemet är öppet, bara mina kära portar är öppna.

Vill också veta om man kan koppla som följer:

Telia smart box - Switch - dator och digitalbox

Hej, för mig fungerar det inte alls. Om du söker PS3 och TG787 så ser du att flera andra har problem med sin PS3. För mig fungerar inga online spel 1vs1.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Jag har skickat tillbaka allt på grund av två saker:

1. Telia informerade inte om att jag var tvungen att ha deras Digitaltv för att få iptelefon. (ingen stor kostnad, men informerar man inte blir jag förbannad)

2. Allt strul som de flesta verkar ha med denna router.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

1 - Du ska inte behöva ha DigitalTV för att kunna ha IP-telefoni! Visst får du ett mer förmånligt pris om du bundlar ihop alla triple play-tjänsterna (BB, IPTV och BBT men du ska kunna ha en SMART-tjänst, dvs. kunna hyra deras Thomson TG787 router/modem och sen välja vilka tjänster du vill ha eller inte.

Som exempel så ska du alltså kunna ha en bredbandstjänst på 8Mb och IP-telefoni och inget mer.

Ett annat exempel: Du ska kunna ha en bredbandstjänst på 8Mb, IP-telefoni och digitalTV (tripel play alltså).

Ytterliggare exempel: Man ska kunna ha bredband på 2Mb och 2 st digitalTV-tjänster och inget mer (beroende då på hur långt ifrån station man bor då - tvillingabonnemang för IPTV går bara ha som SMART-kund vad jag vet hos Telia).

Men det är jävla mycket hype omkring Telias SMART-tjänst och Thomson TG787. Skit i den tjänsten och tillhörande mjukvara. Kör på ett vanligt ADSL som ni sedan porterar över till IP-telefoni och kör via vanligt ZyXEL-modem som ni endå fått/köpt via Telia. Lägg sedan lite egna stålar på att köpa en egen vettig router istället och om så önskas uppgradera till ett bättre modem och byt ut ZyXEL-skiten (ragga upp ett gammalt Intertex Surfinbird begagnat eller nått annat giftigt modem).