Verktyg Visningsval
2010-03-12, 22:22   #1

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: dec 2004

FAQ: Megabit eller Megabyte? Vadå, är inte det samma sak?

Megabit eller Megabyte? Vadå, är inte det samma sak?

Det är inte helt ovanligt att personer helt och hållet missuppfattar skillnaden på Megabit och Megabyte.
Mycket troligt på grund av de snarlika namnen och inte minst förkortningarna! (Exempel: mB, MB - kb, kB)

Här och var så undrar personer, varför de inte laddar ner i de 10Megabyte/s de borde kunna med sin 10Megabyte lina?
Svaret är enkelt: De har ingen 10Megabyte lina, utan de har en 10Megabit lina.

Jaha! Men vad är skillnaden på en bit och en byte då?

bit - dvs Kilobit (kb), Megabit (Mb), Gigabit (Gb) och så vidare är enheter för informationsmängd som överförs från en plats till en annan.
byte - dvs Kilobyte (KB), Megabyte (MB) Gigabyte (GB) och så vidare är enheter för informationsmängd som finns lagrat (eller ledigt) på t.ex din hårddisk eller ett usbminne.

Skillnaden på enheterna är stora och kan skapa stor förvirring om man använder dem fel.

1 byte är 8 bitar och med denna kunskapen är det lätt att räkna ut en teoretisk hastighet (vilket nästan aldrig är det samma som i verkligheten, åtminstone borde vara snarlikt)

Exempel : Kilobytes till Megabits
Jag laddar ner i 273 kB/s (kilobyte/s) hur snabbt laddar jag då ner i enheten Megabit/s?
273*8/1024~2.1
273 kilobytes/s gånger 8 (1byte=8bitar) = 2184 kilobit/s delat på 1024 ~ 2.1Megabit/s

Ännu enklare är att att använda färdiga konverterare som t.ex:
http://hotpot.se/Mbps.htm

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vanliga enheter är alltså:

Beteckning   Namn        Storlek
----------   -------     ---------
kbit, kb     kilobit     1000 bit
Kibit, Kib   kibibit     1024 bit
Mbit, Mb     megabit     1000 kbit
Mibit, Mib   mebibit     1024 Kibit
Gbit, Gb     gigabit     1000 Mbit
Gibit, Gib   gibibit     1024 Mibit

byte, B      byte        8 bit
kbyte, kB    kilobyte    1000 byte
KiB          kibibyte    1024 byte
Mbyte, MB    megabyte    1000 kbyte
MiB          mebibyte    1024 Kibyte
Gbyte, GB    gigabyte    1000 Mbyte
GiB          gibibyte    1024 Mibyte
Tbyte, TB    terabyte    1000 Gbyte
TiB          tebibyte    1024 Gibyte
Fler behöver man sällan. Ofta blandar man de binära och decimala varianterna friskt (och säger till exempel megabyte när man menar mebibyte), men det är ett oskick. Och "mb", som rimligen betyder millibit, menar man förmodligen aldrig.
Här har ni en mycket trevlig överblick ifrån Elgot!

(Det har varit en lång dag och denna minifaq blev ett plötsligt ryck så om jag missat en bokstav eller något hamnat snett så får ni gärna skicka ett PM!)
2010-03-12, 22:41   #2

hesjana

Medlem

Plats: vid datan

Registrerad: mar 2010

men spelar det så stor roll vad man skriver då? alla förstår ju vad man menar ändå...
hesjana är inte uppkopplad
2010-03-12, 22:55   #3

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hesjana
men spelar det så stor roll vad man skriver då? alla förstår ju vad man menar ändå...
Här har du ett bra exempel på vilken kaos det kan bli och även bevis på att inte alla förstår vad man menar:
http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=916427

Det finns väl ingen anledning att göra fel, även om andra förstår om man kan göra rätt från början.
2010-03-12, 23:16   #4

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Allexz

[...]

[/B]
Jag vet inte hur "hård" denna FAQ ska vara men...

Både "bit" och "byte" definierar datamängd oavsett om det gäller överföringshastighet eller lagring.
Däremot är det oftast förekommande att företag/personer som riktar sig mot slutkunder (typ ISP, hårddisktillverkare, butiker) använder "bit" för att beskriva data vid överföringar och "byte" vid lagring.
Annars så använder hårddisktillverkare "bit" för att beskriva lagringsmängd, dock ej riktad till konsumenter i första hand.

Det är för övrigt data som överförs, inte information. Detta för att i detta generella fall saknar informationen sammanhang och tolkning, alltså är det data. I detta fall är det inte jätteviktigt att göra denna skillnad, men jag poängterar det ändå.

Jag skulle även vilja tillägga att även fast man får beteckningarna rätt så kan det fortfarande bli fel vid tolkning från mottagaren. Den okunnige kan ju tolka det som byte även fast man skriver Mb, etc (kanske för att personen i fråga inte har läst denna FAQ). Det finns olika benämningar av "kilo", "mega" etc. IEC, JEDEC och SI har lika prefix, men olika betydelser. Enklast är att använda "byte" och "bit" istället för "b" och "B", tycker jag.

En till konverterare är Google. Sök på "10 megabit to megabyte" (utan citationstecken) så får ni resultatet "1.25 megabyte".

Edit: Det blev en ful citering förut.
2010-03-12, 23:25   #5

Orici

Medlem

Oricis avatar

Plats: Origin

Registrerad: aug 2003

2010-03-13, 00:39   #6

Leedow

Medlem

Leedows avatar

xkcd saves the day.
2010-03-13, 00:49   #7

lakej

Medlem

Plats: SweClockers

Registrerad: maj 2009

tycker det är fler som blandar ihop Data och Dator

MVH
IPSclockers
lakej är uppkopplad nu
2010-03-13, 01:54   #8

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag vet inte hur "hård" denna FAQ ska vara men...

Både "bit" och "byte" definierar datamängd oavsett om det gäller överföringshastighet eller lagring.
Däremot är det oftast förekommande att företag/personer som riktar sig mot slutkunder (typ ISP, hårddisktillverkare, butiker) använder "bit" för att beskriva data vid överföringar och "byte" vid lagring.
Annars så använder hårddisktillverkare "bit" för att beskriva lagringsmängd, dock ej riktad till konsumenter i första hand.

Det är för övrigt data som överförs, inte information. Detta för att i detta generella fall saknar informationen sammanhang och tolkning, alltså är det data. I detta fall är det inte jätteviktigt att göra denna skillnad, men jag poängterar det ändå.

Jag skulle även vilja tillägga att även fast man får beteckningarna rätt så kan det fortfarande bli fel vid tolkning från mottagaren. Den okunnige kan ju tolka det som byte även fast man skriver Mb, etc (kanske för att personen i fråga inte har läst denna FAQ). Det finns olika benämningar av "kilo", "mega" etc. IEC, JEDEC och SI har lika prefix, men olika betydelser. Enklast är att använda "byte" och "bit" istället för "b" och "B", tycker jag.

En till konverterare är Google. Sök på "10 megabit to megabyte" (utan citationstecken) så får ni resultatet "1.25 megabyte".

Edit: Det blev en ful citering förut.
Jag tackar för lärdomen, är som du märkte knappast någon yoda i ämnet själv så meningen var mer att nå upp från bottennivån iallafall

Och håller helt klart med dig, bäst är att skriva ut hela ordet, men IRL blir man ännu mer skrämd, folk som kopplar sin (uttalat) "ROYYTÖR till sitt modem så dom får flera megabajt till internet"

Till en början så berättade man hur det egentligen låg till, men NIX! Inte en chans... sånt visste de bättre
2010-03-13, 12:21   #9

H_Celine

Medlem

Plats: Jönköping

Registrerad: sep 2007

Haha, fin bild Orici vill minnas att kb (Intel versionen) var ett starkt argument för motorola back in the days. 68040 vs Pentium närmare bestämt.
H_Celine är inte uppkopplad
2010-03-13, 13:41   #10

Gramner

Medlem

Gramners avatar

Registrerad: nov 2004

Ska man vara riktigt petnoga är inte en byte definierad till att betyda 8 bitar även om alla datorsystem i dag antagligen har bytes som är just 8 bitar.

Detta är anledningen till att man i många standarder och liknande använder ordet octet istället för byte då den förstnämnda är definierad till 8 bitar.
Gramner är inte uppkopplad Folding
2010-03-13, 14:06   #11

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Bra FAQ iaf

Låt oss nu hoppas på att folk läser den.
Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
tcntad är inte uppkopplad
2010-03-13, 16:13   #12

bogg

Medlem

boggs avatar

Plats: Bollnäs

Registrerad: maj 2002

Det är fan skrämmande att s.k. "datornördar" av idag inte vet skillnaden mellan bit och byte...

Ännu mer skrämmande är folk som propagerar för Mebibyte och andra nymodigheter... Det senare då det bara finns två typer av folk som använder Mebibyte... 1) Samma folk som installerar Linux och tycker dom är såååå coola och värsta hackarna (och storebrorsvarianten som gått över till BSD och dissar Linuxanvändarna) 2) Asbergerbarn som inte kan rå för det själva

Heh, nu blir jag flamad

bogg är inte uppkopplad
2010-03-15, 10:14   #13

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är fan skrämmande att s.k. "datornördar" av idag inte vet skillnaden mellan bit och byte...

Ännu mer skrämmande är folk som propagerar för Mebibyte och andra nymodigheter... Det senare då det bara finns två typer av folk som använder Mebibyte... 1) Samma folk som installerar Linux och tycker dom är såååå coola och värsta hackarna (och storebrorsvarianten som gått över till BSD och dissar Linuxanvändarna) 2) Asbergerbarn som inte kan rå för det själva

Heh, nu blir jag flamad
Jag kan hålla med dig om användningen av "mebibyte". Jag vet inte om jag kan hålla med om anledningarna däremot.

Det hela beror ju på vilken standard man går efter. Enligt JEDEC betyder "megabyte" samma sak som IEC "mebibyte". Med andra ord så har man inte fel när man säger "megabyte" istället för "mebibyte". Det gäller att ha tungan rätt i mun. Drygt med olika standarder men på det sättet så är väl IEC rätt bra, då deras termer skiljer sig en aning ifrån SI- och JEDEC-termerna.
2010-03-21, 12:57   #14

You

Medlem

Yous avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bogg
Eller 3) de som jobbar i en miljö där man ofta kommer i kontakt med de så kallade SI-enheterna, där mega- och liknande prefix är tiopotenser. Att man har infört mebi- & co. beror på att man inte vill att de vanliga prefixen ska ha olika värde beroende på sammanhang, vilket är oerhört vettigt. Ett konsekvent system är mycket lättare att hantera.
You är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker