Verktyg Visningsval
2010-08-03, 03:38   #1

team polly_sONic

Medlem

team polly_sONics avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2004

Datorn hittar plötsligt inte usb-modemet! (Sony MD400) Hjälp?

Jag har mobilt bredband från telenor genom en Sony MD400-dongel. Telenors egna mjukvara "Connection Manager" som följer med i dongeln fungerar inte på mitt OS (minns inte om det var pga. att det var x64 eller att det var win7, nån anledning var det iaf ) så därför ombads jag installera SE:s egna program "Wireless Manager" då detta skulle funka även med mitt win7.
Lite antiklimax att köra mobilt bredband i en stationär dator, men detta är för att min laptop inte "fattar" att modemet är just ett modem, utan bara ser dess usb-minnesfunktioner.

Den stationära står i sign. och laptopen är en Acer Aspire 5738Z, båda med Windows 7 x64 (Pro på stationär och Home på laptop om det nu gör nån skillnad? )

Fram tills för några dagar sedan funkade det åtminstone i den stationära, men efter formatering av den så händer samma sak när jag startar Wireless Manager. Windows uppfattar att ett usbminne av nån sort satts i datorn, men Wireless Manager hävdar oavsett att inget modem satts i, och kan därför inte ansluta.

Någon som vet hur man råder bot på detta? Eller vad som är fel överhuvudtaget?

MVH / Tobbe

Senast redigerad av team polly_sONic 2010-08-03 klockan 03:41. Anledning: Fel rubrik
2010-08-03, 05:12   #2

JZ0NiC

Medlem

JZ0NiCs avatar

Plats: Närmaste router

Registrerad: jul 2001

orkade inte skriva själv så jag körde en lite copy paste från nätet.

1. Click Start, and then click Run.

Note If you are running Windows Vista, click Start, and then use the Start Search box.
2. Type devmgmt.msc, and then click OK. Device Manager opens.
3. Expand Universal Serial Bus controllers.

Note You might have to scroll down the list to find this item.
4. Right-click the first USB controller under Universal Serial Bus controllers, and then click Uninstall to remove it.
5. Repeat step 4 for each USB controller that is listed under Universal Serial Bus controllers.
6. Restart the computer. After the computer starts, Windows will automatically scan for hardware changes and reinstall all the USB controllers that you uninstalled.
7. Check the USB device to see whether it is working.

OBS, mus och tangentbord som är usb anslutna kommer antaligen sluta fungera när du kommer till deras respektiva usbkontroller.. starta bara om datorn och gå igenom listan en gång til fast från andra hållet så får du med alla portar..

sen borde allt lira igen.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb