Tips & förslag på guider

Permalänk
Medlem

Tips & förslag på guider

Denna tråd är till för att användare ska kunna ge tips och förslag på guider som de vill ha skapade. Jag tror även att det finns många i forumet som kan hjälpa till med åtråvärd kunskap, men som inte riktigt kommer på vad de ska skriva om.

EDIT:
För att kunna se vilka guider som redan är skapade så har LeMisanthrope01 slängt ihop en mer strukturerad lista för en lättare översikt. Denna guide till guiderna hittar ni här: http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1131875-guide-til... .

Permalänk
Medlem

gärna en svensk guide på hur man gör en router av en gammal dator!! gärna med wifi funktionen
dela med er också på hur man kommer längre med sin överklockning!!

Permalänk
Medlem

trillade nyss över en php guide för nybörjare ^^ sånt gillar jag iaf skarpt. Så nybörjarguider för diverse programmeringsspråk eller olika program är något jag personligen uppskattar väldigt mycket

är inte så haj själv på programmering, men av den anledningen skulle det vara kul att skriva en guide^^ ett bra sätt att utveckla sig själv och samtidigt få feedback

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Bra initiativ att starta den här tråden. Då kanske folk kan få lite mer inspiration att skriva guider.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Jag har funderat över en guide av musikprogrammet FL Studio, så kanske något sånt eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna en guide på vad man behöver för vattenkylning. Kanske några inköpsexempel på någon custom loop. Skulle gärna också se någon guide på noscript till firefox eller något annat intressant tillägg. Guider på programmeringspåk , php och liknade vore också kul:).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en detaljerad guide om chassi kylning, alltså hur man bäst placerar fläktar. Vad som behövs, ut/inblås osv osv. Ni fattar

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om nån gör en guide som har med MAC att göra, är totalt MAC noob så något med OS-X vore kul att se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En guide hur man använder Nyqvist Prompten i Audacity.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Guide för att lägga upp en server hemma med typ LAMP/XAMP eller vad allt nu heter (om man inte kan nånting om Linux). Inklusive alla steg för att göra det bakom en router, hur man SSHar etc etc mm mm osv osv.

En riktigt genomgående guide helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Skulle vilja se en detaljerad guide om chassi kylning, alltså hur man bäst placerar fläktar. Vad som behövs, ut/inblås osv osv. Ni fattar

Bra förslag, har precis börjat på den!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Bra förslag, har precis börjat på den!

Ser fram emot det!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

En guide till bra backupsystem för privatpersoner.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

En guide till bra backupsystem för privatpersoner.

+1

Här är några andra förslag:

1. Tillägg till den ovan: jag vet inte vad det kallas men samma typ av backup som Time Machine gör (att den gör en "kopia" av datorn och sen sparar den bara ändringarna). (Jag tror att det är så Time Machine fungerar )

2. Guide till att välja "rätt" fläktar till chassit. Gärna med egna jämförelser, användningsområde och eventuellt (egen-mätta) ljudnivåer.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Glömde och säga, något guide på hur man bygger en nas!!!hemma server alltså och förklara alla raid och hur man använder den, sen de extra funktionerna som dela skrivare osv

Permalänk
Medlem

Jag håller på att skriva en nybörjarguide till Android programmering. Hoppas det finns intresse för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Jag håller på att skriva en nybörjarguide till Android programmering. Hoppas det finns intresse för det!

Skulle vara kul att se. Jag funderade en liten stund på att göra det, men lät bli.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Skulle vara kul att se. Jag funderade en liten stund på att göra det, men lät bli.

Ska göra mitt bästa! Är inte någon expert eller så men ska nog klara av att skriva en nybörjarguide

Permalänk

Skulle gärna se att någon HiFi-kunnig gav lite tips på hur man förbättrar rumsakustiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

+1

Här är några andra förslag:

1. Tillägg till den ovan: jag vet inte vad det kallas men samma typ av backup som Time Machine gör (att den gör en "kopia" av datorn och sen sparar den bara ändringarna). (Jag tror att det är så Time Machine fungerar )

2. Guide till att välja "rätt" fläktar till chassit. Gärna med egna jämförelser, användningsområde och eventuellt (egen-mätta) ljudnivåer.

Punkt två kommer integreras i mitt bidrag om hur man bäst kyler sin dator, där det senare kommer en sektion kallad Valet av fläkt eller något liknande!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Punkt två kommer integreras i mitt bidrag om hur man bäst kyler sin dator, där det senare kommer en sektion kallad Valet av fläkt eller något liknande!

Bravo!!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiiX:

Jag har funderat över en guide av musikprogrammet FL Studio, så kanske något sånt eller liknande?

Har jobbat på det i några timmar, sedan såg jag ditt inlägg. Gav mig ett litet léende. Kommer nog ta ett tag till dock, finns så mycket man måste skriva om, och sedan är jag värdelös på musikteori, men jag ska nog kunna förklara grunderna i även det.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiiX:

Jag har funderat över en guide av musikprogrammet FL Studio, så kanske något sånt eller liknande?

tycker de hade varit en bra idée

Permalänk
Medlem

btw hur många vill se en guide på hur man bygger en fläktkontroller billigt(styra 10fläktar för runt ynka 60kr) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

btw hur många vill se en guide på hur man bygger en fläktkontroller billigt(styra 10fläktar för runt ynka 60kr) ?

Kör på!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

btw hur många vill se en guide på hur man bygger en fläktkontroller billigt(styra 10fläktar för runt ynka 60kr) ?

billigt = bra! jag hade tyckt de vart intressant som tusan!

Permalänk
Medlem

en idée ifall någon vill ta åt sig de är fläktars olika egenskaper, tex märke och luft flödes förflyttning osv, även guiden till rätt eftermarknads kylare 3 steg, tex hemma surfaren. spelaren och sista hardcore gameing! dvs tung användning

Permalänk
Skrivet av Equadex:

Jag ser gärna en guide på vad man behöver för vattenkylning. Kanske några inköpsexempel på någon custom loop. Skulle gärna också se någon guide på noscript till firefox eller något annat intressant tillägg. Guider på programmeringspåk , php och liknade vore också kul:).

Jag ser också gärna en komplett guide på hur man kommer igång med och installerar sitt första vattenkylningsystem.

  • Vilka delar behövs

  • Vilka delar är bättre (olika metaller etc.)

  • Viktiga saker att tänka på vid montering

  • Genomgång av olika nipplar och dess funktioner

  • Olika kylmedier

  • I vilken ordning skall vattnet färdas

  • Varningstecken, vad ska man undvika att göra

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Vore väldigt trevligt om någon kunde göra en utförlig och grundlig guide för hur man överklockar sin processor för sådana som mig som inte kan det och inte riktigt vågar ändra saker och ting i bios!!

Visa signatur

CPU Amd fx 8120 @4GHz Cpu Kylning: Antec kuhler 620 Mobo: Asus M5A99X evo
Ram: Corsair Vengeance 8gb PSU: OCZ ZT 750W GPU: Crossfire 6950
Chassi: Powermac G5 Lagringsdisk: WD 500gb OS disk: SSD samsung 830

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som börjar bli extremt trött på alla dessa mer eller mindre värdelösa guider skrivna utan annan tanke än att vara med i en tävling? Det har väl dykt upp en eller annan guide som är något att ha och ett par bra förslag har nämnts i den här tråden. Känns som de populäraste guiderna än så länge är de som påpekar fel andra gör, inte de som är till mest hjälp för den som behöver hjälp. Men jag är knappast förvånad.

Att använda gilla funktionen för att utse vinnare var ju dömt att misslyckas. Om någon skriver en grym guide om vattenkylning, överklockning eller något annat användbart så kommer dessa guider ändå bli överkörda av en guide om hur man använder de/dem/dom i svenska språket... en sorglig dag för SweC IMO.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore