Guide: Riktlinjer för att kyla ditt chassi

Permalänk
Medlem

Guide: Riktlinjer för att kyla ditt chassi

[CENTER]Nu finns även en pdf av guiden (med lite extra innehåll, inga bilder än dock) tillgänglig här

Grundläggande[/CENTER]

Bakgrund

Jag såg i tråden om förslag på guider att det efterfrågades en guide på hur man bäst kyler sitt chassi, vilket är anledningen till att jag skriver denna guide, så stort tack till Mixe som rekommenderade detta ämne.

Introduktion

Det är väldigt vanligt att man eftersöker tysta datorer, som samtidigt håller sig svala. Det finns många anledningar till att vilja ha en välkyld dator; om datorn innehåller väldigt kraftfulla komponenter genererar den en stor mängd värme som man vill forsla bort så fort som möjligt för att inte drastiskt minska livstiden på komponenter, och om chassit dessutom är litet blir kylningen ännu viktigare. Jag själv har kanske inte det mest välkylda chassit, men det behöver jag heller inte ha då värmen inte påverkar mig, utan jag själv föredrar en tyst dator. Hur som helst ska denna guide hjälpa dig med din chassikylning, oavsett om du vill ha den så tyst som möjligt, eller kunna trycka in komponenter som drar 800w utan att för den delen få en bastu i miniatyrformat.

Fläktarnas placering

Var ska fläktarna sitta? Ska man sätta utblås i botten eller tak? Det finns mycket att tänka på när man placerar fläktarna, och det kan vara väldigt viktigt hur man placerar de om man vill ha en så effektiv kylning som möjligt. Vi börjar med ett par grundläggande, möjligtvis uppenbara, punkter.

1. Se till att placera fläktarna som ska blåsa ut luft högt upp då varm luft stiger. Om fläktarna skulle placeras långt ner skulle den varma luften stanna kvar och den kalla luften skyfflas ut. På de flesta chassin är det svårt att göra fel här, då man aldrig brukar kunna ha utblås långt ner på baksidan av chassit.

2. Om man då vill ha utblås högt upp ter det sig naturligt att den kalla luften ska komma in långt ner, så att luften tar sig uppåt ju varmare den blir. Luftintaget ska dock inte bara placeras längst ner (botten samt den lägsta platsen på framsidan), utan det är även viktigt att man har en fläkt något högre upp (denna fläkt kan antingen vara i sidopanelen eller i fronten).

Värt att tänka på

På ATX-chassin är det vanligt att man har fläktutrymmen i fronten, toppen, på baksidan, ovansidan, samt på ena sidopanelen (vanligtvis vänstra), och nuförtiden även i botten. Du ska alltså ha utblås i toppen samt på baksidan, och inblås i resten av fläktplatserna. Dock är det viktigt att tänka på var du har din dator; om den står direkt på golvet kanske ett luftintag i botten inte är det mest optimala då man ofta får in väldigt mycket damm då.

Omgivningen

Om du nu ska lägga ner mycket tid på att arrangera med kylning och kabeldragning, så känns det väl onödigt att efter den mödan ställa datorn i ett trångt utrymme där luften inte får komma ut? Hur du placerar dina fläktar är inte det enda som är viktigt, utan även var du placerar din dator. Det är viktigt att du inte ställer den i ett för litet utrymme med dålig ventilation, även om det kan vara väldigt lockande att försöka få undan datorn någonstans där den inte syns.

Typiska ställen där du inte bör placera datorn (om du inte har installerat extra ventilering i det utrymmet) på är t ex:

• I en liten garderob
• I städskrubben
• I ett skåp (om det inte har hål för ventilering, mer om detta i den avancerade sektionen)

Kort sagt ska det alltså inte vara i små utrymmen med begränsad ventilation, dock kan man komma på vissa lösningar för att få mer ventilation i det utrymmet.

Undvik även att placera din dator i direkt kontakt med en matta på grund av den stora mängd damm som samlas i mattor. Det är bättre att placera din dator på hårt golv, eller på ett bord om du inte har fri golvyta. Dock är det bästa du kan göra varken att ställa den på bordet eller på golvet, utan på någon sorts hylla. Om du ställer den på golvet kommer nämligen avsevärt mer damm in i datorn, och ställer du den på bordet tar den dels upp plats, men du kommer även höra mer av den. Istället rekommenderar jag att du placerar din dator ovanför golvhöjd, men under bordet. För detta finns flera lösning, och vad som är att rekommendera beror helt på hur det ser ut vid datorbordet.

Ett alternativ är att hänga upp datorn under skrivbordet med en hängare liknande den från IKEA. Problemet med sådana hängare kan dock ibland vara att den kan få datorn att hänga snett, vilket inte är särskilt estetiskt tilltalande, och vissa vibrationer fortplantar sig även lättare. Om man dessutom har stora och tunga processorkylare kan det vara en nackdel om den hänger snett, då vikten kan bidra till visst slitage.

Ett annat alternativ är att man själv gör en hylla som man sätter fast i skrivbordet eller väggen. Viktigt att tänka på då är att man väljer ett material som klarar datorns vikt utan problem.

Ett tredje alternativ finns även för den som enkelt vill kunna flytta undan sin dator, eller om man vill ha något mindre permanent. I det fallet kan man ha hjul på plattan man ställer datorn på. Även om jag själv inte anser det vara estetiskt tilltalande, så kan det vara värt att titta på en liknande lösning om man behöver flytta på den med jämna mellanrum.

Avancerat

Över- eller undertryck?

Det finns några saker att alltid tänka på när man kyler sitt chassi, och inte bara vilka fläktar man har och var de placeras för bästa flöde, utan även huruvida över- eller undertryck är bäst. Efter att själv har läst runt på flera forum där folk argumenterat för och emot båda så har även jag själv kommit till slutsatsen att man alltid ska försöka ha ett övertryck, dvs att man har fler fläktar som tar in luft än det finns som trycker ut luft. Anledningen till detta är att det lättare samlas damm i datorn om man istället har undertryck då man suger ut mer luft än vad som trycks in, vilket då skapar ett undertryck. Då luft alltid tar den väg med minst motstånd dras luften utifrån chassit till området med undertryck, då trycket här är lägre än det atmosfäriska trycket, där det alltså är lägre motstånd. Nackdelen med det här är att den luft som dras till detta undertryck inte nödvändigtvis går igenom något filter, vilket leder till att du får in mer damm i din dator.

Det finns dock en fördel med ett undertryck, om man är villig att städa sin dator lite oftare, vilket självklart är att mer luft skyfflas ut. Om du har många varma komponenter kan det därför vara värt att tänka om här, då ett undertryck gör att mer varmluft skyfflas bort, vilket håller din dator svalare.

Sidnot: För att ett sug ska skapas krävs det ett undertryck, det räcker inte med att ha fler fläktar ut än in om fläktarna som drar in luft skulle skyffla in dubbelt så mycket luft som de fläktar som trycker ut luft, det är alltså trycket, och inte nödvändigtvis antalet fläktar som spelar roll.

Vilka fläktar ska jag använda?

I dagens läge finns det många fläktar på marknaden att välja mellan, och det kan ibland bli förvirrande för den som ska välja fläktar till sitt chassi; ska det vara 120, 140, 180, 200, 220 eller kanske 230 millimeter? Här nedan följer ett antal fläktar, anpassade för olika användningsområden.

Vi börjar med att utgå från att man använder 140mm fläktar, detta då de flesta av dagens ATX-chassin har stöd för 140mm fläktar på samtliga fläktplatser. Man brukar även kunna använda 120mm fläktar, men det är onödigt att använda mindre fläktar om man får plats med större, då en större fläkt kan skyffla mer luft med ett lägre varvtal, vilket även leder till lägre ljudnivåer. Det är svårt att säga vilka fläktar som är bäst, då det konstant kommer nya, och bättre, men i styckena nedan tar jag vissa fläktar som är aktuella nu, självklart uppdelat efter användningsområde.

Notera att jag inte äger alla dessa fläktar, utan har utgått från ett antal tester på internet. Det här är alltså mest en samling från internet, så att du inte ska behöva söka runt så mycket!

HTPC

En Home Theater PC, eller HTPC om man förkortar det, är en dator som används för en egen hemmabio. Då en HTPC oftast är placerad väldigt nära TV/projektor, och därmed även tittaren, vill man att den är så tyst som möjligt, och ljud kan ofta gå före värme här. Det jag menar med det är att man med fördel kan köra en fläkt på lägre hastighet för att ytterligare sänka ljudvolymen.

Då man allt som oftast använder sig av formfaktorn mini-ITX för att bygga en HTPC kommer jag inte ge några exempelfläktar på 140mm, utan istället 80, 92, samt 120mm.

Scythe Kama-Flex

Scythe är kända för sin tysta Gentle Typhoon serie, som alltid lyckas hålla ljudnivån nere och prestera högt. Scythe har även gjort modellen Kama-Flex, som finns att tillgå från 80mm ända upp till 135mm, den är med andra ord gjord för lite mindre datorer, perfekt för en HTPC. Det är värt att notera att den här serien inte bara kommer i olika storlekar, utan även olika hastigheter, och det är upp till dig att avgöra hur mycket kylning du behöver.

Efter att ha läst runt en del om denna serien kan det sägas att den presterar bra, och siffrorna som Scythe själva ger ut på sin hemsida angående volymnivån stämmer ganska bra. 80mm-varianten (2000 rpm) kommer in på knappt 30dBA, vilket får anses som väldigt bra med tanke på hastigheten. Om man även sänker hastigheten på fläkten kan man komma ner runt 20dBA. Detsamma gäller för övriga varianter i serien, som alla ska prestera väldigt bra och hålla en rimlig ljudnivå.

För sina dryga 130 riksdaler för en 80mm fläkt kan Scythes fläkt verka som en relativt dyr fläkt, den ligger trots allt i samma prisklass som Noctua. Dock presterar denna fläkt så bra, och om man vill ha en liten och tyst fläkt som presterar i toppklass, blir denna fläkt nästan ett självklart val.

Noctua NF-B9

Även Noctua är en välkänd tillverkare när det kommer till kylning, inte bara för sina fläktar, utan även för sin gigantiska processorkylare, NH-D14. Noctua gör ett bra jobb med små fläktar, så som deras NF-B9 på 92 mm, och även om den inte riktigt håller den låga ljudnivå som de själva säger att den gör så låter den helt okej, och om man sätter på en av de medföljande resistorerna kan man få ner hastigheten, och med det även ljudnivån, en del.

Även om Noctuan presterar rätt bra kan den dock inte anses vara värd sina pengar, då en sådan här fläkt i dagsläget går för ca 130kr, vilket man kan få en mycket bättre fläkt för.

Be-Quiet SilentWings

Företaget Be-Quiet! ägnar sig, som namnet antyder, åt tystnad. De tillverkar fläktar som har som mål att hålla en låg ljudnivå, samtidigt som de presterar bra. Be-Quiet!s serie SilentWings går från 80mm till 120mm, vilka är de allra vanligaste storlekarna för en HTPC i dagsläget.

Byggkvaliteten på deras SilentWings serie ska vara exceptionellt bra och inte generera märkbart med ljud, vilket alltså är perfekt för en HTPC. När man dessutom räknar in priset på den här fläkten är även detta en väldigt bra fläkt för din HTPC; en 92mm fläkt kan fås för ynka 65 kronor, och man kan även få alla olika storlekar med PWM-styrning, där den dyraste då kommer upp i 149 kronor, för en 120mm fläkt med PWM-styrning. SilentWings är med andra ord en ganska prisvärd serie som lämpar sig perfekt för en HTPC.

Fler alternativ

Fläktarna nämnda ovan är endast ett fåtal alternativ, och det finns flera andra bra tillverkare såsom Fractal Design och Zalman. Om du ska köpa en ny fläkt rekommenderar jag dig att använda den populära sökmotorn Google för att hitta det allra bästa som finns när du läser den här texten.

Gaming/workstation

Många här på forumet är inbitna gamers, och vi har även ett antal medlemmar som håller på med mer kreativa aktiviteter, såsom att göra videor, musik, eller retuschera bilder. För den här typen av aktiviteter krävs oftast väldigt starka processorer, som klarar av att t ex rendera en lång video.

Även i forumets gamers datorer krävs det kraftig hårdvara, kanske inte en stark processor, utan snarare ett, eller flera, starka grafikkort. Dessa grafikkort kan sluka hundratals watt, och generera ordentligt med värme. För att hålla denna värme i schack krävs ordentliga kylanordningar i hela chassit, och det är inte ovanligt att vattenkylning används till åtminstone processorn. Man kommer dock aldrig undan med en helt tyst dator, även vattenkylning kräver fläktar, vilket är varför vi i den här sektionen ska ta en titt på fläktar som klarar av att pumpa in mycket luft. Vi åsidosätter ljudnivån och tar in snabba fläktar som trycker in uppemot 2 kubikmeter luft i minuten, vilket är betydligt mer än vad vi tittat på tidigare.

Thermalright TY-140

Thermalright är ett företag känt för sin stora Silver Arrow CPU-kylare, men de tillverkar även fläktar av hög kvalitet, och den PWM-styrda TY-140 är kapabel att flytta dryga två kubikmeter luft per minut (2 m3/min, 74 CFM), vilket alltså är drygt 2000 liter luft i minuten. Det här är med andra ord en fläkt i en helt annan klass än de vi såg som HTPC-förslag.

Thermalrights PWM-styrda TY-140 snurrar i upp till 1300 rpm, och håller vid den hastigheten endast drygt 20dBA, vilket är en väldigt låg ljudnivå med tanke på hur mycket luft som flyttas. Då den här fläkten dessutom endast kostar 85 kr är det en väldigt prisvärd fläkt.

Scythe Gentle Typhoon

Scythes Gentle Typhoon serie är en av de mest populära, som lyckas transportera väldigt mycket luft med sina 120mm. Scythe var även de som gjorde Kama Flex, som nämndes i förslagsdelen till HTPC. Scythe tillverkar generellt sett väldigt bra fläktar med relativt bra ljudnivåer, och Gentle Typhoon är inget undantag.

Scythes Gentle Typhoon i 120mm finns med flera olika varvtal, där den allra svagaste kommer med låga 500 rpm och inte har mycket luftflöde att tala om, medan den starkaste snurrar i hela 5400 varv i minuten - lika snabbt som vissa hårddiskar - och skapar en mindre orkan när den flyttar hela 150 CFM, eller 4,2 kubikmeter luft i minuten. Dock skapar denna orkan ett ganska högt ljud med över 50dBA!

De flesta användarna väljer dock inte att ha en fläkt som går i 5400 rpm, utan snarare varianten med mer måttliga 1850 rpm. Man kommer då upp i knappt 30dBA och 57, 7 CFM, något som är lagom för de allra flesta.

Priset för denna fläkt ligger i dagsläget på ca 120 kr, vilket kan anses vara rätt så lagom när det är en så pass bra fläkt. Scythe tillverkar med andra ord väldigt bra produkter, för alla olika segment.

Silverstone Air Penetrator

När Silverstone lanserade Air Penetrator kom det upp som en nyhet här på SweClockers. Den här fläkten skiljer sig väldigt mycket från de andra fläktarna på grund av hur den designats.

Air Penetrator är inte gjord för att flytta så mycket luft som möjligt, utan att flytta den så rakt som möjligt. Medan de andra fläktarna inte nödvändigtvis endast passar bra som chassifläktar, utan även kan agera fläktar för processorkylaren, så lämpar sig Air Penetrator mer som chassifläkt. Eftersom luftflödet blir mer direkt innebär det att luften kan färdas längre utan att för den delen behöva höga varvtal, och ett mer direkt luftflöde innebär effektivare kylning.

Silverstone Air Penetrator är en annan sorts fläkt än de tidigare nämnda, och den lämpar sig i stort sett endast för inblås. Med ett pris som överstiger det för Gentle Typhoon med 10 kr är det svårt att avgöra om den här fläkten är värd pengarna. Här är det mycket en smaksak vilken fläkt man väljer och vilka behov man har, och huruvida Air Penetrator är ett bra val är individuellt.

Kabeldragning

När vi nu gått igenom allt som har med fläktarna att göra, och till och med området runt datorn, så har det blivit dags att prata om kabeldragning. Utan bra kabeldragning spelar det ingen roll om du har bra fläktar, luften måste ändå komma förbi kablarna, oavsett fläkt! Jag har sett att det på det här forumet är många som oftast är ordentliga med kabeldragningen, men det kan säkert göras bättre!

Jag vet att det ibland kan vara jobbigt att behöva planera kabeldragning när man har fått hem nya fina komponenter som man bara vill trycka in direkt, men kabeldragningen är oerhört viktig, vilket är varför denna sektion existerar, för att gå igenom steg för steg hur du bäst drar dina kablar.

Innan jag börjar med stegen vill jag bara nämna hur otroligt bra ett modulärt nätaggregat är, och att det är absolut rekommenderat till alla er som köper nytt. Modulära nätaggregat har fördelen att man kan välja vilka sladdar man ska koppla in i nätaggregatet. Det finns även två sorters modulära nätaggregat; delvis och helt modulära. De nätaggregat som är delvis modulära har endast vissa sladdar som inte sitter fast i nätaggregatet. Bland dessa sladdar är ofta 24-pinskontakten, 8-pinskontakten, sata power etc. Det är med andra ord sladdar man för det mesta använder. På helt modulära nätaggregat är det ingen sladd som sitter fast i nätaggregatet, utan där kan man välja helt fritt. Ett exempel på helmodulära nätaggregat är Corsairs AX-serie. När vi nu gått igenom en liten introduktion samt fördelarna med modulära nätaggregat är det dags att sätta i komponenterna.

Börja genom att sätta i dina komponenter; moderkort, nätaggregat, hårddiskar, eventuella optiska enheter. Ett tips är att man sätter på RAM samt processor och dess kylare på moderkortet innan man sätter in moderkortet i datorn, det är dock helt upp till dig. När du väl har fått in komponenterna så kan du börja med att koppla in sladdar och gruppera dem, så att du vet ungefär hur mycket plats allt kommer ta, och om de får plats på baksidan.

När man väl har grupperat sina sladdar finns det flera alternativ till hur man vill hålla ihop dem, man kan till exempel använda sleeve och buntband för att hålla allt rent. Om man väljer att sleeva får man göra det först innan man drar alla sladdar, av uppenbara anledningar. Buntband är dock alltid en bra idé att ha om man vill organisera sina kablar.

Det är alltid bra att försöka dra alla kablar på baksidan, och sedan bunta ihop dem där. Försök även att få så få sladdar som möjligt att överlappa varandra, då man vill kunna få plats med allt på baksidan, och även kunna få tillbaka sidopanelen.

Då denna guide primärt inte handlar om kabeldragning (även om denna sektion kan utökas om så önskas) skriver jag inte så mycket mer här. I denna text vill jag endast skriva hur man i grund och botten ska göra, utan detaljer. För en mer detaljerad guide rekommenderar jag videon nedan.

Det var allt...

Ja, det där var hela guiden om chassikylning. Jag hoppas att du har lärt dig något och uppskattat denna guide, och hoppas även att du drar nytta av denna guide i framtiden. Det är dock inte helt slut; det här var endast version 1 av denna guide, och jag skulle uppskatta om du ville ta dig tid att skriva en kommentar om vad du tyckte saknades i denna guide, och vad som kan förbättras, så kan jag lägga till det till nästa version!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som en bra början. En sak jag dock kom att tänka på är att oavsett (förutsatt att du inte tänkt att leda ur varmluften från rummet eller använda mycket mer exotiska metoder) hur mycket du kyler chassit, dvs. fläktar, radiatorer, kylflänsar etc, så kommer all värme som genereras av komponenterna att hamna i rummets luft då detta är hela poängen med en radiator/kylfläns - att transportera värmen från en plats till en annan, i detta fallet från komponenterna och chassit ut till luften utanför chassit. Alltså menar jag, med min något omständiga text ovan, att ditt stycke där du skriver att vissa vill ha svalt i rummet blir lite missvisande då värmen som sagt endock måste transporteras ut till rummets luft - mer kylning i chassit gör endast detta mer effektivt och snabbare.

Lycka till med guiden!

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Det ser ut som en bra början. En sak jag dock kom att tänka på är att oavsett (förutsatt att du inte tänkt att leda ur varmluften från rummet eller använda mycket mer exotiska metoder) hur mycket du kyler chassit, dvs. fläktar, radiatorer, kylflänsar etc, så kommer all värme som genereras av komponenterna att hamna i rummets luft då detta är hela poängen med en radiator/kylfläns - att transportera värmen från en plats till en annan, i detta fallet från komponenterna och chassit ut till luften utanför chassit. Alltså menar jag, med min något omständiga text ovan, att ditt stycke där du skriver att vissa vill ha svalt i rummet blir lite missvisande då värmen som sagt endock måste transporteras ut till rummets luft - mer kylning i chassit gör endast detta mer effektivt och snabbare.

Lycka till med guiden!

m.v.h.
/Setesh

Tack, jo självklart, men om komponenterna hålls svalare kan även rummet bli något svalare. Jag kommer även senare till var man bör placera sin dator (inte i små utrymmen etc.) pga de bekymmer det kan skapa. Men tack, jag ska tänka på det när jag kommer till delen om vattenkylning, då det fortfarande är samma grund om tryck etc. men att det är en något annorlunda situation.

Tack för feedbacken!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Mycket lärorik läsning. Men vad blir bästa placering av fläktar för bästa luftflöde om man till exempel skulle sätta en H100 radiator, där fram på ett Define r4 chassi, i push and pull konfiguration? Då det uppenbarligen inte får plats i toppen av chassit i PnP. Funderar själv på detta i nästa dator och tänkte att det kunde vara tänkvärt i din guide för vattenkylningsdelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Tack, jo självklart, men om komponenterna hålls svalare kan även rummet bli något svalare. Jag kommer även senare till var man bör placera sin dator (inte i små utrymmen etc.) pga de bekymmer det kan skapa. Men tack, jag ska tänka på det när jag kommer till delen om vattenkylning, då det fortfarande är samma grund om tryck etc. men att det är en något annorlunda situation.

Tack för feedbacken!

Men komponenterna genererar lika mycket värme vare sig det är standard CPU-kylare eller Grand deluxe vattekylningsloop. Rummet lär ju bli varmare snabbare ju effektivare kylning du har i datorn eftersom värmen som generats försvinner snabbare.

Rent logiskt sett borde det vara så. Rätta mig om jag har fel dock.

I övrigt bra guide!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Sidnot: För att ett vakuum ska skapas krävs det ett undertryck, det räcker inte med att ha fler fläktar ut än in om fläktarna som drar in luft skulle skyffla in dubbelt så mycket luft som de fläktar som trycker ut luft, det är alltså trycket, och inte nödvändigtvis antalet fläktar som spelar roll.

Det är nog inte helt korrekt att prata om vakuum i datorlådor. Undertryck är okej men inte vakuum. Vilka undertryck uppnår man med 12v fläktar? En dammsugare verkar uppnå ungefär 20% av atmosfärstryck och då förbrukar den typiskt ca 1200W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Mycket lärorik läsning. Men vad blir bästa placering av fläktar för bästa luftflöde om man till exempel skulle sätta en H100 radiator, där fram på ett Define r4 chassi, i push and pull konfiguration? Då det uppenbarligen inte får plats i toppen av chassit i PnP. Funderar själv på detta i nästa dator och tänkte att det kunde vara tänkvärt i din guide för vattenkylningsdelen

Får tänka på det till guiden, då jag nu ärligt talat inte kan komma på en bra idé där man håller det tillräckligt svalt, men samtidigt kan få ordna som man vill med trycket. I en sådan konfiguration är det ju naturligt att vilja sätta radiatorn i toppen, inte minst för att det blir det mest naturliga luftflödet, en radiator så långt ner känns inte riktigt bra, lite illa av Fractal Design måste jag säga :/

Skrivet av Tandborste:

Men komponenterna genererar lika mycket värme vare sig det är standard CPU-kylare eller Grand deluxe vattekylningsloop. Rummet lär ju bli varmare snabbare ju effektivare kylning du har i datorn eftersom värmen som generats försvinner snabbare.

Rent logiskt sett borde det vara så. Rätta mig om jag har fel dock.

I övrigt bra guide!

Alla komponenter kommer fortfarande generera samma värmeenergi, det är helt korrekt, dock lär det bli svalare med större kylflänsar, då samma energi ska spridas över en större yta. Det var dock inte så här jag uttryckt mig i texten, och det ska jag ta och ändra på! Det kan även vara så att jag har helt fel då jag börjar bli lite trött vid det här laget!

Skrivet av Fnorken:

Det är nog inte helt korrekt att prata om vakuum i datorlådor. Undertryck är okej men inte vakuum. Vilka undertryck uppnår man med 12v fläktar? En dammsugare verkar uppnå ungefär 20% av atmosfärstryck och då förbrukar den typiskt ca 1200W.

Där har du alldeles rätt, och det ska jag ändra nu direkt, det är klart att trycket måste vara mycket lägre för att klassas som vakuum, bara jag som varit lite trött, ber om ursäkt för detta fel, och tackar för att du anmärkte på det!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Får tänka på det till guiden, då jag nu ärligt talat inte kan komma på en bra idé där man håller det tillräckligt svalt, men samtidigt kan få ordna som man vill med trycket. I en sådan konfiguration är det ju naturligt att vilja sätta radiatorn i toppen, inte minst för att det blir det mest naturliga luftflödet, en radiator så långt ner känns inte riktigt bra, lite illa av Fractal Design måste jag säga :/

Agreed! För bästa möjliga luftflöde är nog fortfarande att sätta ett H80 i PnP konfiguration i bakre del av chassit, eller ett H100 med endast 2 fläktar i toppen. Med inblås där fram och möjligtvis underifrån om så önskas.

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Alla komponenter kommer fortfarande generera samma värmeenergi, det är helt korrekt, dock lär det bli svalare med större kylflänsar, då samma energi ska spridas över en större yta. Det var dock inte så här jag uttryckt mig i texten, och det ska jag ta och ändra på! Det kan även vara så att jag har helt fel då jag börjar bli lite trött vid det här laget!

En vanlig luftkylare fungerar så att luft tvingas förbi flänsar av ett värmeledande material (metall). Fläkten blåser kall luft över flänsarna och värmeenergin överförs till luften som därefter forslas ut ur datorchassit till rummet. Om rummet i sig är helt isolerat och ingen energi kan föras ut genom väggar eller genom fönster så skall temperaturen i rummet fortsätta stiga oändligt eftersom energi tillförs till rummet konstant från elnätet. Därför är det viktigt att datorn inte står i ett trångt utrymme med dålig luftcirkulation som du själv sagt.

Kortfattat så innebär det att temperaturen i rummet stiger snarare än sjunker när man sätter på en gigantisk fläkt på sin processor. Värmen "försvinner" inte, den transporteras till rummet och eftersom luftmassan är större märks värmen inte av lika mycket.

Processorn kyls fortare med större kylflänsar eftersom mer luft rör vid det varma materialet, men temperaturen i rummet är likadan med både stockkylaren och den största eftermarknadskylaren. Det är dock lite varmare med eftermarknadskylaren då processorn är svalare och skillnaden i temperatur finns i rummet/chassit istället för i processorn. Men skillnaden är så liten att den inte märks.

Visa signatur

ASUS B8P67 B3 REV. 3.0 / Intel core i5 2500k 4.3 GHz / XFX 6950 2gb 950MHz@1.2mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenimba:

En vanlig luftkylare fungerar så att luft tvingas förbi flänsar av ett värmeledande material (metall). Fläkten blåser kall luft över flänsarna och värmeenergin överförs till luften som därefter forslas ut ur datorchassit till rummet. Om rummet i sig är helt isolerat och ingen energi kan föras ut genom väggar eller genom fönster så skall temperaturen i rummet fortsätta stiga oändligt eftersom energi tillförs till rummet konstant från elnätet. Därför är det viktigt att datorn inte står i ett trångt utrymme med dålig luftcirkulation som du själv sagt.

Kortfattat så innebär det att temperaturen i rummet stiger snarare än sjunker när man sätter på en gigantisk fläkt på sin processor. Värmen "försvinner" inte, den transporteras till rummet och eftersom luftmassan är större märks värmen inte av lika mycket.

Processorn kyls fortare med större kylflänsar eftersom mer luft rör vid det varma materialet, men temperaturen i rummet är likadan med både stockkylaren och den största eftermarknadskylaren. Det är dock lite varmare med eftermarknadskylaren då processorn är svalare och skillnaden i temperatur finns i rummet/chassit istället för i processorn. Men skillnaden är så liten att den inte märks.

Förlåt, vart lite trött tidigare, men ja, det är klart att värmen måste bort nånstans, energi försvinner ju trots allt inte, har varit något trött de senaste dagarna.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

3dje stycket under kabeldragning avslutas med en halv mening.

Bra guide!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

3dje stycket under kabeldragning avslutas med en halv mening.

Bra guide!

Oj då, hade helt missat det, tack! Uppskattas

Edit: Har uppdaterat text samt pdf nu!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Avstängd

Verkar innehålla mycket, någon som vet ifall den är värd att läsa?

Är inte lat, vill inte "slösa" tid på läsningen ifall det inte ger någonting

Permalänk
Medlem

Bra ämne! Jag funderade lite på om jag skulle tåta ihop något på ungefär samma tema, men det verkar som du redan täckt upp detta på ett förtjänstfullt vis

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra ämne! Jag funderade lite på om jag skulle tåta ihop något på ungefär samma tema, men det verkar som du redan täckt upp detta på ett förtjänstfullt vis

Tackar så mycket, alltid trevligt med uppskattning! Om du känner att det var något annat som skulle kunna passa in här är det bara att säga till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye