Hejsan!
Inte hållt på med liknande tidigare, datorer i vanlig form och Windows givetvis, men linux & speciella datorer som Raspberry PI är nytt för mig, har lite frågor och funderingar om ni kan ge svar på dessa.
Kostar ca 450kr nu om man köper inom Sverige, har ingen lust att beställa från China eller liknande och vänta 4 veckor blir nog köp inom närmsta veckan.
Har kollat runt lite och det OS som mestadels används verkar vara debian?
Går det operativet köra direkt via en USB eller minneskort på Raspberryn? eller måste man köra det virtuellt?
Windows 7 har jag svårt att tro fungerar direkt på även om man använder en SSD där man kopplar om till USB istället för SATA eller?
Går det koppla om en SSD till USB anslutning och använda sig utav för att kunna lagra filmer osv direkt på den lilla raspberryn?
Min plan med denna är att kunna koppla till bilen, eftersom den drivs utav en mini USB passar det perfekt till 12v uttaget, även kunna koppla AUX kabel från baksidan utav stereon, och koppla till en mini display på ca 7" som man kan montera på instrument panelen och sedan koppla HDMI kabel emellan, har inte kollat ordentligt hur strömmen är till displayen om det går att ordna simpelt via 12v uttaget eller om man måste koppla via batteriet, men det kan man ta senare.
Har även i planerna att bara ha den att se film på via TVn att kunna ha filmerna på raspberryn från en extern, och på så sätt slippa ha igång vanliga datorn som blir ganska varm, dessutom låter en del.
Skulle vara gött om någon har eller vet om dessa saker
/kmkz