Rasberry pi, flytta filer.

Permalänk

Rasberry pi, flytta filer.

Så jag försöker att flyta 3 filer till "/etc" jag försökte med Filezilla men där får jag "permission denied". Så jag försökte med koppla in tangentbord/mus till pi och flytta över filerna, gick inte, så då prövade jag med terminalen men fick

pi@raspberrypi ~ $ sudo mv /home/pi/Desktop/motion /etc sudo: /etc/sudoers ägs av uid 33, ska vara 0 sudo: inga giltiga sudoers-källor hittades, avslutar sudo: unable to initialize policy plugin

Någon som vet hur jag kan flytta filer till "/etc"?

Permalänk
Medlem

chown root:root /etc/sudoers chmod 440 /etc/sudoers chown -R root:root /etc/sudoers.d chmod 755 /etc/sudoers.d chmod 440 /etc/sudoers.d/*

Detta kanske kan hjälpa? Måste vara inloggad som root dock.

Förutsatt att sudoers är problemet. Du editerar väl den alltid med visudo, inte din vanliga editor?

Och varför vill du lägga filer i /etc?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

pi@raspberrypi ~ $ chown root:root /etc/sudoers chown: byter ägare av â pi@raspberrypi ~ $ chmod 440 /etc/sudoers chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â pi@raspberrypi ~ $ chown -R root:root /etc/sudoers.d chown: byter ägare av â chown: byter ägare av â pi@raspberrypi ~ $ chmod 755 /etc/sudoers.d chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â pi@raspberrypi ~ $ chmod 440 /etc/sudoers.d/* chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â

Jag bör vara inloggad som root(inte 100% säker dock) Pröva via putty, samma sak.

Skrivet av Pertanbus:

[CODE]chown root:root /etc/sudoers
Förutsatt att sudoers är problemet. Du editerar väl den alltid med visudo, inte din vanliga editor?

Ingen aning vad du pratar om, jag skriver allt i terminal.

Och det är filer till motion som är ett program, då jag ska använda min pi som en överbevaknings system.

Edit: Och nu fungerar inte någon sudo kommando, varje gång jag försöker med sudo kommando så får jag,

sudo: /etc/sudoers ägs av uid 33, ska vara 0 sudo: inga giltiga sudoers-källor hittades, avslutar sudo: unable to initialize policy plugin

detta hände efter att jag skrev in,

chown root:root /etc/sudoers chmod 440 /etc/sudoers chown -R root:root /etc/sudoers.d chmod 755 /etc/sudoers.d chmod 440 /etc/sudoers.d/*

Edit2:

pi@raspberrypi ~ $ ls -al /etc | grep sudoers -r--r----- 1 www-data www-data 729 sep 15 2013 sudoers drwxr-xr-x 2 www-data www-data 4096 maj 25 2013 sudoers.d pi@raspberrypi ~ $ ls -al /etc/sudoers.d totalt 12 drwxr-xr-x 2 www-data www-data 4096 maj 25 2013 . drwxr-xr-x 196 www-data www-data 4096 maj 7 18:38 .. -r--r----- 1 www-data www-data 958 mar 3 2013 README

antar att båda filerna ska se ut så där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

pi@raspberrypi ~ $ chown root:root /etc/sudoers chown: byter ägare av â pi@raspberrypi ~ $ chmod 440 /etc/sudoers chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â pi@raspberrypi ~ $ chown -R root:root /etc/sudoers.d chown: byter ägare av â chown: byter ägare av â pi@raspberrypi ~ $ chmod 755 /etc/sudoers.d chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â pi@raspberrypi ~ $ chmod 440 /etc/sudoers.d/* chmod: ändrar rättigheter pÃ¥ â

Jag bör vara inloggad som root(inte 100% säker dock) Pröva via putty, samma sak.

Ingen aning vad du pratar om, jag skriver allt i terminal.

Och det är filer till motion som är ett program, då jag ska använda min pi som en överbevaknings system.

Edit: Och nu fungerar inte någon sudo kommando, varje gång jag försöker med sudo kommando så får jag,

sudo: /etc/sudoers ägs av uid 33, ska vara 0 sudo: inga giltiga sudoers-källor hittades, avslutar sudo: unable to initialize policy plugin

detta hände efter att jag skrev in,

chown root:root /etc/sudoers chmod 440 /etc/sudoers chown -R root:root /etc/sudoers.d chmod 755 /etc/sudoers.d chmod 440 /etc/sudoers.d/*

Edit2:

pi@raspberrypi ~ $ ls -al /etc | grep sudoers -r--r----- 1 www-data www-data 729 sep 15 2013 sudoers drwxr-xr-x 2 www-data www-data 4096 maj 25 2013 sudoers.d pi@raspberrypi ~ $ ls -al /etc/sudoers.d totalt 12 drwxr-xr-x 2 www-data www-data 4096 maj 25 2013 . drwxr-xr-x 196 www-data www-data 4096 maj 7 18:38 .. -r--r----- 1 www-data www-data 958 mar 3 2013 README

antar att båda filerna ska se ut så där?

De ska ägas av root, inte www-data.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2