Denna "powerpack" för RPi-drift?

Permalänk
Medlem

Denna "powerpack" för RPi-drift?

Hej,
jag har förstått att driva en RPi på batteri är en mindre vetenskap med exakta värden som krävs osv. Jag funderade på om nån vet huruvida den här skulle fungera bra? Kanske nån som har erfarenhet av den rentav?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sålänge du du får ut minimum 1 A på 5 V tror jag det ska gå bra. Beskrivningen av artikeln du länkar säger att max belastning är 1 A.

Om du tänkt koppla in en massa enheter till RPin kanske du behöver lite högre ström.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Hej,
jag har förstått att driva en RPi på batteri är en mindre vetenskap med exakta värden som krävs osv. Jag funderade på om nån vet huruvida den här skulle fungera bra? Kanske nån som har erfarenhet av den rentav?
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Den där har förmodligen ett lithium-ion batteri i sig på 2200mAH. De batterierna brukar oftast ligga runt 4.2-4.35v fullt laddade, sen så sjunker de under användning ner till 2.5-2.75v. Vilket betyder att den måste ha en boost converter eller dylikt för att ge ut 5v via usb. Om vi utgår i från att batteriet i genomsnitt har 3.7v med 80% effektivitet på omvandlaren, så räcker nog batteriet i runt 1.3 timmar för en RPI med 1A.

(2200 * 0.8 * 3.7) / (1000 * 5) = 1.3024

Tar vi kjells största pack på 12000mAh , så blir det nog runt 7.1 h.
(12 000 * 0.8 * 3.7) / (1000 * 5) = 7.10400h
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en likadan powerpack. Drog ut i skogen och kopplade in pajen som fungerade bra. Har inte mätt hur lång tid det räcker

Permalänk
Medlem

Okej, tackar. Har inte så höga krav på batteritid; drygt en timme räcker gott och väl. Har tänkt att köra med kameran och USB WLAN.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Återkom gärna med utvärdering av hur bra det fungerar.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan nog dröja några månader innan min ekonomi är stabil nog för det här projektet, men jag ska försöka komma ihåg att rapportera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Du tänker väll inte driva en rpi + skärm+ kamera med det batteriet?

Permalänk
Medlem

Inte en skärm, nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag håller precis på att test en Rpi och batteripack på 2600mAh / 1.0A.
Vid första uppstart, gick det inte alls bra. Rpi:n gick in i en loop under boot.
Visade sig vara Usb-kabeln som följde med batteripack, som var problemet. Bytte kabel, och nu går det bra.
Följande har jag lyckats starta med:
Rpi B+ överklockad till 800 Mhz
Rpi Kamera
64gb micro-sd Samsung Pro
LAN
Wifi D-link DWA-131
Trådlös mus
Ett enkelt USB-tangentbord
Skärm kopplad på HDMI

Jag kör med Raspbian, och har installerat motion för att använda kameran.
Hur länge jag kan köra på batteriet vet jag inte ännu, men ska testa under helgen.

Jag har även testat att köra batteripacken på en Rpi B, som har OpenElec installerat.
Rpi B överklockad till 1000 Mhz
LAN
8 gb SD verbatim Class 10
16 gb Usb-minne SanDisk micro
Tv kopplad på Hdmi

Planen är att i kväll testa Rpi:n som kör OpenElec, och imorgon testa den andra som har kamera.

Återkommer med resultat.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag körde min paj överklockad till 1GHz + Wifi D-link DWA-131 + ett 8st reley-kort utan problem

Permalänk
Medlem

Resultat

Resultat med batteri 2600 mAh :
Rpi B överklockad till 1000 Mhz
LAN
8 gb SD verbatim Class 10
16 gb Usb-minne SanDisk micro
Tv kopplad på Hdmi
Uppspelning av film i HD-kvalitet.

190 minuter

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Resultat med batteri 2600 mAh :
Rpi B överklockad till 1000 Mhz
LAN
8 gb SD verbatim Class 10
16 gb Usb-minne SanDisk micro
Tv kopplad på Hdmi
Uppspelning av film i HD-kvalitet.

190 minuter

testade du med batteriet rån Kjell? http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

Nej, jag bor i Norge och här finns inte Kjell.
Testade med den som följer med i denna packen.
https://www.komplett.no/stk-essential-power-pack/823914
45% prissänkning på komplett.no, men inte på komplett.se.
Jag har hittat något som faktiskt är billigare här i Norge!

Håller på att testa Rpi B+ med kamera nu.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Resultat 2

Skrivet av Josef:

Resultat med batteri 2600 mAh :
Rpi B överklockad till 1000 Mhz
LAN
8 gb SD verbatim Class 10
16 gb Usb-minne SanDisk micro
Tv kopplad på Hdmi
Uppspelning av film i HD-kvalitet.

190 minuter

Och här är från den andra Rpi:n med samma batteri:
Rpi B+ överklockad till 800 Mhz
Rpi Kamera
64gb micro-sd Samsung Pro
WiFi D-link DWA-131 (endast för fyra korta inloggningar via SSH)
Motion daemon startad

Motion belastade cpu:n cirka 20-40% under testet.
ingen film eller fotografier blev tagna med kameran.
Kameran användes endast för rörelsedetektion, men inga rörelser förekom framför kameran.

340 minuter

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Hela ditt paket måste ha dragit runt 370mAH för att det ska klara 340min. Själv så har man svårt att tro att batteriet ligger på 5v som de har skrivit på deras hemsida. Om det inte stämmer så bör det hela ha dragit runt 300mAH. Utvecklingen går framåt i guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hela ditt paket måste ha dragit runt 370mAH för att det ska klara 340min. Själv så har man svårt att tro att batteriet ligger på 5v som de har skrivit på deras hemsida. Om det inte stämmer så bör det hela ha dragit runt 300mAH. Utvecklingen går framåt i guess.

Jag blev positivt överraskad av resultatet. Tanken är att använda Rpi:n till ett enkelt övervakningssystem i min stuga i Sverige. Då det ofta är strömavbrott där, är det bra med batteribackup. Jag har ett net 1-modem m. Batteri i stugan, så detta kommer nog att fungera bra.
Nästa steg blir att finna ett batteri som går att ladda, samtidigt som man laddar ur batteriet.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josef:

Jag blev positivt överraskad av resultatet. Tanken är att använda Rpi:n till ett enkelt övervakningssystem i min stuga i Sverige. Då det ofta är strömavbrott där, är det bra med batteribackup. Jag har ett net 1-modem m. Batteri i stugan, så detta kommer nog att fungera bra.
Nästa steg blir att finna ett batteri som går att ladda, samtidigt som man laddar ur batteriet.

Är ingen expert men du kan nog använda dig utav ett bilbatteri. Kombinerar du det med en ubec så får du effektivt ut 5v för raspberry pi. En ubec kostar runt 25kr med gratis frakt på ebay. Däremot tar leveransen ett väldigt bra tag.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Är ingen expert men du kan nog använda dig utav ett bilbatteri. Kombinerar du det med en ubec så får du effektivt ut 5v för raspberry pi. En ubec kostar runt 25kr med gratis frakt på ebay. Däremot tar leveransen ett väldigt bra tag.

Fritidsbatteri tål lite mer. Speciellt urladdning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Är ingen expert men du kan nog använda dig utav ett bilbatteri. Kombinerar du det med en ubec så får du effektivt ut 5v för raspberry pi. En ubec kostar runt 25kr med gratis frakt på ebay. Däremot tar leveransen ett väldigt bra tag.

Tack för tips. Ska se närmare på det.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Är ingen expert men du kan nog använda dig utav ett bilbatteri. Kombinerar du det med en ubec så får du effektivt ut 5v för raspberry pi. En ubec kostar runt 25kr med gratis frakt på ebay. Däremot tar leveransen ett väldigt bra tag.

Hur bra kvalité på spänning leverar dessa ubec's?
Antar att det är någon form av buck converter, då kanske det bara är att sätt dit en extra kondensator för att få en tillräckligt bra spänning för att kunna driva en microprocessor.

Permalänk
Entusiast

Att Pi'n har högre krav på en jämnare strömförsörjning beror på att en del logik-kretsar matas direkt utan spänningsregulatorer och liknande.
Att driva Pi'n med en batteripack, som dessutom har en "booster", är till och med bättre än traditionella nätadaptrar.
Det är för att ett batteri inte lider av störningar såsom AC-rippel, störningar, variationer med mera, vilket en oerhört stor mängd nätadaptrar/mobilladdare lider av.

Är det någon som upplevt att Pi'n har hängt sig eller på annat sätt betett sig underligt? Högst troligt en undermålig strömförsörjning med för mycket rippel och/eller störningar.

Batteripack? Prima idé!
Kör så det ryker!
... eller ... ja... ryker kanske ni inte vill att det skall göra, men ni fattar ;p

EDIT:
Tänk dock på vad som ansluts till Pi'ns USB-portar. Hårddiskar och andra lite mer strömkrävande USB-enheter kan få batteripacket att tillfälligt dippa i spänningen vid anslutningstillfället, vilket kan störa och/eller hänga processorn och/eller orsaka korrupta data i RAM-minnet.
Anslut alla USB-enheter innan Pi'n startas.
Detta gäller även när Pi'n är nätansluten med en inte alltför bra nätadapter.
Ett batteripack jag rekommenderar starkt, då jag själv använder den till allt och inget... och lite till:
http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...
(Passa på nu när den bara kostar 249:- istället för 399:- . Tillfälligt erbjudande )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det riktigt coola vore ju att koppla en solcellspanel och solcellsregulator till det där batteripacket. Sen ett modem till den och du har en självförsörjande skithemlig server.

Visa signatur