Köpråd Arduino nybörjare

Permalänk

Köpråd Arduino nybörjare

Hallå där!

Nu har jag blivit intresserad av arduino och allt vad det innebär.

Problemet är att det verkar finnas allt för många val av prylar/startpaket osv för en nybörjare enkelt ska kunna greppa vad som kan behövas för att komma igång tills man själv vet vad som behövs.

Så sweclockare har ni några tips och idéer vad man ska köpa och tänka på så man inte sitter där en dag och glömt köpa något som anses vara av stor vikt?

Permalänk
Inaktiv

Kablar, enkelt breadboard och arduino uno. Några leds och resistanser kan bara bra.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Kablar, enkelt breadboard och arduino uno. Några leds och resistanser kan bara bra.

Kit Vad tror du om detta och en Uno till det?

Permalänk

Jag kontrar med

  • Arduino Nano

  • ordentligt stor breadboard med fjädrande kontakter

  • 200 kablar till breadboard

  • En generell motståndssats med lite av varje

  • En extra bunt motstånd på 220-500 ohm för alla saker som behöver strömbegränsas så att de inte grillar arduinons pinnar

  • Lysdioder. Många färger, det är snart jul.

  • En mobilladdare eller motsvarande 5V-via-USB-uttags-mojäng.

Om du fortfarande har pengar kvar:

  • Skiftregister (som heter något med 595, t ex 74HC595) för att styra många saker från få arduinopinnar.

  • Radiosändare för att styra strömbrytare (433,92 MHz ellervareär)

  • IR-modul för att ta kommandon från en fjärrkontroll (Vanligtvis 38 KHz bärvåg)

  • Reläer. Transistorer för att ge reläerna tillräckligt med ström. Dioder för att skydda transistor och arduino från effekterna av induktion i reläet.

  • Små elmotorer att styra via reläer, kanske?

  • Stegmotorer för mer precisa mekaniska funktioner. Fjärrstyrda armborst och annat bus.

Kittet du visade ser bra ut, men köp gärna till fler sladdar.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad är det för skillnad på alla olika modeller av arduino?

Vi kommer lära oss VHDL i en som vi läser just nu. Vad jag förstått är det ganska mycket jobbigare att lätt komma igång och få fram något som kan användas, eller är det något som jag borde satsa på att lära mig istället för att ge mig in i Arduino världen?

Vad som kan tilläggas är att jag inte kan mycket om ellära om det påverkar ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmergubben:

Vad är det för skillnad på alla olika modeller av arduino?

Vi kommer lära oss VHDL i en som vi läser just nu. Vad jag förstått är det ganska mycket jobbigare att lätt komma igång och få fram något som kan användas, eller är det något som jag borde satsa på att lära mig istället för att ge mig in i Arduino världen?

Vad som kan tilläggas är att jag inte kan mycket om ellära om det påverkar ditt svar

Största skillnaderna mellan olika arduinos är vilken microprocessor de har, hur stora (fysiskt sett) de är och hur många in/utgångar de har.

VHDL används för att programmera FPGA/PLG kretsar (bygga stora kombinatoriska nät och liknande) och har inte direkt jättemycket med arduino att göra.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Jag köpte detta: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/... Tyckte det var kul och man lärde sig nya saker

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Skrivet av Cheesier:
Skrivet av Simontaga:

Jag köpte detta: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/... Tyckte det var kul och man lärde sig nya saker

Skulle du säga att det är värt att köpa startpaketet för att få lite sensorer osv?

Permalänk
Skrivet av Timmergubben:

Skulle du säga att det är värt att köpa startpaketet för att få lite sensorer osv?

Jag har testat det startpaketet och det är bra om du är nybörjare. Om du har programmerat mycket innan eller redan har grundläggande kunskaper i ellära så kanske det kan kännas lite trivialt.

Hursomhelst så är det inget dåligt köp, kommer med ganska många komponenter och en bok full med exempel.

Permalänk
Skrivet av Mindstormer:

Jag har testat det startpaketet och det är bra om du är nybörjare. Om du har programmerat mycket innan eller redan har grundläggande kunskaper i ellära så kanske det kan kännas lite trivialt.

Hursomhelst så är det inget dåligt köp, kommer med ganska många komponenter och en bok full med exempel.

Tror det blir ett startpaket, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Jag började ganska nyligen med Arduino också, jag satte mig inte in i det hela innan utan handlade bara grejer till vad jag ville göra för något Hade iofs kikat lite youtube innan, Jeremy Blume eller vad han heter har en bra kanal med tutorials tyckte jag

Mitt tips är att få en grund-ide eller tanke med Vad du ska bygga, och sen börja kolla på vad du ska köpa

Uno, Leonardo eller Mega är väl de tre jag skulle valt mellan, jag föredrog Leonardon då den har mikro-usb istället för tjockis-usb, lite modernare I efterhand skulle jag (till mitt projekt iallafall) valt en Mega, men det gör mig inget att köpa en Mega också Och ska man göra lite småprojekt så skulle jag valt något mindre, Mini? Trinket?

Det största problemet jag sprungit in i är att mitt projekt är för stort för att få plats på flashminnet (Leonardo osv har bara 28(32)kb minne). Mycket texthantering drar iväg på storleken (Hit räknas även annat än 'ren' text tyvärr )

Due ska man tydligen akta sig för, då den har lite kompabilitetsproblem med biblioteken osv, annars hade den varit perfekt Har jag hört iaf

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk

Hej. Väcker liv i denna tråden igen. Arduino va något jag bläddrade förbi precis på kjell oc å det fångade mitt intresse omedelbart.
Undrar givetvis vad ni skulle rekomendera som ett bra startpaket i dagens läge? Är detta något som man skulle få bra användning av RBpi till?

Mvh.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |