Rpi projekt, motorvärmarstyrning

Permalänk
Medlem

Rpi projekt, motorvärmarstyrning

Söker hjälp av kunniga och hjälpsam personer till mitt projekt som jag skulle vilja "ro i land".

Projektbeskrivning.
Jag tänker använda en Rpi och ett reläkort för att styra två eluttag ute som kommer användas till motorvärmarna till våra bilar. Reläkortet styr man via Gpio pinnarna. Det jag då vill är att man internt kan surfa in på Rpi:n via en websida (php) där man sedan väljer vilket uttag/gpio-pinne man vill ställa in, vilken tid man ska åka iväg med bilen och sedan hur länge man vill att motorvärmaren ska vara aktiv,alternativt använda mig av väderdata för att bestämma hur länge motorvärmaren ska vara aktiv.
Sedan är det några små detaljer jag gärna skulle vilja få in också.
- Man ska kunna kolla om det finns en tid inställd på respektive uttag via webbsidan.
- Om man ställer in avresetid 06:00 så ska uttaget vara aktivt till 06:15.
- man ska kunna aktivera vardera uttag omgående via ett enkelt knapptryck på webbsidan.

Jag har webbserver, php, mysql och python istallerat på min Rpi.

Saknar nästan helt kunskap inom ämnet programmering och linux. Men med tiden och lite hjälp av er och google så kommer nog detta att lyckas så småning om också.

Förmodligen kommer nog detta projekt att börjas om med från början ett flertalet gånger eftersom man sällan går rätt väg vid första turen.

Tiden får utvisa.

Redigering av frågan.
Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Söker hjälp av kunniga och hjälpsam personer till mitt projekt som jag skulle vilja "ro i land".

Projektbeskrivning.
Jag tänker använda en Rpi och ett reläkort för att styra två eluttag ute som kommer användas till motorvärmarna till våra bilar. Reläkortet styr man via Gpio pinnarna. Det jag då vill är att man internt kan surfa in på Rpi:n via en websida (php) där man sedan väljer vilket uttag/gpio-pinne man vill ställa in, vilken tid man ska åka iväg med bilen och sedan hur länge man vill att motorvärmaren ska vara aktiv,alternativt använda mig av väderdata för att bestämma hur länge motorvärmaren ska vara aktiv.
Sedan är det några små detaljer jag gärna skulle vilja få in också.
- Man ska kunna kolla om det finns en tid inställd på respektive uttag via webbsidan.
- Om man ställer in avresetid 06:00 så ska uttaget vara aktivt till 06:15.
- man ska kunna aktivera vardera uttag omgående via ett enkelt knapptryck på webbsidan.

Jag har webbserver, php, mysql och python istallerat på min Rpi.

Saknar nästan helt kunskap inom ämnet programmering och linux. Men med tiden och lite hjälp av er och google så kommer nog detta att lyckas så småning om också.

Förmodligen kommer nog detta projekt att börjas om med från början ett flertalet gånger eftersom man sällan går rätt väg vid första turen.

Tiden får utvisa.

Jag förstår exakt det ni vill ha fram och har stor förståelse för det. Jag har själv en Rpi som jag köpte här på marnaden för bara några dagar sen, och det ska bli roligt att labba med den (tänkte börja med en köksradio med pekskärm)

Men jag vill ändå komma med en annan "infallsvinkel" om det är ok.

Då allting handlar om att bilarna skall vara uppvärma till avfärd så finns det ett sätt som är lite mer "plug and Play"

Med Tellstick + 2st utemottagare + mjukvaran Switch King + Smartphones/plattor/datorer.

Så kan du göra det du vill, allt enligt ditt schema.

Gränssnittet på Switch King är väldigt nice och lätt.

Nu vet jag inte, och du visste säkert om detta redan, men ville ändå skriva det.

Fördelen med Tellstick är ju att du kan köpa fler mottagare om du vill, och fjärrstyra allt i ditt hem! Och det bästa av allt, man behöver inte köpa allt på en gång.

Tellstick/Nexa växer just nu fruktansvärt fort, och det fullkomligt sprutar ut nya tillbehör.

Alltifrån mottagare, sändare, magnet kontakter,Inbyggdnadsmottagare för styrning av elmotorer, Relämottagare för fast installation, Väggsändare @ Eljo, Rörelsevakt inne/ute etc etc

Mottagare plugin och en liten film Finns mycket mer på deras hemsida.

Så vill du ha upp det fort och få det att funka perfekt, så kan detta vara ett alternativ kanske.

Ja, jag har själv Tellstick/Nexa om ni undrar Supernöjd!

§9 i citat
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår exakt det ni vill ha fram och har stor förståelse för det. Jag har själv en Rpi som jag köpte här på marnaden för bara några dagar sen, och det ska bli roligt att labba med den (tänkte börja med en köksradio med pekskärm)

Men jag vill ändå komma med en annan "infallsvinkel" om det är ok.

Då allting handlar om att bilarna skall vara uppvärma till avfärd så finns det ett sätt som är lite mer "plug and Play"

Med Tellstick + 2st utemottagare + mjukvaran Switch King + Smartphones/plattor/datorer.

Så kan du göra det du vill, allt enligt ditt schema.

Gränssnittet på Switch King är väldigt nice och lätt.

Nu vet jag inte, och du visste säkert om detta redan, men ville ändå skriva det.

Fördelen med Tellstick är ju att du kan köpa fler mottagare om du vill, och fjärrstyra allt i ditt hem! Och det bästa av allt, man behöver inte köpa allt på en gång.

Tellstick/Nexa växer just nu fruktansvärt fort, och det fullkomligt sprutar ut nya tillbehör.

Alltifrån mottagare, sändare, magnet kontakter,Inbyggdnadsmottagare för styrning av elmotorer, Relämottagare för fast installation, Väggsändare @ Eljo, Rörelsevakt inne/ute etc etc

Mottagare plugin och en liten film Finns mycket mer på deras hemsida.

Så vill du ha upp det fort och få det att funka perfekt, så kan detta vara ett alternativ kanske.

Ja, jag har själv Tellstick/Nexa om ni undrar Supernöjd!

Tjena, och tack för ditt tips.
Jag har stor koll på vad Nexa kan åstakomma. Har själv tankar att så småning om automatisera mitt hus, men då förmodligen med Z-wave standard. Eftersom den har en mer tillförlitlig funktion.

Varför jag nu valt en Rpi till mitt projekt är framför allt för att jag faktiskt (mot vad som kan tros efter första inlägget) tycker det är roligt att "labba" med diverse teknik och för det andra pga av den låga kostnaden för att "sjösätta" detta projekt.

Som jag skriver så har jag en Rpi med dom nödvändiga programmen installerade, ett tvåkanals reläkort som är kopplat till Rpi:n. Jag har kommit så långt (med hjälp av en guide här på forumet som en vänlig människa skrivit) att jag nu kan starta och stänga av relät via en webbsida. Vart jag nu vill komma är att göra ett script som rullar med jämna mellanrum och kontrollerar en tid som skrivits i en fil mot nuvarande tid och med hjälp av det automatiskt starta ett relä. Sedan ska man givetvis kunna "mata" ovan nämda filen med en tid via webbsidan.

Men som jag skriver så är min tid knapp och kunskapen liten. Så det tar tid. Därav mitt inlägg. Förstår att folk kanske inte känner för att göra allt åt mig. Men det kostar juh inget att fråga. Dock lite hjälp på traven hade suttit fint i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Men som jag skriver så är min tid knapp och kunskapen liten. Så det tar tid. Därav mitt inlägg. Förstår att folk kanske inte känner för att göra allt åt mig. Men det kostar juh inget att fråga. Dock lite hjälp på traven hade suttit fint i alla fall.Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår mycket väl, och det är klart du ska fråga, det är ju därför forumet finns.

Är helt säker på att din hjälp kommer att komma, finns mycket kunnigt folk här som knackar.

/skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Överväg att slänga in en temperatursensor också, så kan man med hjälp av den bestämma hur länge motorvärmaren ska vara på och därmed kunna spara en hel del energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Jag har kommit så långt (med hjälp av en guide här på forumet som en vänlig människa skrivit) att jag nu kan starta och stänga av relät via en webbsida.

Sorry om det är lite off-topic men vad va det för guide du hade hittat, blev lite intresserad själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Överväg att slänga in en temperatursensor också, så kan man med hjälp av den bestämma hur länge motorvärmaren ska vara på och därmed kunna spara en hel del energi.

Tanken finns redan där. Det ligger ett hög med DS18B20-tempgivare på skrivbordet. men en sak i taget.

Skrivet av Virre131:

Sorry om det är lite off-topic men vad va det för guide du hade hittat, blev lite intresserad själv

http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1241616-g...

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en bit på vägen nu. Skulle tro att det inte är den "rätta"vägen att gå. Men det verkar funka i alla fall.

jag har byggt ett script som körs av crontab en gång i minuten. Scriptet börjar med att kolla om GPIO pinnen är på eller av genom att kolla om det står en 1:a eller en 0:a i en txt fil. Om Gpio pinnen är av så jämför scriptet nuvarande datum och tid mot datum och tid som står i en txt fil. Skulle dom båda datumen stämma så kör ett pythonscript och GPIO pinnen blir satt till HIGH. Skulle GPIO pinnen vara på så kollar scriptet av på samma sätt mot dagens datum och nuvarande tid mot en tid i ett annat txt fil där datum och tid för avstängning ska skrivas. Det är tänkt att datum och tid bara skrivs ihop tex 1501072328 för dagens datum och nuvarande tid. Sedan fylls filen bara på med nya tider allt eftersom på en ny rad.

Här är scriptet. Tar gärna emot kritik. Det är mitt första projekt och mina första steg både i linux och med en RPI.

#!/bin/bash datum=$(date +%y%m%d%H%M) onoroff=$"0" cat /var/www/OnOrOff.txt if grep -Fxq "$onoroff" /var/www/OnOrOff.txt then echo "Not started" if grep -Fxq "$datum" /var/www/ontime.txt then echo "Ontime found" sudo python /var/www/LightON.py echo 1 > /var/www/OnOrOff.txt else echo "Ontime not found" fi else echo "Already started" if grep -Fxq "$datum" /var/www/offtime.txt then echo "Offtime found" sudo python /var/www/LightOFF.py echo 0 > /var/www/OnOrOff.txt else echo "Offtime not found" fi fi

Jag har inte fixat så att man kan mata filerna med en tid från hemsidan. Men det känner jag som en liten del i det stora.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Intressant projekt helt klart. Användbart också

Får väl ge dig en annan väg att gå som jag nog hade gjort det på mjukvarubiten. Den består av 3 delar:
-php
-mysql
-python

PHP:

Dessa filer behövs ju för att skapa ett "gui". Kommer bli ett gäng filer där du kan läsa/skriva/redigera till databasen.
Främsta funktionen är ju ändå att lägga till nya poster/rader i databasen såsom starttid/stängavtid/vilket-relä.

Dold text

MYSQL:

Databasen som innehåller all data. Bör innehålla kolumner i stil med:
{id}{starttid}{stopptid}{relanummer}{status}

relanummer hade jag tänkt mig användas som styrande för vilken GPIO-pinne som skall sättas på/stängas av.
status kan vara bra att ha när man är inne på hemsidan och tittar kanske

Dold text

PYTHON:

En fil som autostartas med pajen.
Innehåller en while-loop som snurrar i all evighet.Pausas dock i 59?sek varje minut för att säkerställa att vi inte missar något
Koppla upp mot databas och kolla om någon åtgärd behövs denna minut.
Om åtgärd behövs genomför och pausa script, om inte så pausa script
Åtgärderna innebär såklart att sätta på ström/stänga av ström

Dold text

Ungefär på det sättet hade jag löst det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Intressant projekt helt klart. Användbart också

Får väl ge dig en annan väg att gå som jag nog hade gjort det på mjukvarubiten. Den består av 3 delar:
-php
-mysql
-python

PHP:

Dessa filer behövs ju för att skapa ett "gui". Kommer bli ett gäng filer där du kan läsa/skriva/redigera till databasen.
Främsta funktionen är ju ändå att lägga till nya poster/rader i databasen såsom starttid/stängavtid/vilket-relä.

Dold text

MYSQL:

Databasen som innehåller all data. Bör innehålla kolumner i stil med:
{id}{starttid}{stopptid}{relanummer}{status}

relanummer hade jag tänkt mig användas som styrande för vilken GPIO-pinne som skall sättas på/stängas av.
status kan vara bra att ha när man är inne på hemsidan och tittar kanske

Dold text

PYTHON:

En fil som autostartas med pajen.
Innehåller en while-loop som snurrar i all evighet.Pausas dock i 59?sek varje minut för att säkerställa att vi inte missar något
Koppla upp mot databas och kolla om någon åtgärd behövs denna minut.
Om åtgärd behövs genomför och pausa script, om inte så pausa script
Åtgärderna innebär såklart att sätta på ström/stänga av ström

Dold text

Ungefär på det sättet hade jag löst det

Kul med lite tankar kring projektet.
Precis som du skriver kommer "gui" styras via PHP. Dock så har jag inte börjat utveckla den biten än. Kommer så småning om.

Ang. varför jag använder mig av vanliga txt filer iställer för en Sql databas är helt enkelt pga av att jag saknar även den kunskapen. Så det blir lite efter "en sak i taget" varianten.

Tanken din kring ett loopande script istället för en crontab funktion kanske inte är så dum. Ger möjligen en större säkerhet att man verkligen får en varm bil när det behövs. Värt att fundera på.

Som sagt, tack för synpunkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

En textfil går utmärkt att spara datat i tills vidare. Du skulle även kunna spara dem som php arrayer i en textfil med hjälp av serialize. Smart kan vara att skapa en metod som hämtar/sparar datat så att du enkelt kan byta hur du vill spara det senare. Det går att använda sig av commandot at för att schemalägga saker också. Jag har till exempel gjort en väckarklocka. Den kollar mitt skolschema och min google kalender kl 01 varje natt, om den ser att något alarm borde ställas gör den det med hjälp av at. Inte ett färdigutvecklat projekt, utan en sak jag slängde ihop för att ha lättare att gå upp på morgonen: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1319913-r...

Det vill säga, jag kollar i en fil efter händelser, och schemalägger GPIO pinnarna efter dessa. Jag väljer att kolla det kl 01 varje natt, man skulle lika gärna kunna göra det en gång i minuten.

Det går att styra GPIO via PHP och en webserver, men det kanske är smidigare att låta webservern endast sköta informationen om hur det ska styras, och själva styrningen via python eller dylikt.

Det finns många sätt att lösa detta på. Google på sätt att schemalägga händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

En textfil går utmärkt att spara datat i tills vidare. Du skulle även kunna spara dem som php arrayer i en textfil med hjälp av serialize. Smart kan vara att skapa en metod som hämtar/sparar datat så att du enkelt kan byta hur du vill spara det senare. Det går att använda sig av commandot at för att schemalägga saker också. Jag har till exempel gjort en väckarklocka. Den kollar mitt skolschema och min google kalender kl 01 varje natt, om den ser att något alarm borde ställas gör den det med hjälp av at. Inte ett färdigutvecklat projekt, utan en sak jag slängde ihop för att ha lättare att gå upp på morgonen: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1319913-r...

Det vill säga, jag kollar i en fil efter händelser, och schemalägger GPIO pinnarna efter dessa. Jag väljer att kolla det kl 01 varje natt, man skulle lika gärna kunna göra det en gång i minuten.

Det går att styra GPIO via PHP och en webserver, men det kanske är smidigare att låta webservern endast sköta informationen om hur det ska styras, och själva styrningen via python eller dylikt.

Det finns många sätt att lösa detta på. Google på sätt att schemalägga händelser.

Intressant. Ska undersöka kommandot "AT". Om man loopar det i ett script så händer någonting AT 10:30, alltså något händer klockan 10:30?! Förstår jag dig rätt?`

Saken som jag gärna vill kunna senare är att kolla vilken tid som står på tur at starta värmaren och evetuellt kunna ta bort den tiden. Det kan jag tänka mig blir svårt med mitt nuvarande sätt att lagra tider. Där har nog en databas större funktionalitet.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Intressant. Ska undersöka kommandot "AT". Om man loopar det i ett script så händer någonting AT 10:30, alltså något händer klockan 10:30?! Förstår jag dig rätt?`

Saken som jag gärna vill kunna senare är att kolla vilken tid som står på tur at starta värmaren och evetuellt kunna ta bort den tiden. Det kan jag tänka mig blir svårt med mitt nuvarande sätt att lagra tider. Där har nog en databas större funktionalitet.

Om du sparar det som och PHP array kan du göra massor med den. Annars kanske någon lista eller kö kan fungera?

Permalänk
Medlem

Har nu kommit en bit med projektet. Reläet startar och stoppar efter tider i varsin fil. Filen fylls på med tider från en php sida som räknar ut från en avresetid att motorvärmaren bara ska gå i 1,5 timmar. Den kollar även om starttiden blir tidigare än nuvarande tid och isåfall lägger in starttid om en minut. Skulle avresetiden stå på nuvarande tid så lägger den till en timme så den går i en timme från och med nu. Så en bit har det kommit, men mer att utveckla.

Nu är jag dock lite sugen att få lite snyggare design på gui:t. Som det är nu så använder jag mig av <form> med dropplister som kollaar vad tiden är nu och automatiskt ställer alla dropplister till nuvarande datum och tid. Dock ser detta inte klockt ut i framför allt telefonen där gui:t framförallt kommer nyttjas. Så jag vore tacksam om ni kunde komma med lite tips hur man kan gör sidan snyggare med hjälp av nånting, tips på sidor eller ren kod mottages tacksamt.

Nedan ser ni koden som den är både genererad källkod från sidan och grundkoden från phpdokumentet.

Genererad html kod:

<html> <head> <title>Restid</title> </head> <body> <form method="post" action="lista2_doit.php"> <select name="artal" id="artal"> <option value="2015">2015</option> <option value="2016">2016</option> </select> <select name="manad" id="manad"> <option value="01">Jan</option> <option value="02">Feb</option> <option value="03">Mar</option> </select> <select name="dag" id="dag"> <option value="11">11</option> <option value="12">12</option> <option value="13">13</option> <option value="14">14</option> <option value="15">15</option> <option value="16">16</option> <option value="17">17</option> <option value="18">18</option> <option value="19">19</option> <option value="20">20</option> <option value="21">21</option> <option value="22">22</option> <option value="23">23</option> <option value="24">24</option> <option value="25">25</option> <option value="26">26</option> <option value="27">27</option> <option value="28">28</option> <option value="29">29</option> <option value="30">30</option> <option value="31">31</option> <option value="01">01</option> <option value="02">02</option> <option value="03">03</option> <option value="04">04</option> <option value="05">05</option> <option value="06">06</option> <option value="07">07</option> <option value="08">08</option> <option value="09">09</option> </select> <select name="hour" id="hour"> <option value="21">21</option> <option value="22">22</option> <option value="23">23</option> <option value="00">00</option> <option value="01">01</option> <option value="02">02</option> <option value="03">03</option> <option value="04">04</option> <option value="05">05</option> <option value="06">06</option> <option value="07">07</option> <option value="08">08</option> <option value="09">09</option> <option value="10">10</option> <option value="11">11</option> <option value="12">12</option> <option value="13">13</option> <option value="14">14</option> <option value="15">15</option> <option value="16">16</option> <option value="17">17</option> <option value="18">18</option> <option value="19">19</option> <option value="20">20</option> </select> <select name="minute" id="minute"> <option value="12">12</option> <option value="13">13</option> <option value="14">14</option> <option value="15">15</option> <option value="16">16</option> <option value="17">17</option> <option value="18">18</option> <option value="19">19</option> <option value="20">20</option> <option value="21">21</option> <option value="22">22</option> <option value="23">23</option> <option value="24">24</option> <option value="25">25</option> <option value="26">26</option> <option value="27">27</option> <option value="28">28</option> <option value="29">29</option> <option value="30">30</option> <option value="31">31</option> <option value="32">32</option> <option value="33">33</option> <option value="34">34</option> <option value="35">35</option> <option value="36">36</option> <option value="37">37</option> <option value="38">38</option> <option value="39">39</option> <option value="40">40</option> <option value="41">41</option> <option value="42">42</option> <option value="43">43</option> <option value="44">44</option> <option value="45">45</option> <option value="46">46</option> <option value="47">47</option> <option value="48">48</option> <option value="49">49</option> <option value="50">50</option> <option value="51">51</option> <option value="52">52</option> <option value="53">53</option> <option value="54">54</option> <option value="55">55</option> <option value="56">56</option> <option value="57">57</option> <option value="58">58</option> <option value="59">59</option> <option value="00">00</option> <option value="01">01</option> <option value="02">02</option> <option value="03">03</option> <option value="04">04</option> <option value="05">05</option> <option value="06">06</option> <option value="07">07</option> <option value="08">08</option> <option value="09">09</option> <option value="10">10</option> <option value="11">11</option> </select> <input type="submit" value="Skicka"> </form> </body> </html>

Dold text

Grundkod från PHP-filen:

<html> <head> <title>Restid</title> </head> <body> <form method="post" action="lista2_doit.php"> <select name="artal" id="artal"> <?php $date = new DateTime('now'); for ($i = 1; $i <= 2; $i++) { $date1Y = $date->format('Y'); echo '<option value="' . $date1Y . '">' . $date1Y . '</option>' . "\n"; $date->add(new DateInterval('P1Y')); } ?> </select> <select name="manad" id="manad"> <?php $date = new DateTime('now'); for ($i = 1; $i <= 3; $i++) { $date1m = $date->format('m'); $date1M = $date->format('M'); echo '<option value="' . $date1m . '">' . $date1M . '</option>' . "\n"; $date->add(new DateInterval('P1M')); } ?> </select> <select name="dag" id="dag"> <?php $date = new DateTime('now'); for ($i = 1; $i <= 30; $i++) { $date2 = $date->format('d'); echo '<option value="' . $date2 . '">' . $date2 . '</option>' . "\n"; $date->add(new DateInterval('P1D')); } ?> </select> <select name="hour" id="hour"> <?php $date = new DateTime('now'); for ($i = 1; $i <= 24; $i++) { $dateH = $date->format('H'); echo '<option value="' . $dateH . '">' . $dateH . '</option>' . "\n"; $date->add(new DateInterval('PT1H')); } ?> </select> <select name="minute" id="minute"> <?php $date = new DateTime('now'); for ($i = 1; $i <= 60; $i++) { $datei = $date->format('i'); echo '<option value="' . $datei . '">' . $datei . '</option>' . "\n"; $date->add(new DateInterval('PT1M')); } ?> </select> <input type="submit" value="Skicka"> </form> </body> </html>

Dold text

Alla strängar och dyligt ska snyggas till så småningom.

Så här ser det ut nu. Enkelt och fult.

Dold text
Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Känns lite hardcore att sätta igång på minuten, kanske räcker med kvarts intervall? Jag hade nog, som jag nämnt tidigare använt mig av tex google calendar. Så lägger man bara in i sin kalender när man ska resa av. I tråden jag länkade till finns PHP kod för att parsa data ur en google calender, går att förbättra men fungerar. I google kalender kan du även skapa återkommande event enkelt.

Om du vill snygga till din sida, det finns stilmallar (css) som ser bra ut som finns att tanka på nätet, vet inte vad de heter. Du kan även googla på hur man mobilanpassar HTML sidor (smartphones fanns inte när man själv höll på med detta). Med hjälp av javascript kan du göra mer interaktiva menyer också. År känns inte som att man behöver ställa in riktigt, i så fall har man grymt bra framförhållning.

Du kan även välja att göra så att dagens datum är markerat från början (så man slipper bläddra allt för mkt).

Permalänk
Medlem

Hej!
Hoppar in på tråden för jag har liknande funderingar.

Värmer upp huset nu 9:e säsongen , eldar med havre , egenutvecklad brännare som inte ger myrsyra.(Ta inte den debatten nu snälla)
Hittills har jag programerat ett reläsystem å övervakat från en laptop. Nu skall jag gå över till RaspberryPie.

Jag har lyckats programmera luftspjället för fläkten så det ställer sig i olika lägen. Själva motorn som vrider spjället är en servomotor som används i leksaksflygplan! Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har två reläkort som skall styras från GPIO pinnarna med var sin 8 relä. Dessa skall starta/stoppa motorerna. Sedan har jag sensorer som är enkla av/på kontakter för temperatur, larm mm. Samt behöver en analog inkommande signal för att övervaka lågan. Det kretskort som sköter det har jag tillverkat, funkar bra å kan ta ut dels digital, dels analog signalnivå från det å skicka till Raspen.

Nu har jag fastnat i att programmera själva "stora" kretsen varifrån alla delprogram anropas allt efter behov.
Tidigare har jag programmerat i pascal å det är inte tillämpbart på Raspen.

Söker kontakt med folk för tankeutbyte å ömsesidig tips å hjälp.
Skicka gärna email.
Tackar alla å hoppas på intressant framtid.

Permalänk
Medlem

Gjorde liknande i höstas.

Använde följande
Pi med PHP, MySQL
1wire temperaturgivare
Tellstick
Nexa brytare för utomhus som klarar 2300w

Knackade all kod i PHP, en webbsida där där man ställer in när man planerar att åka.
Ett php script som körs varje minut av cron, det läser in ute temperaturen med 1wire kollar en tabell och interpolerar fram hur många minuter innan beroende på temperaturen som den bör starta motorvärmaren. Om det är dags så skickar den en signal via tellsticken till nexa brytaren som slår på motorvärmaren.
Sen slår den av nexa brytaren 30 min efter planerad avresetid om man skulle vara lite försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Överväg att slänga in en temperatursensor också, så kan man med hjälp av den bestämma hur länge motorvärmaren ska vara på och därmed kunna spara en hel del energi.

Är det lönt? Motorvärmaren borde ju ha egen temperatursensor som sköter den biten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JRE:

Gjorde liknande i höstas.

Använde följande
Pi med PHP, MySQL
1wire temperaturgivare
Tellstick
Nexa brytare för utomhus som klarar 2300w

Knackade all kod i PHP, en webbsida där där man ställer in när man planerar att åka.
Ett php script som körs varje minut av cron, det läser in ute temperaturen med 1wire kollar en tabell och interpolerar fram hur många minuter innan beroende på temperaturen som den bör starta motorvärmaren. Om det är dags så skickar den en signal via tellsticken till nexa brytaren som slår på motorvärmaren.
Sen slår den av nexa brytaren 30 min efter planerad avresetid om man skulle vara lite försenad.

Kul att fler har gjort ett liknande projekt. Jag är klar med mitt projekt nu i en första upplaga. Skillnaden från ditt är att jag inte använt mig av sql och jag har ett reläkort iställetför nexa system. Jag valde att skriver alla avresetider till en txt fil istället och kör ett repeterande bash script via cron som kollar av utetemp från 1-wire givare och även om det finns någon avresetid. Finns det avresetid inom viss tid så räknas starttid ut beroende av utetemp och en starttid skriv i en txt fil. Uttaget är motför dina aktivt bara en kvart extra. Inte bästa sättet och förmodligen inte den snyggaste koden men det verkar funka bra.

Men jag ska försöka blanda in mysql i nästa version.

För och nackdelar med att använda bash istället för tex PHP för att kolla tider och aktivera Gpio/relä?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är det lönt? Motorvärmaren borde ju ha egen temperatursensor som sköter den biten.
B!

Man kan juh tycka att dagens motorvärmare borde blivit lite smartare. Men ikke.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Man kan juh tycka att dagens motorvärmare borde blivit lite smartare. Men ikke.

Märkligt, det är standard på våra dieselvärmare. Det kan ju inte vara svårare att stoppa i de elektroniska.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt, det är standard på våra dieselvärmare. Det kan ju inte vara svårare att stoppa i de elektroniska.
B!

Ja precis, dieselvärmarna har juh det. Men dom elektroniska värmarna är utan om man inte betalar en förmögenhet för ett kitt inkl laddare och massa jox, har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Vilken effekt är det på en sådan här elektronisk motorvärmare? Jag förutsätter att vi snackar blockvärmare. Är kapaciteten sådan att den alls får upp motorn i drivstemperatur, eller är anledningen till att man inte har tempsensor helt enkelt för att man inte kommer upp, och över arbetstemperatur, så att det inte finns något "nu är vi färdiga" läge?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilken effekt är det på en sådan här elektronisk motorvärmare? Jag förutsätter att vi snackar blockvärmare. Är kapaciteten sådan att den alls får upp motorn i drivstemperatur, eller är anledningen till att man inte har tempsensor helt enkelt för att man inte kommer upp, och över arbetstemperatur, så att det inte finns något "nu är vi färdiga" läge?
B!

Ja vi snackar blockvärmare, dom är på lite olika effekt, men mellan 400 och 600w skulle jag tro. Jag har aldrig varit med om en blockvärmare som värmt en motor till driftstemp (~90 grader). Dom bilar jag har haft har man kunnat se att mätaren rör på sig marginellt från ca 50 grader, detta även om den gått ett dygn. Varför man vill ha styrning kan jag tycka är för att minimera strömförbrukningen i villan.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Fast då kommer ju ända effekten av styrningen vara att man sänker temperaturen. Då är det man egentligen ska ha en timer, så att man alltid startar värmaren 40 minuter innan man ska ha tag i bilen. (Eller vad som nu krävs för att få upp temperaturen)
Hela vitsen med värmaren är ju att få upp motortempen så högt som möjligt, eller till drivstemp, för att försöka undvika kallstarts-slitage.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast då kommer ju ända effekten av styrningen vara att man sänker temperaturen. Då är det man egentligen ska ha en timer, så att man alltid startar värmaren 40 minuter innan man ska ha tag i bilen. (Eller vad som nu krävs för att få upp temperaturen)
Hela vitsen med värmaren är ju att få upp motortempen så högt som möjligt, eller till drivstemp, för att försöka undvika kallstarts-slitage.
B!

Det är juh precis det min styrning åstakommer.
Givetvis så tar det juh olika lång tid att komma upp i så hög temp det bara går beroende på utetemp. Det jag vill åstakomma är juh en styrning som värmen bilen olika långtid beroende på hur kallt det är ute.

Det jag menade i mitt förra inlägg var att även om du har värmare i 2h eller i 24h så får du inte motorn nå märkbart varmare. Sen får man givetvis försöka hitta ungefärliga tider som det tar att nå "max" temp vid olika utetemperaturer.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Givetvis så tar det juh olika lång tid att komma upp i så hög temp det bara går beroende på utetemp. Det jag vill åstakomma är juh en styrning som värmen bilen olika långtid beroende på hur kallt det är ute.

Det enda du kommer åstadkomma är lägre motortemp än vad du kunde haft, de dagar när det är varmare ute. Vad du egentligen behöver är en timer av samma slag som man har till kaffekokare på en del ställen. Man trycker till den och sen är den aktiv i x förinställd tid.

Alltså, missförstå mig rätt. Det här faller in i samma kategori som vattenkylningen med styrning av samma typ. Det är kul att bygga något, bara för att man kan. Men precis som med vattenkylningen, så är det här egentligen meningslöst. Det ger inget mervärde. Åtminstone inte så som det beskrivs här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det enda du kommer åstadkomma är lägre motortemp än vad du kunde haft, de dagar när det är varmare ute. Vad du egentligen behöver är en timer av samma slag som man har till kaffekokare på en del ställen. Man trycker till den och sen är den aktiv i x förinställd tid.

Alltså, missförstå mig rätt. Det här faller in i samma kategori som vattenkylningen med styrning av samma typ. Det är kul att bygga något, bara för att man kan. Men precis som med vattenkylningen, så är det här egentligen meningslöst. Det ger inget mervärde. Åtminstone inte så som det beskrivs här.
B!

Ok. Att man inte kommer tjäna några stora pengar på husets energiförbrukning är jag helt medveten om. Jag tycker det är ett roligt projekt. Men att kalla det meningslöst kan jag absolut inte hålla med om. Det jag vinner på det hela är att enkelt kunna starta motorvärmaruttagen den tid man vill. Sedan att istället för att låt säga bränna 1900w i tre timmar varenda morgon innan man ska iväg så är den igång kortare tid vid mildare väder = insparade kronor i el förbrukning.
Sedan som jag sa tidigare så blir inte motorn varmare bara för att blockvärmaren går och går flera timmar i sträck.
Det jag framförallt vill åstakomma med detta är att få en isfri bil och det lyckas jag gallant med denna styrning.

Kan aldrig tänka mig att Garo (med flera) som är en rätt stort elmärke skulle tillverka totalt meningslösa produkter om det skulle vara bättre med en helt vanlig timer. Dom flesta större motorvärmarstolpar ute på marknaden fungerar på exakt samma sätt, bortsett från dom äldre och dom lite billigare.

just my two cent, vi har alla olika åsikter och tankar.

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelw:

Kan aldrig tänka mig att Garo (med flera) som är en rätt stort elmärke skulle tillverka totalt meningslösa produkter om det skulle vara bättre med en helt vanlig timer.

Bättre, för vad? Bilen, eller deras lista med försäljningsargument? Deras funktion med temperatursensor baserar enbart tillslagstiden på yttertemperatur, och tar ingen hänsyn till motorvärmarens effekt, eller temperatur motorn kommit upp i. Eftersom det enda som är relevant är vilken temperatur motorvärmaren fått upp motorn i när du ska köra, och ju närmare du kommit drivstemperatur desto bättre är det för motorn, så är det helt meningslöst. Det du skulle ha är ett 3 timmars tidur, med ställbart tillslag, så att den startar 2,5 timmar innan du ska köra. Då är värmen fortfarande på i en halvtimma om du blir försenad, men du har troligtvis redan passerat det intervallet där de riktigt skadliga kallstarter sker, när du tar bilen för att köra din väg, och är i tid.

Som sagt, bygg av hjärtans lust, om så bara för att bygga, men hela poängen med motorvärmaren är att få upp tempen så högt som möjligt. Det du gör här är som mest att motverka det. Jag ser inte riktig vinsten med det, men det är ditt bygge, så länge det känns rätt för dig, gå loss.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bättre, för vad? Bilen, eller deras lista med försäljningsargument? Deras funktion med temperatursensor baserar enbart tillslagstiden på yttertemperatur, och tar ingen hänsyn till motorvärmarens effekt, eller temperatur motorn kommit upp i. Eftersom det enda som är relevant är vilken temperatur motorvärmaren fått upp motorn i när du ska köra, och ju närmare du kommit drivstemperatur desto bättre är det för motorn, så är det helt meningslöst. Det du skulle ha är ett 3 timmars tidur, med ställbart tillslag, så att den startar 2,5 timmar innan du ska köra. Då är värmen fortfarande på i en halvtimma om du blir försenad, men du har troligtvis redan passerat det intervallet där de riktigt skadliga kallstarter sker, när du tar bilen för att köra din väg, och är i tid.

Som sagt, bygg av hjärtans lust, om så bara för att bygga, men hela poängen med motorvärmaren är att få upp tempen så högt som möjligt. Det du gör här är som mest att motverka det. Jag ser inte riktig vinsten med det, men det är ditt bygge, så länge det känns rätt för dig, gå loss.
B!

Tist att se att diskussionen blir negativ och osaklig. Enkortsdatorer-delen av forumet brukar hålla hög nivå.

Till TS: mycket bra tråd och ett bra angreppssätt för att lösa problemet smidigt. Smidigt att ha bilen lagom varm med ett enkelt knapptryck på telefon dagen innan eller när man nu vill ställa in tiden.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]