"Rotera" övervakningskamera med Raspberry Pi via internet?

Permalänk

"Rotera" övervakningskamera med Raspberry Pi via internet?

Hej! Jag funderar på att bygga en övervakningskamera som ett litet kul projekt. Det jag planerar att göra är att koppla en Raspberry Pi till en webbkamera (alternativt en Pi camera), kanske någon högtalare, mikrofon. Jag vill att kameran ska fungera som en IP-kamera. Sedan vill jag köra ett program som kollar i kameran och mailar mig när något rör på sig.

Det jag faktiskt behöver hjälp med dock är att koppla den till en motor som jag kan styra via internet för att kunna kolla runt i rummet. Tänker mig att jag ska köpa många av delarna från www.aliexpress.com och att jag ska köpa en fake övervakningskamera (t.ex http://www.aliexpress.com/item/Fake-Dummy-Security-Camera-wit...) som jag lägger in elektroniken i. Sedan gör jag hål i den så att webbkameran kan användas. Man kan rotera fake-kameran 360 grader från början läste jag så man kanske kan ta hjälp av det.

Jag är inte så bra på att göra såna här grejer, så jag behöver så mycket hjälp jag kan få. Tack så mycket!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

Hej, jag hade börjat här: http://www.raspberrypi.org/help/camera-module-setup/
Lycka till

Skall följas!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Hej, jag hade börjat här: http://www.raspberrypi.org/help/camera-module-setup/
Lycka till

Skall följas!

Tackar! Ska kolla in länkarna så fort jag kan.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Hej, jag hade börjat här: http://www.raspberrypi.org/help/camera-module-setup/
Lycka till

Skall följas!

Tackar för länken! Rekommenderar du en camera module istället för en webbkamera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

Tack så jättemycket för länken! Jag läste igenom den och verkar förstå hur den fungerar. Programmering har jag viss kunskap i, men jag har inte kopplat ihop mycket förr.

Någon som vet hur man kan göra så att detta kan styras via internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Tack så jättemycket för länken! Jag läste igenom den och verkar förstå hur den fungerar. Programmering har jag viss kunskap i, men jag har inte kopplat ihop mycket förr.

Någon som vet hur man kan göra så att detta kan styras via internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla igenom dessa, inte prövat själv men är klart intressant att skaffa själv

EDIT: Haha glömde länkarna

länk 1
länk 2
länk 3
länk 4

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Tackar för länken! Rekommenderar du en camera module istället för en webbkamera?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör det iallafall, då kameramodulen har en betydligt snabbare buss mot processorn än att traska över USB tillsammans med allt annat.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Kolla igenom dessa, inte prövat själv men är klart intressant att skaffa själv

EDIT: Haha glömde länkarna

länk 1
länk 2
länk 3
länk 4

Jag tackar och bockar för länkarna, dessa kommer verkligen komma till användning! Blev lite förvirrad först när det inte var några länkar där

Skrivet av zyberzero:

Jag gör det iallafall, då kameramodulen har en betydligt snabbare buss mot processorn än att traska över USB tillsammans med allt annat.

Om jag har förstått det rätt kan det väl vara lite problem med att få många webbkameror att fungera också?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Googla på raspberry pi och stepper motor så hittar du nog någonting så att du kan rotera det

Permalänk
Skrivet av trexake:

Googla på raspberry pi och stepper motor så hittar du nog någonting så att du kan rotera det

Är det någon skillnad på en dc motor och en stepper motor? Isåfall, vilken rekommenderar ni?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av Xorophone:

Är det någon skillnad på en dc motor och en stepper motor? Isåfall, vilken rekommenderar ni?

Kollade upp det och hittade den här länken. Det verkar som att en stepper motor är bättre för detta projektet än DC eller Servo, eftersom den verkar vara bäst på att göra långsama precisa rörelser, vilket är perfekt för en övervakningskamera. Jag vill ju inte att den ska snurra flera varv bara jag nuddar knappen.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Precis, det finns förmodligen ett gäng med stegmotorer och drivare till dem som är komatibla med RPi också. Fanns massor på google, bland annat detta: https://learn.adafruit.com/adafruits-raspberry-pi-lesson-10-s...

Permalänk
Skrivet av trexake:

Precis, det finns förmodligen ett gäng med stegmotorer och drivare till dem som är komatibla med RPi också. Fanns massor på google, bland annat detta: https://learn.adafruit.com/adafruits-raspberry-pi-lesson-10-s...

Tackar! Den såg väldigt lik ut drivaren till DC-motorn som länkades här tidigare.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

Jag gjorde en snabb ritning i Paint så att ni kan se hur jag tänker mig att jag ska sätta ihop kameran!

Det röda är sladdar och det blå/gröna är komponenter. Anledningen att jag använde både blå och grön var endast för att göra det enklare att förstå. Sedan är det svarta själva övervakningskameran som allt ska ligga i.

*Observera att ritningen endast är gjord för att enklare kunna se vad som fattas och/eller behövs bytas ut, ingen tid är lagd på att göra den skalenlig. Jag har inte heller lagt någon tid på att sätta portarna på RPIn på rätt ställen.

Eventuella förändringar:

  • Ta bort högtalaren.

  • Använda en WiFi-mottagare i en USB-port istället för en internetkabel.

  • Sätta i ett uppladdningsbart batteri.

Jag vill gärna att ni säger vad ni tycker om förändringarna. Högtalaren tror jag inte jag kommer ta bort, men kanske att jag gör så att jag själv får välja om den ska börja låta genom att trycka på en knapp. En WiFi-mottagare blir mer smidig än en sladd som går över rummet, men jag har möjlighet att använda en kabel. Ett uppladdningsbart batteri tänker jag att jag ska ha i kameran ifall att den blir urkopplad, så kan den ändå användas ett tag till.

Uppskattar verkligen om ni tar en titt på ritningen och skriver allt ni kan komma på, om något inte kommer fungera, hur många volt/ampere m.m som kommer att behövas. Jag slängde ihop en inköpslista med de delar jag tänker mig att jag kan införskaffa här nedanför. Kom gärna med förslag om jag t.ex behöver byta ut delar. Jag gör varje del på listan till länkar, så det är bara att trycka på delen för att komma till en sida på internet.

Inköpslista:

Totalt pris UTAN reor: ~729kr

*Om ni undrar varför allt är från AliExpress förutom väggadaptern så är det för att jag inte vill ta risken att använda en kinesisk adapter eftersom kameran kommer vara inkopplad dygnet runt

För er som inte har sett det hade jag tänkt att skruva upp fejk-kameran som jag länkade högst upp på listan och lägga in alla delar i.
Vill gärna veta om USB-ljudkortet kommer funka som det ska och om jag borde koppla in högtalaren i ljudkortet eller direkt in i RPIn.
Kommer jag kunna använda mig av kretskortet som medföljer motorn?
Kommer charging boarden fungera för att ge kretskortet till motorn ström eller behöver jag använda ett batteri av något slag?
Kan jag använda USB-adaptern för att ge ström åt RPIn och charging boarden samtidigt?
Tror ni stegmotorn är stark nog?

Jag kommer inte räkna ut priset på delarna till några kretskort eller liknande förrän jag vet om jag kommer kunna använda kretskortet jag får med stegmotorn. Tycker det blev ett förvånansvärt billigt pris och jag hoppas att jag kommer kunna hålla mig så billigt. Dessutom är det ju reor som pågår hela tiden, så det blir lite billigare.

Det tog tid att skriva detta inlägget, så jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig! Tack för all hjälp än så länge, den har varit otroligt hjälpsam!

Edit: Jag såg nu att det fanns ett ljudkort som är specifikt gjort för Raspberry Pi, men det är så fruktansvärt dyrt. Kommer det funka med ett USB-ljudkort?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk

Jag gissar att senaste inlägget var lite för långt för att någon skulle orka läsa det.
Om någon är intresserad hittade jag iallafall två stycken länkar jag tyckte var bra:

http://computers.tutsplus.com/articles/using-a-usb-audio-devi...
http://blog.kaazing.com/2013/04/01/remote-controlling-a-car-o...

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Hehe nej då, jag har dock ingen direkt egen erfarenhet av grejjerna, men vet om att det är möjligt :). Det är ju inte så dyra saker, så världen går inte under om någonting inte fungerade så bra. Angående strömförbrukningen så är det bara se hur mycket varje individuell sak drar och dimensionera efter det. Vad gäller hur start motorn behöver vara kan kanske vara lite klurigare. Du får uppskatta vilket moment den kan ge och vad det krävs för att starta en rotering av kameran.

Har ingen direkt erfarenhet av ljudkord för RPi. Dock kör jag XBMC på en av mina och har högtalare (aktiva) direkt inkopplade i den, det fungerar fint. Börjar bli mer och mer sugen på att bygga ngt tufft av en RPi Någon form av övervakningssystem till båten skulle vara något, där man kan slå av/på värmeslingor.

Permalänk
Skrivet av trexake:

Hehe nej då, jag har dock ingen direkt egen erfarenhet av grejjerna, men vet om att det är möjligt :). Det är ju inte så dyra saker, så världen går inte under om någonting inte fungerade så bra. Angående strömförbrukningen så är det bara se hur mycket varje individuell sak drar och dimensionera efter det. Vad gäller hur start motorn behöver vara kan kanske vara lite klurigare. Du får uppskatta vilket moment den kan ge och vad det krävs för att starta en rotering av kameran.

Har ingen direkt erfarenhet av ljudkord för RPi. Dock kör jag XBMC på en av mina och har högtalare (aktiva) direkt inkopplade i den, det fungerar fint. Börjar bli mer och mer sugen på att bygga ngt tufft av en RPi Någon form av övervakningssystem till båten skulle vara något, där man kan slå av/på värmeslingor.

Kollde upp det med ljudkort. Det ska funka om man bara ändrar så att ljudkortet används som primär enhet. Dock går det tydligen inte riktigt att synka kameramodulen och ljudet man spelar in automatiskt, utan man får göra det efter att man har spelat in isåfall. Finns ett officiellt ljudkort som kan göra detta men jag känner inte att jag vill spendera så mycket pengar på det.

Låter kul med ett övervakningssystem till båten! Vad menar du med värmeslingor? Ska du bränna upp tjuvarna?

Edit: Funderar på att överdriva lite och koppla kameran till ett par blåljus också för lite extra effekt.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Att köra en stegmotor och kontrollerkort är bra onödigt. Det räcker gott och väl med ett servo från RC hobbyn, som kan styras direkt från pin.

https://learn.adafruit.com/adafruits-raspberry-pi-lesson-8-us...

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Att köra en stegmotor och kontrollerkort är bra onödigt. Det räcker gott och väl med ett servo från RC hobbyn, som kan styras direkt från pin.

https://learn.adafruit.com/adafruits-raspberry-pi-lesson-8-us...

Intressant. Läste någonstans innan att det kunde skada RPi:n om man kopplade en motor direkt till den, men det kanske inte gäller när man kör servo. Hur fungerar en sådan då? Kan man göra långsamma precisa rörelser m.m?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Att köra en stegmotor och kontrollerkort är bra onödigt. Det räcker gott och väl med ett servo från RC hobbyn, som kan styras direkt från pin.

https://learn.adafruit.com/adafruits-raspberry-pi-lesson-8-us...

Börjar bli fundersam på OS och sånt nu också. Spelar det någon roll vad jag använder? Står nämligen "Occidentalis includes an interface to make use of this pin for controlling a servo motor." på sidan du länkade.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Intressant. Läste någonstans innan att det kunde skada RPi:n om man kopplade en motor direkt till den, men det kanske inte gäller när man kör servo. Hur fungerar en sådan då? Kan man göra långsamma precisa rörelser m.m?

Det beror på hur mycket ström du drar ut från RPi. Vet inte vad exakt begränsningen är, men GPIO pinnarna är till för signaler, inte för att driva saker. Angående värmseslingor så är det så att båten ligger i året runt (strömt vatten), och när det är riktigt kallt är det bäst att vara på den säkra sidan och ha lite värme. Självklart är allt som ska dränerat/fyllt med glykol o så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Intressant. Läste någonstans innan att det kunde skada RPi:n om man kopplade en motor direkt till den, men det kanske inte gäller när man kör servo. Hur fungerar en sådan då? Kan man göra långsamma precisa rörelser m.m?

Skrivet av Xorophone:

Börjar bli fundersam på OS och sånt nu också. Spelar det någon roll vad jag använder? Står nämligen "Occidentalis includes an interface to make use of this pin for controlling a servo motor." på sidan du länkade.

Nu har jag ingen erfarenhet av just rPIn men servosignalen är ganska så elementär. Du har tre kablar på ett servo. Jord, +5V, signal. Servot vrider sig till en vinkel motsvarande hur lång puls som skickas på signalkabeln. Ungefär 1000 µs puls ger full vridning åt höger och 2000 µs fullt åt vänster (ca 180º skillnad mellan höger vänster). Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att driva en PWM signal på ca 333 Hz, då ger 33% pulskvot (PWM duty-cycle) 1000 µs och 67% pulskvot 2000 µs.

Att driva ett servo är det många som har gjort med en rPI kan jag ändå lova, så det lär finnas många exempel på hur detta kan implementeras. Att skapa PWM signaler är ännu vanligare, så hittar du inget specifikt om servon räcker det att åstadkomma en PWM på ca 333 Hz och köra 33% -> 67% på signalkabeln till servot.

Permalänk
Skrivet av Xorophone:

Tackar för länken! Rekommenderar du en camera module istället för en webbkamera?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, sorry sent svar som fan ;P

Har själv personligen inte installerat en camera module, men har en vän som satt upp den på sin rasp. Han tyckte kameran gav mer att önska bildmässigt, men att det ändå räckte för hans syfte samt att det var till fördel att den var så liten jämfört med en USB-webcam kontra det faktum att hans USB-hub var maxad redan.

Jag kommer installera med en camera module inom en snar framtid för att experimentera lite finns ju rätt mycket användningsområden för en enhet som kan se vad som händer vid en plats långt ute i ett nät exempelvis.

Har för mig jag hört om en som har kopplat in en typ av robot arm för att slå av och på en jordfelsbrytare på distans. Ett tips då är att du kan ha dyn-dns konto för din rasp och en wifi antenn så kan du ha din cam överallt i princip så länge du får ström till den, eller om du kör batteri då haha! Oändliga möjligheter. Dock lär väl batteriet slukas upp på en gång.

Permalänk
Skrivet av trexake:

Det beror på hur mycket ström du drar ut från RPi. Vet inte vad exakt begränsningen är, men GPIO pinnarna är till för signaler, inte för att driva saker. Angående värmseslingor så är det så att båten ligger i året runt (strömt vatten), och när det är riktigt kallt är det bäst att vara på den säkra sidan och ha lite värme. Självklart är allt som ska dränerat/fyllt med glykol o så.

Aha! Verkar dock vara väldigt vanligt att man kör batteri med servomotorer också, så jag kan väl köra med batteri bara för att vara på den säkra sidan.

Ska du köra någon slags termometer då som avgör när värmeslingorna ska sättas på?

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Nu har jag ingen erfarenhet av just rPIn men servosignalen är ganska så elementär. Du har tre kablar på ett servo. Jord, +5V, signal. Servot vrider sig till en vinkel motsvarande hur lång puls som skickas på signalkabeln. Ungefär 1000 µs puls ger full vridning åt höger och 2000 µs fullt åt vänster (ca 180º skillnad mellan höger vänster). Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att driva en PWM signal på ca 333 Hz, då ger 33% pulskvot (PWM duty-cycle) 1000 µs och 67% pulskvot 2000 µs.

Att driva ett servo är det många som har gjort med en rPI kan jag ändå lova, så det lär finnas många exempel på hur detta kan implementeras. Att skapa PWM signaler är ännu vanligare, så hittar du inget specifikt om servon räcker det att åstadkomma en PWM på ca 333 Hz och köra 33% -> 67% på signalkabeln till servot.

Hmm.. Läst en massa om hur de fungerar, men om jag ska vara helt ärlig låter det nästan enklare att använda en stegmotor och ett kretskort. Dock vill jag helst att den bara ska kunna rotera 180 grader så att inte sladdarna trasslar in sig. Om du kollar på länken jag skickade förut (http://blog.kaazing.com/2013/04/01/remote-controlling-a-car-o...) så kan du se hur jag tänker att jag ska styra motorn över internet. Hur kan man då använda en servomotor för att göra samma sak? Hur vet man vilken hastighet den kommer röra sig? Förlåt för att jag är så oförstående!

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Skrivet av Aurastream:

Hej, sorry sent svar som fan ;P

Har själv personligen inte installerat en camera module, men har en vän som satt upp den på sin rasp. Han tyckte kameran gav mer att önska bildmässigt, men att det ändå räckte för hans syfte samt att det var till fördel att den var så liten jämfört med en USB-webcam kontra det faktum att hans USB-hub var maxad redan.

Jag kommer installera med en camera module inom en snar framtid för att experimentera lite finns ju rätt mycket användningsområden för en enhet som kan se vad som händer vid en plats långt ute i ett nät exempelvis.

Har för mig jag hört om en som har kopplat in en typ av robot arm för att slå av och på en jordfelsbrytare på distans. Ett tips då är att du kan ha dyn-dns konto för din rasp och en wifi antenn så kan du ha din cam överallt i princip så länge du får ström till den, eller om du kör batteri då haha! Oändliga möjligheter. Dock lär väl batteriet slukas upp på en gång.

En kameramodul har jag nog redan bestämt mig för. Tack för tipset! Får se hur jag får allt att fungera. Kommer iaf göra så att jag kan se allt som händer i kameran från telefonen. Ström blir nog inget problem. Jag kör nog ett batteri som konstant är inkopplat i väggen. Som tur är har jag inte brist på eluttag där jag har tänkt sätta upp kameran.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorophone:

Hmm.. Läst en massa om hur de fungerar, men om jag ska vara helt ärlig låter det nästan enklare att använda en stegmotor och ett kretskort. Dock vill jag helst att den bara ska kunna rotera 180 grader så att inte sladdarna trasslar in sig. Om du kollar på länken jag skickade förut (http://blog.kaazing.com/2013/04/01/remote-controlling-a-car-o...) så kan du se hur jag tänker att jag ska styra motorn över internet. Hur kan man då använda en servomotor för att göra samma sak? Hur vet man vilken hastighet den kommer röra sig? Förlåt för att jag är så oförstående!

Okej. Det är mycket enklare och mer anpassat för ditt önskemål att köra ett servo än en stegmotor med drivare. För att styra en stegmotor måste du skriva ett program som alltid håller koll på motorns position och som skickar tickpulser till drivaren och ser till att den inte överskrider dina önskade vinklar och ställer sig så som du önskar. (Jag vet inte vad för kontrollsystem din motordrivare har men troligtivs behöver du skicka ett tick för varje steg motorn ska göra.) Ett servo har allt detta löst för dig i sin egen elektronik. Det enda du behöver skicka är en signal som säger vilken vinkel servot ska ställa sig i. Vill du se åt höger skickar du kanske 1200 µs och åt vänster 1800 µs pulser. Klart. (Detta är mycket enkel kod att skriva, skicka hög signal, vänta X µs, skicka låg, vänta (3000-X) µs, upprepa, klart! (detta förfarande ger mycket sämre precision än hårdvaru-PWM som beskrivet tidigare men ännu enklare att skriva))

Här är ett exempel på ett (okej billigt och dåligt men duger säkert fint till det du ska göra) servo för en hundring.
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=179

Edit:
En snabb googling kommer fram till detta:
https://projects.drogon.net/raspberry-pi/wiringpi/software-pw...
Om du kör med det rekommenderade pwmRange=100 så får vi en 100 Hz PWM signal, vilket duger för ändamålet. Signalen är då hög 100 µs för varje enhet du skriver till softPwmWrite. Alltså ska du skriva:

softPwmWrite({Signal PIN},10)
för att skicka 1000 µs (fullt höger) och

softPwmWrite({Signal PIN},20) för fullt vänster (2000 µs).
eller vad som helst där imellan, du får då en upplösning på 180º/(20-10) = 18º vilket jag antar räcker för ditt ändamål.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Okej. Det är mycket enklare och mer anpassat för ditt önskemål att köra ett servo än en stegmotor med drivare. För att styra en stegmotor måste du skriva ett program som alltid håller koll på motorns position och som skickar tickpulser till drivaren och ser till att den inte överskrider dina önskade vinklar och ställer sig så som du önskar. (Jag vet inte vad för kontrollsystem din motordrivare har men troligtivs behöver du skicka ett tick för varje steg motorn ska göra.) Ett servo har allt detta löst för dig i sin egen elektronik. Det enda du behöver skicka är en signal som säger vilken vinkel servot ska ställa sig i. Vill du se åt höger skickar du kanske 1200 µs och åt vänster 1800 µs pulser. Klart. (Detta är mycket enkel kod att skriva, skicka hög signal, vänta X µs, skicka låg, vänta (3000-X) µs, upprepa, klart! (detta förfarande ger mycket sämre precision än hårdvaru-PWM som beskrivet tidigare men ännu enklare att skriva))

Här är ett exempel på ett (okej billigt och dåligt men duger säkert fint till det du ska göra) servo för en hundring.
http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=179

Edit:
En snabb googling kommer fram till detta:
https://projects.drogon.net/raspberry-pi/wiringpi/software-pw...
Om du kör med det rekommenderade pwmRange=100 så får vi en 100 Hz PWM signal, vilket duger för ändamålet. Signalen är då hög 100 µs för varje enhet du skriver till softPwmWrite. Alltså ska du skriva:

softPwmWrite({Signal PIN},10)
för att skicka 1000 µs (fullt höger) och

softPwmWrite({Signal PIN},20) för fullt vänster (2000 µs).
eller vad som helst där imellan, du får då en upplösning på 180º/(20-10) = 18º vilket jag antar räcker för ditt ändamål.

Tack så jättemycket för all hjälp! Jag gissar att jag ska köra ett servo. Börjar förstå lite hur det fungerar nu! Får nog prova mig fram lite efter att jag har köpt det.

Visa signatur

Använd knappen "Citera" om du vill ha svar i främmande trådar.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke.

Eftersom du ska ha den som övervakningskamera så kanske du inte alltid har jätte mycket ljus att tillgå. Kameran till Raspberry Pi behöver ganska mycket ljus för att få fina bilder. Det finns dock en variant utan IR-filter som gör att du kan ta bilder även med bara lite ljus.

Nackdelen är att bilderna i princip bli svartvita men du kommer kunna se något mer än bara konturer då det är låg ljusnivå. Kolla lite själv. Modellen heter NOIR och är ett "officiellt" tillbehör.

mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]