Permalänk

Custom vattenkylning och chassi

Hej forumet!
Jag har moddat ett chassi tidigare och det var roligt och lärorikt. Jag har nu länge gått och tänkt på ett projekt. Än så länge mest planering.

Jag har också länge tänkt på att det vore roligt att bygga vattenkylning. Jag tänkte göra vattenkylningen till ett projekt i sig istället för att köpa ett komplett system. Chassit och vattenkylningen har flutit samman men det har på senaste tiden mestadels vart knåpande hur det ska fungera och hur jag ska göra kylningen.

Specifikationer:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II x4 955 BE
Corsair 2x4GB vengeance LP
Corsair TX 650 moddad

Chassit:
Jag kommer att använda mig av stålprofil 16x16mm. 1,5mm aluminium till sidopaneler.

Vattenkylningen:
Defekt khüler h2o där bara själva blocket kommer användas.
Radiator- En AC-anläggning från en Chevrolet Blazer
Pump- Phobya DC12-260
blå slang ca 15mm

khüler h2o.

in och ut

rengjord och ihopsatt igen.

undersidan.

delar

m0nster

Hoppas på att få tips och idéer!
Tack!

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Såg du vad som var fel med pumpen? kanske bara var ett elfel

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Lycka till!

Såg du vad som var fel med pumpen? kanske bara var ett elfel

Tack, det kommer behövas!
Nej jag kunde inte se något direkt fel typ som att ett chipp blivit bränt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KongoTarzan:

Har någon en idé om bästa sätt att få bort flänsarna?

Värme! Det är ju i princip lödtenn som håller ihop flänsarna med vapor chambern. Se till så kortet fortfarande kan kylas!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Värme! Det är ju i princip lödtenn som håller ihop flänsarna med vapor chambern. Se till så kortet fortfarande kan kylas!

Jaja, så koppar "chambern" är ihålig och fylld med en kylarvätska?
Jag kommer använda mig av ett kopparrör med fin diameter och slingan kommer gå över hela vapor chambern.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KongoTarzan:

Jaja, så koppar "chambern" är ihålig och fylld med en kylarvätska?
Jag kommer använda mig av ett kopparrör med fin diameter och slingan kommer gå över hela vapor chambern.

Typ. Oh flänsarna löds dit.

Hm. Vi får väl se om det räcker. Kortet utvecklar trots allt 200W värme eller något i den stilen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Typ. Oh flänsarna löds dit.

Hm. Vi får väl se om det räcker. Kortet utvecklar trots allt 200W värme eller något i den stilen.

Jo, det ska bli spännande. Annars blir det ju att inhandla ett core CPU block.
Å andra sidan så har flänsarna inte så stor volym.

Permalänk

Detta ska följas! verkar bli intressant

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Detta ska följas! verkar bli intressant

Kul att höra!
Är ledig i veckan, så förhoppningsvis blir det mycket updates

Permalänk

Update in på småtimmarna

Ramen.

Plan B, valde den till vänster då den var av koppar samt var tjockare

closeup

Ganska perfekt för mina ändamål.

Permalänk
Medlem

Custom kylning är alltid intressant. Lycka till!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Update

Just nu är det flesta klart med vattenkylningen. Jag hoppas bara att det kommer räcka för grafikkortet som swecare skrev här så utvecklar kortet jävligt mycket värme. Men jag har i alla fall några backupplaner ifall det skulle visa sig att kortet blir för varmt.

Jag rekommenderar verkligen hornbach för alla er moddare och fixare, finns massor av material till bra priser.

Förhoppningsvis kommer en ny update inom ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Nu till en fråga. Jag vill ju testköra kylningen i några dygn för att se så att allting är hundra procent tätt. Har någon en ide om hur jag skulle kunna ge pumpen ström utan att koppla in allting i en dator. Jag har en generator på 12V 1,5A och pumpen är på 12V 1A så kan jag på något sätt använda den och få igång pumpen? Pumpen har ju en röd, svart och gul kabel. Om någon swecare vet vad den gula kabeln gör? Kan jag koppla in plus och minus på röd och svart? Väldigt tacksam för hjälp!

Först och främst så har jag själv aldrig ens ägt en pump så detta bygger jag bara på vad jag läst mig till, mestadels här på swec.
Pumpen fungerar för datorn i princip som en fläkt. Den har en likadan anslutning som fläktar (?) och ansluts den till tex moderkortet så kommer datorn att uppfatta pumpen som en fläkt.
En fläkt med 3-pinsanslutning (alltså vad din pump verkar vara likgiltigt med) har först strömmatning på två pins, och sedan tillkommer en pin för att mjukvaran i en dator skall kunna läsa av varvtalet på fläkten. Utan den ledaren kan datorn inte läsa av varvtalet eller känna av att någon fläkt är ansluten.
Den gula ledaren i din pump är alltså bara övervakning, och strömmatningen sker över de andra ledarna.

Det är vad jag tror, notera dock att jag givetvis inte kan veta till exempel om tillverkaren gjort pumpen annorlunda och kastat om färgerna på ledarna. Men vad jag kan se så skall det inte vara några problem att köra pumpen med din adapter. (var dock säker på din sak innan du gör något, jag tar inget ansvar om något skulle gå sönder eller liknande)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Först och främst så har jag själv aldrig ens ägt en pump så detta bygger jag bara på vad jag läst mig till, mestadels här på swec.
Pumpen fungerar för datorn i princip som en fläkt. Den har en likadan anslutning som fläktar (?) och ansluts den till tex moderkortet så kommer datorn att uppfatta pumpen som en fläkt.
En fläkt med 3-pinsanslutning (alltså vad din pump verkar vara likgiltigt med) har först strömmatning på två pins, och sedan tillkommer en pin för att mjukvaran i en dator skall kunna läsa av varvtalet på fläkten. Utan den ledaren kan datorn inte läsa av varvtalet eller känna av att någon fläkt är ansluten.
Den gula ledaren i din pump är alltså bara övervakning, och strömmatningen sker över de andra ledarna.

Det är vad jag tror, notera dock att jag givetvis inte kan veta till exempel om tillverkaren gjort pumpen annorlunda och kastat om färgerna på ledarna. Men vad jag kan se så skall det inte vara några problem att köra pumpen med din adapter. (var dock säker på din sak innan du gör något, jag tar inget ansvar om något skulle gå sönder eller liknande)

Kontakten ser exakt likadan ut som på en fläkt. Jag tänker ungefär likadant som dig, ska prova att få igång den senare. Så länge adaptern är på 12V så spelar det ingen roll om det är mer ampere, eftersom pumpen bara kommer ta 1 A.

Permalänk

Update

Ska sluta att lova updates ;D
Här kommer en liten update i all fall. Köpte idag skarvkopplingar till CPU kylaren. Det är två olika diametrar 6 och 8 mm (invändigt). De passade bra och nu saknas bara kopplingar till radiatorn, som kräver lite extra jobb då jag ska såga av de befintliga gängorna, och sätta på skäringskopplingar. Problemet är bara att det är udda amerikanska mått på rören. Bland annat 12,6mm, worst case scenario så får jag svetsa fast anslutningar på radiatorn :S Jag har ännu inte lyckats få igång pumpen så det lutar åt att sätta ihop allting och testa om det fungerar i ett provisoriskt chassi om jag kan hitta det på swec marknad eller i något återbruksrum

Jag har läst lite på coolingstuff.se och vad jag förstår så finns det en uppsjö av olika kylvätskor att köpa. Jag kommer köpa batterivatten på biltema för detta projekt. Glykol fanns också på biltema. Ska man använda det också eller är det overkill?

ca: 20kr st. på hornbach blev ganska snyggt, ser lite klumpigt ut..

Ungefär så kommer det att se ut, med slangklämmor överallt såklart. Jag valde att behålla original kontakterna till kylaren för att de var väldigt speciella. Hade vart svårt att göra på annat vis även om det ser lite brutalt ut.

Tråkig bild, köpte den på swec marknaden tyvärr hade förre ägaren misshandlat gängorna på pumpen. Men med tätning så ska det inte vara några problem.

"Blazer" kylaren. Ytan är ca: 240x240 mm. Blir perfekt med fyra stycken 120mm kylare!
Frågan är vilket varvtal jag ska ha på fläktarna, skulle väll antagligen kunna ha ganska svaga och tysta fläktar. Men det visar sig framöver.

Permalänk

Update

Borrade hålen till 3 mm.

Provmontering av alla grafikkortsdelar.

Köpt på Kjell o Company.

Så ser det ut, även om det inte kommer synas sen.

Föregående + fläkt

Baksidan. Skruvarna som håller ihopp allting är M3 skruv med två muttrar.

Sista bilden idag.

Permalänk

liten update

Här kommer en liten update.

Alla kylflänsar är på plats, klämmer dem med några tvingar.

Closeup, var tvungen att såga till flänsarna för att få dem att passa.

Permalänk

Liten uppdatering

Hejsan
Dimensionerna på burken kommer bli (yttermått) 540x460x320mm.

Här följer några bilder.

luftventil

Permalänk

Uppdatering 04/11-14

ramen

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant att se, ser ut som om det blir riktigt jävla ballt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Eddy:

Sjukt intressant att se, ser ut som om det blir riktigt jävla ballt!

Kul att höra! Chassit kommer bli stort. Men för att få plats med radiatorn så måste jag ha lite extra plats.

Permalänk

Liten update 08/11-14

layout moderkort

Permalänk

Update 09/11-14

Hejsan

Svetsningen är i gång.

Laborerar med olika mått. Kylaren är 73mm. Fläktarna bygger på ytterligare (25?) mm. Så jag siktar väl på runt 110-120mm för lite marginal.

Jag hoppas att bilderna uppskattas och att de inte är för enformiga.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, är det något i din loop som är i aluminium, t.ex radiatorn? Det är ett stort NO-NO på att blanda aluminium och koppar i samma loop då aluminiumet kommer ätas bort pga korrosion. Jag är inte så haj på exakt vad som händer på en kemisk nivå, men vet att man aldrig ska blanda aluminium och koppar i en loop.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Bara en fråga, är det något i din loop som är i aluminium, t.ex radiatorn? Det är ett stort NO-NO på att blanda aluminium och koppar i samma loop då aluminiumet kommer ätas bort pga korrosion. Jag är inte så haj på exakt vad som händer på en kemisk nivå, men vet att man aldrig ska blanda aluminium och koppar i en loop.

Ja, radiatorn är gjord i aluminium. GPU och CPU block är koppar. (nästan) alla radiatorer gjorda av alu. Jag trodde att det räckte med glykol eller tillsättning i vattnet?

Men finns det inte flera beprövade sätt att motverka galvaniska strömmar?

Tack för att du påpekade detta, har inte riktigt kommit så långt i projektet men snart så

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Bara en fråga, är det något i din loop som är i aluminium, t.ex radiatorn? Det är ett stort NO-NO på att blanda aluminium och koppar i samma loop då aluminiumet kommer ätas bort pga korrosion. Jag är inte så haj på exakt vad som händer på en kemisk nivå, men vet att man aldrig ska blanda aluminium och koppar i en loop.

Atomerna förlorar sina neutroner genom oxidation.
Koppar är ädel medans Aluminium inte är det och kommer reagera.

Skrivet av KongoTarzan:

Ja, radiatorn är gjord i aluminium. GPU och CPU block är koppar. Men å andra sidan är i princip alla radiatorer gjorda av de. Jag trodde att det räckte med glykol eller tillsättning i vattnet?

Men finns det inte flera beprövade sätt att motverka galvaniska strömmar?
Tack för att du påpekade detta, har inte riktigt kommit så långt i projektet men snart så

Reagera kommer den göra, du kan dra ner på hur snabbt med hjälp av olika ämnen kan hjälpa en aning.

Vanligaste bladningen brukar vara Koppar / Nickel / Mässing i loopar.
Radiatorer brukar vara koppar i ledningarna där vattnet har kontakt och sedan mässing i resten av konstruktionen.
Alla pluggar brukar oftast vara mässing alternativt koppar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Atomerna förlorar sina neutroner genom oxidation.
Koppar är ädel medans Aluminium inte är det och kommer reagera.

Reagera kommer den göra, du kan dra ner på hur snabbt med hjälp av olika ämnen kan hjälpa en aning.

Vanligaste bladningen brukar vara Koppar / Nickel / Mässing i loopar.
Radiatorer brukar vara koppar i ledningarna där vattnet har kontakt och sedan mässing i resten av konstruktionen.
Alla pluggar brukar oftast vara mässing alternativt koppar.

Har glömt bort det mesta från kemi 1

Står och håller i en radiator från ett antec khüler som finns längre upp i byggloggen, jag är ganska säker på att det är aluminium men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Atomerna förlorar sina neutroner genom oxidation.
Koppar är ädel medans Aluminium inte är det och kommer reagera.

Nej!
Oxidation = avgivande av elektroner. Neutronerna har inget med det att göra. Bara avgivande av neutroner skulle bara resultera i andra isotoper av samma grundämne (förenklat inom vissa gränser).
Koppar befinner sig högre upp i spänningsserien och är därmed ädlare än aluminium (och dessutom en ädelmetall), ja, det har du helt rätt i.

Nu är jag inte helt säker på vad som händer när man gör slingor med olika metaller, har mest läst förenklat om galvaniska element, men om jag förstått det rätt så kommer aluminiumet att reagera som offeranod och frätas sönder av joner i vattnet som rinner i ledningen innan koppardelarna.
Skulle dock inte tro att det är en särskilt stor risk i en dator där du har ett slutet system med en begränsad mängd joner i vattnet, det vore värre i en vattenledning i huset där det hela tiden rinner nytt vatten innehållandes nya joner (denna sista mening är dock bara mina spekulationer och jag har egentligen inte särskilt stor koll på det så någon annan kan gärna verifiera eller dementera det ).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Nej!
Oxidation = avgivande av elektroner. Neutronerna har inget med det att göra. Bara avgivande av neutroner skulle bara resultera i andra isotoper av samma grundämne (förenklat inom vissa gränser).
Koppar befinner sig högre upp i spänningsserien och är därmed ädlare än aluminium (och dessutom en ädelmetall), ja, det har du helt rätt i.

Nu är jag inte helt säker på vad som händer när man gör slingor med olika metaller, har mest läst förenklat om galvaniska element, men om jag förstått det rätt så kommer aluminiumet att reagera som offeranod och frätas sönder av joner i vattnet som rinner i ledningen innan koppardelarna.
Skulle dock inte tro att det är en särskilt stor risk i en dator där du har ett slutet system med en begränsad mängd joner i vattnet, det vore värre i en vattenledning i huset där det hela tiden rinner nytt vatten innehållandes nya joner (denna sista mening är dock bara mina spekulationer och jag har egentligen inte särskilt stor koll på det så någon annan kan gärna verifiera eller dementera det ).

Nej såklart menar jag electroner, inte neutroner

Problemet med loop är att det kan bli ganska förödande i vissa fall. Bara att googla på vissa loops där antingen det varit dåliga metaller som fallit sönder.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej såklart menar jag electroner, inte neutroner

Problemet med loop är att det kan bli ganska förödande i vissa fall. Bara att googla på vissa loops där antingen det varit dåliga metaller som fallit sönder.

Jaha, ja som sagt så vet jag faktiskt inget om det i loopar och har ingen erfarenhet av vattenkylning. Skulle ju verkligen vara mardröm om en loop började läcka..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.