Projektlogg "Arctic" [Från början till slutet av ett skratchbygge!]

Permalänk
Medlem

Projektlogg "Arctic" [Från början till slutet av ett skratchbygge!]

Hej alla glada, nu ska ni få höra vad som händer nu efter Intel's Kitchen!

Flera har undrat hur det går med diverse projekt, BeOrange som flera kanske minns att jag har snackat om till exempel.
Som 16 åring har det varit riktigt tight med budgeten vilket gjorde att BeOrange fick bli ett sidoprojekt som jag fick arbeta på efter hand jag fick råd. (Oroa er inte, Green kommer bli klar)

Men vad har hänt sedan dess? En hel del faktiskt!
Jag har för första gången kodat en egen hemsida där det står mer om mig och mina projekt för den som är nyfiken, på www.auxiliumdesign.com

Rummet

Projekt Arctic innefattar även hela mitt rum, allt ska matcha, allt ska vara stilrent, allt ska se snyggt ut!

Datorn

Med skiljda föräldrar (jobbigt att flytta allt) så var tanken att gå väldigt litet i det projekt som skulle bli mitt "sista-projekt". Jag var mycket inspererad av Compact Splash serien och bestämde mig för att göra en egen M-ATX version av den. Denna var lättare att få klar inom snar framtid då komponenterna ej var lika påkostade, och sponsorerna var mer intresserade av Arctic.

Då jag vet att flera skulle anmärka på att jag har flera projekt igång samtidigt har jag legat lågt med Arctic. Dock känner jag att det nu är dags, då allt pekar mot att datorn är klar tills Dreamhack Winter 2014!

Konceptet: Liten, Tyst, Kraftfull, Portabel.

Detta var första revisionen jag gjorde, den var på 23 liter, dock så bestämde jag mig för att jobba med SFX istället,

Vilket förde mig ner till endast 19 liter, vilket gör det till ett av de minsta chassina med vattenkylning för SLI!

Designen av chassit

Med åren har jag fått mer förståelse och erfarenhet i Creo och om material. Därför bestämde jag mig för att rita chassit helt själv och få det gjort i 100% aluminium.

Steg för steg modelering för de som är intresserade

Här ser ni baksidan, innan den designades om för SFX, mycket är lika dock!

Så här ser mycket ut innan det bockas, ca 1 meter långt aluminiumstycke!

Specifikationer
Vikt: <3Kg
Volym: 18,9 Liter
SLI/CF
2x240 Radiatorer
Full längds GPU

Hårdvara
Allt grönt är köpt, gult är bestämt

Chassi: Arctic, Special edition!
Moderkort: MSI Gaming G5 m-atx
CPU: Intel Core i7 4790K
GPU: 970 SLI Gigabyte Gaming G1
PSU: Silverstone 600W SFX

Hårddiskar: Two HyperX 240GB SSDs
Fans: White E-loops

RAM: HyperX Fury white 1866MHz 4x4

Watercooling

Radiators: XSPC AX240 Dual Fan Radiator - White
Pump: Laing DDC-1T Plus
Reservoir: Watercool DDC-Tank LT

Coolant: Mayhems Pastel blue

Deadline är satt till Dreamhack Winter 2014!

Sammarbetspartners

Planering

Chassidesign klar 04/10-14
Vattenkylning beställd 07/10-14
Hårdvara delvis beställd 08/10-14
Chassi producerat - 22/10-14
Chassi pulverlackerat 06/11-14
All hårdvara redo för montering 10/11-14
Montering 14/11-14
Finslipning av allt 17/11-14
Studio riggad, photoshots! 18/11-14
Showcase på Dreamhack!

Permalänk
Medlem

The Cliffhanger

Se vad som spottades ut

ur den här laserskäraren

Tur att pappa var med så vi kunde se till att allt blev rätt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hiraeth:

Ojojojoj, lycka till!
Kul att se dig i farten igen.
Du har ju satt ribban högt med tidigare projekt så gäller att du ligger i nu

Grattis till vinsten, se till att använda priset till bästa möjliga nytta ny

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Grattis till vinsten

Det här ska följas, ser ut att kunna bli riktigt bra

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Gött med ett riktigt galleri, följer med stort intresse!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det här ska bli så sjukt kul att följa! Älskar hur mer och mer går ner till mindre formfaktor, men inte kompromissar med prestandan, de gillar jag!

Btw, vad ska du köra med för SFX nätagg?

Kolla gärna in mitt mITX projekt om du vill!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ojojojoj, lycka till! Kul att se dig i farten igen. Du har ju satt ribban högt med tidigare projekt så gäller att du ligger i nu
Grattis till vinsten, se till att använda priset till bästa möjliga nytta ny

Tackar, den kommer komma väl till pass!

Skrivet av Emakcin:

Grattis till vinsten Det här ska följas, ser ut att kunna bli riktigt bra

Tackar, kul!

Skrivet av Marticus:

Gött med ett riktigt galleri, följer med stort intresse!

Great!

The sidospår

Oj oj, vad är detta?

Kanske har ni kunnat lista ut det nu? (Några från Swerigs kanske tillochmed har sett mig snacka om den )

Dags att plocka fram den stora stygga kantvik-maskinen! Tunga artilleriet! (Pappa som modell till vänster för jämförelse)

Kolla kolla, de första bockarna är på plats, och allt verkar passa .____. Kan pusta ut för tillfället, var orolig där ett tag, då alla mått enbart kommer från några dokument på internet.

Fortsättning följer....

Permalänk
Medlem

Grattis till vinst!
Men vart/vem kontakta du för att få dessa plåtbitar?!
tog de och bocka bitarna med???

Permalänk
Medlem

Tjena! Håller också på med att göra ett eget chassi helt i aluminium då min far äger en verkstad där allt finns tillängligt. Det jag undrar är om jag kan få dina mått att jobba efter då det är den perfekta fitten för sli och custom loop. Tack i förhand!

Visa signatur

Specs: i7 3770k 4,5GHz, Evga GeForce Gtx 980, Samsung ssd 250gb, Custom Loop där Gpu och cpu ingår
, Z87 pro 4, 16Gig RAM Adata, H440w, 2st 144hz Benq xl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phonox:

Grattis till vinst!
Men vart/vem kontakta du för att få dessa plåtbitar?!
tog de och bocka bitarna med???

Tack Phonox!
Jag har några kontakter inom laserskär och kantning här nere i skåne

Skrivet av Lucian:

Tjena! Håller också på med att göra ett eget chassi helt i aluminium då min far äger en verkstad där allt finns tillängligt. Det jag undrar är om jag kan få dina mått att jobba efter då det är den perfekta fitten för sli och custom loop. Tack i förhand!

Hej Lucian! Vad roligt att du också tänkte göra ett scratchbygge! Allt blir mycket roligare och lättare när man gör allt själv, då man vet exakt hur man har tänkt då man satte måtten Därför så tipsar jag dig om att tanka ner Google Sketchup och testa runt med olika mått och dimensioner. All hårdvara finns att tanka ner

Permalänk

Detta ska följas! Ser ut att kunna bli riktigt intressant

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Vad sägs som en kvällsuppdatering?

Hade ni svårt att förstå vad det tidigare okända objektet var så kanske bilden blir klarare nu!
Här är alla delarna bockade och klara.

Det är ett headset ställ såklart!

                 ^ Inb4 Typo

Alla delar kommer glasblästras och pulverlackeras!

Här är första provmonteringen! Darrade nästan av oro för att något ej skulle passa.... Då alla mått för placering har tagits från dokument på internet

So far so good som tur är! Vissa kan nog se vilket chassi jag tagit insperation från för monteringen av baksidan

Montering av SSD i botten, för att enkelt kunna byta vid behov utan att behöva plocka ur GPUerna.

Början på hur mitt rum kommer se ut, projektet innefattar faktiskt mer än bara datorn!

Här är en cliffhanger, until next time (En kaka till den som ser vilka två komponenter det är)

Jag har uppdaterat First post med diverse sponsorer och tidsplaneringen!

Extra: För er som blev besvikna över att Intels Kitchen ej visade hur datorerna såg ut inuti, så lägger jag upp en bild på mitt och Fridas bygge!

Dold text

- Lucas

Permalänk
Medlem

Snyggt Lucas!

En grej till din hemsida, första texten som visas, ändra "journy" till "journey"

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Snygg setup! Undrar bara vad det är för sladd som går ifrån headsetet då jag har ett likadant och har en annan sladd, vad är det för sladd och var köpte du den?
MVH Triplyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Extra: För er som blev besvikna över att Intels Kitchen ej visade hur datorerna såg ut inuti, så lägger jag upp en bild på mitt och Fridas bygge!

Fint chassibygge och fint headset ställ!

Fin fin dator du och Frida har byggt. Dock måste jag säga att valet av nätagg kunde ha varit bättre. Skulle dock aldrig våga köra Fractal (Fragile) Designs med de där komponenterna. Bättre lågpris agg har man ju kört så att säga.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Vad sägs som en kvällsuppdatering?

Hade ni svårt att förstå vad det tidigare okända objektet var så kanske bilden blir klarare nu!
Här är alla delarna bockade och klara.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Det är ett headset ställ såklart!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

                 ^ Inb4 Typo

Alla delar kommer glasblästras och pulverlackeras!

Här är första provmonteringen! Darrade nästan av oro för att något ej skulle passa.... Då alla mått för placering har tagits från dokument på internet

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

So far so good som tur är! Vissa kan nog se vilket chassi jag tagit insperation från för monteringen av baksidan

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Montering av SSD i botten, för att enkelt kunna byta vid behov utan att behöva plocka ur GPUerna.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Början på hur mitt rum kommer se ut, projektet innefattar faktiskt mer än bara datorn!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Dold text

Här är en cliffhanger, until next time (En kaka till den som ser vilka två komponenter det är)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Jag har uppdaterat First post med diverse sponsorer och tidsplaneringen!

Extra: För er som blev besvikna över att Intels Kitchen ej visade hur datorerna såg ut inuti, så lägger jag upp en bild på mitt och Fridas bygge!

Dold text

- Lucas

Det var väl inte så svårt.
XSPC rad och möjligtvis en monsoon fitting Give me that cookie

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Grymt!
Allt blir roligare/snyggare när man har tillgång till en maskinpark, speciellt laser/vatten vid skärning av tunnplåt.
Följes med spänning!

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt bra ut Lucas!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Snyggt Lucas!

En grej till din hemsida, första texten som visas, ändra "journy" till "journey"

Yes, har noterat detta, ska fixa det när jag får tid Tack!

Skrivet av Triplyt:

Snygg setup! Undrar bara vad det är för sladd som går ifrån headsetet då jag har ett likadant och har en annan sladd, vad är det för sladd och var köpte du den?
MVH Triplyt

Tack, det är den vanliga sladden som man fick med 2011 Edition

Skrivet av Hjemrdeil:

Fint chassibygge och fint headset ställ!

Fin fin dator du och Frida har byggt. Dock måste jag säga att valet av nätagg kunde ha varit bättre. Skulle dock aldrig våga köra Fractal (Fragile) Designs med de där komponenterna. Bättre lågpris agg har man ju kört så att säga.

Det fanns inga andra nätagg att välja på, så det var bara att tuta och köra Tack!

Skrivet av Cigge88:

Det var väl inte så svårt.
XSPC rad och möjligtvis en monsoon fitting Give me that cookie

Bra gissning, stämmer bra!

Skrivet av Barra85:

Grymt!
Allt blir roligare/snyggare när man har tillgång till en maskinpark, speciellt laser/vatten vid skärning av tunnplåt.
Följes med spänning!

Maskinpark är underbart

Skrivet av C4B12:

Ser riktigt bra ut Lucas!

Tack Johan!

Update kommer lite senare ikväll!

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli fint! Vill även passa på att gratulera till vinsten i Intel's kitchen och säga att att du verkar som en grymt trevlig prick.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Ser ut att bli fint! Vill även passa på att gratulera till vinsten i Intel's kitchen och säga att att du verkar som en grymt trevlig prick.

Tackar!

Här kommer uppdateringen som jag helt glömt att jag lovade!
Då många tycker jag postar för lite bilder så kommer det lite fler av vaje idag!

Som några klurat ut så kommer det idag handla om följande

Självklart ska jag ju ha två raddar!

Men vad är en radiator utan något att koppla de samman med?!
Den här gången blev det Monsoon och trogna Bitspower!

Riktigt trevliga verktyg som följde med! Ena sidan för att spänna nipplen

och andra för att spänna runt slangen!

Jag älskar verkligen hur bra matchningen blev mellan fittings och radiatorer!

Lite uppdateringar om bygget, jag fick reda på att plåten är kvar på verkstaden fortfarande då de inte hunnit fixa hålen. Så det lär dröja till måndag.
Så fort jag får tillbaka alla plåtar så ska jag testmontera allt! Jag vill även välkomna mina nya sponsorer Intel, MSI och Inet, som jag är mycket tacksam över!

Nästa update blir någon gång i mitten av nästa vecka, stay tuned!

Permalänk
Expertgissare

Ser riktigt nice ut, kommer att följas och avundas
Och grattis till vinsten ännu en gång

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Blir galen på alla sjuka chassin som byggt! Är det dyrt att få sina delar fixade på en maskinpark eller?

Har följts från första början!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hej alla glada! Sorry för att det varit lite tomt här ett tag. Har haft alldeles för fullt upp med skola och projektet för att finna tiden att skriva ihop projektloggen. Här kommer iallafall en större recap av vad som hänt den senaste tiden!

Monteringen

Dags att plocka fram moderkortet, tack till Inet och MSI för hjälpen!
Men något verkar saknas??

Inget att oroa sig över dock, har bara monterat av "klorna" för att kunna fixa dem lite.

Jag har hört att man inte är en moddare ifall man har kvar garanti på sina saker, hmm....

Så jag tog isär PSUn när jag ändå var i full gång.

Nu till ett problem som skulle visa sig ge största dominoeffekten. PCI-e I/O var 3-4 mm för hög, så var tvungen att höja moderkortet med extra distanser som ni ser nedan. problemet detta skapade var att blocken slog i sidopanelen, så var tvungen att höja den också. Inte nog med det så slår fittingsen i sidopanelen av samma orsak. Detta kommer dock vara fixat till v2.0!

Då moderkortet var 1mm för långt ner så gjorde detta även att jag inte kunde använda I/O skyddet.¨

Här kommer fronten med Vandalswitch!

Baksidan, inte så mycket för världen, men den måste finnas också!

Här kommer lite fler closeups av kanterna för dem som undrade hur de ser ut.

Detta är antagligen de bilderna ni flesta har väntat på. Nu är det dags för pulverlackering!

Liten teaser av vad som komma skall!
Var på Inets event i Sisjön tillsammans med Frida "Zoyadog", Tobias "Tvelander" och Fredrik "Catarun" och ställde ut chassit!
Inte helt klart, men det var riktigt roligt att stå och snacka med folk om allt från modding, projekt och datorköp!

Permalänk
Medlem

Superchassi , grymt snyggt
Ska du göra en liten serie hör av dig, vill ha varning.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Superchassi , grymt snyggt
Ska du göra en liten serie hör av dig, vill ha varning.

Det kommer göras ett begränsat antal ja!

Tack!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!
Pulverlackeringen

Här kommer resultatet av min pulverlackering. Rätt stolt över att det blev så bra när jag aldrig pulverlackerat innan. Inte så svårt dock haha.

Nätaggregatet från Silverstone matchar nu perfekt!

Tog en stund att få ihop allt, trots allt väldigt kompakt och litet. Trodde jag hade sönder något för jag fick hålla på rätt länge om vi säger så

Så här blev "klorna", tycker det var lite synd att de ej kunde gå ända in men hittade inget bra sätt att slipa ner kanterna utan att det skulle synas.

Att färgen på HyperX Fury var så gott som exakt likadan var bara ett stort plus!

Vad tvungen att skära av lite skruv, var nära att ha sönder radiatorn om jag inte kollat först...

Nästa uppdatering kommer väldigt snart, förhoppningsvis imorgon!

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Hej alla glada! Sorry för att det varit lite tomt här ett tag. Har haft alldeles för fullt upp med skola och projektet för att finna tiden att skriva ihop projektloggen. Här kommer iallafall en större recap av vad som hänt den senaste tiden!

Monteringen

Dags att plocka fram moderkortet, tack till Inet och MSI för hjälpen!
Men något verkar saknas??

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Inget att oroa sig över dock, har bara monterat av "klorna" för att kunna fixa dem lite.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Jag har hört att man inte är en moddare ifall man har kvar garanti på sina saker, hmm....

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Så jag tog isär PSUn när jag ändå var i full gång.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Nu till ett problem som skulle visa sig ge största dominoeffekten. PCI-e I/O var 3-4 mm för hög, så var tvungen att höja moderkortet med extra distanser som ni ser nedan. problemet detta skapade var att blocken slog i sidopanelen, så var tvungen att höja den också. Inte nog med det så slår fittingsen i sidopanelen av samma orsak. Detta kommer dock vara fixat till v2.0!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Då moderkortet var 1mm för långt ner så gjorde detta även att jag inte kunde använda I/O skyddet.¨

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Här kommer fronten med Vandalswitch!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Baksidan, inte så mycket för världen, men den måste finnas också!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Här kommer lite fler closeups av kanterna för dem som undrade hur de ser ut.

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Detta är antagligen de bilderna ni flesta har väntat på. Nu är det dags för pulverlackering!

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

http://i1266.photobucket.com/albums/jj533/Lucas_Gardebrand_Kj...

Liten teaser av vad som komma skall!
Var på Inets event i Sisjön tillsammans med Frida "Zoyadog", Tobias "Tvelander" och Fredrik "Catarun" och ställde ut chassit!
Inte helt klart, men det var riktigt roligt att stå och snacka med folk om allt från modding, projekt och datorköp!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0...

Shit vilket spännande projekt. Grymt jobbat!

Undrar lite vad det är för mått på pci-e I/O som gäller? Har försökt ta reda på det på nätet men hittar olika mått överallt så jag vet inte vad jag ska lita på... Vad har du för mått från bakplåten och hur "höga" standoffs har du till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Projektet är nu klart!
Nu kan se slutbilderna här http://www.sweclockers.com/galleri/12866-arctic-by-auxilium
Tack för alla goda ord och kritik!