Permalänk
Frida 🥐

HEX GEAR: Projektlogg ODYSSEY by Zoyadog

Välkommen till min andra bygglogg här på forumet!

ODYSSEY

Detta bygge kommer bli väldigt speciellt då jag har fått den stora äran att få delta som betatestare på den nya chassitillverkaren "HEX GEAR". Tillsammans med 4 andra moddare har jag fått chansen att göra det här med ett chassi "never seen before".

Hans Peder Sahl “p0Pe” & Nate George “E22″ har designat och tillverkat detta chassit, två personer med mycket erfarenhet gällande design, kvalité och funktion. Allt tack åt dem!

Kolla in deras hemsida för mer information: www.hex-gear.com

Chassit (som är vitt original med svarta fram och baksidor på insidan), kommer jag göra med en svartlackerad insida och behålla det vita på utsidan. Jag har även beställt ljusblå-frostade paneler som ska ersätta de svarta i chassit. Hårdvaran kommer vara svart, kromad och kristallblå.

Hårdvara: (som planerat)

CPU: Intel i7 5820k
MOBO: GIGABYTE X99M Gaming 5 mATX
GPU: 2x GIGABYTE GTX 970 G1 Gaming 4GB
RAM: Kingston 16GB (4x4GB) DDR4 3000MHz CL15 XMP Predator
PSU: (inte vald ännu)
SSD: (inte vald ännu)
CASE: HEX GEAR R40

Vattenkylning: (som planerat)
MIPS IceForce HF
Bitspower Water Tank Multi-Z 250
Primochill Revolver Fittings
Alphacool VPP655 with EK D5 X-top Clear Acrylic

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐

Börjar denna byggloggen med en unboxing och montering av chassit.

Hmm vad kan det här vara?

Att få montera chassit var riktigt kul, väldigt intressant att se hur designen av chassit går till. Hela chassit (förutom de solida aluminiumlisterna i kanterna) är gjort av tunn plåt som inte är bockad någonstans. Vilket gör det väldigt lätt att tillverka egna paneler till det

Sådärja!

Radiator and fläktmontering, 360 i toppen och 240 i botten. Det bästa med chassit är att man kan vrida och vända på panelerna för att få det hur man vill. Det finns även möjligheter att göra chassit till rATX om man vill, men det kräver ett litet kit från deras webbsida.

Fortsättning följer...

Visa signatur
Permalänk

Följer! Kommer bli jävligt nice tror jag allt!

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem

Har ens dremeln hunnit svalna?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zoyadog:

Hmm vad kan det här vara?

Att få montera chassit var riktigt kul, väldigt intressant att se hur designen av chassit går till. Hela chassit (förutom de solida aluminiumlisterna i kanterna) är gjort av tunn plåt som inte är bockad någonstans. Vilket gör det väldigt lätt att tillverka egna paneler till det

Riktigt nice att chassit kommer i delar så. Tusen gånger bättre än ett helt färdigt chassi som är nitat överallt.

Citat:

Fortsättning följer...

Känner att detta kan bli riktigt fint.

EDIT: Skulle inte Dominator Platinum se ännu bättre ut?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Projekt på löpande band. Varför sluta när man är på topp?

Detta blir nog grymt Frida. Kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så otroligt avundsjuk på detta bygget, kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Obehandlade extruderade aluminiumprofiler känns himla trist och billigt för ett "premiumchassi".

Permalänk

Ser riktigt intressant ut!

Permalänk

Ska följas!!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Ditt projekt Chimaera blev sjukt snyggt så detta kommer verkligen att följas

Visa signatur

Chassi: Scratchbygge | Grafikkort:2x Powercolor Radeon HD7970 3GB | Processor: Core i7 4790k 4.4Ghz | SSD: Corsair Force GT 120GB | Moderkort: Asus Z97 Gryphon | Nätagg: Corsair RM750 80+ Gold| RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | HDD: Seagate 1TB |
Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

vilken peng kommer det slutgiltiga bygget ligga på utan sponsring så att säga?

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Coffeesauce:

Följer! Kommer bli jävligt nice tror jag allt!

Kul att du tror det!

Skrivet av Hiraeth:

Har ens dremeln hunnit svalna?

Pfft, här behövs ingen dremling.

Skrivet av Alling:

Riktigt nice att chassit kommer i delar så. Tusen gånger bättre än ett helt färdigt chassi som är nitat överallt.

Känner att detta kan bli riktigt fint.

EDIT: Skulle inte Dominator Platinum se ännu bättre ut?

Håller med! Det var sjukt kul att få sätta ihop det också

Haha om jag vore rik så! Det tror jag allt

Skrivet av ygd3n:

Projekt på löpande band. Varför sluta när man är på topp?

Detta blir nog grymt Frida. Kör hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Vem hinner vila liksom?

Tack!

Skrivet av Marticus:

Så otroligt avundsjuk på detta bygget, kör hårt!

Haha tack! I will!

Skrivet av Imaculent:

Obehandlade extruderade aluminiumprofiler känns himla trist och billigt för ett "premiumchassi".

Synd att du tycker det, själv gillar jag dom

Skrivet av foffepoffe:

Ser riktigt intressant ut!

Kul!

Skrivet av waspen123:

Ska följas!!

Tack!

Skrivet av Emakcin:

Ditt projekt Chimaera blev sjukt snyggt så detta kommer verkligen att följas

Fint att du tyckte om det! Jag hoppas att denna blir ännu bättre

Skrivet av florZ:

vilken peng kommer det slutgiltiga bygget ligga på utan sponsring så att säga?

Inget officiellt pris ännu, men det kommer kosta mindre än 200 pund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Synd att du tycker det, själv gillar jag dom

Ja det är ju bra och relativt fint.
Men så vanligt och nästan helt obehandlat från tillverkningen.
Ska de få vara som de är? Du har ingen plan på att färga om dem? Kolla på företag som anodiserar aluminium.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Imaculent:

Ja det är ju bra och relativt fint.
Men så vanligt och nästan helt obehandlat från tillverkningen.
Ska de få vara som de är? Du har ingen plan på att färga om dem? Kolla på företag som anodiserar aluminium.

Jag kommer nog låta de vara, att anodisera de svarta hade inte passat mig. Det blir för mycket mot det vita. Tror alufärgen kommer passa bra med vad jag hade tänkt på insidan av datorn. Kan inte komma på någon annan färg som hade passat bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Inget officiellt pris ännu, men det kommer kosta mindre än 200 pund.

2400 kronor alltså? låter inte det lite för litet?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av florZ:

2400 kronor alltså? låter inte det lite för litet?

Under 200 pund är vad de har sagt!

http://www.overclock.net/t/1529883/sponsored-monochrome/200_1... till exempel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Obehandlade extruderade aluminiumprofiler känns himla trist och billigt för ett "premiumchassi".

De ser inte ut att vara obehandlade, utan gråeloxerade i mina ögon. Visserligen är det lite tråkigt eftersom ganska många aluminiumprofiler brukar vara gråeloxerade, men det är också vad Apple gör sina grejer i för finish.

Om det redan är eloxerat så går det inte att eloxera dem i någon annan färg utan att slipa bort allt - och det är hårdare än rå aluminium.
Jag skulle måla dem vita eller svarta, i stil med med resten av färgschemat.

Chassit ser svårt att komma in i utan att ta isär det, och jag är inte så förtjust i kanterna på profilerna.
Om jag skulle modda det skulle jag göra en ny front - som är helt slät på sidorna och montera täckande skivor på sidorna. Ovansidan: mesh med dammfilter. Fönstersidan: Nytt fönster på utsidan så att man kan öppna utifrån. Bakom moderkortet: som fönstersidan, men täckande. Sen försänka bultarna i fronten om det går.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Frida 🥐

Hej igen!

Jag hoppas att ni har haft en God jul och ett Gott nytt år. Eftersom att det har varit ledighet så har jag mest väntat på att paket med delar ska komma så att jag kan börja sätta ihop saker. Nu kommer äntligen paket ramla in samtidigt som jag börjar i skolan. Aja, jag får jobba på bygget i alla fall!

Blev lite uttråkad såhär sista dagen på lovet, så bestämde mig för att lacka moderkortsplåten. Valde en svart glansig spraylack som är lite tåligare än vanlig spraylack. Vill se hur den matchar med finishen på det vita, om inte annat så blir det mattsvart. Plexibitarna i fronten och baken kommer bytas ut mot frostat, ljusblå plexi (så det även inte skär mot det blanksvarta).

Har tagit en bit på moderkortet som man skruvar dit och slipat bort lacken, tänkte finslipa lite sen men här är en liten overview.

Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha nätagget i toppen eller botten, får se hur det blir när hårdvaran kommer in.

Kommer göra en till uppdatering snart, radiatorer, moderkort och vattenblock är på ingång!

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Glansigt svart är vågat! Får se hur det ser ut med komponenter! Annars är jag lite tveksam till nätagget i botten, det blir lite skevt med proportioner känner jag. Speciellt när radiatorerna sätts i! Vi får väl se helt enkelt.

Det ser lovande ut!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser att du har valt ett 3GHz RAM kit med en 5820K. Det kommer bli svårt att få 3GHz att fungera med den prollen. Kanske bättre att köpa 2800 eller 2666 istället?

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Flamso:

Glansigt svart är vågat! Får se hur det ser ut med komponenter! Annars är jag lite tveksam till nätagget i botten, det blir lite skevt med proportioner känner jag. Speciellt när radiatorerna sätts i! Vi får väl se helt enkelt.

Det ser lovande ut!

Tyckte det! Men tror det kan bli bra, vi får se.
Nätagget fick bo i toppen! Blir bäst så.

Skrivet av Jonny93:

Ser att du har valt ett 3GHz RAM kit med en 5820K. Det kommer bli svårt att få 3GHz att fungera med den prollen. Kanske bättre att köpa 2800 eller 2666 istället?

Omständigheterna gjorde att det blev dessa RAM-minnen Jag är nöjd ändå.

Uppdatering

Tänkte ladda upp några bilder förra veckan men det blev inte riktigt av. Blir en idag istället när allt är på plats

Nytt:

Radiatorer: EK PE 360 & 240
Moderkort: Gigabyte GA-X99M-Gaming 3

Tackar Gigabyte så hjärtligt för detta moderkort till mitt bygge. Kunde inte ha passat mig bättre! Som sagt, till detta blir det en i7 5820k.

Tack till Jazid som tog denna fina bild i motljus, men jag har säkert förstört den med mina kassa redigeringsskills.

Noctua Redux 120mm PWM får kyla dessa tunna radiatorer.

Har funderat och kommer nog använda Fractal Design Newton 1000w till bygget eftersom att både radiatorerna och nätagget har en matt-finish som passar bra tillsammans. Ickemodulärt gillar jag också, blir förmodligen så att SATA power och molex-kablar kommer lödas ihop med de andra kablarna istället för att gå halv-modulärt.

Moderkortet

Snabbtitt med MIPS Iceforce Det var allt för ikväll!

Nästa grej jag kommer göra är att göra om de röda detaljerna på modertkortet till silver istället för att passa färgschemat bättre. Som tur är de gjorda av metall, så det ska inte blir allt för krångligt

Trevlig helg!

Visa signatur
Permalänk

Ser riktigt bra ut! Längtar tills nästa uppdatering

Permalänk
Proffsmoddare

Stiligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Olle_compuserve:

Ser riktigt bra ut! Längtar tills nästa uppdatering

Tack så mycket

Skrivet av timez:

Tackar!

Skrivet av trisse23:

#oye

Liten update pga tristess. Polerade aluminium igår. Sliprondell, 600 papper våtslip och autosol.

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐

Yo!

Idag har jag slipat heatsinks hela dagen. Var lite krångligt att få slipningen rak och fin haha.

Och detta är resulatet! För idag i alla fall, kommer pilla lite mer med det någon annan dag men jag är så glad över att Iceforce-blocket passar in bra nu! RAM-minnena är liiite höga, haha.

Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk

Sjukt snyggt, ska följas!

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Skrivet av Zoyadog:

Yo!

Idag har jag slipat heatsinks hela dagen. Var lite krångligt att få slipningen rak och fin haha.

http://i60.tinypic.com/1zn65ow.jpg

http://i58.tinypic.com/123br6d.jpg

http://i57.tinypic.com/64gwo3.jpg

Och detta är resulatet! För idag i alla fall, kommer pilla lite mer med det någon annan dag men jag är så glad över att Iceforce-blocket passar in bra nu! RAM-minnena är liiite höga, haha.

http://i61.tinypic.com/25syjnn.jpg

http://i58.tinypic.com/10rs1w1.jpg

http://i59.tinypic.com/f1e5xf.jpg

http://i58.tinypic.com/28ssn5y.jpg

http://i60.tinypic.com/21470iw.jpg

Vad tycker ni?

Riktigt snyggt, men hur målade du dessa heatpipes flänsar sen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Chilluminati:

Sjukt snyggt, ska följas!

Tack så mycket

Skrivet av Broken-arrow:

Riktigt snyggt, men hur målade du dessa heatpipes flänsar sen?

De ska inte målas, färgen har slipats ned så det kommer endast vara silverfärgat

Visa signatur