Permalänk

[Scratchbygge] Microalus

Hej och välkomna till min projektlogg, kul att ni hittade hit.

Jag kan ju börja med att presentera mig lite, jag heter William och är 15 år. Jag intresserade mig för datorer för rätt så precis 1,5 år sedan.
Jag har tidigare haft ett projekt, men det var mest spontant eftersom det inte fanns så många liknande.

Redan när jag genomförde det projektet så kände jag hur sugen jag var på att modda eller till och med bygga mitt egna chassi, jag har nu funderat och ritat på det här chassit i ett år. Jag kallar det för Microalus eftersom det är i formfaktorn Micro ATX och nästan helt i aluminium, lade även till ett "s" på slutet för att det skulle klinga lite bättre.

Anledningen till att chassit blir av just nu är en samling av faktorer. I somras flyttade vi och renoverade en del, helt plötsligt snubblade jag över något som kallades "gipshörn". Jag insåg direkt att det var så jag skulle lösa problemen med att få ihop mitt planerade chassi.
Dessutom har jag den här terminen bytt till träslöjd, jag kommer alltså att jobba en del i skolan med chassit och har tillgång till en hel del maskiner och verktyg.
Slutligen har jag även utbildat mig till domare och dömer nu yngre när de spelar handboll på helgerna, det här innebär att jag nu även har råd med mitt chassi utan att behöva vara dumsnål.

Chassit är lite av en kompromiss, jag har bantat ner det så att det passar mig perfekt. Till exempel finns det inga 5,25-tumsplatser och ingen hårddiskvagga.
Samtidigt vill jag ha lika bra kabeldragningsmöjligheter som ett rymligare Miditower, därför har jag valt att spara lite extra plats bakom moderkortsplåten.
Så här ser min enkla ritning ut:

Finns inte jättemycket att säga, fråga gärna om ni undrar något. Front och topp i perforerad aluminium. Har inverted ATX just nu och trivs riktigt bra, därför blir även detta bygget med roterat moderkort.

Jag har i alla fall jobbat lite då jag vet att det inte är jättekul att komma till en ny bygglogg där ägaren inte riktigt börjat ännu.
Fick häromdagen hem ett paket från maskindelen

Fullt med aluminium, tog även fram moderkortsplåten som jag fått några dagar tidigare

Idag fick jag mina efterlängtade profiler och kände att jag verkligen kunde sätta igång med det här som jag längtat så länge efter.

Var bara att sätta igång, fram med bågfilen och ut i kylan. Ett tag senare såg det ut så här

Och med den bilden lämnar jag er för idag.

Men först ska vi göra en liten lista på saker som ska göras:

[X] Införskaffa aluminium
[X] Köpa och såga till mina profiler
[X] Moderkortsplåt
[X] Montera samman profilerna
[X] Chassifötter
[X] Startknapp + kablage
[X] Klura ut hur sidopanelerna ska fästas
[X] Ytbehandla aluminium
[X] Såga och skära ut baksidan, mycket som ska fixas där
[X] Sleeva
[X] Fönster i sidopanelen

Imorgon är tanken att jag ska ta mig till biltema och köpa epoxylim, tror det är det lättaste sättet att fixera profilerna utan att få skruvhuvuden och sådant i vägen sedan.

Allt är inte så där 100% bestämt, har ni tips tar jag väldigt gärna emot dem. Har inga problem med att ta kritik, så säg vad ni tycker.

Godnatt, förhoppningsvis kommer det en ny update innan helgen är slut.

Stylinwebben sponsrar nu mitt projekt

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

köp inte biltemas epoxi den är inte hållbar nog för att hålla ihop en ram för dig tyvärr.
du kan gå in på ebay och köpa epoxi för större modelflygplan som är ruggit stark eller så finns det den som otroligt många jb-weld som även den klarar av att hålla ihop en ram.

Men mitt tips är faktiskt att antingen använda skruvar eller försänkta popnitar för att få en bra stabilitet i ramen.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Det finns flera sorters epoxy-lim på Biltema. Jag skulle inte lita för mycket på deras "Snabb-Epoxi" men de har ju andra sorter.
Jag använder ofta Bostik's extra starka epoxy som jag köpte i bygghandeln.

Om du har en butik för båtentusiaster i närheten, kolla efter bra epoxy där. Det finns bl.a. West System-serien som innehåller både stark epoxy och olika sorters fillers. Deras "Starter Kit" är prisvärd. Deras fillers funkar så klart med andra sorters epoxy än deras egna. Det som är intressant är Colloidal Silica och mikrofiber. Colloidal Silica är ett pulver som man kan blanda i för att förhindra att epoxylimmet rinner. Mikrofiber gör det hårt/starkt. Men å andra sidan vill man inte alltid att epoxy ska vara för starkt ifall att man skulle ha lagt på för mycket och skulle behöva ta bort lite eller ta bort där det droppat eller runnit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Fallenfate:

köp inte biltemas epoxi den är inte hållbar nog för att hålla ihop en ram för dig tyvärr.
du kan gå in på ebay och köpa epoxi för större modelflygplan som är ruggit stark eller så finns det den som otroligt många jb-weld som även den klarar av att hålla ihop en ram.

Men mitt tips är faktiskt att antingen använda skruvar eller försänkta popnitar för att få en bra stabilitet i ramen.

Skrivet av Findecanor:

Det finns flera sorters epoxy-lim på Biltema. Jag skulle inte lita för mycket på deras "Snabb-Epoxi" men de har ju andra sorter.
Jag använder ofta Bostik's extra starka epoxy som jag köpte i bygghandeln.

Om du har en butik för båtentusiaster i närheten, kolla efter bra epoxy där. Det finns bl.a. West System-serien som innehåller både stark epoxy och olika sorters fillers. Deras "Starter Kit" är prisvärd. Deras fillers funkar så klart med andra sorters epoxy än deras egna. Det som är intressant är Colloidal Silica och mikrofiber. Colloidal Silica är ett pulver som man kan blanda i för att förhindra att epoxylimmet rinner. Mikrofiber gör det hårt/starkt. Men å andra sidan vill man inte alltid att epoxy ska vara för starkt ifall att man skulle ha lagt på för mycket och skulle behöva ta bort lite eller ta bort där det droppat eller runnit.

Finns ingen möjlighet att försänka något då profilerna är så tunna. Eftersom pappa är båtentusiast så frågade jag honom och det visade sig att han hade ett schysst epoxylim som vi använt för att fixa till skrovet på en roddbåt. Borde absolut duga

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Tänkte att jag ska skriva en kortare update, jag håller på att limma ihop stommen och det ser för tillfället ut så här

Det återstår alltså lite innan stommen är färdig. På fredag har jag träslöjdslektion och jag tänkte att jag ska borra på baksidan så att jag kan klippa hål för nätagg, i/o-panel och pci-slots. Jag ska även klippa ett fönster i den ena sidopanelen.
Uppdaterar troligen ikväll med några olika modeller som jag ska välja emellan.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Har fortsatt limma, stommen är nästan färdig nu!
Har även funderat vidare kring det här med fönster och har tre alternativ att komma med, de ligger i spoilern.

Dold text

Tycker själv bäst om nummer två, håller ni med? Tänk även på att eftersom det är inverted atx så är den vänstra sidan mot fronten.

Behöver välja senast fredag då jag ska klippa ut det, planen är även att baksidan ska fixas under samma lektion. Förvänta er en update fredag kväll eller kanske lördag förmiddag beroende på hur det går och hur duktig jag är på att dokumentera.

Har ni några förslag på vad jag borde göra med chassit, tips på något som skulle passa?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta med fönstret tills komponenterna är inmonterade. Då skulle jag dimensionera ut det exakt för precis de komponenter som jag vill visa upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle vänta med fönstret tills komponenterna är inmonterade. Då skulle jag dimensionera ut det exakt för precis de komponenter som jag vill visa upp.

Det är en vettig tanke, man kanske ska börja med baksidan i så fall.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

det som findecanor säger är nog vettigt. tittar man dock bara på de bilderna du har lagt upp där så föredrar jag den första.

Permalänk

Då var det dags för update.
Har idag ägnat flera timmar åt projektet och är väldigt nöjd faktiskt.

För att tråden ska fungera lägger jag hela updaten i en spoiler.

Tänkte börja med att visa upp stommen som nu är färdiglimmad.

Var på biltema i tisdags, köpte en nibblingssax och en plåtsax.
Idag på träslöjden satte jag igång, borrade hål för att fästa moderkortsplåten och så borrade jag de knepiga hålen för fästet till nätagget. Sedan skulle jag skära ut ventilation i bakkant för nätaggregatet och göra hål för alla sladdar till i/o-panelen och baksidan av grafikkortet.

Efter en lång tid såg det ut så här, allt gjort förhand. Förutom borrmaskin då. Notera att det här är den "fula sidan", den andra sparade jag plasten på så att den förblir repfri.

Bjuder på en testmontering av moderkortsplåten, fronten och baksidan, allt ihopsatt provisoriskt med buntband och häftkuddar vilket leder till att panelerna inte riktigt ligger som de ska.

Jag lägger på toppen också, en bild tagen lite närmare

Dold text

I fortsättningen tänker jag att jag ska göra en bracket för två 140mm fläktar i fronten, denna räknar jag med att bli klar med på fredag.

Angående utseendet så tänker jag att allt ska vara målat vitt förutom perforerad front och topp som jag borstar för att kunna behålla aluminiumkänslan i chassit.
Ska imorgon åka och köpa skruvar och muttrar så att jag slipper ha det monterat med buntband.
Är lite osäker på när nästa update kommer, men den kommer absolut senast om en vecka.

Ha en härlig helg och lämna gärna en kommentar efter er om vad ni tycker

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Det här ser spännande ut! Lycka till! )

Permalänk
Medlem

Den här gillar jag, visar att det inte behövs massvis med pengar för att sätta ihop något vettigt chassi själv, och grymt att du börjar i den här åldern, såg att du började med ditt första projekt när du var 13, precis lika gammal som jag var när jag började med mitt första. Så kan bara uppmuntra dig till att köra hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att se när folk gör såna här saker och är glada och entusiastiska och visar bilder omgående, sådana byggloggar gillar vi!

Denna är en bra motpol mot den där bortskämda saurongrabben som inte ens fått ihop nåt under ett par års tid!
Här skulle någon butik ha sponsrat grabben lite istället med något kul eller nyttigt till bygget, hoppar in här lite då och då och bevakar, ska bli roligt att se TS bygga ihop något själv!

Lycka till med bygget!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Crozzfajor:

Det här ser spännande ut! Lycka till! )

Tack

Skrivet av Hiraeth:

Den här gillar jag, visar att det inte behövs massvis med pengar för att sätta ihop något vettigt chassi själv, och grymt att du börjar i den här åldern, såg att du började med ditt första projekt när du var 13, precis lika gammal som jag var när jag började med mitt första. Så kan bara uppmuntra dig till att köra hårt!

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt att du hittade hit. Finns ju en del likheter med ditt Arctic, blev så paff när jag såg Arctic en morgon och insåg att våra ritningar var ganska så lika.
Har inte kostat mig någon förmögenhet ännu i alla fall, aluminiumet var dyrast men å andra sidan så är profilerna löjligt billiga. Moderkortsplåten fanns ganska så billigt på inet.

Skrivet av godspeed:

Fantastiskt att se när folk gör såna här saker och är glada och entusiastiska och visar bilder omgående, sådana byggloggar gillar vi!

Denna är en bra motpol mot den där bortskämda saurongrabben som inte ens fått ihop nåt under ett par års tid!
Här skulle någon butik ha sponsrat grabben lite istället med något kul eller nyttigt till bygget, hoppar in här lite då och då och bevakar, ska bli roligt att se TS bygga ihop något själv!

Lycka till med bygget!

Haha jag är ju överlycklig, har skissat i ett år och nu är jag igång. Klart att det går framåt då. Fick nyss ett glädjande besked, jag har en sponsor på kroken!

Ska jobba en del med chassit imorgon eftersom jag har haft studiedag idag och har en till imorgon. Behöver plugga litegrann men ska utan problem kunna avsätta någon timme till bygget.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Snygg design, blir till att bevaka tråden Gillar bild nr 2 med rundade glaset, inte så ofta man ser det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Tack

Trevligt att du hittade hit. Finns ju en del likheter med ditt Arctic, blev så paff när jag såg Arctic en morgon och insåg att våra ritningar var ganska så lika.
Har inte kostat mig någon förmögenhet ännu i alla fall, aluminiumet var dyrast men å andra sidan så är profilerna löjligt billiga. Moderkortsplåten fanns ganska så billigt på inet.

Haha jag är ju överlycklig, har skissat i ett år och nu är jag igång. Klart att det går framåt då. Fick nyss ett glädjande besked, jag har en sponsor på kroken!

Ska jobba en del med chassit imorgon eftersom jag har haft studiedag idag och har en till imorgon. Behöver plugga litegrann men ska utan problem kunna avsätta någon timme till bygget.

Woho, grattis, vad kul att du fått en sponsor!
Jag följer med intresse!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Kommer en kort liten update här.
Har pluggat, latat mig, umgåtts med kompisar idag. Blev inte att jag arbetade jättemycket på chassit, men jag han i alla fall med att göra en shroud för nätagget. Har inga fina bilder men tänkte visa de jag har så ska jag ersätta dem med bättre imorgon.

Med shroud på plats i chassit

Bild på endast shroud

Har bockat allting för hand, men tycker faktiskt att resultatet blev väldigt bra. Tog sin lilla tid att komma på var jag skulle göra de båda böjarna så jag sprang runt i huset mellan olika "spots" som hade olika möjligheter. Till slut gick det och jag blev nöjd.
Återstår lite grann, på fredag ska jag borra ett hål där 4+4 pins kabeln till cpu ska komma ut.

På fredag ska jag även göra fönstret i sidopanelen eftersom jag känner att jag numera har tillräckligt bra koll på var komponenterna hamnar, blir med största sannolikhet alternativ nummer två. Dessutom ska jag, om jag hinner, arbeta på min bracket för fläktar i fronten.

Nästa update kommer alltså troligen på fredag eller lördag beroende på hur mycket som återstår efter slöjdlektionen.

Ha en trevlig kväll

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Jaha, allt går inte riktigt som man tänkt sig. Var sjuk onsdag och torsdag, så jag fick inte mycket förberett inför min slöjdlektion.
Hann borra och klippa en del, men för att klippa cirklar är en plåtsax verkligen inte rätt verktyg. Blev tillslut klar med plåtsaxen men det återstod en hel del att fila. Filade en halvtimme med fel fil och insåg att det skulle ta många långa timmar att bli klar.
Cyklade igår till biltema för att köpa ett litet multiverktyg som borde fungera för mig, men tyvärr var det ganska så kasst.
Tillbaka samma kväll för att reklamera, blev då fruktansvärt illa bemött, inte mer om det då det var ganska så tråkigt.
Lyckades tillslut bli av med skrotet idag, efter att ha behövt bråka en hel del med dem.

Också tillbaka på ruta ett...
Inte riktigt men tänker att jag ska fila och bocka på fredag under lektionen. Ska fixa lite med bottnen på chassit, sedan börjar själva grunden av chassit bli klar.
Har bestämt mig för att allt blir vitt förutom topp och front som jag kommer slipa med väldigt fint slippapper. Kommer att slipa min psu-shroud också så får vi se hur det blir, om jag inte blir nöjd så målas den vit.

Nästa update kommer alltså om knappt en vecka
Ha en trevlig söndagkväll

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Hej igen.
Jag får erkänna ett byggloggen har gått lite långsamt, men det har verkligen inte bygget gjort
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, låter bilderna tala för sig själv.

Min träslöjdslärare skickade med mig lite smärgelduk hem, den har använts flitigt

Där har ni hela fönstret, jag blev mycket nöjd.

Där har ni bracketen för två 140mm fläktar som jag snackat om så länge. Till slut blev den bra, men ett tag såg det verkligen inte bra ut.

Det damp ner två paket i brevlådan under veckan, de innehöll en startknapp och en sladd med startknapp. Så fort jag får min sleeving så ska jag löda och sleeva ihop sladden med kabeln.

Chassit i sin helhet

Och då ska vi planera lite framåt. Imorgon är jag ganska så inbokad, men jag ska i alla fall köpa aluprimer och sprayfärg. Under helgen så ska stommen/ramen bli vit är planen.
Men jag är inte riktigt säker på hur det bli med det där, vädret ska bli skit här nere. Regnar det på söndag så blir inte stommen vit helt enkelt. Jag kan inte spraymåla/använda primer inomhus, det måste vara en torr dag ute.

Har lite fler hemligheter som jag inte delar med mig av nu, men det kommer inom kort.

Ha en trevlig helg nu!

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Har nu uppdaterat med bättre bilder.
Tyvärr ska vi få -6 grader här, så att spraylacka blir svårt.

Men nu behöver jag er hjälp, är det någon som har erfarenhet av att spraya som vet om det är dumt eller okej att använda inomhus?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Spraya inomhus, tja i typ ett garage, varför inte? Men inne i bostadsdelen nej nej.

Och se till att ha sprayen så varm som möjligt då blir det lättare att få det snyggt, jag brukar lägga den i varmvattenbad så den blir kanske 50 grader. Men kolla på burken vad som är maxtemp och överstig INTE det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om man är desperat att spreja något litet utomhus när det är kallt kan man använda en flyttlåda med några värmeljus... Ta bara ut ljusen ur lådan när du sprejar, annars riskerar allt att gå upp i rök.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kul att se att det rör sig framåt i byggandet, Wille, jag följer ditt bygge och kikar in hela tiden, är fortfarande glad över att se ditt engagemang

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Kul att se att det rör sig framåt i byggandet, Wille, jag följer ditt bygge och kikar in hela tiden, är fortfarande glad över att se ditt engagemang

Kul att stammisarna stannar för att se vad som händer!

Update!

Det har idag trillat ner två paket och det är äntligen dags att presentera min första sponsor! Låt mig presentera Stylingwebben!

Stylingwebben sponsrar mig med följande:
Massor av vit och grå sleeving
ATX Pin Extractor
Färdigskuren Krymplslang
Flera olika kontakter som jag ska träna med

Jag har letat ganska länge efter rätt sleeving, till slut hittade jag den. Om ni har sett sleevingguides på youtube så vet ni att de alltid säger något i stil med att man sedan ska sträcka ut sleevingen. Det är jag lite trött på, så jag letade upp den absolut tightaste sleevingen jag kunde hitta, Stylingwebbens sleeving är ynka 2mm. Nu när jag har den hemma så kan jag säga att den är så nätt.
Ytterligare en fördel är att den är rund, den kommer inte som ett platt band eller dylikt.
Sleevingen är inte mjuk och sladdrig som paracord kan vara, den är liksom lite mer motståndskraftig och aningen styvare vilket ger den en helt annan kvalitetkänsla.
Mycket riktigt, när jag testade på en sladd jag hade hemma så lade den sig riktigt, riktigt tight. Det hela gav en riktigt schysst känsla.

Tänkte helt enkelt visa upp massor av bilder på sleeven, men tyvärr så får min kamera och ljuset sleeven att se lite blankare ut än vad den är.

Vit sleeve

Vit och grå sleeve

Ett stort tack till Kenny på Stylingwebben som ger mig som inte är etablerad inom moddningen chansen att visa vad jag går för.

Som jag sa så kom det två paket, jag fick även ett paket från Kina innehållande mina fötter till chassit.

De väger riktigt bra i händerna, gjorda helt i aluminium.
Tyvärr så blev jag besviken, jag fick tre silvriga fötter och en som såg ut så här.
Blir till att maila säljaren och be honom skicka en fot till, med expressfrakt. Jag har väntat nästan en månad på dessa, jag har inte lust att vänta på mailsvar i en vecka och sedan på frakten en månad.

Nu planering framåt
Imorgon bitti, klockan 6.15 åker jag på klassresa till Berlin. Jag kommer hem på lördag kväll. På söndag morgon åker jag till Malta, där stannar jag i en vecka. När jag kommer hem har jag hela måndagen till att sleeva och packa upp.
Då ligger det även ett HX750 och väntar på mig, jag hade ingen lust att sleeva det budgetagg som jag har nu.

Angående målning så har jag inte målat något ännu, jag har börjat slipa och förbereda men vädret har inte varit vad jag önskat. Jag har snackat lite med min pappa och farar, och jag förstod att målning är inget man stressar med. Vi får se när det blir men eventuellt så blir det att jag tar badrummet vi har i källaren i beslag.

Nästa update kommer när jag har kommit igång med sleevandet och känner att jag har någon sladd att visa upp, kanske har jag även målat något lager färg då.

Ha en trevlig påsk så hörs vi om cirkus två veckor, lämna gärna en kommentar eller ett tips efter er!

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Det ser ju riktigt bra ut!

Får man fråga vart du köpte startknappen och sladdarna?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Crozzfajor:

Det ser ju riktigt bra ut!

Får man fråga vart du köpte startknappen och sladdarna?

Tack, båda två kommer från ebay. Det var ett tag sedan jag köpte dem (frakten tog 30-35 dagar) så just de som jag köpte finns inte kvar att köpa.
Glöm inte att startknappen måste vara momentan, vilket betyder att den ska vara återfjädrande och den måste även vara 0 när den inte är intryckt och bli 1 när den trycks in. Trycks den in längre än 4 sekunder kommer datorn starta om eller stängas av.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av August L:

Ser bra ut!

Tack, diggar verkligen radion du skulle bygga ditt nästa bygge i, den vore någonting att ha på skrivbordet eller i tv-bänken

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Tack, diggar verkligen radion du skulle bygga ditt nästa bygge i, den vore någonting att ha på skrivbordet eller i tv-bänken

Tack! ska bli riktigt kul att se hur det blir faktiskt

Permalänk

Då var det dags för en ny uppdatering, har ägnat veckan åt att sleeva. Det har gått ganska bra, jag är nöjd med resultatet. Men det går ganska långsamt.
De första timmarna var mest uppgivelse, tänkte mest "vad fan har jag gett mig in på?". Hade i början ganska stora problem med att ta av kontakterna från pinnarna.

Envis jävel som jag är så var det bara att fortsätta och göra om tills det blev bra. Trägen vinner.

Nu har jag sleevat två stycken 6 pinnare, de modulära sladdarna är alltså klara.
Låter bilderna tala för sig självt

Så ser det alltså ut för tillfället, men jag ska kapa lite i nätagget för att vidga hålet ut för de ickemodulära sladdarna.

Är möjligt att jag glömde skriva det, men det blev ett HX750.

En ny fot till chassit är på väg, den medgörlige ebaysäljaren var schysst och skickade med express. Får se när den trillar in.

Det var allt för denna gång, ny update kommer när jag kommit vidare med sleevingen.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD