Permalänk
Medlem

Fullkroppsspegel - Magic Edition.

Tja.

För ca 1 år sen sprang jag på ett projekt från en Holländare som byggde en såkallad "Magic Mirror" , tyckte som den elektroniknörden som jag är att detta lät sjukt kul. Sen kom det så sig pass att jag precis hade flyttat in i en ny lägenhet som hade en hall som är perfekt för ett sånt här projekt.

Så när jag började skissa på att bygga en enligt hans mått så kände jag att den var lite för liten, så jag tänkte "varför inte bara bygga en fullkroppsspegel". Sagt och gjort, sprang till Webhallen, köpte mig en 27" skärm och bröt upp den. Tog alla mått jag behövde och skissade upp det i sketchup.

Sen kom saker och ting emellan som gjorde att jag inte haft tid förens nu när jag är emellan två jobb, dvs är ledig i 2 veckor att jag har tid att bygga detta ganska ambitiösa projekt.

Sådär då var bakgrundshistorian klar, nu till det roliga.

Så här såg första versionen av skissen ut.

Efter att ha tänkt efter lite och tagit lite feedback från folk så gjorde jag om den 2 gånger till för att ha mer detaljer och korrektare mått.

Kort beskrivning av delarna och storlekar:

  • Gul == Panel - 45(bredd) x 15(djup)mm

  • Grön == Reglar - 45(bredd) x 50(djup)mm

  • Röd == Envvägsspegel - 382(bredd) x 142mm (höjd) x 6mm (djup)

  • Svarta i mitten == 27" BenQ LED Skärm - 370mm (bredd) x 630mm (höjd) x 50mm (djup)

Igår så var jag och köpte reglar för själva ramen, lånat sågar och verktyg som behövs från vänner och bekanta.
Idag har det inhandlats paneler som ska sättas ovanpå ramen och bilda "dörren".

Imorgon kommer jag börja med att tillverka ramverket och ev. listerna som ska hålla glasskivan i efterhand.

På återseende.

Permalänk

Kul projekt! Ska följas.

Vad köper du för glasskiva och hur mycket kostar den?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en skiva envvägsglas från en glasmästare här i Stockholm. Och hans pris per m2 var 350kr så det gick ungefär på 1400kr med glaset.

Permalänk
Medlem

Fick ett litet ryck nu på kvällen och började preppa inför imorgon (ja det kan vara så att jag är väldigt sugen på att komma igång)

Så jag tog mig tiden att markera upp alla bitar som ramen och listerna består av.

Kvällens verktyg.

Slut resultatet.

Nu vill jag att det ska bli imorgon så jag kan komma igång på riktigt.

Permalänk
Medlem

Efter lite om och men så har nu bygget fortskridit i ca 4 dagar.
Så här kommer lite bilder i ett försök till kronologisk ordning.

Sådär såg det ut efter ungefär 2 dagar arbete då jag hade kapat ena regeln för kort så fick jag spendera en eftermiddag med att åka till Bauhaus och köpa nya reglar och kapa.

Dag 3 så kom alla "ribbor" på plats som har olika funktion, den största glipan är till för skärmen att sitta i. Tvingarna på sidan är tillför att hålla fast mina små klossar jag tillverkade för att luta skärmen emot.

Såhär ser det ut när skärmen var ställd på sin plats och jag måttade lite med hur raspberrypi'n ska sitta.

Nu var det dags att spackla och slipa hela ramen.

Min goda vän kom med en bra tanke istället för att dra ut en strömkabeln från regelverket och hänga den utanför för att sedan koppla in den i valfritt uttag så tyckte han att jag skulle köpa en aparatkabels hona och sätta i ramen. Sagt och gjort så.

Det som jag gjorde var att jag sågade ut ett hål i ramen som passade aparatkabelshonan och klippte jag av en förlängningsdosas kabel och lödde fast dom på rätt pinne i kontakten.

Som avslutning på dagen såg jag till att grundmåla stommen och sätta dit min "french cleat" vilket är en upphängnings regel som är kapad i 45grader.

Ramen ska målas 1 lager till och tvingarna ska tas bort från fästet. Men efter det så är ramen i sig nästan klar.

Det som är kvar är att bygga ihop panelerna till att hantera glaset. Detta är lite satt på hold då min glasmästare är lite seg på att ge mig svar på tjockleken av glaset. Så när jag vet det kan jag fräsa in i listen så ajg får en kant att sätta min glas emot och limma fast.

Sen har jag även köpt två st gångjärn som ska monteras på ramen och listerna så själva spegeln går att hänga av vid transport + kunna öppna och komma åt raspberryn + skärmen.

Permalänk

Hur går det med bygget? Har du någon ny uppdatering på gång?