Bygga upp sin egen dedikerad CS GO server

Permalänk
Medlem

Bygga upp sin egen dedikerad CS GO server

Lite osäker var denna tråd ska ligga. är ju spel men även hårdvara fråga.

Att sätta upp en CS:GO server på Raspberry Pi misstänker jag att det inte går

Lite synd för det är något sådant liknande jag är ute efter.

Hittar inte vad mini/rek kraven är för en server så man kan titta lite vad man kan köpa för att bygga en helt passiv liten dygnet runt server.

Någon som vet vad man kan hitta det, hittar en massa hur man installera en server antingen på Windows eller Linux men inte vad det krävs av varje.

Permalänk
Medlem

Hade varit jävligt coolt att köra en sån server på raspberry pi, varför går inte det?

Följer denna tråd, har också varit intresserad av detta tidigare!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Eftersom RPi bygger på ARM och de flesta servarna bygger på x86 så blir det problem

Sedan misstänker jag processorn inte är tillräckligt snabb.

Hade tänkt ha lite statestik på servern också

Permalänk
Medlem

Finns steam/hlds till arm ens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Steam finns på iOS, dock inga spel, men man kan chatta

Glömde att pi kör på ARM. Hade varit jävligt roligt om den kört på x86!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Det är ju därför Rpi är så billig och strömsnål tack vare ARM

Men kan tänka mig en passiv Atom processor går bra med

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka krav du har på strömförbrukning. Men du kan kyla en hyfsat snabb CPU passivt eller med lågvarviga fläktar. Så ljudnivå lär inte vara ett problem.

Själv har jag en Intel G530 Celeron som körs 24/7 och kyls passivt med en Ninja 3 kylare. Nätagget är ett PicoPSU, så det enda som kan låta är min HD. Som jag kapslat in i ljuddämpat material.

Gissningsvis kräver en CS:GO server samma som en TF2 / CS:S server. Då de alla bygger på snarlik teknik.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kanske ska vänta på silvermont då, och sätta upp något billigt när den väl är ute?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

mmm eller en moderkort med atom och DC anslutning

Permalänk
Medlem

Fördelen med en lite kraftigare server är att förutom CS eller så kan du köra mer samtidigt. Aldrig riktigt förstått mig på de som bygger precis så det räcker till. För att ett år senare köpa en burk till eller en snabbare.

Alla CPUs idag kör ju strömreglering, till skillnad för några år sedan. Tror inte det gör så mycket i slutändan om man kör en fullt lastad Atom, mot en halft lastad Pentium/Core.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

mm men man vill inte överdriva heller om man vet att den bara ska göra det

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd så kollar jag här.

Antar att det fortfarande inte är möjligt att skapa en CS:GO server på en Raspberry Pi 2 trots Quad core (ARM Cortex-A7)?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Hjälpsam

Varför skulle det inte kunna funka på en R PI?

CSGO kan köras från Debian, R-PI kan köra Debian.

Kolla följande länkar och testa
http://www.raspberrypi.org/documentation/installation/install...
https://developer.valvesoftware.com/wiki/SteamCMD
http://danielgibbs.co.uk/lgsm/csgoserver/

Antar att det är mer än en där ute som har en R-PI och gillar CSGO

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Varför skulle det inte kunna funka på en R PI?

CSGO kan köras från Debian, R-PI kan köra Debian.

Kolla följande länkar och testa
http://www.raspberrypi.org/documentation/installation/install...
https://developer.valvesoftware.com/wiki/SteamCMD
http://danielgibbs.co.uk/lgsm/csgoserver/

Antar att det är mer än en där ute som har en R-PI och gillar CSGO

Syftar på som någon skrev "Eftersom RPi bygger på ARM och de flesta servarna bygger på x86 så blir det problem"

När jag söker efter det så verkar det komma fram samma svar "Nej, det fungerar inte." Men om du tror att det skulle kunna fungera så kan det väl vara värt ett försök i alla fall.

EDIT: Den "någon" är trådstartaren själv såg jag nu!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Big Lars:

Syftar på som någon skrev "Eftersom RPi bygger på ARM och de flesta servarna bygger på x86 så blir det problem"

När jag söker efter det så verkar det komma fram samma svar "Nej, det fungerar inte." Men om du tror att det skulle kunna fungera så kan det väl vara värt ett försök i alla fall.

EDIT: Den "någon" är trådstartaren själv såg jag nu!

Plattformen är ovesäntlig, det är operativsystemet som ligger mellan hårdvaran och mjukvaran som huvudsakligen avgör.

Då Du har klassik Debian som fungerar fint med CSGO server och Rasbian som är optad för R-PI, vilket är i grunden samma OS bara kompilerad för olika hårdvara.

I teorin pratar mjukvaran med OS, OS med hårdvaran.
Om servern kan snacka med OS så borde hårdvaran i sig ha mindre betydelse vilken arkitektur den bygger på.

Det är lite mer invecklat än så, men testa och se.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara omöjligt då nu RPi2 är mer kraftfullare än de gamla

Så testa och se, installera Raspian på den och sedan kör denna guide
https://developer.valvesoftware.com/wiki/SteamCMD#Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Plattformen är ovesäntlig, det är operativsystemet som ligger mellan hårdvaran och mjukvaran som huvudsakligen avgör.

Då Du har klassik Debian som fungerar fint med CSGO server och Rasbian som är optad för R-PI, vilket är i grunden samma OS bara kompilerad för olika hårdvara.

I teorin pratar mjukvaran med OS, OS med hårdvaran.
Om servern kan snacka med OS så borde hårdvaran i sig ha mindre betydelse vilken arkitektur den bygger på.

Det är lite mer invecklat än så, men testa och se.

Du har bristande insikt i datorarkitekur ser jag. En binär skapas för det operativsystem och den processorarkitektur den skall köras på så en binär kompilerad för x86 fungerar inte på arm utan emuleringslager då binärkoden för x86 och arm skiljer sig åt. När binärkompabilieten är uppfylld så kommer vi till saker som i/o primitiver som kärnans och dess egna interrupter samt systembibliotek. När du har grundläggande systembibliotek så kommer ev krav på övriga bibliotek.

Så sålänge inte cs:go finns som en arm-binär eller du emulerar x86 på arm så är det irrelevant om du har samma operativsystem

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aluser:

Du har bristande insikt i datorarkitekur ser jag. En binär skapas för det operativsystem och den processorarkitektur den skall köras på så en binär kompilerad för x86 fungerar inte på arm utan emuleringslager då binärkoden för x86 och arm skiljer sig åt. När binärkompabilieten är uppfylld så kommer vi till saker som i/o primitiver som kärnans och dess egna interrupter samt systembibliotek. När du har grundläggande systembibliotek så kommer ev krav på övriga bibliotek.

Så sålänge inte cs:go finns som en arm-binär eller du emulerar x86 på arm så är det irrelevant om du har samma operativsystem

Brainfart, missade att de x86 servrar jag sett på R-PI innan hade en x86 emuleringslager mellan och blev därmed tungrodda. Började rota lite i var/vad jag sett Raspbian spelservers köras på innan.

Tack för att du korrigerade.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Även om srcds hade funnits för arm hade en rpi2 ändå haft för långsam cpu för att vara lämplig. srcds är väldigt cpukrävande och kan inte dela upp belastningen på många kärnor.