Permalänk
Medlem

Insurgency server linux

Tjenixen!

Har hållit på ett tag nu att försöka sätta upp en Insurgency-server på en Ubuntu server 14.04.1 LTS VM men det har inte gått så bra. Följer denna guide. Problemet uppstår när jag försöker köra steamcmd.sh filen med följande kommand: sudo ./steamcmd.sh . Här är en printscreen på outputten.

Är det någon som har en lösning på detta eller har något tips på hur man kan göra annars?
Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

En snabb googling verkar tyda på att du behöver ia32-libs om du kör med ett 64 bit system

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

En snabb googling verkar tyda på att du behöver ia32-libs om du kör med ett 64 bit system

Okej, ska testa det alldeles strax och återkommer med resultat.
Tack för svaret!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

En snabb googling verkar tyda på att du behöver ia32-libs om du kör med ett 64 bit system

Nu har jag kommit längre.
Jag har installerat servern och gjort allt som behöver göras enligt guiden men när jag kör start.sh flashar commandline'en till med en massa text och sedan försvinner texten direkt och inget mer händer. Vad kan jag göra åt detta?

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det verkar som att den andra directoryn inklusive fil inte är korrekt. Här är en bild på outputen och här är en på vad som ligger i hem directoryn.
Är det någon som har någon aning om hur man fixar detta?

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Du försöker skapa en "symbolisk länk" från steamcmd/linux32/steamclient.so till mappen ~/.steam/sdk32/ men du får ett felmeddelande eftersom ~/.steam/sdk32/ redan innehåller en fil som heter steamclient.so.

Jag tycker att du ska testa att byta namn på steamclient.so (den som redan finns i ~/.steam/sdk32/) så att den heter till exempel steamclient.so.old sedan kan du ju testa om det inte går att skapa den där symboliska länken du försökte göra från början.
Förhoppningsvis gör det att din server startar, skriv gärna hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Du försöker skapa en "symbolisk länk" från steamcmd/linux32/steamclient.so till mappen ~/.steam/sdk32/ men du får ett felmeddelande eftersom ~/.steam/sdk32/ redan innehåller en fil som heter steamclient.so.

Jag tycker att du ska testa att byta namn på steamclient.so (den som redan finns i ~/.steam/sdk32/) så att den heter till exempel steamclient.so.old sedan kan du ju testa om det inte går att skapa den där symboliska länken du försökte göra från början.
Förhoppningsvis gör det att din server startar, skriv gärna hur det går.

Tack så mycket för ditt svar!

Skall testa det när jag kommer hem och har lite tid.
Åter kommer med resultat!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Du försöker skapa en "symbolisk länk" från steamcmd/linux32/steamclient.so till mappen ~/.steam/sdk32/ men du får ett felmeddelande eftersom ~/.steam/sdk32/ redan innehåller en fil som heter steamclient.so.

Jag tycker att du ska testa att byta namn på steamclient.so (den som redan finns i ~/.steam/sdk32/) så att den heter till exempel steamclient.so.old sedan kan du ju testa om det inte går att skapa den där symboliska länken du försökte göra från början.
Förhoppningsvis gör det att din server startar, skriv gärna hur det går.

Hmm, tror inte att resultatet är mycket bättre.
Här är outputten, som dyker upp i mindre än en sekund.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner insurgency-servern och testade lite själv. Jag fick också lite felmeddelanden bland annat:
Server is hibernating
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; SteamAPI_IsSteamRunning() failed.
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; unable to locate a running instance of Steam, or a local steamclient.so.

Men sen längre ner fick jag bland annat:
Connection to Steam servers successful.
VAC secure mode is activated.

Så jag börjar tro att det är felmeddelanden som inte gör så mycket om man har. Jag tror min server funkade men jag äger inte Insurgency så jag kan inte prova. Jag har mest pillat med css-servrar men det är ju nästan samma typ av server.

Jag tycker att du ska testa att starta servern manuellt utan screens och sånt och se vad som händer då.
Gå in i mappen där du har servern installerad, där hittar du filen srcds_linux.
testa att starta med:
./srcds_linux -game insurgency +map ministry -maxplayers 24 -ip dittinternaip -port 27015

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jag laddade ner insurgency-servern och testade lite själv. Jag fick också lite felmeddelanden bland annat:
Server is hibernating
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; SteamAPI_IsSteamRunning() failed.
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; unable to locate a running instance of Steam, or a local steamclient.so.

Men sen längre ner fick jag bland annat:
Connection to Steam servers successful.
VAC secure mode is activated.

Så jag börjar tro att det är felmeddelanden som inte gör så mycket om man har. Jag tror min server funkade men jag äger inte Insurgency så jag kan inte prova. Jag har mest pillat med css-servrar men det är ju nästan samma typ av server.

Jag tycker att du ska testa att starta servern manuellt utan screens och sånt och se vad som händer då.
Gå in i mappen där du har servern installerad, där hittar du filen srcds_linux.
testa att starta med:
./srcds_linux -game insurgency +map ministry -maxplayers 24 -ip dittinternaip -port 27015

Tack så mycket för svaret!
Testar det så fort jag kommer hem och återkommer med resultat.

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jag laddade ner insurgency-servern och testade lite själv. Jag fick också lite felmeddelanden bland annat:
Server is hibernating
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; SteamAPI_IsSteamRunning() failed.
[S_API FAIL] SteamAPI_Init() failed; unable to locate a running instance of Steam, or a local steamclient.so.

Men sen längre ner fick jag bland annat:
Connection to Steam servers successful.
VAC secure mode is activated.

Så jag börjar tro att det är felmeddelanden som inte gör så mycket om man har. Jag tror min server funkade men jag äger inte Insurgency så jag kan inte prova. Jag har mest pillat med css-servrar men det är ju nästan samma typ av server.

Jag tycker att du ska testa att starta servern manuellt utan screens och sånt och se vad som händer då.
Gå in i mappen där du har servern installerad, där hittar du filen srcds_linux.
testa att starta med:
./srcds_linux -game insurgency +map ministry -maxplayers 24 -ip dittinternaip -port 27015

Nytt resultat, det verkar som det är ett bättre ett också!
Tog 2 screenshots på outputen, 1 & 2.
Däremot verkar det inte fungera att joina servern. När jag startat Insurgency och går in på server browsern hittar den inga lokala servrar.
Som ni kan se på screenshots'en hoppar det upp massa errors som till exempel säger att den inte hittar configfilen men detta verkar den lösa med default värden så man borde se servern ändå?

Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Jag får ungefär samma output som du och jag kan se min egna server, min server.cfg tar servern emot.
Ligger din server.cfg i cfg-mappen? Har du rätt permissions på din server.cfg och ägs den av rätt användare?
För att se min egna server addar jag den som en favorit med mittinternaip:27015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jag får ungefär samma output som du och jag kan se min egna server, min server.cfg tar servern emot.
Ligger din server.cfg i cfg-mappen? Har du rätt permissions på din server.cfg och ägs den av rätt användare?
För att se min egna server addar jag den som en favorit med mittinternaip:27015.

Tack så mycket för ditt svar!
Jag har kikat omkring lite i mina directories ett tag nu och kommit fram till följande:
Config filen verkar inte ligga i samma mapp som servern, angående äganderätt på filerna vet jag inte men jag skulle gissa att det står på rätt konto.
En sak som var lite mysko var att jag gjorde som jag sa och la till servern i favoriter och då kunde jag se den men jag kunde inte joina den. Den verkade också vara på på grund av att jag kunde se pingen (3ms).

Tack på förhand!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Hej!
För er som undrar har jag nu fått igång servern. Jag använde samots kommando fast med sudo framför så att jag har rättigheterna till filerna.
Tack allihopa för hjälpen!

MVH
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Du borde inte behöva använda root (sudo) för att köra den här applikationen då gör du något väldigt fel kan jag tala om.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Som razerrazer skriver så är det en stor säkerhetsrisk att köra servern som root. Din server.cfg ägs troligvis av fel användare.

sudo chown ins:ins /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/server.cfg

jag är ingen expert på permissions men 755 borde väl vara lagom, tror det blir samma permissions som på övriga filer i cfg-mappen.

chmod 755 /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/server.cfg

Kolla dina permissions med:
ls -al /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/

Permalänk
Skrivet av samots:

Som razerrazer skriver så är det en stor säkerhetsrisk att köra servern som root. Din server.cfg ägs troligvis av fel användare.

sudo chown ins:ins /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/server.cfg

jag är ingen expert på permissions men 755 borde väl vara lagom, tror det blir samma permissions som på övriga filer i cfg-mappen.

chmod 755 /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/server.cfg

Kolla dina permissions med:
ls -al /home/ins/insurgency/insurgency/cfg/

Skulle snarare säga att man bör köra chmod 655 på samtliga filer och köra chmod +x på de binärer som behöver vara körbara av systemet.
sudo i all ära men jag håller mig oftast så mycket de bara går utan det är aldrig bra att köra applikationer som root.

gör de enkelt skapa en användare som heter insurgency till exempel:
mkdir -p /home/insurgency/ && useradd insurgency -d /home/insurgency/ -s /bin/bash && chown insurgency.insurgency /home/insurgency/

Så försök undvika sudo så mycket som möjligt, starta sedan applikationen som den användare som äger samtliga filer för just de spelet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ja 655 är väl kanske bättre att köra. Tror dock att övriga filer i cfg är 755 men dom filerna behöver ju såklart inte vara exekverbara.

pixzie har redan gjort en användare som heter ins om han följde guiden han länkade till tidigare. Jag antar att servern är gjord och ägs av användaren ins.