[EVE] "En hel tomtearmé" - Vi hjälper dig navigera bland skorstenarna!

Permalänk
Medlem

[EVE] "En hel tomtearmé" - Vi hjälper dig navigera bland skorstenarna!

Vår historia

Vi härstammar ursprungligen från den svenska överklockningssidan Sweclockers.
Det var i April 2009 'Angelina Starchild' och 'Simon Skedgrav' kom på idén med att starta vad som då hette "En hel Tomtearmé", ett företag i Eve-Online.

Idén med tomtearmén var att hjälpa nya spelare i Eve, då det uppenbarligen fanns ett stort behov av vägledning hos den Eve-nyfikna populationen hos sweclockers forumsmedlemmar.

I nästan alla trådar på sweclockers som handlade om personer som sökte ett nytt mmorpg att spela, rekommenderades Eve Online väldigt starkt.
Tyvärr så var det många gånger så att personen som ställde frågan redan hade testat spelet, men tröttnat. Anledningen hade varit att de kände sig ensamma och att det var alldeles för svårt att komma igång med. Oftast hade de blivit sittandes i sitt nybörjarskepp, tränat skills de inte visste vad de gjorde och sedan inte kommit vidare.

Tomtearmén var en succé över förväntan. På bara några veckor hade ett trettital medlemmar anslutit sig. När sedan Maj-månad kom började både Angelina och Simon att sommarjobba och möjligheterna att kunna leda alla dessa nya spelare avtog rejält. Som tur var fanns kanalen Nordpolen, som var en öppen chatt där andra svenskar var välkomna. Målet med kanalen var att andra mer erfarna eller nya spelare skulle kunna ta del av diskussionerna och kunna svara på eller ställa frågor.

Trots en låg aktivitet i ledarskapet fortsatte tomtearmén att hålla sig vid liv. Några spelare gav upp Eve för att njuta av sommaren, många stannade kvar och nya medlemmar anslöt sig. Sedan Maj-månad har vi legat på över 30 karaktärer i företaget.

I augusti månad blev tomtearméns ledare kontaktade av "TheJakal", en spelare som visade sig vara ledare för ett mindre men också helsvenskt företag vid namn "Flying Hippos". Hans tanke var att blåsa lite nytt liv i Eve för både sig själv och sina medlemmar. Efter en del prat om hur vi skulle kunna sammarbeta var beslutet taget om att slå ihop företagen. Det nya företaget skulle komma att heta Nordpolen.

Besök oss gärna på vår hemsida, Nordpolen.nu

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt komma in i Eve flera gånger fast jag har aldrig lyckats :[

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag har försökt komma in i Eve flera gånger fast jag har aldrig lyckats :[

Försökt som att testa spela men inte funnit det intressant eller problem med att få det att fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorfisk
Försökt som att testa spela men inte funnit det intressant eller problem med att få det att fungera?

Jag hade svårt med att hitta något som skulle få mig att stanna en längre period

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har kört eve i snart en månad nu och tycker det är dags att känna lite på corp-livet. Får se om jag tittar förbi i kanalen. (Nordpolen var det va?)

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godo
Har kört eve i snart en månad nu och tycker det är dags att känna lite på corp-livet. Får se om jag tittar förbi i kanalen. (Nordpolen var det va?)

Du är välkommen in, och du hade alldeles rätt med att kanalen heter Nordpolen!

hoppas vi ses!

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att gå med! Har just uppgraderat ett 21-dagars trial från förra året. Tittar in i er kanal imorgon eller efter helgen.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Isinokka V - Moon 2 - Spacelane Patrol Logistic Support

För dem som vill ansöka om att komma med så åk hit!

Är själv ny och spelar med Gisem (mining) och Tappad (Pvp), varav den senare är i full färd med att få upp sina learning-skills! =D

Det finns saker att göra för även nya spelare! Om ni vill prova på spelet så kan ni fråga någon här om en "Buddy Invite", så får ni 21 dagars trial och om ni uppgraderar till fullt konto inom 14 dagar så får den som bjöd in er 30 dagars speltid.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag hade svårt med att hitta något som skulle få mig att stanna en längre period

Det är just därför vi finns, vi vet hur svårt det är för nya spelare att komma in i spelet och få upp ett intresse. Jag hade turen att börja spela med en kompis med hans bror som guide.

Det jag tycker är så roligt i Eve online är den stora variationen av vägar man kan gå. Sen även det väldigt välutvecklade PVP-systemet som är väldigt omväxlande jämte mot andra spel. Tex så finns det ingen gräns för hur många man kan vara då man vill slåss (Finns allianskrig där det deltar flera hundra spelare från vardera sida). Finns väldigt många avgörande faktorer då pvpar, det är inte den med bäst skepp och utrustning som vinner. Inte heller dom med flest skills eller någon med flera år på nacken som eve spelare.

Förutom pvpn så älskar jag marknaden i eve som nästan helt är uppbyggd av spelare och sträcker ut sig över regioner istället för över hela universumet. Det gör att ett skepp som kanske kostar 50 miljoner i en region sälj för 35 miljoner i en annan. Vilket gör att man kan försörja sig på trading om man finner det intressant.

En bra grej är att eve är inte helt fri pvp, men nära in på. Solsystemen är indelade i olika säkerhets nivåer mellan 0.0 upp till 1.0. 0.1-1.0 kallas empire space, dom ägs av 4 st factioner i spelet. mellan 0.5-1.0 kallas high sec och där finns det en sk rymdpolis som skjuter ner dom som bryter mot säkerhetsföreskrifterna (Skjuta på någon annan). Mellan 0.1-0.4 är low sec där pirater och folk med för låg säkerhetsstatus åker omkring. Där kan man bli dödad överallt men vid stationer och stargates finns det sentry guns som skjuter på folk som är aggresiva (går att undvika).

0.0 är där dom flesta allianser håller till, systemen kan bli tagna av allianser som då kommer "äga" dom. Där ute finns dom högst prisvärda npcerna och dom bästa asteroiderna att gräva. Men det kommer till ett pris att vem som helst kan komma och blåsa bort dig. Själv föredrar jag faktiskt inte att vara i 0.0 men jag förstår tjusningen över det.

Jag tycker också om att kunna ha ett mål att sikta på, man kan aldrig träna allt i eve då det uppdateras med jämna mellanrum med nya skills, skepp, moduler etc. Nyligen kom det en ny expansion (Som förstås är gratis) där dom introducerade nya form av system som man måste Proba fram. Kallas maskhål och kan leda en till outforskade system med hög riskfaktor bland Npcerna. Sk sleepers. Deras AI är baserad på att kunna agera och "tänka" som vanliga spelare vilket gör det till en stor utmaning om man inte är väl förberedd och har några kompisar med sig.

Jag skulle kunna hålla på hela dagen men insåg just att inlägget blev längre än vad jag väntat mig

Permalänk
Medlem

Kul att ni har ett slags svensk motsvarighet till Eve-University.

Tyvärr så har jag spelat sedan 2006 och är med i TAFKAGBC (The alliance formerly know as greatern BOB coalition), Southern Cross Alliance (SCA) närmare bestämt. Så jag behöver inte någon större hjälp med eve

Men kan ju komma och kika in i Nordpolen-kanalen och se ifall det är nått kul som försiggår där

Ett tips på vad ni kan göra som corp är att sticka ut i lowsec med frigates eller destroyers och panga råttor, speciellt kul nu eftersom det finns BS-råtter sedan förra patchen. På samma gång som ni får ISK så lär ni er att undvika pirater, och annat aggressivt folk som mig t.ex Men ni får öva på speed tanking om ni ska lyckas ta ner större råttor, men om ni är i en grupp så klarar man det prima.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorfisk 0.1-0.4 är low sec där pirater och folk med för låg säkerhetsstatus åker omkring. Där kan man bli dödad överallt men vid stationer och stargates finns det sentry guns som skjuter på folk som är aggresiva (går att undvika).

Kan klargöra för de yngre spelarna att du syftar på att det finns äldre spelare i större skepp som kan stå imot skadan från sentry guns. Sentry guns gör runt 350 dps i omniskada (alla skador på en gång, explosive, kinetic, EM, Thermal).

Det går att "tanka" (laga sitt skepp i strid, typ som healing i WoW) över 350 dps ganska så enkelt med ett battleship. Min Megathron (battleship) tankar runt 700 dps och kan då under ungefär 4-5 minuter blåsa fullt på med den tanken, om jag ska tanka sentrys så kan jag köra 1 repairer perma medans repairer nummer 2 kör jag bara var tredje cykel för att hålla mig i full armor och det går att göra ganska länge, minst 5-8 minuter sen tar capbooster slut. Så man är inte säker i lowsec bara för att man är vid senty guns för det är ganska många spelare som är kapabla att göra just denna "tanking".

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Fan kanske ska ge det här spelet en chans, låter ju grymt kul!

Visa signatur

Steam: KlockreN
XB1: Granholm

Permalänk

Tror jag skall ge mig på ett test med EVE Online känns som det kan vara ett mer moget spel än WoW, WAR eller andra spel jag lirat igenom. Kanske blir så bra så man stannar ett tag.

Jävla fin speed på nedlastningen iaf 10 MB/sec och verkar inte gå att pressa den högre tyvärr.

Vi kanske ses i spelet!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Hur hittar jag er i EVE?

Visa signatur

Steam: KlockreN
XB1: Granholm

Permalänk
Medlem

Channels & Mailing lists, i vänstra menyn
Tabben Channels
Längst ner till höger, Join
Skriv in Nordpolen


//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag kan "give it another shot" när skolarbetena börjar tunna ut, sjukt mycket skit på gång atm

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag testade EVE en sväng förut.

Sköt lite laser på en stor sten, sen blev jag dödad :<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Jag testade EVE en sväng förut.

Sköt lite laser på en stor sten, sen blev jag dödad :<

Det är vid såna missöden det kan vara bra att prata med några som är lite mer erfarna av att spela. Kom in i kanalen Nordpolen via Channel & mailing lists och ta Join : Nordpolen

Föresten, om du åker in i en station som en Pod så får du ett nytt rookie skepp, så oroa dig inte för det

Permalänk
Medlem

Passar på att inflika att jag tycker det är kul med så mycket respons, både från er som är intresserade att börja, men även tipsen från er andra erfarna spelare.

Självklart är alla välkomna in i kanalen Nordpolen för att snacka lite skit

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Vi har växt med ytterligare ett flertal personer, det är kul att vi har fått så bra respons. Vi finns fortfarande i Isinokka i översta stationen, och även att bli kontaktade på antingen eve mail (Simon skedgrav eller Carthag tsimpo) eller i chattkanalen: Nordpolen.

14 dagars Trial finns att hämta direkt på eve onlines hemsida alternativt att ni kontaktar någon av oss så skickar vi er en 21 dagars trial.

Permalänk
Medlem

Vilken level är du? HEHE :E

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

totalt ungefär level 60 000 000, om varje sp är en level då

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Relik 📜

Jösses vad länge sedan jag spelade.. Tror jag _slutade_ sommaren 2005, började spela vid release.
Blir nästan lite sugen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jösses vad länge sedan jag spelade.. Tror jag _slutade_ sommaren 2005, började spela vid release.
Blir nästan lite sugen.

Då tycker jag det börjar bli dags att testa igen. Spelet har knappast stått still i utvecklingen sedan dess. Väldigt svårt att hänga med i allt nytt som kommer och hinna utforska alla delar.

Eve börjar äntligen bli det spel som jag längtat efter - de har jobbat ganska mycket med UI'n och att lyfta fram den intressanta informationen, samt att underlätta vardagliga saker. Helt underbart.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Funderar på att börja lira igen faktiskt...
Antingen Eve eller AoC. Nåt av dem lär det väll bli

Har en Megathon liggades nånstans, och en Iteron V. Får ta å leta upp er när/om jag börjar med Eve!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Vilken aktivitet av EVE det har blivit här!
Ska kanske fortsätta när plugget har lugnat sig lite!
Jag kanske snirklar mig in i Nordpolen någon gång då, men kommer nog inte gå med i alliansen eftersom jag kör med en grupp polare. Vi ligger i Kakakela

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem

Aha. Idag körde vår första corp op - runt 10 pers delaktiga och fasiken, närmare 20 pers i vår kanal nordpolen. Vi tar oss rätt bra, och alla ska med!

Lopphunden: Jag kan förstå er om ni inte vill gå med, men självklart är ni välkomna om ni så vill, eller varför inte eventuellt påbörja någon sorts sammarbete?

Kika in i Nordpolen så kan vi diskutera lite sånt om det är av intresse

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag drar igång mitt Eve account igen och skapar en ny karaktär och får jag joina erat corp? Skulle vara gött att hänga med folk från sverige etc.

Permalänk
Medlem

Jodå, du är varmt välkommen!

Bara att hoppa in i kanalen Nordpolen och hojta så hjälper vi dig vidare därifrån!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Jodå, du är varmt välkommen!

Bara att hoppa in i kanalen Nordpolen och hojta så hjälper vi dig vidare därifrån!

Jag kan allt från grunderna till krig och taktiker :), min första månad i spelet var en hård början så att säga. Skulle vara trevligt att få en fräsch start.