Permalänk
Medlem

Tidsrapport i realtid

Hej!

Jag jobbar på en deltidstjänst där vi är 20st anställda.

idag har vi ett excel dokument där varje person har varsin flik som räknar ut antal timmar osv automatiskt när man skriver in en arbetstid.
dokumentet ligger på ett mail.com konto så varje gång någon av oss ska ändra något (tex man byter pass med varann eller liknande) så måste man logga in på mail.com, ladda ner filen, ändra, ladda upp filen och hoppas ingen gör så samtidigt.

kan man på något sätt lägga detta dokumentet på något ställe så man kan ändra i realtid, utan att ladda ner å ladda upp hålla på?.
jag har tänkt såhär.

"skriva in aktuell adress.--->en lösenordsruta ploppar upp---> man ser det öppna excel dokument och ändrar det man ska och sedan bara stänger ner.

finns det något sådant?

Mvh

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Skrivet av kalix:

Hej!

Jag jobbar på en deltidstjänst där vi är 20st anställda.

idag har vi ett excel dokument där varje person har varsin flik som räknar ut antal timmar osv automatiskt när man skriver in en arbetstid.
dokumentet ligger på ett mail.com konto så varje gång någon av oss ska ändra något (tex man byter pass med varann eller liknande) så måste man logga in på mail.com, ladda ner filen, ändra, ladda upp filen och hoppas ingen gör så samtidigt.

kan man på något sätt lägga detta dokumentet på något ställe så man kan ändra i realtid, utan att ladda ner å ladda upp hålla på?.
jag har tänkt såhär.

"skriva in aktuell adress.--->en lösenordsruta ploppar upp---> man ser det öppna excel dokument och ändrar det man ska och sedan bara stänger ner.

finns det något sådant?

Mvh

Google drive, Skydrive bägge har den funktionaliteten.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

google docs borde funka.

annars kan jag rekommendera http://timelyapp.com

Permalänk
Skrivet av hultron:

google docs borde funka.

annars kan jag rekommendera http://timelyapp.com

Exakt, både Google drive med sina Google docs/sheets eller Microsofts Skydrive med sitt Office. Man får även full spårbarhet om vilka förändringar som är gjorda och man kan jobba i dokumentet samtidigt.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
har aldrig något av det så ska testa.

Skapar jag ett googlekonto i jobbets namn, och importerar excel dokumentet där.
så för att övriga 19 ska komma åt det så räcker det med att dom loggar in på det googlekontot så finns filen där.
vad händer om 2 eller fler loggar in samtidigt på kontot? går det ens att vara inloggad flera stycken på samma konto samtidigt?
ser man vad den andre ändrar direkt på sin skärm då tro?

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix:

Tack för svar!
har aldrig något av det så ska testa.

Skapar jag ett googlekonto i jobbets namn, och importerar excel dokumentet där.
så för att övriga 19 ska komma åt det så räcker det med att dom loggar in på det googlekontot så finns filen där.
vad händer om 2 eller fler loggar in samtidigt på kontot? går det ens att vara inloggad flera stycken på samma konto samtidigt?
ser man vad den andre ändrar direkt på sin skärm då tro?

De skall inte använda samma googlekonto utan varje person får fixa ett eget konto för jobbet eller använda sitt privata för att ändra i filen. Du får sedan lägga till rättigheter så varje person har rätt att ändra och se informationen.

Har ni någolunda bra och stabil uppkoppling så kommer du se alla ändringar i realtid och se vem som ändrar var. Finns också plugins som för historik eller en form av revisionsystem där en person måste godkänna innan ändringen blir "officiell".

Vill ni inte köra på Google eller Microsoft kan ni göra en egen owncloud server som har liknande funktioner. Finns också opensource verktyg för collaboration editing men även Libreoffice kommer ha detta i framtiden. (soon tm).

Är inte realtid något viktigt så kan ni också använda git för detta där alla har dokumentet på datorn och sedan laddar commitar varje ändring mot servern.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

okej, det är de jag vill undvika att alla ska behöva skapa konton å sånt, gubbarna orkar/vill/kan inte dator å sitta å skapa konton.
skriva in adress i adressfältet är projekt nog
får spana vidare.

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix:

okej, det är de jag vill undvika att alla ska behöva skapa konton å sånt, gubbarna orkar/vill/kan inte dator å sitta å skapa konton.
skriva in adress i adressfältet är projekt nog
får spana vidare.

Utan konton lär du inte hitta något då det krävs rättigheter osv för att få detta att funka och det är inga system jag vet till som tillåter flera inloggningar på samma gång av säkerhetsskäl.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

okej, jag förstår.
va värt ett försök iaf.
admin kan ta bort tråden om den är onödig. tack!

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Låter som något de får lösa från löne/ekonomi-systemet. Brukar finnas färdiga moduler för tidsrapportering. Är ändå dit arbetstiden ska rapporteras för att betala skatter och göra utbetalningarna samt bokföra det hela. Vilket affärs/ekonomi/löne-system körs? Är det något som sköts av byrå direkt så be de öppna upp för tidsrapportering direkt till dem. Brukar ske över webben. Blir enklare än ett ark som ändå måste importeras in i sådana system.

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om det inte går att editera lokalt med libreoffice calc utan att behöva ha separata konton till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vi har ett lokalt tidsrapportering där vi skriver i antal timmar och byten, befältillägg osv det chefen sedan gör är att skicka antal timmar var en en har jobbat till lönekontoret. byten osv är internt så vi ska ha koll själva.

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni inte kan rapportera er egna tider. Ha ett schema ni kan byta med varandra i osv. Kan ni inte ordna rutiner "lokalt" så får ni fråga om hjälp/stöd/åtkomst från lönekontoret. Ett Gappskonto (som alla ska ha varsitt) kostar pengar. Det låter ju bara som det finns noll koll på rutin eller behov här. Manuella rutiner trodde jag försvann med stämpelkorten du fick fylla i på papper, behövs ingen mellanhand med chefen, denne kan ändå få tillgång till uppgifterna den behöver.

Permalänk
Medlem

IT-avdelningen skulle möjligen kunna hjälpa er sätta upp en Access-databas i server/klient-läge med SQL Server eller Sharepoint också, då fungerar det med flera användare, men det låter som onödigt arbete när systemen som redan finns bör kunna användas. Men det låter ju inte som de anställda finns i IT-miljön heller. Då är det papper och penna som gäller i princip. Man måste ha någon form av konto knutet till varje person annars finns det ingen vits med det hela, meningen är ju att det ska gå att följa personerna/ändringarna. Går inte om alla kan ändra allt. Finns alltid risk med krockar (att två är inne och ändrar i samma sak samtidigt) i sådana upplägg dessutom.

Permalänk

Har varit på många jobb där man inte har stämpel kort, Utan man fyller i sina tider i Almanacka eller Exel doc på datorn osv, tycker det själv är sjukt skönt..

Har även varit på ställen där man stämplar för allt, och jobbigaste är att man inte kommer in i lunch rummet utan att stämpla ut..

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Bara för att va ett rövhål. Det heter OneDrive.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |