Bästa hemsida för att dela stora filer??

Permalänk

Bästa hemsida för att dela stora filer??

Hej!

Använder just nu wetransfer utan plus och det fungerar fint. Men nu har min kollega/kompis som jag gör filmer med flyttat till USA och vi behöver en smidigt lösning för att skicka stora filer efter en inspelning i Sverige. Det kan vara upp mot 50gb filer och då behöver man lite fart på överföringen. Jag har 100 mbits upp så nu gäller det att hitta något sätt att skicka över filer där man kan maximera mitt internet. Kan Wetransfer plus maximera mitt internet eller finns det några andra sätt att skicka stora filer? Jag är villig att betala runt 10-20 usd i månaden. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför inte direkt filöverföring ?

Permalänk
Lego Master

Jag tröttnade på att använda Dropbox för att dela större filer när dom temporärt spärrade mitt konto för "överdrivet bandbreddsutnyttjande" eller nåt efter jag hade delat en hemmagjord film från en utflykt till dom som var med på utflykten. Så jag satte upp en FTP-server hemma istället, skaffade DynDSN via duckdns.org och delade ut inloggningsuppgifter till FTPn till folk som skulle ha filmen. Helt gratis, dessutom. Finns massa pengar att spara om man bara är villig att mecka lite.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bittorrent

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Använder just nu wetransfer utan plus och det fungerar fint. Men nu har min kollega/kompis som jag gör filmer med flyttat till USA och vi behöver en smidigt lösning för att skicka stora filer efter en inspelning i Sverige. Det kan vara upp mot 50gb filer och då behöver man lite fart på överföringen. Jag har 100 mbits upp så nu gäller det att hitta något sätt att skicka över filer där man kan maximera mitt internet. Kan Wetransfer plus maximera mitt internet eller finns det några andra sätt att skicka stora filer? Jag är villig att betala runt 10-20 usd i månaden. Tack på förhand!

Vad jag förstår så är Wetransfer ungefär som DropBox, Google Drive osv. Största skillnaden är att man skickar ett mail direkt med en nerladdningslänk. Ni kan ju testa Tex Dropbox eller liknade tjänst och så delar ni en mapp med varandra så när ni lägger in en fil i mappen så kommer filen synkas till den enas dator (om ni vill självklart). Dropbox kostar 10€/per månad för 1TB data och jag tror Google har samma priser. Eller gör som Shudnawz skrev sätt upp en egen FTP-server klart det bästa enligt mig men blir mest meck och så måste en vara på 24/7 om man ska komma åt den när man vill.

Skrivet av Svensktiger:

Varför inte direkt filöverföring ?

Tror det ska vara tillgängligt när inte den ena datorn är på eftersom dom bor i olika tidszoner.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Rekordmedlem

Mega.nz verkar klara 100Mbit uppload om man har betalkonto.
Du skulle även kunna använda dig av usenet men det kan kanske kräva att du krypterar filerna då om du inte vill att nån annan ska kunna kolla på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Tror det ska vara tillgängligt när inte den ena datorn är på eftersom dom bor i olika tidszoner.

Smacka up en FTP på en r-PI eller nåt
Att prenumerera på en tjänst för att göra nåt så basalt som filöverföring känns ju konstigt

Alternativt så finns det ju gott om billiga NAS'ar som kan köra sina egna moln saker.
En varsin likadan och man kan sätta upp en fin liten synk-sak.

Permalänk
Medlem

Bitorrent Sync, helt klart.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Sprend är nog det du söker.

https://sprend.com/

Går att lägga in pinkod. Filen försvinner efter att den är nedladdad

edit: Nvm....50GB pratade du om...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Sprend är nog det du söker.

https://sprend.com/

Går att lägga in pinkod. Filen försvinner efter att den är nedladdad

nu sökte han å andra sidan tjänst för 50gb filer.

men även jag röstar för FTP... bandbredden är ju idag så brutal att det borde räcka för det flesta, och bygger du en liten strömsnål miniserver borde ju knappast strömförbrukning eller ljud vara ett problem heller.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

nu sökte han å andra sidan tjänst för 50gb filer.

men även jag röstar för FTP... bandbredden är ju idag så brutal att det borde räcka för det flesta, och bygger du en liten strömsnål miniserver borde ju knappast strömförbrukning eller ljud vara ett problem heller.

Då missade du min edit

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack för alla idéer!
Jag gillade bitorrent sync, dock antar jag att det krävs att båda datorerna är igång samtidigt. Annars är väl mega ett bra alternativ, dock lite segt med bandwidth spärr när man betalar också. Annars fungerar det att använde usenet när den andra datorn inte är på? annars hittade jag denna tjänst http://www.filefactory.com/services/news/, antar att det finns liknande för usenet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobi.paul-2013:

Hej!

Använder just nu wetransfer utan plus och det fungerar fint. Men nu har min kollega/kompis som jag gör filmer med flyttat till USA och vi behöver en smidigt lösning för att skicka stora filer efter en inspelning i Sverige. Det kan vara upp mot 50gb filer och då behöver man lite fart på överföringen. Jag har 100 mbits upp så nu gäller det att hitta något sätt att skicka över filer där man kan maximera mitt internet. Kan Wetransfer plus maximera mitt internet eller finns det några andra sätt att skicka stora filer? Jag är villig att betala runt 10-20 usd i månaden. Tack på förhand!

Skrivet av tobi.paul-2013:

Tack för alla idéer!
Jag gillade bitorrent sync, dock antar jag att det krävs att båda datorerna är igång samtidigt. Annars är väl mega ett bra alternativ, dock lite segt med bandwidth spärr när man betalar också. Annars fungerar det att använde usenet när den andra datorn inte är på? annars hittade jag denna tjänst http://www.filefactory.com/services/news/, antar att det finns liknande för usenet

Hej!
Som en tidigare sagt så:
Skapa en torrent av filerna, och sen skicka över .torrent filen till din kollega/kompis som laddar ner den via sitt bittorrentprogram, om ni har bra operatörer (dvs som ha bra peering mellan din svenska operatör och hans i USA) så behöver du inte ha på datorn allt för länge egentligen, och vad skulle det göra att datorn stod igång något dygn eller 2?

Alternativet är ju som en annan sagt att köpa en RaspberryPi och där lägga filerna. Men då det handlar om så stor mängd filer ( i GB) så skulle jag rekommendera att ni använder bittorrent för att föra över filerna, då det är det absolut bästa alternativet om man ser till stabilitet. För om du sätter upp en webbserver, eller ftpserver och det skulle bli problem, ditt internet går ned, eller hans, eller peeringen emellan er så måste ni i de flesta fallen starta om hela nedladdningen. Och det blir då en hel del massa GB som tar tid att "ta igen" och där är bittorrent en lösning, då den laddar ner filerna i mindre delar och startar således där den sist stannade.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem

Man laddar upp till en usnetserver sedan kan alla som har usenetåtkomst ladda ner filerna, hastigheten beror på abonnemanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är inte super kunnig inom nätverk men kan man få en NAS att agera som dropbox/google drive? Dvs att alla filer som läggs i en särskild mapp finns på lokala disken samtidigt som den mappen finns i Nasen, och då även synkas till en annans dators lokala disk också.

På så sätt är mappen synkad mellan flera datorer, samtidigt som man kan använda filerna från sin lokala disk, vilket man måste ifall man redigerar video. Jag skulle kunna tänka mig att investera 2-3k i en NAS, har redan 3tb hdd.
Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

Jag är inte super kunnig inom nätverk men kan man få en NAS att agera som dropbox/google drive? Dvs att alla filer som läggs i en särskild mapp finns på lokala disken samtidigt som den mappen finns i Nasen, och då även synkas till en annans dators lokala disk också.

På så sätt är mappen synkad mellan flera datorer, samtidigt som man kan använda filerna från sin lokala disk, vilket man måste ifall man redigerar video. Jag skulle kunna tänka mig att investera 2-3k i en NAS, har redan 3tb hdd.
Tack!

Ja vissa färdiga nasar typ Synology kan ha liknande funktioner och bygger du själv kan du kolla på Owncloud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan backuptjänsten Blackblaze vara något kanske?
https://www.backblaze.com/business.html

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Jag har kört http://delafilen.se/ för att dela filer!

Permalänk
Medlem

Sätta upp en liten NAS som FTP server tycker jag låter som ett bra och ekonomiskt sätt. 20usd i månaden blir ju ca 2000 kr på ett år så du har ju lite budget där. Dessutom så kan ju NASen användas till mer än bara dela filer med din kollega.