Funderingar och frågor kring Netflix

Permalänk

Funderingar och frågor kring Netflix

Hej !

Jag funderar på att använda denna tjänsten, men skulle gärna vilja ha lite synpunkter både negativt och positiv kritik ang netflix.

Några saker jag undrar om netflix är:

Hur bra är bildkvaliten ?
Är det svensk textning på samtliga filmer ?
Är det bindningstid ?
Hur länge är uppsägningstiden ?
När nyheter kommer ut i videobutiken kommer dom ut på netflix då med ?

Tacksam för svar

God jul på er

Rubrik något förtydligad.
Permalänk
Medlem

1) Bildkvaliten är helt ok. Har aldrig riktigt reflekterat över den, men då är jag inte speciellt kräsen.
2) Ja
3) Nej
4) Du kan säga upp från en månad till nästa. Finns väl någon brytpunk naturligtvis, men rent generellt så går det fort.
5) Nej, Netflix har mest gamla grejor. Räkna inte med några nyheter, den nyaste filmen jag såg var "Gravity". Såg också precis att de nyss släppte "Lone Ranger"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hej !

Jag funderar på att använda denna tjänsten, men skulle gärna vilja ha lite synpunkter både negativt och positiv kritik ang netflix.

Några saker jag undrar om netflix är:

Hur bra är bildkvaliten ?
Är det svensk textning på samtliga filmer ?
Är det bindningstid ?
Hur länge är uppsägningstiden ?
När nyheter kommer ut i videobutiken kommer dom ut på netflix då med ?

Tacksam för svar

God jul på er

Flera av dina frågor står på Netflixsida. Kolla där först.

Rent generellt så finns det inga nya filmer på Netflix.

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste är om du testar gratismånaden och utvärderad det efter den.
Ja det är svensktext på samtliga om du kör svenska netflix.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid mer än att det löper på den månaden du har betalat för.
Nej inte som videobutiken vissa filmer kommer ganska snabbt men andra verkar vara helt omöjliga att få in (rättigheter säger Netflix).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Netflix erbjuder en gratismånad utan krav på att du ska fortsätta att betala för tjänsten. Mitt tips till dig är att pröva själv och se vad du tycker.

Det är ingen bindningstid eller uppsägningstid, jag upplever bildkvaliten som bra men jag har aldrig använt undertexter så detkan jag tyvärr inte uttala mig om.

//L

Permalänk
Medlem

alla filmer/serier jag sett på har haft svensk text..Utbudet kunde väl vara lite bättre men är helt ok..Tittar mest på serier ibland någon film.

Castar från surfplatten till min chromeCast och det fungerar ypperligt..Kvaliten är helt ok

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Något att tänka på är att Netflix mig veterligen har inget eller väldigt begränsat utbud av filmer och serier med surroundljud. När jag testade Netflix för ca ett år sedan fanns det inget surround i sikte. Om man inte har surroundljud hemma så spelar det självklart ingen roll, men det är värt att tänka på.

Bildkvaliteten tyckte jag dock var helt okej.

Permalänk
Medlem

Är det emot deras regler att använda t.ex. Hola för att få det amerikanska utbudet? Har någon fått kontot borttaget pga det?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det emot deras regler att använda t.ex. Hola för att få det amerikanska utbudet? Har någon fått kontot borttaget pga det?

Ja det är det men jag har då inte hört talas om att någon fått kontot borttaget, vi betalar trots allt för tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nåt jag stör mig på med Netflix är att dom ofta bara har dom första säsongerna på serier, som gör att man börjar titta på dem, sen får man ordna de sista säsongerna på annat vis. Oavsett om det är flera år sen sista säsongen visades på tv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hej !

Jag funderar på att använda denna tjänsten, men skulle gärna vilja ha lite synpunkter både negativt och positiv kritik ang netflix.

Några saker jag undrar om netflix är:

Hur bra är bildkvaliten ?
Är det svensk textning på samtliga filmer ?
Är det bindningstid ?
Hur länge är uppsägningstiden ?
När nyheter kommer ut i videobutiken kommer dom ut på netflix då med ?

Tacksam för svar

God jul på er

Har använt Netflix i snart två år. Bildkvalitén är helt okej, sitter kanske 2-3meter från min 47" TV och har inte stört mig nämnvärt på kvalitén - kanske värt att påpekas att om man av någon anledning skulle ha strul med att uppkopplingen inte levererar vad den ska så sänker Netflix bildkvalitén automatiskt för att slippa buffra.
Så vitt jag vet är där svensk text på samtliga filmer och serier. Har dock varit med om att texten ibland fastnat och visar samma textrad tills man laddar om filmen (kommer dock inte ihåg om detta bara hänt i Windows 8 appen för Netflix eller om det även hänt när jag kollar genom webbläsaren). Hur som helst är det bara att ladda om filmen så brukar det lösa sig.
Ingen bindningstid eller uppsägningstid och såvida de inte ändrat något är väl första månaden gratis - kom bara ihåg att gå in och avbryta prenumerationen innan gratismånaden tar slut annars dras pengar för nästa period, då man måste ange betalningsinformation vid registreringen.
Över lag skulle jag inte säga att de är snabba med att få upp sprillans nya filmer, när dessa når butik. Ibland överraskar de dock och får upp en och annan film hyfsat snabbt, har lite dålig koll på när filmer brukar komma till videobutikerna men gissningsvis så släpar nog Netflix efter en månad eller två i de fallen.

Över lag är jag rätt så nöjd med tjänsten i förhållande till priset man betalar, fungerar fint på både dator och telefon. Kan väl ibland störa mig lite smått när man sitter och glor på många avsnitt i sträck av en serie hur Netflix i början av vart tredje avsnitt eller så pausar för att fråga om man fortfarande vill.
Bästa är väl som tidigare nämnt att ge tjänsten en chans genom gratismånaden och bilda din egen uppfattning om huruvida det är värt att skaffa tjänsten.

Edit: Utbudet på Svenska Netflix lämnar väl lite att önska men där finns trots allt gott om film att se och många av de man kanske inte hört talas om tidigare har för det mesta visat sig vara rätt så bra ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

När Netflix lanserades i Sverige bestod utbudet av den typ av filmer man hittar i reabacken på ÖoB och även om det har blivit bättre tycker jag fortfarande att utbudet är värdelöst och skulle personligen aldrig betala för det. Det verkar vara lite bättre på TV-fronten men där ligger de istället flera säsonger efter bortsett från deras egna serier (House of Cards, Orange Is the New Black m.m.).

Nu var det visserligen ett tag sen jag testade Viaplay men jag upplevde att utbudet var enormt mycket bättre främst p.g.a. att de verkar satsa på mainstreammaterial. De är mycket snabbare på att få ut nytt material och filmerna du hittar där liknar mer topplistan i videobutiken än Eddie Murphy-komedier och gamla klassiker. Cmore har jag aldrig provat men kan tänka mig att den är snarlik med fokus på nyare filmer.

Vilken tjänst man väljer beror naturligtvis på vad man är ute efter men skulle jag betala för någon form av VOD skulle det utan tvekan bli Viaplay. Alla erbjuder ju en gratis testmånad så testa dig fram och se vilket alternativ du gillar bäst.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

När Netflix lanserades i Sverige bestod utbudet av den typ av filmer man hittar i reabacken på ÖoB och även om det har blivit bättre tycker jag fortfarande att utbudet är värdelöst och skulle personligen aldrig betala för det. Det verkar vara lite bättre på TV-fronten men där ligger de istället flera säsonger efter bortsett från deras egna serier (House of Cards, Orange Is the New Black m.m.).

Nu var det visserligen ett tag sen jag testade Viaplay men jag upplevde att utbudet var enormt mycket bättre främst p.g.a. att de verkar satsa på mainstreammaterial. De är mycket snabbare på att få ut nytt material och filmerna du hittar där liknar mer topplistan i videobutiken än Eddie Murphy-komedier och gamla klassiker. Cmore har jag aldrig provat men kan tänka mig att den är snarlik med fokus på nyare filmer.

Vilken tjänst man väljer beror naturligtvis på vad man är ute efter men skulle jag betala för någon form av VOD skulle det utan tvekan bli Viaplay. Alla erbjuder ju en gratis testmånad så testa dig fram och se vilket alternativ du gillar bäst.

Jag upplevde det som tvärtom vad gäller utbudet hos Viaplay jämfört med Netflix. Nu bytte jag ju dock inte Netflix förrens ett bra tag efter de hade lanserat tjänsten i Sverige. Det går väl dock lite fram och tillbaka vilken tjänst man upplever har bäst utbud för stunden, så idag nyttjar jag både Netflix och Viaplay. Båda tjänsterna tillsammans har både bättre utbud och är avsevärt billigare än vilket TV-abonnemang som helst som erbjuder någon form av vettig filmkanal utan reklam.

Annars som lite kritik till Netflix så finner jag deras UI lite smått irriterande då det inte tycks gå att få fram en lista från A-Ö över deras sortiment, deras taktik är istället att föreslå samma film på flera ställen i en uppsjö av lustiga genrer för att ge intrycket att de har större utbud än vad de faktiskt har. Plus i kanten för Viaplay på den fronten där man tydligt kan se vad man får.
Hade ju också gärna sett att de vore lite bättre på seriefronten med att tillhandahålla alla säsonger. Hellre några färre serier om de ser till att ha samtliga säsonger till de serier de har - om man skulle tvingas välja.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag upplevde det som tvärtom vad gäller utbudet hos Viaplay jämfört med Netflix. Nu bytte jag ju dock inte Netflix förrens ett bra tag efter de hade lanserat tjänsten i Sverige. Det går väl dock lite fram och tillbaka vilken tjänst man upplever har bäst utbud för stunden, så idag nyttjar jag både Netflix och Viaplay. Båda tjänsterna tillsammans har både bättre utbud och är avsevärt billigare än vilket TV-abonnemang som helst som erbjuder någon form av vettig filmkanal utan reklam.

Annars som lite kritik till Netflix så finner jag deras UI lite smått irriterande då det inte tycks gå att få fram en lista från A-Ö över deras sortiment, deras taktik är istället att föreslå samma film på flera ställen i en uppsjö av lustiga genrer för att ge intrycket att de har större utbud än vad de faktiskt har. Plus i kanten för Viaplay på den fronten där man tydligt kan se vad man får.
Hade ju också gärna sett att de vore lite bättre på seriefronten med att tillhandahålla alla säsonger. Hellre några färre serier om de ser till att ha samtliga säsonger till de serier de har - om man skulle tvingas välja.

Ang. din kritik på Netflix så håller jag med. När man loggar in på Netflix känns det som man alltid sitter o letar igenom samma filmer fast i olika kategorier. Hade varit bra med a-ö.

Viaplays UI däremot är riktigt hackigt och dåligt användaranpassat tycker jag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag upplevde det som tvärtom vad gäller utbudet hos Viaplay jämfört med Netflix. Nu bytte jag ju dock inte Netflix förrens ett bra tag efter de hade lanserat tjänsten i Sverige. Det går väl dock lite fram och tillbaka vilken tjänst man upplever har bäst utbud för stunden, så idag nyttjar jag både Netflix och Viaplay. Båda tjänsterna tillsammans har både bättre utbud och är avsevärt billigare än vilket TV-abonnemang som helst som erbjuder någon form av vettig filmkanal utan reklam.

Det var nog närmare ett år sen jag senast använde Netflix och eftersom det inte går att se deras utbud utan att logga in kan jag bara kommentera Viaplays utbud. Tittar man på deras hemsida finns det så klart många äldre filmer men i stort sett samtliga är A-titlar och sånt man faktiskt har hört talas om.

Hos Netflix upplevde jag att det mest fanns otroligt mycket skräp. Mockbusters (budgetvarianter av kända titlar), Motorsågsmassakern 4 (utan att originalet eller övriga delar fanns tillgängliga) och diverse annat junk. Så klart finns även en hel del klassiker som Gudfadern, A Clockwork Orange m.m. men bläddrar man runt i kategorierna upplevde i alla fall jag att det inte hade spenderats särskilt mycket pengar på att köpa in kvalitetsfilmer och de stora titlar som väl fanns var minst 10-15 år gamla.

Det kan ha blivit bättre sen dess men det har jag svårt att tro och anledningen till att Netflix är så pass populärt beror troligtvis på lyckad marknadsföring snarare än ett överlägset utbud. Den amerikanska varianten ska tydligen vara oerhört mycket bättre men då får man stå ut med att det inte finns svensk text.

Viaplay fyller naturligtvis också ut sitt utbud med billigt skräp som de förmodligen fått på köpet när de köpt in annat material men förhållandet kvalitetsproduktioner:skräp känns högre än hos Netflix.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Om jag inte vill ha netflix mer tex hur tar jag bort mig från netflix ?

Permalänk
Medlem

Kvaliteten tycker jag är helt okej, men utbudet är jävla kasst.
Brukar dock ta en månad när de släpper sina egna serier(House of cards, Orange is the new black).

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Om jag inte vill ha netflix mer tex hur tar jag bort mig från netflix ?

Står mycket nyttig info på deras hemsida..
Hur avslutar jag mitt Netflix-abonnemang?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Om jag inte vill ha netflix mer tex hur tar jag bort mig från netflix ?

Avslutar din prenumeration under kontoinställningar

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Permalänk

Bildkvalitén är ganska beroende av uppspelningsenhet tycker jag. På en 4K-TV, t.ex. Samsung med inbyggd app, är det riktigt bra bild, och rakt på en datorskärm i W7 är jag långt ifrån imponerad. Jag kör oftast genom den inbyggda appen i min Panasonic TV, och det funkar, men inte mycket mer. När man drar igång en bluray efteråt förvånas man över hur jävla bra bilden är.