Kan man få Dropbox/Drive/Onedrive att fungera som en nätverkshårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan man få Dropbox/Drive/Onedrive att fungera som en nätverkshårddisk?

Alltså inget jäkla "synka mappar" hit och dit utan jag vill bara köpa 1TB molnlagring som jag sedan kan göra vad jag vill med exakt som om det vore en extern hårddisk.

T.ex. bara klippa ut lite filer och klistra in där så förs de över till molndriven och tas bort från min HD.

Kan man få någon av de stora att fungera på det här viset? Jag vill inte använda mindre tjänster då jag inte litar på dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hej

Det finns lösningar med tredjepartsprogram som gör det du efterfrågar. Jag har kikat på exandrive http://www.expandrive.com/expandrive.

Permalänk
Medlem

Netdrive är ett alternativ:

http://www.netdrive.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Hej

Det finns lösningar med tredjepartsprogram som gör det du efterfrågar. Jag har kikat på exandrive http://www.expandrive.com/expandrive.

Skrivet av cbtcp:

Netdrive är ett alternativ:

http://www.netdrive.net/

Tack, dessa ser ju lovande ut.

Förstår jag rätt att detta även löser problemet med omvänd synkning? Alltså om jag tar bort en fil i molnet vill jag såklart inte att den filen även ska tas bort från min dator hemma...

Sen är jag lite nervös över att sådana här program kan snoka i dina filer när du lägger upp dem, alternativt snor ditt lösenord till Google.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Så länge filen du har på datorn hemma ligger i en mapp du synkar mot tex OneDrive så påverkas den inte. Jag använder expanddrive mot en mapp jag inte synkar lokalt.

Permalänk
Medlem

Jag måste tacka er för tipsen om ExpanDrive och NetDrive! Det finns bara en negativ sida med dem: de kostar. Jag skulle mer än gärna vilja betala och stödja deras underbara jobb, men jag har tyvärr ingen ekonomi för det :/ Finns det liknande program som inte kostar, men som gör samma jobb?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det har iaf gått att använda din CID på Onedrive för detta, inte prövat sedan i höstas så kan ej säga om det fortfarande fungerar.

Googlade snabbt och hittade denna korta guide:

http://club.myce.com/f186/how-map-onedrive-network-drive-lett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Det har iaf gått att använda din CID på Onedrive för detta, inte prövat sedan i höstas så kan ej säga om det fortfarande fungerar.

Googlade snabbt och hittade denna korta guide:

http://club.myce.com/f186/how-map-onedrive-network-drive-lett...

Detta låter ju spännande, ska kollas upp!

Jag förstår inte varför alla molntjänster håller på så mycket med synka hit och synka dit. Det är ingen vidare backup om jag skulle råka ta bort filer i den synkade mappen på min dator och dessa då även tas bort i molnet! (Om man inte märker detta på ett tag alltså så det inte går att återskapa dem.)

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag måste tacka er för tipsen om ExpanDrive och NetDrive! Det finns bara en negativ sida med dem: de kostar. Jag skulle mer än gärna vilja betala och stödja deras underbara jobb, men jag har tyvärr ingen ekonomi för det :/ Finns det liknande program som inte kostar, men som gör samma jobb?

Duplicati, gratis och öppen källkod.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Detta låter ju spännande, ska kollas upp!

Jag förstår inte varför alla molntjänster håller på så mycket med synka hit och synka dit. Det är ingen vidare backup om jag skulle råka ta bort filer i den synkade mappen på min dator och dessa då även tas bort i molnet! (Om man inte märker detta på ett tag alltså så det inte går att återskapa dem.)

/hulle.

Onedrive, dropbox och liknande är inte backup, de ska inte användas som backup, de har inte med backup att göra

Backup behåller filer som är raderade, de har flera versioner av samma fil (när filen ändras), det går att backa till en äldre filversion. Det finns molntjänster för detta också, till exempel, crashplan.

Använd rätt tjänst för rätt sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Onedrive, dropbox och liknande är inte backup, de ska inte användas som backup, de har inte med backup att göra
Backup behåller filer som är raderade, de har flera versioner av samma fil (när filen ändras), det går att backa till en äldre filversion. Det finns molntjänster för detta också, till exempel, crashplan.

Dropbox har flera versioner av samma fil, och behåller raderade filer i en månad. Dock är tjänsten dyr, och jag håller givetvis med om att det finns bättre alternativ.
Crashplan har en låg uppladdningshastighetsgräns (~1MByte/s för mig), jag skulle rekommendera exempelvis Backblaze istället.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Onedrive, dropbox och liknande är inte backup, de ska inte användas som backup, de har inte med backup att göra

Backup behåller filer som är raderade, de har flera versioner av samma fil (när filen ändras), det går att backa till en äldre filversion. Det finns molntjänster för detta också, till exempel, crashplan.

Använd rätt tjänst för rätt sak

Fast är det verkligen molntjänsten i crashplan som gör det och inte programmet crashplan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Duplicati, gratis och öppen källkod.

Tack för tipset, men det där är bara för säkerhetskopiering till molnet eller FTP-servern. Jag är mer ute efter samma funktionalitet som till exempel NetDrive. Plus, när jag försökte testa anslutningen till mitt Google Drive-konto genom Duplicati, så hängde sig programmet helt och vägrade att svara i 5-10 minuter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Onedrive, dropbox och liknande är inte backup, de ska inte användas som backup, de har inte med backup att göra

Backup behåller filer som är raderade, de har flera versioner av samma fil (när filen ändras), det går att backa till en äldre filversion. Det finns molntjänster för detta också, till exempel, crashplan.

Använd rätt tjänst för rätt sak

Ok, ja jag är ute efter just backup.

Skrivet av buchno:

Dropbox har flera versioner av samma fil, och behåller raderade filer i en månad. Dock är tjänsten dyr, och jag håller givetvis med om att det finns bättre alternativ.
Crashplan har en låg uppladdningshastighetsgräns (~1MByte/s för mig), jag skulle rekommendera exempelvis Backblaze istället.

Hmm, ja det vill man ju testa innan. Jag vill helst ha så snabb uppladdning som min lina tillåter (100 mbit). Jag har kanske 500 GB jag vill backupa direkt och sedan får det fyllas på efter hand.

Crashplan... Backblaze... är sådant säkert? Jag känner (kanske tvärtom från många) att ju större företag som hanterar tjänsten desto säkrare... T.ex. litar jag enormt mycket mer på Google och Microsoft än Dropbox. Just för att Google och Microsoft har så enormt mycket att förlora på att tumma på säkerheten men ingenting alls att vinna.

Sen struntar jag i om de ger åtkomst till NSA... osannolikt att de vill komma åt mitt konto och isåf får de väl kolla genom 40 000 familjefoton... grattis. Men jag vill inte att lösenord ska läckas eller att företaget i fråga plötsligt går i konkurs och så vips är allting borta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för tipset, men det där är bara för säkerhetskopiering till molnet eller FTP-servern. Jag är mer ute efter samma funktionalitet som till exempel NetDrive. Plus, när jag försökte testa anslutningen till mitt Google Drive-konto genom Duplicati, så hängde sig programmet helt och vägrade att svara i 5-10 minuter.

Ursäktar, hade inte testat mjukvaran själv. Den ser inte ut att ha varit underhållen sedan 2013.

Skrivet av Hulle:

T.ex. litar jag enormt mycket mer på Google och Microsoft än Dropbox. Just för att Google och Microsoft har så enormt mycket att förlora på att tumma på säkerheten men ingenting alls att vinna..

Google erbjuder Drive utan tak för €8/månad&pers för 5 pers eller fler på ett delat konto.
De rekommenderar dock inte själva detta som en primär backuplösning, men givetvis är det ett användningsområde.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Ursäktar, hade inte testat mjukvaran själv. Den ser inte ut att ha varit underhållen sedan 2013.

Google erbjuder Drive utan tak för €8/månad&pers för 5 pers eller fler på ett delat konto.
De rekommenderar dock inte själva detta som en primär backuplösning, men givetvis är det ett användningsområde.

"Unlimited Storage (or 1TB per user if fewer than 5 users)"

Samma pris för mig då som vanliga Drive riktat till privatpersoner (10 USD för 1 TB).

Men som sagt, jag vill egentligen inte ha någon sync, inte heller något som ligger och backupar hela datorn hela tiden, utan bara en HD i molnet... krypterad såklart. Så att jag kan skydda foton och dokument från brand, stöld, datorhaveri.

Men Crashplan då... är det ett seriöst företag? Kan man använda deras tjänst som jag menar, som en nätverkshårddisk?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

"Unlimited Storage (or 1TB per user if fewer than 5 users)"

Samma pris för mig då som vanliga Drive riktat till privatpersoner (10 USD för 1 TB).

Men som sagt, jag vill egentligen inte ha någon sync, inte heller något som ligger och backupar hela datorn hela tiden, utan bara en HD i molnet... krypterad såklart. Så att jag kan skydda foton och dokument från brand, stöld, datorhaveri.

Men Crashplan då... är det ett seriöst företag? Kan man använda deras tjänst som jag menar, som en nätverkshårddisk?

/hulle.

Det här är egentligen två separata frågor:
1. Webdav.
Onedrive, Dropbox och GDrive erbjuder mig veterligen inte Webdav access (vilket är det det du behöver för att komma åt dem som en disk utan synkande). Det finns orsaker till detta: en är rent kommersiell, på det viset att de vill att du använder deras webbgränssnitt där de kan visa reklam etc. En annan är teknisk: Webdav är FARLIGT om man inte har en superstabil Internetuppkoppling eftersom du kan tappa information om uppkopplingen försvinner när du jobbar med en fil.

Om du ändå vill chansa med Webdav access så kan du titta på box.com eller Nomadesk, som bägge erbjuder Webdav access.

2. Backup.
Ingen av de molntjänsterna du nämner är en backuptjänst, de är bara lagring. Ovanpå det behöver du en backuptjänst som scannar din disk, kollar vad som ändrats, och lagrar flera versioner av dina gamla filer i backuptjänsten. Det finns inget som hindrar att du kör en backuptjänst (som Windows inbyggda (om den fortfarande finns?), Crashplan eller något annat) mot en Webdav-disk, men pga den tekniska orsaken ovan så är det inte lämpligt.

Det finns också backuptjänster som jobar mot GDrive och andra molnlagringstjänster direkt utan att ta omvägen över Webdav. Det är i teorin bättre, men ärligt talat skulle jag personligen inte lita på dem heller - de förlitar sig ofta på odokumenterade/icke garanterade API:er hos lagringsjättarna och har en tendens att sluta fungera ibland. De är också relativt små spelare på backupsidan, och jag skulle inte lita på att de finns kvar om några år.

Men allra bäst är någon av två största backuptjänsterna, t.ex. Backblaze och Crashplan som har många års erfarenhet av denna typ av backup, och stora användarcommunitys. I backupbranschen är det DE som är de stora, INTE Google eller Microsoft. Personligen gillar jag Crashplan lite extra eftersom det är så flexibelt - du kan enkelt sätta upp backuper till t.ex. a) en annan PC på kontoret, b) en kompis PC hemma hos honom, c) en server hemma, d) Crashplans moln. Extra viktiga filer kan gå till alla de destinationerna medan mindre viktiga går enbart till en av dem. a-c är gratis medan deras molnlagring kostar $4/mån.

Sammanfattning
Om det är en backuplösning du är ute efter, glöm de storagebaserade lösningarna och satsa på en dedikerad backuplösning, om du inte vet EXAKT vad du gör. Och tro mig, det är mycket lätt att tro att man vet vad man gör, fast i verkligheten är det något man missar. Det finns massvis med erfarenheter och kunskaper inprogrammerade i backup-programvaror/tjänster, och det är i min mening väldigt naivt att tro att du skall kunna sköta det lika bra med egna manuella kopieringar, script, etc.

Du avslutar med att fråga om Crashplan är ett seriöst företag och om man kan lita på dem: ja, antagligen mer än något annat backupföretag. Det hindrar inte att du ALLTID skall testa återläggning från dina backuper med jämna mellanrum.

Du pratar omväxlande om backup och att flytta filer i dina inlägg. Det första du behöver göra är att inse att backup och lagring är två helt olika tjänster som inte bör blandas i samma tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det här är egentligen två separata frågor:
1. Webdav.
Onedrive, Dropbox och GDrive erbjuder mig veterligen inte Webdav access (vilket är det det du behöver för att komma åt dem som en disk utan synkande). Det finns orsaker till detta: en är rent kommersiell, på det viset att de vill att du använder deras webbgränssnitt där de kan visa reklam etc. En annan är teknisk: Webdav är FARLIGT om man inte har en superstabil Internetuppkoppling eftersom du kan tappa information om uppkopplingen försvinner när du jobbar med en fil.

Om du ändå vill chansa med Webdav access så kan du titta på box.com eller Nomadesk, som bägge erbjuder Webdav access.

2. Backup.
Ingen av de molntjänsterna du nämner är en backuptjänst, de är bara lagring. Ovanpå det behöver du en backuptjänst som scannar din disk, kollar vad som ändrats, och lagrar flera versioner av dina gamla filer i backuptjänsten. Det finns inget som hindrar att du kör en backuptjänst (som Windows inbyggda (om den fortfarande finns?), Crashplan eller något annat) mot en Webdav-disk, men pga den tekniska orsaken ovan så är det inte lämpligt.

Det finns också backuptjänster som jobar mot GDrive och andra molnlagringstjänster direkt utan att ta omvägen över Webdav. Det är i teorin bättre, men ärligt talat skulle jag personligen inte lita på dem heller - de förlitar sig ofta på odokumenterade/icke garanterade API:er hos lagringsjättarna och har en tendens att sluta fungera ibland. De är också relativt små spelare på backupsidan, och jag skulle inte lita på att de finns kvar om några år.

Men allra bäst är någon av två största backuptjänsterna, t.ex. Backblaze och Crashplan som har många års erfarenhet av denna typ av backup, och stora användarcommunitys. I backupbranschen är det DE som är de stora, INTE Google eller Microsoft. Personligen gillar jag Crashplan lite extra eftersom det är så flexibelt - du kan enkelt sätta upp backuper till t.ex. a) en annan PC på kontoret, b) en kompis PC hemma hos honom, c) en server hemma, d) Crashplans moln. Extra viktiga filer kan gå till alla de destinationerna medan mindre viktiga går enbart till en av dem. a-c är gratis medan deras molnlagring kostar $4/mån.

Sammanfattning
Om det är en backuplösning du är ute efter, glöm de storagebaserade lösningarna och satsa på en dedikerad backuplösning, om du inte vet EXAKT vad du gör. Och tro mig, det är mycket lätt att tro att man vet vad man gör, fast i verkligheten är det något man missar. Det finns massvis med erfarenheter och kunskaper inprogrammerade i backup-programvaror/tjänster, och det är i min mening väldigt naivt att tro att du skall kunna sköta det lika bra med egna manuella kopieringar, script, etc.

Du avslutar med att fråga om Crashplan är ett seriöst företag och om man kan lita på dem: ja, antagligen mer än något annat backupföretag. Det hindrar inte att du ALLTID skall testa återläggning från dina backuper med jämna mellanrum.

Du pratar omväxlande om backup och att flytta filer i dina inlägg. Det första du behöver göra är att inse att backup och lagring är två helt olika tjänster som inte bör blandas i samma tjänst.

Tack för ett jättebra svar!

Ja jag blandar nog termer lite väl friskt. När jag skriver "backup" menar jag i princip att föra över saker som några hundra GB foton, kanske ett par tusen dokument och lite annat smått och gott. Jag har egentligen inget behov av en komplett säkerhetskopia av hela mitt system.

Om min dator skulle haverera skulle i sådant fall allt oersättligt ligga i molnet och jag gör en manuell ominstallation av Windows o.s.v.

Har Crashplan möjlighet att fungera med Webdav som du skrev om? Jag skulle inte jobba mot filerna direkt ändå utan om jag behöver ett dokument laddar jag ned det, redigerar och sedan laddar upp det igen.

Min tanke var ju att jag hade kunnat ta bort filer lokalt utan att oroa mig för att de försvinner i molnet. Jag antar att molnlagringsföretaget i sig sedan duplicerar alla data på flera hårddiskar på flera olika fysiska platser.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då jag är ute efter ungefär samma sak. Jag har två stycken kontor och vill kunna synca mina två hårddiskar på de olika kontoren så att de alltid är uppdaterade med rätt/senaste filer. Är netdrive eller expandrive något att rekommendera då?

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Alltså inget jäkla "synka mappar" hit och dit utan jag vill bara köpa 1TB molnlagring som jag sedan kan göra vad jag vill med exakt som om det vore en extern hårddisk.

T.ex. bara klippa ut lite filer och klistra in där så förs de över till molndriven och tas bort från min HD.

Kan man få någon av de stora att fungera på det här viset? Jag vill inte använda mindre tjänster då jag inte litar på dem.

/hulle.

Men det går ju att välja vilka mappar som ska synkas, och inte, iaf i Googledrive, så får du manuellt kopiera det övriga du vill spara!
Eller har jag missuppfattat nåt?

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av offlinelagringen i Onedrive så att dina filer bara ligger i molnet och inte på den egna datorn.

Jag är osäker på om det finns någon global inställning för detta, men per enhet går det definitivt. Jag kör t.ex. Onedrive-mappen som "endast online" på min 32GB windowsplatta.

Permalänk
Medlem

Storegate stödjer versionshistorik på deras betalkonton (max 5 ver. på gratis), samt även en papperskorg över raderade filer. Man ställer in hur många versioner den ska hålla och skulle utrymmet ta slut får man in och ställa ner versionshistoriken manuellt rensa äldre versioner.

Mappar man upp en molntjänst via webbdav är det som en anslutning mot en filserver. Dvs. finns det ingen backup där förlorar du filen om den raderats. En molntjänst med synk-klient synkar ändringarna till molnet och tar lika mycket utrymme på datorn som i molnet. Har man flera datorer kan man ha lite av en backup (starta laptopen i väskan utan nätvkerk för att rädda sig) eller om huset brinner ner exempelvis.

Sedan finns ju crashplan som är tänkt som backup

Permalänk
Skrivet av putt3:

Jag lånar tråden lite då jag är ute efter ungefär samma sak. Jag har två stycken kontor och vill kunna synca mina två hårddiskar på de olika kontoren så att de alltid är uppdaterade med rätt/senaste filer. Är netdrive eller expandrive något att rekommendera då?

nej, då ska du ha t.ex google drive eller Dropbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Har Crashplan möjlighet att fungera med Webdav som du skrev om? Jag skulle inte jobba mot filerna direkt ändå utan om jag behöver ett dokument laddar jag ned det, redigerar och sedan laddar upp det igen.

Du kan välja enskilda filer att säkerhetskopiera, och du kan återställa enskilda filer via deras klient.
De erbjuder dock inte WebDAV i den meningen, dvs du kan inte mounta din backup i Windows Explorer eller liknande. Du kan heller tyvärr inte se vilka filer som redan har backats upp, och vilka som är på gång (vilket är underligt).

De är fullt etablerade och en av de billigaste på marknaden.

Jag har dock personligen haft en del problem med deras tjänst.
1. låg uppladdningshastighetsgräns (~1MByte/s, till skillnad från tex. google som klarar 10Gb-uppkopplingar)
2. problem med kinesiska och japanska tecken
3. kraschade mystiskt pga att den behöver mer minne än standardinställningarna specificerade (kräver ca 1GB ram per TB data)

2 & 3 löstes dock relativt enkelt genom att kolla i loggarna, googla och modifiera inställningarna.
Då det inte finns någon annan backuptjänst utan lagringstak som har en linuxklient, är de för mig fortfarande det bästa alternativet.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

nej, då ska du ha t.ex google drive eller Dropbox.

Eller bittorrent sync om du bara vill synka mellan kontorern och inte behöver ha något i molnen.