Google Chrome och SSL mismatch error.

Permalänk
Medlem

Google Chrome och SSL mismatch error.

Hej samtliga!

Jag har sedan igår haft lite besvär med Google Chrome och https-adresser. Det var väldigt lustigt, titta på ett youtube klipp ena sekunden, laddar in på mitt subscription flöde, då slutar det funka. Det går inte heller att få upp andra sidor genom google, t.ex Drive, Music osv, däremot går det fortfarande att använda sökmotorn. Lagom förvirrad blir jag och googlar snabbt problemet. Okej, så jag testar lite av de sakerna som står där.

Nämnvärt har jag testat:
1. Jag synkroniserar klockan emot en av googles NTP-serverar men även emot andra NTP-serverar. Felet verkar inte ha med klockan att göra.
2. Testar göra i IE, funkar ej.
3. Rensar SSL cache genom internetalternativ->innehåll->certifikat. Funkar ej.
4. Jag har rensat ut gamla certifikat, därbland googles certifikat. Funkar ej.
5. Återställning av chrome och att installera om det funkar ej.
6. Laddar hem Firefox, där funkar det utan besvär. Firefox laddar certifikat ur egna listor och filer och inte genom Windows certifikat hantering.
7. Inaktiverar bitdefender internet security sviten och testar då, funkar ej.

Jag läste lite till det fanns en del halv mysko program som skulle kunna lösa det, men jag vill inte satsa på det. Jag läser även att Bitdefender ska kunna orsaka dessa besvären, jag har bitdefender på min dator, en köpt licens som funkat senaste året, men även med det inaktiverat funkar det ej.

Får köra med Firefox tillsvidare, många säger att det löste sig själv efter ett tag. Så jag hoppas det med, men jag skulle gärna vilja veta vad som orsakar problemet så man kan undvika det i framtiden helt.

Datorn i fråga kör:

Windows 7 Pro 64-bit
Routern jag använder är en Netgear Centria WNDR4700.
Övriga spec finns i min signatur.

Andra datorer och enheter i nätverket har inte problem med googles tjänster, utan det är bara min huvuddator. De andra datorerna kör också med Bitdefender sviten som säkerhetsmjukvara.
Jag har inte testat starta om routern ännu, detta ska jag testa när jag kommit hem. Men svårt att tro detta är besväret eftersom 3 andra datorer inte har och/eller haft detta problemet.

Någon som har samma besvär men lyckats lösa det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hej samtliga!

Jag har sedan igår haft lite besvär med Google Chrome och https-adresser. Det var väldigt lustigt, titta på ett youtube klipp ena sekunden, laddar in på mitt subscription flöde, då slutar det funka. Det går inte heller att få upp andra sidor genom google, t.ex Drive, Music osv, däremot går det fortfarande att använda sökmotorn. Lagom förvirrad blir jag och googlar snabbt problemet. Okej, så jag testar lite av de sakerna som står där.

Nämnvärt har jag testat:
1. Jag synkroniserar klockan emot en av googles NTP-serverar men även emot andra NTP-serverar. Felet verkar inte ha med klockan att göra.
2. Testar göra i IE, funkar ej.
3. Rensar SSL cache genom internetalternativ->innehåll->certifikat. Funkar ej.
4. Jag har rensat ut gamla certifikat, därbland googles certifikat. Funkar ej.
5. Återställning av chrome och att installera om det funkar ej.
6. Laddar hem Firefox, där funkar det utan besvär. Firefox laddar certifikat ur egna listor och filer och inte genom Windows certifikat hantering.
7. Inaktiverar bitdefender internet security sviten och testar då, funkar ej.

Jag läste lite till det fanns en del halv mysko program som skulle kunna lösa det, men jag vill inte satsa på det. Jag läser även att Bitdefender ska kunna orsaka dessa besvären, jag har bitdefender på min dator, en köpt licens som funkat senaste året, men även med det inaktiverat funkar det ej.

Får köra med Firefox tillsvidare, många säger att det löste sig själv efter ett tag. Så jag hoppas det med, men jag skulle gärna vilja veta vad som orsakar problemet så man kan undvika det i framtiden helt.

Datorn i fråga kör:

Windows 7 Pro 64-bit
Routern jag använder är en Netgear Centria WNDR4700.
Övriga spec finns i min signatur.

Andra datorer och enheter i nätverket har inte problem med googles tjänster, utan det är bara min huvuddator. De andra datorerna kör också med Bitdefender sviten som säkerhetsmjukvara.
Jag har inte testat starta om routern ännu, detta ska jag testa när jag kommit hem. Men svårt att tro detta är besväret eftersom 3 andra datorer inte har och/eller haft detta problemet.

Någon som har samma besvär men lyckats lösa det?

Hur ser certifikatkedjan ut?
Den borde ha "GeoTrust Global CA" (thumbprint "‎de 28 f4 a4 ff e5 b9 2f a3 c5 03 d1 a3 49 a7 f9 96 2a 82 12") som rot.

Om även du ser detta cert som rot men det ändå inte fungerar, är det så att du varit inne och petat på vilka certifikat som ligger som "trusted" i Windows?

Om du ser något annat, hur ser det isf ut för dig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur ser certifikatkedjan ut?
Den borde ha "GeoTrust Global CA" (thumbprint "‎de 28 f4 a4 ff e5 b9 2f a3 c5 03 d1 a3 49 a7 f9 96 2a 82 12") som rot.

Om även du ser detta cert som rot men det ändå inte fungerar, är det så att du varit inne och petat på vilka certifikat som ligger som "trusted" i Windows?

Om du ser något annat, hur ser det isf ut för dig?

Det ska jag ta och titta på när jag är hemma ikväll. Jag minns inte om jag lagt till certifikat till trusted root listan på min hemma maskin. Med jobbet har vi 3 certifikat vi använder som måste ligga i trusted root för att funka, 2 för att komma åt hemsidor utan att behöva SMS-koder och 1 för att komma åt jobbnätverket via VPN. Men jag tror inte jag har lagt in dessa på min huvuddator, de ligger bara på min surface.

Jag kom på nu att det snart är dags att ställa om klockan till sommartid, amerikanarna har redan gjort detta, så jag undrar om jag inte bara råkat ställa in fel region på datorn... kanske det som är felet. Men jag har inget minne av att detta hände när vi slog över till vintertid, så borde inte vara en sådan miss jag gjort.

Men jag ska definitivt ta en titt på tumavtrycket på det certifikatet. Tack!

EDIT värt att nämna att det gäller bara Googles hemsidor som jag inte kommer åt; Gmail, Music, Youtube etc. Andra sidor funkar utmärkt, även banker och andra sidor som använder https funkar, det är bara (så vit jag kan se) googles sidor som ger detta felet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur ser certifikatkedjan ut?
Den borde ha "GeoTrust Global CA" (thumbprint "‎de 28 f4 a4 ff e5 b9 2f a3 c5 03 d1 a3 49 a7 f9 96 2a 82 12") som rot.

Om även du ser detta cert som rot men det ändå inte fungerar, är det så att du varit inne och petat på vilka certifikat som ligger som "trusted" i Windows?

Om du ser något annat, hur ser det isf ut för dig?

Hmm, lustigt, tumavtrycket är precis likadant för GeoTrust Global CA som det du posta. Jag kontrollera även tidszonen jag hade ställt datorn på, och mycket riktigt, den var ställd på Stockholm. Testa ställa om den till Köpenhamn för det är faktiskt närmare Malmö än Stockholm men det funkar inte det heller. Ska kolla BIOS/UEFI klockan om det är den som kuggar... bara så att jag verkligen eliminerat att det inte har med klockan att göra.

Jag har också testat byta DNS server till och från Googles, de jag får av min leverantör och OpenDNS. Inget av dessa funkar... :/

Som jag nämnde så trodde jag det kanske kunde finnas certifikat i trusted root kategorin som har med mitt jobb att göra, så var inte fallet, jag har inte installerat dem på denna maskinen. Ser inga konstiga certifikat som inte hör hemma där iallafall.

EDIT: Nope, inte BIOS klockan som orsakar problemet heller.

Visa signatur