Hur är Amazon Cloud Drive jämfört med dropbox, google drive osv

Permalänk
Medlem

Hur är Amazon Cloud Drive jämfört med dropbox, google drive osv

Hej,

Jag läste igår att Amazon droppar priset på sina molntjänst.
12 dollar på år för obegränsat med photon eller 60 dollar per år för obegränsat med filer.
https://www.amazon.com/clouddrive/home

Jag har försökt hitta svenska jämförelser mellan ex Amazon Cloud Drive, Dropbox, Google Drive men jag har lyckats dåligt.

Finns det någon som har erfarenhet av hastighet och liknande. En sak som är negativ är att det vanligaste i mobilappar är stöd för dropbox/google drive och Apple iCloud.

Går egentligen och väntar på att Apple ska lägga in stöd för att synka bilder på iPhoto (OS X) mot iCloud, men Apple är tyvärr rätt mycket dyrare än 60 dollar per åt för obegränsat med utrymme.. 1 TB kostar 179kr i månaden.

Så all erfarenhet av Amazon Cloud Drive är välkommen!

Permalänk
Medlem

Funkar bra för ren lagring av filer, inga bells and whistles som Google Drive/OneDrive/Dropbox har.

Permalänk
Medlem

Okej tack, då är det mer som Glacier / S3 men med ett mer lättanvänt interface bara? Jag trodde det var som övriga tjänster i och med namnet cloud drive..

Kör med de två andra för långtidslagring av större backuper.

Permalänk
Medlem

Väldigt många websidor är väl hostade med Amazons vaddetnuheter, så jag antar att dom har bra hastighet. Är väl nästan värt 12 dollar bara för att testa imo.

lite off topic: tror ni det går att missbruka systemet och döpa om alla filer till filnamn.exe.jpg?

Permalänk
Medlem

Testade snabbt och kom fram till följande:

Plus:

  • Enkelt

  • Smidig överblick över sina foton på hemsidan

Minus

  • Ingen sync! Alltså att programmet ligger i bakgrunden och håller en mapp uppdaterad. Man måste manuellt starta programmet och välja vilken mapp man vill lägga upp, varje gång.

  • Långsam uppladdning vad jag kunde se.

  • Finns inte några inställningsmöjligheter i appen man laddar ner alls, så att välja en mapp eller sätta bandbreddsbegränsning går inte.

Min slutsats är att det känns som en sminkad variant av rapidshare. Att sakna funktioner såsom sync är för mig avvgörande.
Köpte nu fyra år av Microsofts variant för 699 istället där 1TB ingår.