Vad kostar det att byta sockel på ASUS Z97-PRO

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att byta sockel på ASUS Z97-PRO

Hej Asus.

Vad kostar det att byta sockel på ASUS Z97-PRO WiFi (ac) eller gäller garanti ?

http://www.ladda-upp.se/bilder/jjknkqnjxqzwwg/

Kortet fungerade dåligt från första dagen och det är 1 pinne som är böjd 180 grader bakåt
och en som syns knappt. Jag tror att pinnarna var fel från början. Vi har diskuterat det här kortet i en annan tråd, då om Ai Suite 3

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1316094-asus-z97-ai...

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka till återförsäljaren.

Kan inte tänka mig att de skulle klaga!

tips: säg inte "jag tror det kanske var så från början". Säg istället "det har varit problem sedan första början - när jag tittade efter så såg jag tydligt att produkten var skadad". Vet från erfarenhet att man kommer mycket längre med "hur kan ni ha gjort så här mot mig" attityden än "jag tror ni kanske har fel, kan ni hjälpa mig?" - tyvärr.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Lämna tillbaka till återförsäljaren.

Kan inte tänka mig att de skulle klaga!

tips: säg inte "jag tror det kanske var så från början". Säg istället "det har varit problem sedan första början - när jag tittade efter så såg jag tydligt att produkten var skadad"

Har inte tillverkarna optisk inspektion av varenda sockel som skickas från fabriken? Dylika trådar brukar ju ändå dyka upp hyfsat ofta på forumet och jag har för mig att det är det som vanligtvis konstateras. Det är ju självklart inte omöjligt att butiken tar tillbaka det på goodwill, men annars brukar väl böjda pinnar anses vara handhavandefel som uppstod under installationen.

@TS: Inspekterade du sockeln innan installation?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Tillverkarna tar bilder på socket då det lämnar fabrik. Så går att kolla vid RMA.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Problemet med att tillverkarna systematiskt vägrar ta emot böjda pinnar är ju att återförsäljarna ibland säljer begagnad moderkort (returnerade exemplar) utan att kunden vet om att dom köper begagnad produkt för full pris. Och kan även få det här problemet som någon annan mindre ärlig eventuellt skapat. Därför jag vägrar köpa oplomberade varor till fullpris pga att man inte vet hur dom hanterats.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

tack för alla svar. Moderkortet är köpt av en välkänd firma som finns här på Swek, och jag betalade via nätet med kort.

Det går inte på garantin säger I........ Jag avvaktar till tisdag. Ångerrätten har gått ut.

Permalänk
Medlem

Lycka till!
(vad händer på tisdag?)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

tillggwp.

Jag avvaktar svar från ASUS om dom svarar här, och på tisdag får jag fundera vad jag skall göra med MB och allt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

tillggwp.

Jag avvaktar svar från ASUS om dom svarar här, och på tisdag får jag fundera vad jag skall göra med MB och allt

Hej,

Fanns det några tecken på att moderkortet kan ha varit en kundretur? Ex. att något tillbehör saknas eller om påsarna för sata-kablar eller I/O-plåten var öppna eller saknades?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej Caroline. Tack för att du svarar.

Kommer inte ihåg för det är ett tag sedan det köptes. Men det fanns inget sigill att bryta för att öppna förpackningen.
Tror inte att det fattades något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hej Caroline. Tack för att du svarar.

Kommer inte ihåg för det är ett tag sedan det köptes. Men det fanns inget sigill att bryta för att öppna förpackningen.
Tror inte att det fattades något

Hur länge sedan var det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2014-06-26

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

2014-06-26

Det var ganska länge sedan. Vad är det för serienummer?
Utifrån din bild så ser det ut som att den bakåtböjda pinnen kan böjas tillbaka med en tunn pincett. Den andra ser ut att ha blivit nedtryckt i hålet, går eventuellt att dra upp igen med pincett. Gällande din första fråga om att byta socket så det inte möjligt för något reparationsverkstad att göra det. Det krävs speciella verktyg och en reservsocket är inte direkt lätt att få tag på heller.

Här är en närbild på undersidan av en CPU. Varje guldig kontaktyta har en låg kant runt sig, och prickarna är gropar efter spetsen på varje socketpinne. Det är tyvärr lätt hänt att pinnen krokar fast på antingen kanten runt kontaktytan eller i gropen i kontaktytan. Det kan räcka med att man ruckar lite på CPUn för att kolla om den ligger rätt, eller att man snärta till med fingrarna när den lyfts upp ur sockeln.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

E5M0AJ148149

Check Nr 0850

Javisst kan man försöka böja tillbaka pinnar, men är man säker på att inget annat fel har uppstått som visar sig senare. svar nej

Innan jag tog ut MB så betedde sig den som så: Hårddiskar försvann, hittade inte Keyboard , stängde av sig varannan minut.

Permalänk
Medlem

2014-11-17 skickade jag moderkortet till butiken där jag köpte den, och har den hemma nu i junkboxen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

E5M0AJ148149

Check Nr 0850

Javisst kan man försöka böja tillbaka pinnar, men är man säker på att inget annat fel har uppstått som visar sig senare. svar nej

Innan jag tog ut MB så betedde sig den som så: Hårddiskar försvann, hittade inte Keyboard , stängde av sig varannan minut.

Det kan så klart gå fel när man böjer tillbaka pinnar. Har du kollat med butiken du köpt det ifrån om de har en tekniker som kan hjälpa dig med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte. dom erbjöd mej att köpa nytt för inköpspris
Det kan jag göra själv. Har jobbat som TV-tekniker på den gamla goda tiden och byggt datorer sen ca 15 år bakåt. minns ej exakt
tiden går fort när man är pensionär

Permalänk
Medlem

Hej Caroline.

Är det här avslutat eller ? Hade du någon nytta av serienumret du fick här ?

Såg att du tar ledigt till 7 Januari .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Gällande din första fråga om att byta socket så det inte möjligt för något reparationsverkstad att göra det. Det krävs speciella verktyg och en reservsocket är inte direkt lätt att få tag på heller.
http://i.imgur.com/lsHjauI.jpg

Var det inte ngn här på forumet som fick bytat socket på sitt mobo? Han fick skicka det till ngn firma i Tyskland tror jag. Kanske minns fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Hej Caroline.

Är det här avslutat eller ? Hade du någon nytta av serienumret du fick här ?

Såg att du tar ledigt till 7 Januari .

Ett hett tips är att citera för att få svar då de inte alltid kommer tråden?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

till stimpen.

Jo det stämmer, men det blir ganska dyrt, och kortet kan ju ha flera fel som visar sig senare. Jag tror att han hoppade över det erbjudandet. Det var inte ett ASUS kort.

Permalänk
Administrativ avgift

Tycker de borde erbjuda denna tjänst för 500kr för moderkort över 2kkr och sedan ha centralt för eu eller norden.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KA52:

Hej Caroline.

Är det här avslutat eller ? Hade du någon nytta av serienumret du fick här ?

Såg att du tar ledigt till 7 Januari .

Serienumret bad jag om så att service kan koppla informationen du har angett här till eventuella case i deras system.
Det har gått för långt tid sedan moderkortet köptes, så vi kan tyvärr inte göra något. Felsökning av komponenter hanteras alltid i första hand av våra återförsäljare. Vid böjda pins så har de möjligheten att skicka det vidare till oss för lasermätning, men möjligheten för det finns bara under DOA-tiden efter köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok. beställde kortet hos Inet 26/6 och skickade in det dit 17/ 11. Nästan 5 månader.
Första gången vi diskuterade problemet med detta kort var 18/ 8 se länk i början. Och med ASUS support ca 1 vecka tidigare.
Som jag har sagt tidigare kortet fungerade dåligt från första dagen.
Jag tycker att ni hela tiden bara försöker att : vi kan inte göra något, det är erat fel. köp nytt.
Det finns andra datormärken och butiker .
Med vänlig hälsning Förb..... pensionär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KA52:

Ok. beställde kortet hos Inet 26/6 och skickade in det dit 17/ 11. Nästan 5 månader.
Första gången vi diskuterade problemet med detta kort var 18/ 8 se länk i början. Och med ASUS support ca 1 vecka tidigare.
Som jag har sagt tidigare kortet fungerade dåligt från första dagen.
Jag tycker att ni hela tiden bara försöker att : vi kan inte göra något, det är erat fel. köp nytt.
Det finns andra datormärken och butiker .
Med vänlig hälsning Förb..... pensionär

Du bör ha tagit kontakt tidigare helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KA52:

Ok. beställde kortet hos Inet 26/6 och skickade in det dit 17/ 11. Nästan 5 månader.
Första gången vi diskuterade problemet med detta kort var 18/ 8 se länk i början. Och med ASUS support ca 1 vecka tidigare.
Som jag har sagt tidigare kortet fungerade dåligt från första dagen.
Jag tycker att ni hela tiden bara försöker att : vi kan inte göra något, det är erat fel. köp nytt.
Det finns andra datormärken och butiker .
Med vänlig hälsning Förb..... pensionär

Jag förstår att du är besviken men alla märken och butiker har samma policy.

Väljer man själv att bygga avancerade och känsliga saker som datorer idag är, så måste man undersöka allt noga innan man börjar bygga eftersom mycket kan hända under monteringen. Att skicka in en produkt med ett mekaniskt orsakat fel efter nästan ett halvår kommer nog väldigt få om någon att ta på garanti.

Tittar du lite i forumet så ser du rätt många som skadar sockelpinnarna under monteringen eftersom de är superkänsliga. En del butiker erbjuder monteringstjänst om man känner sig det minsta osäker på ens egen förmåga, just av denna anledningen.

Personligen tycker jag att alltför många viftar bort byggnationsproblemen och säger att det är jättelätt. Det är det bara om man är erfaren och vet hur man ska göra. Annars blir det lätt glömda moderkortsdistanser, böjda sockelpinnar, felvridna pushpins så att kylaren lossnar eller PCIE-ström där det borde suttit EPS12V osv. Kort sagt finns det många fallgropar för den ovane.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej !
Till makn och MultiMan Jag byggde inte ihop datorn samma dag som jag fick moderkortet pga jag hade inte någon cpu då, den köptes senare.
Jag hade kontakt med ASUS VIP tidigt och sen bollades frågan fram och tillbaka innan den skickades in.
Till MultiMan. Ja du har helt rätt. Om man är osäker på att bygga datorer så använd monteringstjänst.
Jag räknar mig inte som nybörjare med att bygga, har gjort det sen lång tid tillbaka. tex sedan dos 6.22 windows 3.11.
Och jag är förtfarande stadig på handen. lol

Permalänk
Medlem

Vad har den lagen med ts fråga att göra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Serienumret bad jag om så att service kan koppla informationen du har angett här till eventuella case i deras system.
Det har gått för långt tid sedan moderkortet köptes, så vi kan tyvärr inte göra något. Felsökning av komponenter hanteras alltid i första hand av våra återförsäljare. Vid böjda pins så har de möjligheten att skicka det vidare till oss för lasermätning, men möjligheten för det finns bara under DOA-tiden efter köp.

Citerar pga nyfikenhet. Lasermätning? Vad mäter man och vad används som referens?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin