Laptop med displayport + MST hub till flera skärmar

Permalänk

Laptop med displayport + MST hub till flera skärmar

Hej!

Jag har en fråga angående flera skärmar och Asus bärbara datorer med Displayport utgång!

Om en dator har en Displayport 1.2 port ska det gå att koppla in en 1-->3 eller 1-->4 MST hub och på så sätt flera skärmar.

Jag vill koppla mina tre Dell U2412M skärmar med displayport (1920x1200) till en displayport MST hub till min nästa bärbara dator, exempelvis denna: Asus N551JM med Geforce gtx 860m http://www.inet.se/produkt/1972471/asus-n551jm-inet-edition-i...

Fungerar det med den aktuella modellen?
Hur kan jag se vilka Asus laptops som stödjer/inte stödjer flera skärmar via en MST hubb?

Exempel på MST hub: http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/m...

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Mårten

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Magnum:

Hej!

Jag har en fråga angående flera skärmar och Asus bärbara datorer med Displayport utgång!

Om en dator har en Displayport 1.2 port ska det gå att koppla in en 1-->3 eller 1-->4 MST hub och på så sätt flera skärmar.

Jag vill koppla mina tre Dell U2412M skärmar med displayport (1920x1200) till en displayport MST hub till min nästa bärbara dator, exempelvis denna: Asus N551JM med Geforce gtx 860m http://www.inet.se/produkt/1972471/asus-n551jm-inet-edition-i...

Fungerar det med den aktuella modellen?
Hur kan jag se vilka Asus laptops som stödjer/inte stödjer flera skärmar via en MST hubb?

Exempel på MST hub: http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/m...

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning

Mårten

Hejsan,

Du kommer nog bara att få ut 60Hz med 2 skärmar på 1920x1080px, för N551JM har DisplayPort 1.1a.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en liknande önskan. Eftersom otroligt få datorer har vettiga dockor med stöd för mina dubbla 27" 2560x1440 så har jag lite gett upp. Näst bäst blir en minidisplay port med MST hub.

Svårt att få reda på vilken DP version som ASUS maskiner har. Så, Caroline, vet du hur det är med N550JK-DS521H?

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Har en liknande önskan. Eftersom otroligt få datorer har vettiga dockor med stöd för mina dubbla 27" 2560x1440 så har jag lite gett upp. Näst bäst blir en minidisplay port med MST hub.

Svårt att få reda på vilken DP version som ASUS maskiner har. Så, Caroline, vet du hur det är med N550JK-DS521H?

Hej,

Det är DisplayPort 1.1a och HDMI 1.4 på N550JK-DS521H.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för snabba svaret. Synd på 1.1a iofs.

Har ASUS någon bärbar med Core i7, 16GB minne och displayport 1.2?

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Hej,

Tack för snabba svaret. Synd på 1.1a iofs.

Har ASUS någon bärbar med Core i7, 16GB minne och displayport 1.2?

Nej, ingen bärbar i dagsläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Nej, ingen bärbar i dagsläget.

Har inte Asus G751 displayport 1.2?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raim:

Har inte Asus G751 displayport 1.2?

Nej, det är 1.1a.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Nej, det är 1.1a.

Enligt eran hemsida är det ju 1.2. Stämmer inte marknadsföringsmaterialet då?

http://postimg.org/image/aq273l1zb/

Permalänk
Medlem

Hmm. Nu blev man ju lite osäker. Det ser ju definitivt ut som om G751 har 1.2. En del testsiter hävdar att det är thunderbolt.

Annars hade den kunnat lätt vara min framtida arbetsstation. 32GB minne är inte fel när man är en tung användare av virtuella maskiner.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raim:

Enligt eran hemsida är det ju 1.2. Stämmer inte marknadsföringsmaterialet då?

http://postimg.org/image/aq273l1zb/

http://postimg.org/image/aq273l1zb/

Skrivet av TLovskog:

Hmm. Nu blev man ju lite osäker. Det ser ju definitivt ut som om G751 har 1.2. En del testsiter hävdar att det är thunderbolt.

Annars hade den kunnat lätt vara min framtida arbetsstation. 32GB minne är inte fel när man är en tung användare av virtuella maskiner.

Hej,

Jag var tvungen att gräva lite djupare i detta. Och det visade sig att det står fel DP-version i de detaljerade specarna vi använder internt. Så det står rätt på hemsidan, G751 har miniDisplayPort 1.2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det då några andra med 1.2?

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Finns det då några andra med 1.2?

Bra fråga, kan du ge mig några specifika modeller/serier du är intresserad av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte helt lätt. Egentligen passar G751 ganska bra, men den har ett onödigt kraftigt grafikkort. Den CAD jag sysslar med är mest för mönsterkort. Visserligen kör jag PTC/Creo II mekanikcad också, men inte primärt. Den är ju då dessutom tung som attans!

Däremot så är det en fördel med SSD + 2 extra hårddiskar och 32GB är också en fördel.

En N551 med thunderbolt eller displayport 1.2 hade varit helt ok. Speciellt om man åtminstone kunde få in SSD + en mekanisk disk.

15.6" är att föredra, men 17.3" verkar vara det som behövs för att få plats med extra diskar.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Inte helt lätt. Egentligen passar G751 ganska bra, men den har ett onödigt kraftigt grafikkort. Den CAD jag sysslar med är mest för mönsterkort. Visserligen kör jag PTC/Creo II mekanikcad också, men inte primärt. Den är ju då dessutom tung som attans!

Däremot så är det en fördel med SSD + 2 extra hårddiskar och 32GB är också en fördel.

En N551 med thunderbolt eller displayport 1.2 hade varit helt ok. Speciellt om man åtminstone kunde få in SSD + en mekanisk disk.

15.6" är att föredra, men 17.3" verkar vara det som behövs för att få plats med extra diskar.

Det går att ta bort optiska enheten och sätta in en "tray" för extra lagringsdisk, men det är ganska svårt att hitta trays som passar och dessutom ser bra ut ihop med resten av datorn.
Jag har iaf testat en N551 med en 4K-skärm, och man får ut 60Hz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sista försöket att få ny information om G751. Caroline ... your my only hope ...

Det står nu mellan G751 och MSI GT72 Dominator Pro.

G751 finns i nya versioner med Thunderbolt 2 enligt hemsidan. Tyvärr är det helt omöjligt att se vilka artikelnummer (G751-T7xxx) som detta gäller. Det finns fortfarande "gamla" G751 på marknaden, med till synes Thunderbolt 1. Skillnaden verkar också vara G-Sync.

Jag har provat ringa ASUS, facebook som man hänvisade till på supporten, CDON, Webhallen, etc. Ingen vet.

Så. Vilka 16GB eller 32Gb G751 har Thunderbolt 2 med 20GB/s. D.v.s vilka artikelnummer G751-T7xxx. Till det kan jag då använda 3st ( en på varje arbetsplats ) Thunderbolt 2 dockor ( med 2 displayports, USB3, Ethernet och audio )

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Sista försöket att få ny information om G751. Caroline ... your my only hope ...

Det står nu mellan G751 och MSI GT72 Dominator Pro.

G751 finns i nya versioner med Thunderbolt 2 enligt hemsidan. Tyvärr är det helt omöjligt att se vilka artikelnummer (G751-T7xxx) som detta gäller. Det finns fortfarande "gamla" G751 på marknaden, med till synes Thunderbolt 1. Skillnaden verkar också vara G-Sync.

Jag har provat ringa ASUS, facebook som man hänvisade till på supporten, CDON, Webhallen, etc. Ingen vet.

Så. Vilka 16GB eller 32Gb G751 har Thunderbolt 2 med 20GB/s. D.v.s vilka artikelnummer G751-T7xxx. Till det kan jag då använda 3st ( en på varje arbetsplats ) Thunderbolt 2 dockor ( med 2 displayports, USB3, Ethernet och audio )

Hej,

Jag undersöker och återkommer...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TLovskog:

Sista försöket att få ny information om G751. Caroline ... your my only hope ...

Det står nu mellan G751 och MSI GT72 Dominator Pro.

G751 finns i nya versioner med Thunderbolt 2 enligt hemsidan. Tyvärr är det helt omöjligt att se vilka artikelnummer (G751-T7xxx) som detta gäller. Det finns fortfarande "gamla" G751 på marknaden, med till synes Thunderbolt 1. Skillnaden verkar också vara G-Sync.

Jag har provat ringa ASUS, facebook som man hänvisade till på supporten, CDON, Webhallen, etc. Ingen vet.

Så. Vilka 16GB eller 32Gb G751 har Thunderbolt 2 med 20GB/s. D.v.s vilka artikelnummer G751-T7xxx. Till det kan jag då använda 3st ( en på varje arbetsplats ) Thunderbolt 2 dockor ( med 2 displayports, USB3, Ethernet och audio )

Hej igen,

G751JY/JT lanserades med Thunderbolt 2.0, så alla modeller som funnits ute och som säljs nu har det. Var har du läst att det bara är nya versioner av G751 som kommer med Thunderbolt 2.0?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:

TACK! Rakt svar och riktigt bra. Då blir det bästa möjliga JY eller JT.

Jag har läst detta på olika butikers specifikationer. Antingen har det inte stått något om version, eller har det stått Thunderbolt 1. Prisjakt har också alla G751 som Thunderbolt 1.

Det är nog mer en fråga om osäkerhet. När det sedan inte var helt tydligt på ASUS.se så ...

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.