Returnera GTX 970?

Permalänk
Medlem

Returnera GTX 970?

Hur ställer ni er till detta med minnes problemet för GTX970 korten?
retur inte retur etc?

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd

Permalänk
Medlem

den är ju ställd till inet å inte asus så vad är problemet??

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att folk skapar dessa trådar för olika tillverkare. Då kan man se vilka man bör undvika i framtiden och vilka man kan lita på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Den info vi har fått från Nvidia här i Norden är att kortet fungerar precis som det är menat att göra, och det var en typo i ursprungliga versionen av review-guiden. Dvs, exakt samma info som media och återförsäljare har fått. Hela händelsen finns väl sammanfattat här: http://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-gtx-970-speci...

Om man har köpt ett 970 och tycker att fysiska produkten inte motsvarar vad som lovats på papper får man gör RMA. Vi har informerat de större återförsäljarna i Norden som vi har kontakt med att vi behandlar detta som vanlig RMA.

Ett typo? http://en.wikipedia.org/wiki/Typographical_error

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Ja, att någon råkade ange värden för 980 i 970-kolumnen. Det är vad de har sagt...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Ja, att någon råkade ange värden för 980 i 970-kolumnen. Det är vad de har sagt...

komigen nu...

Permalänk
Medlem

typo? det var nytt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Ja, att någon råkade ange värden för 980 i 970-kolumnen. Det är vad de har sagt...

Oj vilket skitsnack från nvidias sida...

Permalänk
Medlem

Haha sämsta ursäkten ever från nVidia. "Alltså... oj. Vi skrev fel... öhm.. jaja... äh, såååå stor skillnad är det ändå inte. Bara 3% kolla själv våra tester som vi gjorde. Ni får vara nöjda ändå."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

komigen nu...

Men vad ska hon säga då?

"Partnertillverkare bekräftar att nvidia medvetet har lurat kunder"

idiot...

TS:

970 är fortfarande ett bra kort men om du behöver/kommer behöva dina sista 0,5GB borde du så klart få det bytt mot något annat.

Sen om det är mer en ideologisk fråga har du ju det avvägandet med.

Permalänk
Medlem

Haha ja det var också en sätt att försöka släta över saken... :).

Edit: I en liknande tråd som denna så gjorde en jurist ett inlägg, man har helt enkelt rätt att returnera sitt 970 oavsett vad någon säger...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Hur ställer ni er till detta med minnes problemet för GTX970 korten?
retur inte retur etc?

Det är ju förb****t märkligt att alla var nöjda med sina kort och hade inget att klaga över innan detta uppdagades, då har ALLA enorma problem helt plötsligt.

Alla benchmarks är korrekta, prestandan är precis som utlovat och som alla tester visar, kortet presterar som nVidia har lovat?
Det har fortfarande 4GB minne som lovat, även om de sista 500mb inte är lika snabba som de första 3.5GB

Det är precis som det gamla talesättet, Det man inte vet, har man inte ont av.

Det är fortfarande ett väldigt bra kort, men bra prestanda/krona så vad är problemet?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är ju förb****t märkligt att alla var nöjda med sina kort och hade inget att klaga över innan detta uppdagades, då har ALLA enorma problem helt plötsligt.

Alla benchmarks är korrekta, prestandan är precis som utlovat och som alla tester visar, kortet presterar som nVidia har lovat?
Det har fortfarande 4GB minne som lovat, även om de sista 500mb inte är lika snabba som de första 3.5GB

Det är precis som det gamla talesättet, Det man inte vet, har man inte ont av

Det är fortfarande ett väldigt bra kort, men bra prestanda/krona så vad är problemet?

allvar det där talesättet? appliceras det här? en delfin dödas per grafikkort tillverkat. äsch bara vi inte vet om det.. grafikkorttillverkarna börjar använda en ny typ av material i tillverkningen som orsakar hjärnskada av strålning. luuuungt. bara vi inte får reda på det. bra talesätt faktiskt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

klart du kan göra en rma. ska inte va några problem. om du inte handlat på en jättekonstig butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

allvar det där talesättet? appliceras det här? en delfin dödas per grafikkort tillverkat. äsch bara vi inte vet om det.. grafikkorttillverkarna börjar använda en ny typ av material i tillverkningen som orsakar hjärnskada av strålning. luuuungt. bara vi inte får reda på det. bra talesätt faktiskt

Det är väl lite skillnad på att någon dör eller blir skadad än detta?
Vad jag har förstått så är det inte nVidia som lämnat fel information, utan det är specs från andra tillverkare som inte har varit helt rätt?
Det jag menade med talesättet är att det var ingen som klagade eller hade problem innan detta kom på tapeten, men när det kom fram så hade genast alla problem med det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är ju förb****t märkligt att alla var nöjda med sina kort och hade inget att klaga över innan detta uppdagades, då har ALLA enorma problem helt plötsligt.

Alla benchmarks är korrekta, prestandan är precis som utlovat och som alla tester visar, kortet presterar som nVidia har lovat?
Det har fortfarande 4GB minne som lovat, även om de sista 500mb inte är lika snabba som de första 3.5GB

Det är precis som det gamla talesättet, Det man inte vet, har man inte ont av.

Det är fortfarande ett väldigt bra kort, men bra prestanda/krona så vad är problemet?

För mig är det två saker.
1) Med högre upplösning som jag kör så blir det nu ointressant att köpa ett till gtx 970 för sli.
2) De ljög.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är ju förb****t märkligt att alla var nöjda med sina kort och hade inget att klaga över innan detta uppdagades, då har ALLA enorma problem helt plötsligt.

Alla benchmarks är korrekta, prestandan är precis som utlovat och som alla tester visar, kortet presterar som nVidia har lovat?
Det har fortfarande 4GB minne som lovat, även om de sista 500mb inte är lika snabba som de första 3.5GB

Det är precis som det gamla talesättet, Det man inte vet, har man inte ont av.

Det är fortfarande ett väldigt bra kort, men bra prestanda/krona så vad är problemet?

fast kortet presterar inte som nvidia har lovat, både de första 3,5gb (192gb/s) och de sista 0,5gb (28gb/s) är långsammare än vad som har utlovats (224gb/s). det är snarare så att de första 3,5gb "inte är lika snabba" och de sista 0,5gb är otroligt långsamma.

det har stor betydelse för dem som faktiskt behöver det minnet som kortets specifikationer lovat och kan ha väldigt stora konsekvenser vid högre upplösningar, i synnerhet i sli-konfigurationer. sedan har du problemet med lögner och felaktiga specifikationer till kunder, något som vad jag vet är brottsligt. att då välja att inte ställa sig bakom ett företag som ljuger till sina kunder och lämna tillbaka sitt gtx 970 ser inte jag som konstigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är väl lite skillnad på att någon dör eller blir skadad än detta?
Vad jag har förstått så är det inte nVidia som lämnat fel information, utan det är specs från andra tillverkare som inte har varit helt rätt?
Det jag menade med talesättet är att det var ingen som klagade eller hade problem innan detta kom på tapeten, men när det kom fram så hade genast alla problem med det.

ja förstår vad du menar men nu säger asus att Nvidia menar att det bara vart ett typo som ska stå bakom hela denna karusellen. dom ska inte få komma undan aå enkelt tycker jag. jag förstår alla som vill returnera kortet nu när de fått reda på att nvidia medvetet försökt blåsa dom oavsett prestandaskillnaden (som många hävdar är bra mycket mer än 3%)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är ju förb****t märkligt att alla var nöjda med sina kort och hade inget att klaga över innan detta uppdagades, då har ALLA enorma problem helt plötsligt.

Alla benchmarks är korrekta, prestandan är precis som utlovat och som alla tester visar, kortet presterar som nVidia har lovat?
Det har fortfarande 4GB minne som lovat, även om de sista 500mb inte är lika snabba som de första 3.5GB

Det är precis som det gamla talesättet, Det man inte vet, har man inte ont av.

Det är fortfarande ett väldigt bra kort, men bra prestanda/krona så vad är problemet?

Jag uppmuntrar inte eller stödjer helst inte företag som medvetet ljuger för sina kunder, vilket är precis vad dom har gjort i det hör fallet. Sen att prestandatappet inte förekommer förutom i väldigt specifika förhållanden såsom SLI, höga upplösningar spelar mindre roll för mig. Dom har ljugit om hela saken från första början, eller åtminstone valde att inte delge den förrän det hela luskades fram.
Jag tycker det hela är som ett slag i ansiktet på sina kunder vad dom har gjort, det kan låta fjantigt det jag skriver jag vet. Men när jag har köpt en specifik vara med en viss typ av specifikationer, då förväntar jag mig att det jag köper stämmer.
Det är en principsak helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag uppmuntrar inte eller stödjer helst inte företag som medvetet ljuger för sina kunder, vilket är precis vad dom har gjort i det hör fallet. Sen att prestandatappet inte förekommer förutom i väldigt specifika förhållanden såsom SLI, höga upplösningar spelar mindre roll för mig. Dom har ljugit om hela saken från första början, eller åtminstone valde att inte delge den förrän det hela luskades fram.
Jag tycker det hela är som ett slag i ansiktet på sina kunder vad dom har gjort, det kan låta fjantigt det jag skriver jag vet. Men när jag har köpt en specifik vara med en viss typ av specifikationer, då förväntar jag mig att det jag köper stämmer.
Det är en principsak helt enkelt.

Du har helt rätt. Alla skulle av ren principsak returnera sina kort för att visa vad som händer när företag medvetet försöker lura sina kunder. Då hade vi nog sluppit sånt här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du har helt rätt. Alla skulle av ren principsak returnera sina kort för att visa vad som händer när företag medvetet försöker lura sina kunder. Då hade vi nog sluppit sånt här.

Och förhoppningsvis slipper vi se såna här fler klavertramp från företag framöver, troligtvis inte. Men man ska visa att man är missnöjd tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av ASUS_Caroline
Hej,

Den info vi har fått från Nvidia här i Norden är att kortet fungerar precis som det är menat att göra, och det var en typo i ursprungliga versionen av review-guiden. Dvs, exakt samma info som media och återförsäljare har fått. Hela händelsen finns väl sammanfattat här: http://www.tomshardware.com/news/nvi...ons,28464.html

Om man har köpt ett 970 och tycker att fysiska produkten inte motsvarar vad som lovats på papper får man gör RMA. Vi har informerat de större återförsäljarna i Norden som vi har kontakt med att vi behandlar detta som vanlig RMA.

----------------------------------------

Noterar att ASUS_Caroline raderat detta inlägg både här och som svar på meddelande i Asus Sverige på FB, förklaring på detta tack.

-----------------------------------------------
Edit* nu har dom blockat inlägg från mig på FB, känns ju som rätt sätt att hantera detta. BRA ASUS!