P67 Sabertooth PCI-Express x1 slot trasig?

Permalänk
Medlem

P67 Sabertooth PCI-Express x1 slot trasig?

Hej!

Har sen en del år tillbaks (Nov/Dec 2011) ett fint moderkort som jag är nöjd i överlag med.
Köpte förra veckan ett nytt ljudkort (Xonar Essence STX II) för att sätta i översta PCI-E x1 slotten, men verkar inte få det att funka.
Har varit inne i BIOS kört en reset på allt, även ändrat U3 mode (är väl för slot nr 2?) utan skillnad...

För att utesluta ljudkortet så drog jag ut ena grafikkortet och körde den i en PCI-E x16 och där funkade det.

Kan jag ha missat någon inställning eller kan den porten vara defekt tro? Tror jag knappat på det mesta i BIOS

Detta problem nedan kanske inte är er avdelning men tänkte ifall ni känner till liknande eller har en lösning.

När jag har 2 (2x4Gb) stickor i dual channel så fryser memtest på nivå 7 oavsett vilken slot man sätter dom i, utan errors.
Kör dom var för sig så går de igenom utan att frysa, även där utan errors.
Har märkt främst i spel och när datorn belastas att man får frys-lag i en halv-flera sekunder och när jag körde integrerade ljudkortet tidigare så hackade även ljudet.

Men där kanske det är processorn? Har väl integrerad minneskontroller om jag inte missminner?

Har googlat en del men inte lyckats hitta det jag söker och har inga andra delar att testa med så vänder mig till er för hjälp.

Vänliga hälsningar

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Hej!

Har sen en del år tillbaks (Nov/Dec 2011) ett fint moderkort som jag är nöjd i överlag med.
Köpte förra veckan ett nytt ljudkort (Xonar Essence STX II) för att sätta i översta PCI-E x1 slotten, men verkar inte få det att funka.
Har varit inne i BIOS kört en reset på allt, även ändrat U3 mode (är väl för slot nr 2?) utan skillnad...

För att utesluta ljudkortet så drog jag ut ena grafikkortet och körde den i en PCI-E x16 och där funkade det.

Kan jag ha missat någon inställning eller kan den porten vara defekt tro? Tror jag knappat på det mesta i BIOS

Detta problem nedan kanske inte är er avdelning men tänkte ifall ni känner till liknande eller har en lösning.

När jag har 2 (2x4Gb) stickor i dual channel så fryser memtest på nivå 7 oavsett vilken slot man sätter dom i, utan errors.
Kör dom var för sig så går de igenom utan att frysa, även där utan errors.
Har märkt främst i spel och när datorn belastas att man får frys-lag i en halv-flera sekunder och när jag körde integrerade ljudkortet tidigare så hackade även ljudet.

Men där kanske det är processorn? Har väl integrerad minneskontroller om jag inte missminner?

Har googlat en del men inte lyckats hitta det jag söker och har inga andra delar att testa med så vänder mig till er för hjälp.

Vänliga hälsningar

Hej,

Om vi börjar med PCIE-problemet. Det kan vara så att PCIE x1_1 delar buss med eSATA, och att eSATA är enabled per default. Bläddra runt i BIOS och se om du kan byta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Om vi börjar med PCIE-problemet. Det kan vara så att PCIE x1_1 delar buss med eSATA, och att eSATA är enabled per default. Bläddra runt i BIOS och se om du kan byta.

Tack för svaret! Prövar ikväll och återkommer

EDIT: Efter att ha letat runt i varje meny i BIOS så hittar jag det inte... Så kan inte stänga av eSATA

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Om vi börjar med PCIE-problemet. Det kan vara så att PCIE x1_1 delar buss med eSATA, och att eSATA är enabled per default. Bläddra runt i BIOS och se om du kan byta.

Citerar så ni hittar tillbaka, redigerade inlägget ovan

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Tack för svaret! Prövar ikväll och återkommer

EDIT: Efter att ha letat runt i varje meny i BIOS så hittar jag det inte... Så kan inte stänga av eSATA

Sonen har ett Asus P8P67 Deluxe moderkort å där heter eSATA kontrollern JMB.

Finns i "Onboard Devices Configuration" i UEFI/BIOS:

JMB Storage Controller [Enabled]

Allows you to enable or disable the JMB storage controller.

Sätt det på disable å testa.

EDIT: Har själv mitt ljudkort i en PCIe x16/8 slot på mitt Asus Rampage IV Extreme å har kört med det så i några år.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Sonen har ett Asus P8P67 Deluxe moderkort å där heter eSATA kontrollern JMB.

Finns i "Onboard Devices Configuration" i UEFI/BIOS:

JMB Storage Controller [Enabled]

Allows you to enable disable the JMB storage controller.

Sätt det på disable å testa.

EDIT: Har själv mitt ljudkort i en PCIe x16/8 slot på mitt Asus Rampage IV Extreme å har kört med så i några år.

Kan ju förklara en del till varför man inte hittade, tackar och återkommer efter kvällens meckande!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Tack för svaret! Prövar ikväll och återkommer

EDIT: Efter att ha letat runt i varje meny i BIOS så hittar jag det inte... Så kan inte stänga av eSATA

Antar att du har provat att byta från U3 Mode till X1 Mode? Egentligen ska detta bara påverka PCIE_X1_2 och inte _1. Men skadar inte att prova.
Prova också att uppdatera chipset-drivrutinen om du inte redan har v.9.3.0.1019 från sep. 2014 installerat.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Intel_Chipset_XPV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Antar att du har provat att byta från U3 Mode till X1 Mode? Egentligen ska detta bara påverka PCIE_X1_2 och inte _1. Men skadar inte att prova.
Prova också att uppdatera chipset-drivrutinen om du inte redan har v.9.3.0.1019 från sep. 2014 installerat.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Intel_Chipset_XPV...

Yes det har jag gjort, ska pröva drivrutinerna och samt stänga av JMB kontrollern. Verkar styra eSATA efter snabb googling på just "JMB storage controller". Haha

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har varit lite upptagen så bara hunnit hålla på och labba i drygt en timma med lösningar.

Jag uppdaterade chipset drivrutinerna, hade X1 mode sen tidigare och disable JMB controller.
Då hittades kortet!!!

Men dum som man va så ändrar man till U3 mode och är då borta igen... Försöker ändra tillbaks, drar ut och sätter i det igen men hittas det inte alls...?!
Orsak: SBS

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II