Spel som liknar Civ V?

Permalänk
Medlem

Spel som liknar Civ V?

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt strategispel, jag spelar för till fäller ganska mycket Civ V och letar efter ett spel som liknar det.

Jag gillar att Civ V är "simpelt" så vill gärna ha ett spel som är lika simpelt, dvs jag ska inte behöva läsa 10 guider innan jag förstår hur jag gör mitt första drag, och sedan 10 till för att veta hur jag kommer vidare.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

CIV: BE?

CIV: IV

CIV: III

CIV:COL

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

CIV: BE?

CIV: IV

CIV: III

CIV:COL

?

har spelat alla dem förutom BE.

Vill gärna ha tips som inte är Civserien.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt strategispel, jag spelar för till fäller ganska mycket Civ V och letar efter ett spel som liknar det.

Jag gillar att Civ V är "simpelt" så vill gärna ha ett spel som är lika simpelt, dvs jag ska inte behöva läsa 10 guider innan jag förstår hur jag gör mitt första drag, och sedan 10 till för att veta hur jag kommer vidare.

Endless Legend

Permalänk
Medlem

Endless Legend och Endless Space (föredrar personligen Legend + att det är mer likt Civ).

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat det själv, men jag har hört gott om Europa Universalis 4.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

(Heroes of) Might and Magic, kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DarkAlf:

Jag har inte spelat det själv, men jag har hört gott om Europa Universalis 4.

Top 3 spel någonsin. Men om TS inte klarar av att läsa på, så kommer han aldrig komma någonstans.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Endless Legend. Ett av de vackraste spelen jag någonsin spelat.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Top 3 spel någonsin. Men om TS inte klarar av att läsa på, så kommer han aldrig komma någonstans.

Tror faktiskt att man inte kan jämföra Civ V och EU4. Helt olika sorters spel helt enkelt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Då det inte nämnts än tänker jag tipsa om Crusader Kings II!

Permalänk
Medlem

Pandora First Contact?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Pandora First Contact?
B!

Pandora First Contact verkar vara rätt så nytt! Är det kul?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt är europa universalis inte ens i närheten av civ. Skulle tipsa om endless serien.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Tror faktiskt att man inte kan jämföra Civ V och EU4. Helt olika sorters spel helt enkelt.

Och det är relevant till top 3 någonsin, och att TS inte kommer förstå spelet utan att läsa på?

Permalänk
Medlem

EU/CK/HoI är alla mycket bra spel, men tyvärr inte vidare lika Civ. Rekommenderas dock fortfarande varmt om man tycker om genren! Helt klart bland de bästa strategispelen som finns.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Och det är relevant till top 3 någonsin, och att TS inte kommer förstå spelet utan att läsa på?

TS vill ha ett spel som är likt Civ V och EU4 är inte det, det är allt jag ville säga

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla! Blir att kolla in Endless Legends.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Kolla även in Age of Wonders-serien. En blandning mellan Heroes of Might and Magic och Civilization.

Age of Wonders 3 släpptes förra året och är riktigt underhållande. Föregångaren Age of Wonders: Shadow Magic är dock mer omfattande, trots att det är 12 år gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Tack för tipsen alla! Blir att kolla in Endless Legends.

Tycker det är ett bra val att kolla på. Ett av de bästa nya omgångsbaserade strategispelen på lång tid enligt mig. Många nya ideer också som fungerar bra, gör att det känns fräscht. Det är inte perfekt, men de jobbar vidare på balansering och att tillföra mer saker. Precis som med Endless Space kommer de släppa gratis innehållsuppdateringar till spelet. Sen kommer det antagligen någon expansion också.

Gått lite under horisonten enligt mig. Finns ingen tråd om det, och på t.ex. FZ är det helt tomt och ingen recension. Vore synd om det sålde sämre än Endless Space som fick mycket mer hype, men inte är lika bra som EL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Pandora First Contact verkar vara rätt så nytt! Är det kul?

Civ, med aliens, och random techtree. (grejerna gör ungefär samma saker som man är van vid, fast de byter plats i trädet, och är olika beroende av föregående tekniker för att man ska kunna forska fram dem. Det finns därför ingen "det här är snabbaste vägen till vapen X" strategi, eftersom vapen X kan vara det första, eller sista du får tillgång till.

Jag brukar till sist ha gigantiska "mechs", 2 i var stad som försvar, och sen plöjer jag rut och slaktar allt annat på kartan. Det kommer helt enkelt ett läge när inte varken aliens eller de andra jordfraktionerna klarat av att expandera i samma tempo som du, och det är bara att stampa ihjäl allt därifrån.
Men upp till den punkten är det rätt kul. Det är inte lika välpolerat som Civ.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite med tanke på rekommendationen av Endless Legends.

Vad är Sweclockers åsikt om Endless Space? Har fått helt ok i steamreviewsen. Jag är sugen på ett 4x i rymden, Civ: BE var inte riktigt det spel jag hade hoppats på tyvärr.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt strategispel, jag spelar för till fäller ganska mycket Civ V och letar efter ett spel som liknar det.

Jag gillar att Civ V är "simpelt" så vill gärna ha ett spel som är lika simpelt, dvs jag ska inte behöva läsa 10 guider innan jag förstår hur jag gör mitt första drag, och sedan 10 till för att veta hur jag kommer vidare.

Anno 2070
Anno 1404 Venice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Lånar tråden lite med tanke på rekommendationen av Endless Legends.

Vad är Sweclockers åsikt om Endless Space? Har fått helt ok i steamreviewsen. Jag är sugen på ett 4x i rymden, Civ: BE var inte riktigt det spel jag hade hoppats på tyvärr.

Jag önskar att rymdstriderna hade mer djup än välja rätt kort.

OP:

Kika på Warlock Master of Arcane och King Arthur - The Role-playing Wargame (King Arthur är mer Total War dock)

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Fille625:

EU/CK/HoI är alla mycket bra spel, men tyvärr inte vidare lika Civ. Rekommenderas dock fortfarande varmt om man tycker om genren! Helt klart bland de bästa strategispelen som finns.

När vi ändå rabblar Paradox så får man ju inte glöma Victoria. Mkt trevligt även om det också har en brant inlärningskurva och inte liknar Civ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Anno 2070
Anno 1404 Venice

Hela serien Anno-spel är ju egentligen ganska underbara, jag gillar även Caesar, Settlers med flera.
Anno 2070 är om jag inte missminner mig det senaste i Anno serien, och det jag spelar just nu, men det är kraftigt DRM-skadat. Det är ett typiskt fall för när det är bättre med kopian än originalet. Den dagen Ubi stänger ner spelservern är man helt körd.
Tyvärr.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hela serien Anno-spel är ju egentligen ganska underbara, jag gillar även Caesar, Settlers med flera.
Anno 2070 är om jag inte missminner mig det senaste i Anno serien, och det jag spelar just nu, men det är kraftigt DRM-skadat. Det är ett typiskt fall för när det är bättre med kopian än originalet. Den dagen Ubi stänger ner spelservern är man helt körd.
Tyvärr.
B!

Ja det har du helt rätt i. Jag köpte det via steam, ospelbart. Men tpb versionen funkar väldigt bra har jag hört..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Lånar tråden lite med tanke på rekommendationen av Endless Legends.

Vad är Sweclockers åsikt om Endless Space? Har fått helt ok i steamreviewsen. Jag är sugen på ett 4x i rymden, Civ: BE var inte riktigt det spel jag hade hoppats på tyvärr.

Endless Space är helt ok, men inte bland de riktigt bra spelen.

Vill du ha ett omgångsbaserat, kolla in Galactiv Civilizations III som börjar närma sig release. Har varit Early Access i alfa/beta under cirka ett år. Planerat att släppas i april. Efter att ha varit negativt i början börjar nu folk ändra åsikt och tycker klart bättre om betan. Men nu när det är så nära är det nog ändå värt att vänta på riktiga releasen och inte spela sig trött på beta som förstås har buggar.
http://store.steampowered.com/app/226860/

Gillar du RTWP (realtid med pause, som Paradox storstrategiska spel) är Distant Worlds: Universe ett bra val enligt mig. Grafiken är lite stenålders, men kommer man förbi den tröskeln och tar sig tid att sätta sig in i spelet är det riktigt bra. Det är dock dyrt för ett äldre spel. Liten firma, nischad produkt. Sätt på önskelista och vänta på rea om du inte vill lägga ut för ett fullprisspel.
http://store.steampowered.com/app/261470/

Obs! Rekommendation enligt spel jag gillar. Kolla på recensioner etc, alltid bra. T.ex. http://www.spacesector.com/

Permalänk
Medlem

Just det, Warlock: Master of Arcane borde du också kolla upp. UI't är snarlikt Civ5, dock skilljer sig gameplay så där lagom mycket för att det är ett helt eget spel men att man ändå känner sig som hemma om man kommer från civ

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Håller med i rekommendationen av Fallen Legend. Mycket vackert spel med flera välgjorda inslag. Jag gillar även hur alla raserna känns helt unika med olika spelsätt.

Två andra strategispel som jag kommer på är Fallen Enchantress och dess fristående expansion Fallen Enchantress: Legendary Heroes. De är omgångsbaserade och skapade av mannen som gjorde den extremt hyllade moden Fall From Heaven II till Civ IV.

Vill du ha ett rymdspel som visserligen är RTS, men känns som ett 4X är Sins of a Solar Empire ett bra val.