Börja med Sims, version 3 eller 4?

Permalänk
Medlem

Börja med Sims, version 3 eller 4?

Min dotter vill börja spela Sims, och jag tänkte köpa det till henne.
Frågan är om jag ska satsa på version 3 eller 4.

Jag har försökt läsa på vad andra kommenterat, och det verkar som om båda (ur ett tekniskt/praktiskt perspektiv) har sina för- och nackdelar.
Den uppenbara skillnaden är att Sims 3 just nu är billigare och har en hel mängd tilläggsmaterial tillgängligt medan 4an bara finns i grundversion.
En annan skillnad är rekommenderade hårdvarukrav, men jag tycker mig läsa mellan raderna att det spelar mindre roll. Rätt eller fel?

Datorn det ska köras på blir ett nybygge:
Core i3-4150
8GB RAM
GF GTX 750Ti (1680x1050 upplösning)
120GB SSD (plus HDD)
64bit Win7

Någon som kan argumentera för/mot endera alternativet?

Permalänk

Med tanke på att Sims 4 gått tillbaka till den stängda modellen där kvarteret inte längre är öppet så hade jag tagit Sims 3 som dessutom är lite billigare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Sims 4 kommer troligen vara på Rea nu på fredag. Tycker 4 överlag är en bättre produkt lider inte av. 3an har enligt min erfarenhet börjar frysa om ett spel pågått för länge. Något med alla event och historik inte rensas som det ska så när spelet ska läsa in alla på nytt så fryser allt och hoppar sedan igång ingen. Sen blir det inte så mycket billigare om du nu ska ha alla tillägg som finns.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

om man ska köpa aööa tillägg till 3an så blir det ganska mycket dyrare än 4an i nuvarande form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

... den stängda modellen där kvarteret inte längre är öppet ...

Vilket innebär?

Skrivet av Sifear:

... 3an har enligt min erfarenhet börjar frysa om ett spel pågått för länge. Något med alla event och historik inte rensas som det ska...

Går väl fixa med nystart? Och vad säger att problemet inte finns kvar i 4-an?

Skrivet av Sifear:

Sen blir det inte så mycket billigare om du nu ska ha alla tillägg som finns.

Skrivet av Blofeld:

om man ska köpa aööa tillägg till 3an så blir det ganska mycket dyrare än 4an i nuvarande form.

Att det blir dyrare med tillägg är givet.
Min mening med kommentaren är att till 3an så finns tillägg (redan nu), så inte till 4an.
Vad jag förstått så får man med mer till 3an redan från start än vad som (i nuläget) finns sammanlagt till 4an? (Fan-mods oräknade, om det finns sådana.)

Permalänk
Medlem

Jag röstar också på The Sims 3. The Sims 4 är mycket begränsat, för att EA vill tjäna mer pengar på tilläggspaket. Därför har de valt att göra The Sims 4 ofärdigt, genom att inte lägga till väl utvalda funktioner (som till exempel möjligheten att bygga pooler när spelet lanserades). Detta är enligt mig en löjlig strategi, som tyvärr funkar mycket bra. Galet -.-

Ne. The Sims 3 hade jag valt om jag vore dig, även om The Sims 4 är mer öppet gällande skapandet av ens simmar och mer dynamisk gällande simmarnas känslor (mer verkligt, typ).

Om du väljer att köpa startpaketet på Origin, så får du med The Sims 3, The Sims 3: Kvällsnöjen och prylpaketet Lyx & Design (399 SEK). Om du sedan lägger till alla de andra tilläggspaketen, så blir priset chockerande högt. Hela 2 845,80 SEK! Om du väljer att inte köpa startpaketet, utan väljer att köpa originalet och sen alla tilläggspaketen, så blir den totala summan lite högre, nämligen 2 921 SEK, och då är tilläggspaketen rabatterade med 50-60% (tack vare Black Friday-rean - direktlänk till sökresultatet för "The Sims 3" på origin.com). Men du kanske kan hitta allt i ett enda paket någon annanstans, som till exempel CDON eller Discshop

Skrivet av Swedish Berserk:

Med tanke på att Sims 4 gått tillbaka till den stängda modellen där kvarteret inte längre är öppet så hade jag tagit Sims 3 som dessutom är lite billigare.

The Sims 4 kostar 50 öre mer än vad The Sims 3 gör i dag, tack vare Black Friday-rean.

Jag la till lite mer matnyttig information :)
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Vilket innebär?

I Sims 3 så är alla simmar aktiva och hela kvarteret går efter samma tid det gör inte Sims 4. Med andra ord är Sims 4 mer likt Sims 2 i det avseendet och det för mig är varför Sims 3 är det jag fortsätter att spela.

Skrivet av edgren:

The Sims 4 kostar 50 öre mer än vad The Sims 3 gör i dag, tack vare Black Friday-rean.

Det kvittar jag skulle inte ens köpa det för en hundralapp. Tycker Sims 4 är en enorm besvikelse och det är många andra som tycker likadant.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 4:an. Mindre content kanske, men det drar väldigt mycket mindre datorkraft. Sims 3 kör hela staden hela tiden.
4:an fick pooler i ett gratis DLC.

https://www.origin.com/sv-se/store/buy/sims-4/pc-download/bas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det kvittar jag skulle inte ens köpa det för en hundralapp. Tycker Sims 4 är en enorm besvikelse och det är många andra som tycker likadant.

Jo, tack du. En vän förhandsbokade The Sims 4. Han blev besviken. 600-700 SEK åt helvete -.- Men så går det när man förhandsbokar spel nu för tiden...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Jag hade valt 4:an. Mindre content kanske, men det drar väldigt mycket mindre datorkraft. Sims 3 kör hela staden hela tiden.
4:an fick pooler i ett gratis DLC.

https://www.origin.com/sv-se/store/buy/sims-4/pc-download/bas...

Jag kör hellre ett tyngre spel än en uppföljare som är kraftigt begränsad.

Skrivet av Airikr:

Jo, tack du. En vän förhandsbokade The Sims 4. Han blev besviken. 600-700 SEK åt helvete -.- Men så går det när man förhandsbokar spel nu för tiden...

Ja det är tråkigt att det ska vara så men många spel på senare tid har varit riktiga besvikelser jag gick på och förhandsbokade något också så förhandsboka försöker man undvika helt och hållet. Och som vi båda är inne på är Sims 4 verkligen ingen höjdare snarare raka motsatsen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är tråkigt att det ska vara så men många spel på senare tid har varit riktiga besvikelser jag gick på och förhandsbokade något också så förhandsboka försöker man undvika helt och hållet. Och som vi båda är inne på är Sims 4 verkligen ingen höjdare snarare raka motsatsen.

Precis. Jag gillar allt det som de har lagt till i The Sims 4, som The Sims 3 inte har (mer dynamik). Det är det enda jag är ute efter, om jag skulle ha köpt The Sims 4, så spelet är ju inte värt 299 SEK. Snarare 99 SEK, även om det är på gränsen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Hur är det med husdjur i de båda versionerna?
Min dotter är mycket intresserad av att skaffa hund och/eller katt i spelet. Är möjligheterna för detta begränsade i 4an (finns ju som separat tillägg till 3an) så är det ett STORT minus.

Jag är inte intresserad av att skaffa alla tillägg, men över tid troligen ett fåtal väl utvalda.

Permalänk
Medlem

Husdjur kommer nog i framtida DLC för sims 4, samtidigt krävs det väl expansion för att få husdjur i trean.

Personligen tycker jag att enda fördelen hos trean är den öppna staden. I fyran är iallafall kvarteret runt huset öppet vilket gör att det inte känns så instängt som i tvåan eller ettan.

Fördelarna hos fyran är framför allt de snabbare laddtiderna och smartare simmar (de kan för tusan göra flera saker samtidigt nu). Att man kommer att kunna köpa expansioner i flera år framöver ser jag mer som något positivt, ett nytt expansionspaket kan blåsa liv i ett spel man tröttnat på. Spelet är tunt bara om man jämför med en föregångare med många expansionspaket.

Skapa-en-sim-verktyget är också mer intuitivt vilket kanske passar pekskärmsgenerationen bättre än treans dragreglage.

Dessutom verkar modscenen vara minst lika levande med fyran som med trean, ett stort plus.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

gav min tjej 4an som hon sett fram emot väldigt länge i present. Hon har 3an och en bokhylla med expansioner och hon e tokbesviken på 4an, mycket p.g.a att man inte alls kan välja fritt vart man vill bygga och konceptet "städer" finns inte i 4an då det är mer fokuserat runt simmarnas beteende, så då var det tydligen en logisk ide att ta bort mycket av byggfriheten.

HAr själv spelat både 3an och 4an och visst, bygga hus är lite bättre i 4an men bara lite, 3ans byggläge är fortfarande kanon men faktumet att du har hela städer till ditt förfogande gör att 3an trumpar 4an ur byggaspekten. Sedan så har du inte allt upplåst i 4an från början, möbler etc då, det låses upp under tiden du spelar och når jobbkarriärsmål osv så det är personligt vad man tycker om det.

TL;DR, fokusera på att bygga -> 3an, fokusera på att spela med simmarna -> 4an.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är inte intresserad av att skaffa alla tillägg, men över tid troligen ett fåtal väl utvalda.

Detta är dömt att hända hehe, du kan trösta dig med att de flesta expansioner och prylpaket är relativt billiga idag, iaf till 3an.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Jag har kommit fram till slutsatsen att låta den unga damen bestämma, efter att jag presenterat de olika alternativen.
Misstänker att 4an är den version som i grunden passar henne bäst, men att avsaknaden av husdjur kan tippa över henne mot 3an.

När det gäller tilläggen så kan jag bara jämföra med övriga spel. Jag har satsat en del på tillägg till såväl Civ5 som Tropico4, men till ingendera har jag köpt allt eftersom där finns ett fåtal som jag inte känner sug efter.