Windows 10 diskussionstråden.

Permalänk
Medlem

Windows 10 diskussionstråden.

Edit: byter namn på tråden till Windows 9 officiella diskussionstråden

En liten snabbtitt är släppt, detta har vi läst.
Men vad tycker ni alla?
Själv tycker jag att det ser ut som att Microsoft äntligen har lyckats igen, ge alla de dom vill ha!
Jag ser fram imot win 9 och kommer tanka betan, Lätt!

http://www.sweclockers.com/nyhet/19305-microsoft-windows-9-me...

Ser riktigt fint ut och framförallt! Startmenyn <3 äntligen tillbaka!!
Finns de något annat som saknas? Ska ändras? Vi har ju inte fått mycket info än. Och detta kanske inte äns blir våran beta.

Uppdatering: 1
Liten hemsida där ni kan läsa lite rykten:

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-9-features-new...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot win9, tycker dock startmenyen såg lite grötigt ut med att man vill trycka in så mycket som möjligt på så liten yta.

Jag gillar ändå win8 startskärm..bara att slänga dit sina favorit program sen ett knapptryck å så pang har man de direkt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bara massa tjat om start meny eller inte
Nya start menyn ser inte bra ut, så ingen killer app där direkt.
Vad är skillnaderna under skalet ?

Skulle aldrig gå tillbaka till XP, men kan tänka mig att fortsätta köra Win7.
Just nu känns det omotiverat att uppgradera till Win8.
Ibland är frågan lite så, varför byta något som fungerar.

Men visst är det något nytt intressant under huven på v9, så kan det bli uppgradering.
Annars så känns det onödigt att uppgradera innan ny dator införskaffas

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag ser fram emot win9, tycker dock startmenyen såg lite grötigt ut med att man vill trycka in så mycket som möjligt på så liten yta.

Jag gillar ändå win8 startskärm..bara att slänga dit sina favorit program sen ett knapptryck å så pang har man de direkt.

Startskärmen kan du ju fortfarande få, du får ju bara välja vilket du vill använda dig av.
Jag som vill ha startmeny, får ju inte modern ui utan de kommer jag ha inaktiverat. (som setuppen ser ut nu iallafall)

Skrivet av Alpha77:

Bara massa tjat om start meny eller inte
Nya start menyn ser inte bra ut, så ingen killer app där direkt.
Vad är skillnaderna under skalet ?

Skulle aldrig gå tillbaka till XP, men kan tänka mig att fortsätta köra Win7.
Just nu känns det omotiverat att uppgradera till Win8.
Ibland är frågan lite så, varför byta något som fungerar.

Men visst är det något nytt intressant under huven på v9, så kan det bli uppgradering.
Annars så känns det onödigt att uppgradera innan ny dator införskaffas

Anledningen för mig är att jag vill kunna använda mig av de allra senaste grafikversionerna som inte äldre operativsystem får.. Till en början.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

9:an ser riktigt bra ut.
Fördelen med den nya startmenyn, om jag fattat det rätt, är ju att man kan anpassa den precis som man vill ha den. (ta bort live tiles exempelvis)

Det kom ut lite mer info nu om att 9:an även har inbyggd "multi desktopp" support.
http://www.wpcentral.com/multi-desktop-support-and-start-menu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Anledningen för mig är att jag vill kunna använda mig av de allra senaste grafikversionerna som inte äldre operativsystem får.. Till en början.

Det är ju dåligt av Microsoft att inte ha stöd för senaste DirectX i alla OS dom supportar.
Men som sagt Microsoft har inte sagt någonting alls angående DX12 och Win7..

Citat:

It’s worth noting that Microsoft has said nothing about Windows 7 support for DirectX 12, despite the fact that the super-popular operating system will continue to be supported by Microsoft untl 2020. Actually, the company’s late 2015 launch might be targeted for Windows 9 (or whatever the next version of Windows turns out to be).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är ju dåligt av Microsoft att inte ha stöd för senaste DirectX i alla OS dom supportar.
Men som sagt Microsoft har inte sagt någonting alls angående DX12 och Win7..

Om DX 11.2 endast kommer till Win 8.1, varför skulle DX 12 komma till Win 7?

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Windows 9. Jag gillar nya start menyn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Kan säga såhär så fort man kan spela fler spel på Ubuntu går jag över och kommer högst troligen inte blicka tillbaka!

Tycker själv att Windows 9 ser bra ut men har inte lust att punga upp med mer pengar till Microsoft igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Bara massa tjat om start meny eller inte
Nya start menyn ser inte bra ut, så ingen killer app där direkt.
Vad är skillnaderna under skalet ?

Skulle aldrig gå tillbaka till XP, men kan tänka mig att fortsätta köra Win7.
Just nu känns det omotiverat att uppgradera till Win8.
Ibland är frågan lite så, varför byta något som fungerar.

Men visst är det något nytt intressant under huven på v9, så kan det bli uppgradering.
Annars så känns det onödigt att uppgradera innan ny dator införskaffas

Av det Windows 8-fan som jag är så kan jag ju tala om att Windows 7 är otroligt o-optimerat i jämförelse med dagens teknik. Trodde vi gjort klart för oss att Windows 8 under huven slår både Windows 7 och Windows XP

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Windows 9 a.k.a. Windows 8.2

Ser ingen anledning till att släppa ett helt nytt OS som är Windows 8 med startmeny och lite annat nytt. Kommer ihåg förändringen från windows XP till vista, det var något!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Av det Windows 8-fan som jag är så kan jag ju tala om att Windows 7 är otroligt o-optimerat i jämförelse med dagens teknik. Trodde vi gjort klart för oss att Windows 8 under huven slår både Windows 7 och Windows XP

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005...

Du kanske gjort klart för dig, men majoriteten av världen håller inte med om att 8'an va någon höjdare.
Det är nog därför de ger folk ett val i Windows 9. Ett val som ger oss bättre prestanda (förhoppningsvis) och ett gränssnitt som man själv kan använda som man tycker att det är bäst för sin egen persolighet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du kanske gjort klart för dig, men majoriteten av världen håller inte med om att 8'an va någon höjdare.
Det är nog därför de ger folk ett val i Windows 9. Ett val som ger oss bättre prestanda (förhoppningsvis) och ett gränssnitt som man själv kan använda som man tycker att det är bäst för sin egen persolighet.

Tror du missuppfattat totalt nu "Under huven" menas med det du inte ser i ditt OS. Att gränssnittet inte var så populär är också något som inte borde vara nytt, men det är inte vad jag sackar om. Läs tråden jag länkade så ser du själv

Om boottider, acesstider, filsystem och MASSA andra saker är optimerat och därmed statistiskt bättre så spelar det ju ingen roll vad man gillar bäst. Det är bara så det är, fakta kallas det Med andra ord så handlar det ännu en gång inte om hur saker o ting ser ut i Windows 8, utan vad som händer "under huven"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Windows 9 a.k.a. Windows 8.2

Ser ingen anledning till att släppa ett helt nytt OS som är Windows 8 med startmeny och lite annat nytt. Kommer ihåg förändringen från windows XP till vista, det var något!

Jo synd bara att Vista blev ett misslyckande med prestandan.. Men kan hålla med om att de va riktigt nice ibörjan!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Har vant mig vid Windows 8. Har inget behov av en startmeny längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Startskärmen kan du ju fortfarande få, du får ju bara välja vilket du vill använda dig av.
Jag som vill ha startmeny, får ju inte modern ui utan de kommer jag ha inaktiverat. (som setuppen ser ut nu iallafall)

jaha är det så det tänkt att de ska funka, jag är inte allt för påläst ska jag erkänna.
Men det låter ju som att man har mer val möjligheter istället för att man blir på tvingad att använda vissa saker.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Startskärmen kan du ju fortfarande få, du får ju bara välja vilket du vill använda dig av.
Jag som vill ha startmeny, får ju inte modern ui utan de kommer jag ha inaktiverat. (som setuppen ser ut nu iallafall)

Anledningen för mig är att jag vill kunna använda mig av de allra senaste grafikversionerna som inte äldre operativsystem får.. Till en början.

Med inaktivera menar du att man kan bocka ur en ruta eller liknande? Eller bara "inte använda Modern UI"?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Hela Windows 8 och 9 är hemsk att se på. Utformningen är fullständigt handikappad (pga integreringen med plattor?) och färgerna är horribla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Bytte till Win 8.1 för funktionalliteten, inte utseendet. Skiter således i Win 9 och huruvida den har startmeny, gränssnitt eller flygande rosa grisar om det inte är någon förbättring under huven så att säga.
Att släppa ett nytt operativsystem med GUI förändringar påverkar inte mitt behov av det det minsta.

Lägg till ett alternativ i omröstningen som är:
Bara win 9 om det är bättre under huven?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hela Windows 8 och 9 är hemsk att se på. Utformningen är fullständigt handikappad (pga integreringen med plattor?) och färgerna är horribla...

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte den här kommentaren faktiskt.
Om du inte gillar hur det ser ut är det väl bara att sätta igång och ändra på detta till dess att du är nöjd?

Permalänk
Medlem

Aldrig tyckt om temat på Windows men det går oftast lätt att få bort, önskar bara att de fixade ett mörktema även om det inte alltid är poppis så skulle det inte skada att ha det i theme's för att slippa bli bländad på nätterna.

Blir intressant vart Virtual Desktop hamnar, jag har ingen anvädning för det när jag har flera skärmar på min desktop dator, dock inne på laptopen kör jag exklusivt Linux då Windows inte får plats på interna SSDn något vidare bra så kommer nog inte hitta användarscenarion där jag kommer använda det. Undrar dock hur de löser virtual desktops med flera skärmar. Bundet till alla eller kommer det bli separat för alla skärmar?

Kommer nog testa på Win9 virtuellt men stannar nog där, har ingen användning för senare Windows versioner då allt funkar utmärkt på Windows 7 som lekos och riskera den usla partitioneraren som följer med Windows att förstöra allt jag redan har är inget jag vill göra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Förstår inte den här kommentaren faktiskt.
Om du inte gillar hur det ser ut är det väl bara att sätta igång och ändra på detta till dess att du är nöjd?

Om jag inte installerar en massa tredjepartsprogram så blir det aldrig bra - och det är rent ut sagt för jävligt att det ska behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om jag inte installerar en massa tredjepartsprogram så blir det aldrig bra - och det är rent ut sagt för jävligt att det ska behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det behövs inga tredjepartsprogram det är 9:an vi pratar om och inte 8:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Aldrig tyckt om temat på Windows men det går oftast lätt att få bort, önskar bara att de fixade ett mörktema även om det inte alltid är poppis så skulle det inte skada att ha det i theme's för att slippa bli bländad på nätterna.

Det är ju bara att ladda ned ett mörktema inifrån Windows under theme's om du vill.

Permalänk
Medlem

Verkar intressant , men jobbar ju med sådans varje dag så ska bli kul att se hur det fungerar ur ett tekniskt perspektiv också, men tror alldagliga användare där ute kommer att vara mer posetiva än vad de var mot 8an iaf.

Kommer att installera Tech Preview så får vi se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Det är ju bara att ladda ned ett mörktema inifrån Windows under theme's om du vill.

Den ändrar ju knappt något, snarare tintar den bara startmenyn och ändrar färg på decoration.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

jaha är det så det tänkt att de ska funka, jag är inte allt för påläst ska jag erkänna.
Men det låter ju som att man har mer val möjligheter istället för att man blir på tvingad att använda vissa saker.

På samma sätt som Microsoft har tvingat oss att använda startmenyn sedan Windows 3 menar du?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det jag tror att många missar när de kollar på tilesen är att man har implementerat support att välja bakgrund på dem i WP 8.1, någonting som jag är rätt så säker kommer att komma till W9 också.

Jag hoppas också att de kommer att gjöra någonting åt användarinterfacet när man kör sina WinRT appar i desktop-mode. Alla user-inteface detaljer som enbart är anpassade för tablets känns så onödigt klumpiga och jag tror att Microsoft måste insé att om folk får ett dåligt intryck av deras desktop OS så kommer de inte köpa deras plattor. De måste också inse att de måste samarbeta med sina partners om de vill sälja plattor, men det borde de väl ha lärt sig av Windows 8 katastrofen.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Det behövs inga tredjepartsprogram det är 9:an vi pratar om och inte 8:an.

Du menar alltså att 9:an ser bättre ut än 8:an då? Tycker båda ser lika röriga ut faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Det behövs inga tredjepartsprogram det är 9:an vi pratar om och inte 8:an.

En ORDENTLIG startmeny, inte ett hopkok av deras värdelösa mini-appar överallt. Det fanns en ordentlig meny, men den slopades på grund av integreringen med en produkt ingen vill ha.

Jag tvivlar på att 9'an tillåter en användare att redigera teman utan att redigera uxtheme med tredjepart...

Skickades från m.sweclockers.com