Microfreeze och framedrops med ökande frekvens

Permalänk
Medlem

Microfreeze och framedrops med ökande frekvens

Hej!

Har ett konstigt problem med mitt system i signaturen. Allt är oklockat och jag har de senaste drivrutinerna (har ominstallerat ett par gånger utan success). Har även ominstallerat hela spelet samt Windows 8.1 men det hjälper inte problemet heller. V-sync är avstängt.

I alla fall, när jag startar datorn och sätter igång GTA V och spelat i ca 5 minuter så börjar jag se och höra små "jitter" eller microfreeze. Dessa ökas successivt tillsammans med att jag får allt mer och mer framedrops och kräver att jag stänger av spelet helt och hållet (ganska svårt, då jag måste göra detta via aktivitetshanteraren) samt startar om datorn.

Efter en omstart av datorn så finns problemet inte kvar! Då rullar spelet på väldigt bra, inga större framedrops (ligger mellan 70-80 med mina inställningar). Men låter jag datorn stå avstängd i ett par timmar och startar den kall så uppkommer samma problem igen.

Någon annan som har erfarenhet av detta och kanske rentav en lösning? Kan det vara GeForce Experience som håller på och förstör?

Tack!

EDIT: Vill även tillägga att jag har tagit bort alla Audio drivrutiner från Nvidia som kunde ha orsakat problemet tillsammans med mitt ljudkort men det hjälpte tydligen inte heller.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering på problemet:

Testade att köra spelet igen och höll samtidigt koll CPU:n, GPU:n samt RAM användningen och noterade följande:

När jag startar spelet och spelar under de första fem minuterna ligger min FPS på ca 70-80. GPU har en load på runt 95-97% medan CPU:n har en load på ca 30%. RAM ligger på 5 GB stabilt. VRAM är stabilt på runt 2.6 GB (precis så som jag sat mina inställningar i spelet på). Notera att alla komponenter är oklockade.

Efter 5 minuter så börjar jag få lite microfreeze som även hörs i hörlurarna (ungefär bzz bzzzz zz). Detta ökar stadigt tillsammans med att FPS:en faller ned sakta men säkert till runt 30-37. Jag tog en titt på GPU-Z och ser att GPU-load minskar stadigt ner till ca 50-60 % i samband med att microfreeze samt FPS-drops ökar. CPU-användingen, RAM och VRAM är precis detsamma som innan. GPU-temperaturen har heller inte ökat utan ligger runt 70-72 grader, precis som innan problemet uppstår.

Jag testade att pausa spelet i ca tre minuter och återvända och då körs spelet på bra med GPU-load 95-97% och inga problem. Men efter ca 1 minut uppstår problemet igen och GPU-load går ner till 50-60%.

Då är frågan, vad är det som händer? Varför går min GPU-load ner?

EDIT: Stängde av spelet (ej datorn), väntade i ca 5 minuter och startade spelet igen. Inga problem fram till ca 5 minuter in i spelandet, då droppar fps:en igen och microfreezes uppstår. Testade att fortsätta köra och som värst hamnade FPS:en på 20-30 medan GPU load gick ner till 20-30%.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Har du kollat tempen ? CPU:n kanske överhettar? Bara en idé...

Permalänk
Avstängd

Har fått exakt samma problem plötsligt..

Permalänk
Medlem

Samma fenomen här men jag har inte hållt reda på gpu användning bara cpu användning och temperaturer
Ska kolla imorgon om min rigg beter sig likadant med gpu användningen

Sitter på riggen i signatur och win 7

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadrakeRoot:

Har du kollat tempen ? CPU:n kanske överhettar? Bara en idé...

Inga problem med temperaturerna alls, ligger på runt 40 på varje core i load

"Roligt" att jag inte är ensam med problemet IAF! Någon som har någon lösning på detta, förutom reboot?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

För mig löste det sig i alla fall tillfälligt, ditchade win 10 preview och installerade 8.1 igen. Rullar på bra nu igen med stadiga 60fps+ med allt på max och 2x TXAA i 1080p. Hoppas det fortsätter så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

För mig löste det sig i alla fall tillfälligt, ditchade win 10 preview och installerade 8.1 igen. Rullar på bra nu igen med stadiga 60fps+ med allt på max och 2x TXAA i 1080p. Hoppas det fortsätter så..

Hm.. Jag har problemet med Win 8.1 installerat, även efter en ominstallation :/ Men roligt att det löste sig för dig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm.. Jag har problemet med Win 8.1 installerat, även efter en ominstallation :/ Men roligt att det löste sig för dig!

Antar att spelet ligger på en utav dina ssd enheter?
Testa stänga av steam och spelet helt innan du kör en trim på den och se om det uppstår igen, och testa även tvinga på något i nvidias drivrutiner t ex aniostrophic filtering istället för den inställningen i spelets inställningar och se hur spelet funkar efter det.

(Med tanke på att det inte går varmt så kan det inte ha något och göra med hårdvaran direkt.
Om nu inte kortet sjunker i frekvens (turbo frekvenserna kortet har ned till vanliga frekvenserna kortet jobbar med vilket spelet ballar ur med av någon anledning.)

(Kompis med gtx 760 hade liknande problem och då hjälpte det och göra det man skrev ovan tillsammans med senaste drivers till grafikkortet samt unparka processorkärnorna helt och hållet i windows 7)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb