Är gnome 3, unity, och W8 framtiden?

Permalänk

Är gnome 3, unity, och W8 framtiden?

I såna fall kommer jag revertera till Windows XP för alltid!

Jag förstår att man satsar på leksaker som "plattor" nu och så. Men vafan vi som har riktiga datorer då, med dator, skär, mus och tangentbord. Är detta helt bortprioriterat? Personligen ser jag inte nyttan med W8, Unity och G3. Skiten är gjort för barn eller förståndshandikappade för fan, nu får det vara nog!

Jag kan bara säga så här, om sakerna är mer slöjobbade än XP då är det ett steg tillbaka. XP var ganska bra faktiskt, väldigt överskådligt och allt bara fungerade, jag hade 0 bluescreens dom senaste 5 åren. Visst inget "lull-lull" men fan vad det fungerade! Det bara fungerade och snabbt också.

Jag ska dra en XP install nu idag tänkte jag, och jag har minst 35 olika linuxvarianter på cd/dvd, men jag har XP på CD och all programvara har jag på CD också. Om jag vill skulle jag kunna installera XP om 35 år på min 35 år gamla dator, med mina 35 år gamla cds med exefiler, och allt kommer fungera!
Kommer dom nya linuxvarianterna stödja detta? Troligtvis inte. Kommer W8, knappast.

Tänk om man bara vill ha saker gjort, vad är det för fel med det?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

I såna fall kommer jag revertera till Windows XP för alltid!

Jag förstår att man satsar på leksaker som "plattor" nu och så. Men vafan vi som har riktiga datorer då, med dator, skär, mus och tangentbord. Är detta helt bortprioriterat? Personligen ser jag inte nyttan med W8, Unity och G3. Skiten är gjort för barn eller förståndshandikappade för fan, nu får det vara nog!

Jag kan bara säga så här, om sakerna är mer slöjobbade än XP då är det ett steg tillbaka. XP var ganska bra faktiskt, väldigt överskådligt och allt bara fungerade, jag hade 0 bluescreens dom senaste 5 åren. Visst inget "lull-lull" men fan vad det fungerade! Det bara fungerade och snabbt också.

Jag ska dra en XP install nu idag tänkte jag, och jag har minst 35 olika linuxvarianter på cd/dvd, men jag har XP på CD och all programvara har jag på CD också. Om jag vill skulle jag kunna installera XP om 35 år på min 35 år gamla dator, med mina 35 år gamla cds med exefiler, och allt kommer fungera!
Kommer dom nya linuxvarianterna stödja detta? Troligtvis inte. Kommer W8, knappast.

Tänk om man bara vill ha saker gjort, vad är det för fel med det?

+1, även om jag håller med dig så är marknaden för oinstatta större. Tablet och mobiler etc ersätter ju för många en helt vanlig dator. Tycker Microsoft borde göra ett separat os för vanliga stationära med alla nya funktioner från Win 8 fast i Windows 7 Grafiska UI. Nu verkar ju detta vara inkulderat i Windows 8 men aa det är svårt att förklara.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Worse is better. Det kommer alltid vara så, har alltid varit så och kommer alltid bli. Linux är inte skonad, som tur är så har vi friheten att byta bort det som är dåligt iom fri mjukvara.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt din poäng. Om du inte gillar Unity eller Gnome3, välj en annan DE då, eller helt enkelt en annan distribution (antar att du syftade på Ubuntu), svårare än så är det väl inte? Finns ju hundratals distributioner att välja på som använder andra DE (exempelvis KDE, Fluxbox osv) som default istället för skitiga Gnome3. Finns ju många DE som är byggda för att ej vara "eye-candy" utan för att vara snabba och effektiva, exempelvis Fluxbox. Det kommer alltid att finnas alternativ.

Kan ju rabbla upp en hel lista med DE utan att googla:

Fluxbox
Openbox
Blackbox
Enlightenment
KDE
wmv4
iceWM

osv...

Kan likaså rabbla upp lite distributioner som inte kräver varken Unity ellet Gnome3:

Slackware
SalixOS
Zenwalk
Debian
(Arch)
Kubuntu
Xubuntu
Edubuntu
Gentoo
Funtoo
Knoppix
DSL
Puppy

Herregud, vad är problemet?

En bra länk: http://distrowatch.com/

Permalänk
Skrivet av A.T.A:

Förstår inte riktigt din poäng. Om du inte gillar Unity eller Gnome3, välj en annan DE då, eller helt enkelt en annan distribution (antar att du syftade på Ubuntu), svårare än så är det väl inte? Finns ju hundratals distributioner att välja på som använder andra DE (exempelvis KDE, Fluxbox osv) som default istället för skitiga Gnome3. Finns ju många DE som är byggda för att ej vara "eye-candy" utan för att vara snabba och effektiva, exempelvis Fluxbox. Det kommer alltid att finnas alternativ.

Kan ju rabbla upp en hel lista med DE utan att googla:

Fluxbox
Openbox
Blackbox
Enlightenment
KDE
wmv4
iceWM

osv...

Kan likaså rabbla upp lite distributioner som inte kräver varken Unity ellet Gnome3:

Slackware
SalixOS
Zenwalk
Debian
(Arch)
Kubuntu
Xubuntu
Edubuntu
Gentoo
Funtoo
Knoppix
DSL
Puppy

Herregud, vad är problemet?

En bra länk: http://distrowatch.com/

Ja jag kör faktiskt Scinetific linux nu, det är gnome2 supportat till november 2017! Så egentligen ska jag väl inte gnälla. Det är en redhat klon. Stabilt som fan.

Jag bara ser en negativ trend svepa in över OS-landskapet, och jag gillar den inte!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte finnas ett alternativ där man kan välja att köra med "gammalt" GUI?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ja jag kör faktiskt Scinetific linux nu, det är gnome2 supportat till november 2017! Så egentligen ska jag väl inte gnälla. Det är en redhat klon. Stabilt som fan.

Jag bara ser en negativ trend svepa in över OS-landskapet, och jag gillar den inte!

Jag tror inte man behöver oroa sig. Den lilla grupp som började använda Linux-kärnan redan 1991, och den lilla grupp som sakta expanderade med filosofin "samarbete, konfigurerbarhet, icke-kontroll, FRIHET" kommer alltid att finnas sålänge Linux existerar. Detta betyder att vi alltid kommer att ha alternativ vid sidan av dom populära disten såsom Ubuntu. Den stora grupp som väljer Ubuntu är väl oftast nybörjare, eller personer som inte bryr sig så mycket om Linux-systemen och är mer ute efter något fritt tillgängligt samtidigt som det är automagiskt. De som vill lära sig mer går oftast över till andra distributioner såsom Arch, Debian, Slackware osv. Ubuntu ser jag mer som en reklampelare för Linuxvärlden, en slags port som öppnar för en hel multiuniversiell värld, detta gynnar både oss Linux-entusiaster på det sättet att fler program och drivrutiner blir tillgängliga för Linux-system men också för dom som vill välja ett enkelt alternativ mot Windows och Mac. Men för att göra Ubuntu attraktivt mot den stora gruppen så behövs något konkurrenskraftigt, exempelvis snygga "Eye-candy" -skrivbord + automagiska funktioner och det är ju förståeligt eftersom den stora gruppen knappast vill sitta med CLI-program och skriva kommandorader för att starta XMMS2.

I slutändan är vi Linux-entusiaster en minoritet, tyvärr, men sålänge vi finns kvar så kommer vi alltid att ha alternativ.

Permalänk

Så länge surfplattor och dess operativ kan samexistera med datorer och mer klassiska operativ har jag inga problem med det. Men som du skriver blir tex GNOME3 och då även Unity väldigt anpassat för surfplattor. Med undantaget att de enligt mig ändå fungerar bra med mus och tangentbord. Windows 8 verkar däremot vara mer svårtstyrt med mus och tangentbord enligt det jag läst ( nu snackar jag om Metro gränssnittet ) men samtidigt måste jag medge att Windows 8 med Metro ser väldigt bra ut för surfplattor.

Jag håller mig till Ubuntu 10.04 ett tag till men funderar starkt på att uppgradera till Ubuntu 11.10. Jag kan nog lära mig att gilla Unity. Annars tycker jag att Mandriva 2011 ser bra och intressant ut.

Det ser ut såhär ungefär:

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Njae, bakåtsträvare finns det alltid, jag är mer intresserad av att se vad det kan tillföra.
Folk får ju dille på det mesta, nyss var det molnet och nu är det tablets. Det går över och folk kommer få mer vettiga åsikter. Låt det ebba ut och se det som en spännande utveckling under tidens gång. Du har ju ditt på det torra fram tom. 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Njae, bakåtsträvare finns det alltid, jag är mer intresserad av att se vad det kan tillföra.
Folk får ju dille på det mesta, nyss var det molnet och nu är det tablets. Det går över och folk kommer få mer vettiga åsikter. Låt det ebba ut och se det som en spännande utveckling under tidens gång. Du har ju ditt på det torra fram tom. 2017.

Utveckling? Avveckling är ordet. Skiten får folks hjärnor att ruttna och inget jobb blir utfört, men det är snyggt... Eller nä, inte det heller faktiskt. det är bara dåligt... Nej, med Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx) så peekade värden, ALLT därefter är ENBART sämre. SÅ DÄ SÅ!

Permalänk
Medlem

Installera rhel 6 då så får du support på grejjerna
End of Extended Life Cycle - November 30, 2020

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

I mina ögon är KDE och Unity,G3 i stort sett samma skräp.
Jag gillar Gnome2, men har mig veterligen ingen aktiv branch.. glappet som är sen till xfce, awesome osv är för mig alldeles för stort..
Och det känns faktiskt inte mycket bättre att det fungerar nu, man vet ju att det är "dött".

Jag vill faktiskt ha kvar Gnome 2 / Win XP stuket..
Är väl gammal och gaggig.. men, så känner jag.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Åh, herregud. "Det var bättre förr?" Lyssna på er själva.

Permalänk
Skrivet av Schrimp:

I mina ögon är KDE och Unity,G3 i stort sett samma skräp.
Jag gillar Gnome2, men har mig veterligen ingen aktiv branch.. glappet som är sen till xfce, awesome osv är för mig alldeles för stort..
Och det känns faktiskt inte mycket bättre att det fungerar nu, man vet ju att det är "dött".

Jag vill faktiskt ha kvar Gnome 2 / Win XP stuket..
Är väl gammal och gaggig.. men, så känner jag.

Det finns en väldigt aktiv branch av gnome 2! Fan alltså att ingen vet det här. SCIENTIFIC LINUX 6 och 6.1, det är red hat enterprise utan loggorna, och att lite mer saker fungerar direkt typ wifi och flash och sånt. Support och uppdateringar till 2017 minst!

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

(men det är synd att det baras finns en, eller 2 då CentOS 6 också)..

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så länge surfplattor och dess operativ kan samexistera med datorer och mer klassiska operativ har jag inga problem med det. Men som du skriver blir tex GNOME3 och då även Unity väldigt anpassat för surfplattor. Med undantaget att de enligt mig ändå fungerar bra med mus och tangentbord. Windows 8 verkar däremot vara mer svårtstyrt med mus och tangentbord enligt det jag läst ( nu snackar jag om Metro gränssnittet ) men samtidigt måste jag medge att Windows 8 med Metro ser väldigt bra ut för surfplattor.

Jag håller mig till Ubuntu 10.04 ett tag till men funderar starkt på att uppgradera till Ubuntu 11.10. Jag kan nog lära mig att gilla Unity. Annars tycker jag att Mandriva 2011 ser bra och intressant ut.

Det ser ut såhär ungefär:

Går fina att köra gnome2 fortfarande, om du inte står ut med skiten.
http://i1-news.softpedia-static.com/images/extra/LINUX/large/...

edit : eller tydligen inte
a "GNOME classic" session is available in the login screen, but it will probably be removed soon (because according to Mark Shuttleworth, there won't be a classic GNOME session in Ubuntu 11.10 - Unity 2D will be used as the fallback mode instead):

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att Linus Torvald själv samt en hel del kernelutvecklare totalsågar det nya Gnome 3:

http://www.idg.se/2.1085/1.397107/linus-torvalds-toksagar-gno...
https://plus.google.com/106327083461132854143/posts/SbnL3KaVR...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag kan bara säga så här, om sakerna är mer slöjobbade än XP då är det ett steg tillbaka. XP var ganska bra faktiskt, väldigt överskådligt och allt bara fungerade, jag hade 0 bluescreens dom senaste 5 åren. Visst inget "lull-lull" men fan vad det fungerade! Det bara fungerade och snabbt också.

De första åren var det väl dock inte lika snabbt och stabilt; det tar ett tag för hårdvaran att komma ikapp (och folk att vänja sig) men sedan brukar få vilja gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

+1, även om jag håller med dig så är marknaden för oinstatta större. Tablet och mobiler etc ersätter ju för många en helt vanlig dator. Tycker Microsoft borde göra ett separat os för vanliga stationära med alla nya funktioner från Win 8 fast i Windows 7 Grafiska UI. Nu verkar ju detta vara inkulderat i Windows 8 men aa det är svårt att förklara.

Jag installerade Windows8 åt frugan som inte tycks komma överens med linux. Det tog några dagar så crachade MetroUI totalt med resten fungerar, och då började Windows8 se ut som Windows7 med några små förändringar här och där :p. Så antagligen kommer man att få välja mellan klassiskt UI eller Metro UI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

I såna fall kommer jag revertera till Windows XP för alltid!

Jag förstår att man satsar på leksaker som "plattor" nu och så. Men vafan vi som har riktiga datorer då, med dator, skär, mus och tangentbord. Är detta helt bortprioriterat? Personligen ser jag inte nyttan med W8, Unity och G3. Skiten är gjort för barn eller förståndshandikappade för fan, nu får det vara nog!

Jag kan bara säga så här, om sakerna är mer slöjobbade än XP då är det ett steg tillbaka. XP var ganska bra faktiskt, väldigt överskådligt och allt bara fungerade, jag hade 0 bluescreens dom senaste 5 åren. Visst inget "lull-lull" men fan vad det fungerade! Det bara fungerade och snabbt också.

Jag ska dra en XP install nu idag tänkte jag, och jag har minst 35 olika linuxvarianter på cd/dvd, men jag har XP på CD och all programvara har jag på CD också. Om jag vill skulle jag kunna installera XP om 35 år på min 35 år gamla dator, med mina 35 år gamla cds med exefiler, och allt kommer fungera!
Kommer dom nya linuxvarianterna stödja detta? Troligtvis inte. Kommer W8, knappast.

Tänk om man bara vill ha saker gjort, vad är det för fel med det?

Jag förstår heller inte din meningen med att installera en 35 år gammal dator med ett 35 år gammalt operativsystem med program, ingen skulle göra det. Linux program brukar vara bakåt kompatibel och jag har aldrig märkt några svårigheter. Sen bara tanken på att man ska sitta år 2011 med en massa cd för att installera Windows program känns väldigt gammalmodigt. Visst kan jag hålla med om att det finns en del att önska kvar i Unity men Canonical är på rätt väg gällande Unity. Jag använder beta1 av 11.10 och skillnaden mellan den och 11.04 är ju att Unity verkligen har blivit betydligt bättre, jag måste säga att jag är rent av imponerad av 11.10..

Jag använder själv bara Linux och vår bruksdator på den har jag Linux Mint men jag kommer att gå över till Ubuntu på den oxå då 11.10 är släppt. Linux Mint är det absolut inget fel på alls! Men den känns lite gammal bara själva skrivbordet och jag jobbar i princip lika snabbt med 11.10 som med Mint. Dessutom tror jag inte alls att XP är snabbare att jobba med än Linux med Unity, det kan ta lite tid att komma in i Unity och då speciellt den första versionen av Unity den version jag kör nu den är lättare att ta till sig på en gång och den är klart vass att arbeta med om man har en vanlig dator..

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Mycket backåtsträvare nu, det börjar likna england. Man kan inte ha samma interface för evigt, nu eperiementerar många med nya, och försöker förbättra, även om det inte blir perfekt direkt så lär dom sig av sina misstag och tillslut blir det perfekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Mycket backåtsträvare nu, det börjar likna england. Man kan inte ha samma interface för evigt, nu eperiementerar många med nya, och försöker förbättra, även om det inte blir perfekt direkt så lär dom sig av sina misstag och tillslut blir det perfekt.

För det första, det finns inget som är perfekt.

För det andra, jag börjar se ordet bakåtsträvare ganska ofta nu så vill gärna ha lite klarhet i vad du/ni menar. På vilket sätt är man bakåtsträvare om man inte gillar Unity eller Gnome 3? Jag, exempelvis, gillar minimalistiska skrivbord samt enkelhet och kontroll, därav gillar jag varken Gnome3 eller Unity. Gnome 2 gick bra, men Gnome 3 börjar bli lite för mycket, det passar helt enkelt inte min smak.

Kom med sakliga argument istället för en massa trams.

Permalänk
Hedersmedlem

De nya gränssnitten är inte till för de som faktiskt "använder" datorn (mitt ord, med stark inlagd värdering ) för att t ex programmera, köra servertjänster, automatisera saker, osv. De nya gränssnitten känns primärt utvecklade för en grupp användare som använder tjänster på internet, kanske spelar spel, men inte behöver datorn till speciellt mycket mer. De är inte gränssnitt som primärt målats upp för effektivt "användande" (enligt tidigare definition) av datorn — de känns snarare som gränssnitt för mediekonsumtion, sociala medier, kommunikation med vänner, osv.

Gruppen som vill ha datorn till detta nya användningssätt är enormt mycket större än gruppen som sitter och pillar med kod, åtminstone för hemmamarknaden. På så sätt skulle man kunna förklara varför standardgränssnitten utvecklas åt detta håll.

Jag tycker alltså att det är förklarligt, men jag tycker inte nödvändigtvis att det är positivt. Ska jag utveckla snabbt så är jag snarare en anhängare av att det borde vara inbakat i skolplanen att från väldigt tidig ålder att lära sig "programmera" enkla saker, att faktiskt "använda" en dator. Jag tror det finns enorm nytta av detta för i stort sett alla i arbetslivet (inte minst i en så industriellt utvecklad nation som Sverige), och då är datorns och internets utveckling fortfarande ändå väldigt färsk. Även om gränssnitten går mot peka-klicka så kan jag känna att det finns enormt mycket att tjäna på att förstå underliggande principer för att kunna få grepp om tekniken, på samma sätt som man måste lära sig bevis för olika satser inom matematik för att nå förståelse. Därför tycker jag också det är tråkigt med de nya gränssnitten och mer låsta plattformarna som distanserar användaren så mycket som möjligt från vad som egentligen händer, och jag anser inte heller att det faktiskt måste underlätta för användaren i längden.

Samtidigt är det ju på öppna plattformar fortfarande fritt att själv välja gränssnitt, och gränssnitt försvinner generellt inte så länge någon har intresse av att fortsätta använda och underhålla dem. Ovanstående handlar mer om implikationer av att standardvalen förändras — själv kör jag med de gränssnitt jag trivs med.

Anledningen att låsning av plattformar har blivit normen senaste åren kan nog härröras till att det visat sig finnas väldigt mycket pengar att tjäna på detta (cf. App Store). De ytliga argument jag presenterat här ger säkert inte en full bild, och det finns mycket att säga, men… tja. Det finns frisk luft utanför fönstret . Hade jag varit i förslagsgivande ställning så hade jag konkret propsat på Raspberry Pi och elementär Pythonprogrammering från ~mellanstadiet, om inte en praktisk så åtminstone en intresseväckande åtgärd. En sådan utveckling kan ses bli än mer viktig ju längre användarna flyttas från själva "metallen" i datorn, så att säga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Så använd inte dom saker som du inte gillar isåfall, du har ju valfrihet om du väljer att köra linux. Jag har kört Slackware sedan -97 ungefär och först använde jag blackbox men utvecklingen stagnerade lite där och så kom fluxbox som en fork av blackbox och jag bytte till fluxbox. Sedan dess har det varit mitt val när det gäller linux dist och fönsterhanterare med några testrundor av ubuntu, fedora, gentoo, debian, archlinux mf.l för att se hur dom beter sig men alla vägar leder till Slackware och Fluxbox för mig. Däremot måste jag säga att på min laptop gillade jag verkligen G3, det var snabbt och responsivt och att trycka Windowsknapp och bara skriva "term" och smacka Enter var trivsamt vilket även gäller alla andra applikationer som jag använder - har aldrig gillat att ha en massa ikoner överallt och jag har samma stuk i fluxbox men där är det shortkeys som gäller istället.

Så vad vill jag ha sagt? Hela diskutionen är ju menlös eftersom det finns massvis med val för att förgylla din vardag och allt är inte för alla men det finns många möjligheter där ute så något borde ju passa man man tycka. Och att ta detta till en högre nivå och börja diskutera varför Microsoft gör på ett visst sätt eller varför gnome utvecklarna gör på ett visst sätt är liksom inte relevant, det är deras val helt enkelt och DU köper deras filosofi eller så köper DU den inte för när allt kommer omkring är det såhär att alla opensource utvecklarna gör detta för att dom tycker om det och för att dom har ett gemensamt mål med sitt projekt. Microsoft gör detta för att tjäna pengar och det är inte dig och mig dom tjänar pengar på utan det är stora företag som köper in volymlicenser och den dagen en CIO baserar sitt val av Windows genom att titta på hur snyggt GUI't är så kastar vi snöbollar i helvetet.

Passar inget kan du faktiskt göra som Richard Stallman och börja skriva dina egna projekt för att du inte trivs med hur världen omkring dig förändras.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag tror att man installerar det som passar bäst för det syfte datorn är till för.
Tror på ett inlägg ovan, att Unity m.fl kanske inte är till för serveradministration, eller programmering. Men för hemmabruk, kontorsbruk mm. kan det fungera smidigt.

Android på telefonen har förenklat mycket i min vardag. På datorn använder jag Linux Mint. På jobbet blir det Win XP, Vista och 7, eftersom det är vad som erbjuds där.

Allt kommer att finna sin roll, och det kommer säkert något bra ur denna utveckling (eller avveckling som någon valde att kalla det) inom sinom tid.

Permalänk

Jag läste igenom denna tråd som jag såg att jag själv hade skrivit i förlänge sen, en tillbakablick helt enkelt, Jag är fortfarande hängiven av unity och tycker det är både snabbt och tillfredsställer det mesta i ett linux system, jag har Unity hemma för att alla i min familj tycker det är bra även jag själv som jag nämnde, men jag har också en pc som ingen annan än jag själv älskar och på den använder jag Xmonad som fönsterhanterare, men det betyder bara att just jag tycker det är bra, det har absolut ingenting med att jag blir snabbare på att koda eller så, det har enbart med utseende att göra. Allstå hur systemen visuellt ser ut är bara personligt och har egentligen ingenting med hur produktiv man är!

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av antecblue:

Jag läste igenom denna tråd som jag såg att jag själv hade skrivit i förlänge sen, en tillbakablick helt enkelt, Jag är fortfarande hängiven av unity och tycker det är både snabbt och tillfredsställer det mesta i ett linux system, jag har Unity hemma för att alla i min familj tycker det är bra även jag själv som jag nämnde, men jag har också en pc som ingen annan än jag själv älskar och på den använder jag Xmonad som fönsterhanterare, men det betyder bara att just jag tycker det är bra, det har absolut ingenting med att jag blir snabbare på att koda eller så, det har enbart med utseende att göra. Allstå hur systemen visuellt ser ut är bara personligt och har egentligen ingenting med hur produktiv man är!

Äh det här ämnet är ju lika aktuellt nu som då. Själv tycker jag att Unity är helt funktionellt på ett desktop OS. Dock så är det så mycket med inställningarna som är dryga och att det vägrar att fungera med såmånga andra saker som gör att jag håller mig borta.

Vande mig vid i3 tiling manager nu. Har svårt att gå tillbaka till en traditionell DE efter det. Är skönt att kunna navigera hela mitt os med fönster och allt med enbart tangentbordet. (Försök lägga upp fötterna på bordet framför dig, luta dig bakåt och ha en trevlig upplevelse med datormusen i knät, balanserat med ett tangentbord.)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Hedersmedlem

Linux, OpenSolaris, BSD osv. tillåter ändå mer än proprietära alternativ. Vissa gamla 90-tals klassiker för skrivbordet finns ju fortfarande och t o m med visst underhåll, som WindowMaker. Vad gäller Windows 8 har jag egentligen inget att tillföra; min erfarenhet är begränsad till 2012 och då är det ju ändå andra verktyg, inklusive mycket PowerShell, som gäller, vilket mer eller mindre gör frågan irrelevant.

Att inte kunna köra Linux på gammal hårdvara är ibland sant, men jag förstår inte kritiken. Eftersom Linux-kärnan inkluderar de flesta drivrutiner som kan behövas, är det självklart att det inte är praktiskt att bara låta Linux-kärnan svälla över, vilket skulle innebära enormt arbete vad gäller kompatibilitet, förutom att blivit onödigt stor och mer tungrodd. För RHEL och dess släktingar finns t ex ELRepo där fokus ligger på moduler för äldre hårdvara (utan att ha kollat igenom innehållet skulle jag ändå gissa att serverhårdvara är prioriterat; jag har stött på behovet på ett Tyan servermoderkort från 2006 med Opteron och Nvidia chipset). Både vad gäller Linux-kärnan och t ex Xorg rensas emellanåt stöd för ovanlig och gammal hårdvara, men det går som nämnt ofta via andra källor hitta både fungerande och säkra moduler.

Bakåt- eller framåtsträvare är en svävande definition. Som exempel kan du ju ta det oerhörda uppsving tiling WM:s fick i slutet av 2000-talet. Är det en strävan framåt eller bakåt? I min mening är frågan helt oväsentlig för vissa arbetsmetoder är generisk inlagda i oss och förblir desamma oberoende av tid. Konsolen är tidlös och kommer så att förbli.

Jag kan på ett sätt förstå att vissa saker "fördummas" eftersom många användare av de äldre operativsystemen ändå inte orienterade sig genom att förstå systemet, utan genom vana; upprepar du samma rutin ett flertal gånger där ingen anpassning krävs kan ge det felaktiga intrycket att användaren förstår systemet.

Sedan är det ju ändå för härligt att det alltid finns något att gnälla på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Går fina att köra gnome2 fortfarande, om du inte står ut med skiten.
http://i1-news.softpedia-static.com/images/extra/LINUX/large/...

edit : eller tydligen inte
a "GNOME classic" session is available in the login screen, but it will probably be removed soon (because according to Mark Shuttleworth, there won't be a classic GNOME session in Ubuntu 11.10 - Unity 2D will be used as the fallback mode instead):

Jag kör Gnome-classic och i Ubuntu 12.04 är Gnome-classic = Gnome 3.4.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag kör Gnome-classic och i Ubuntu 12.04 är Gnome-classic = Gnome 3.4.2

Jag bytte till mate istället.