Verktyg Visningsval
2011-10-19, 13:19   #1

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

Något alternativ till att kunna arbeta seriöst med musik i annat os än Win/MacOs

Tycker Windows är galet korkat/plottrigt. Sitter på en pc och skaffar väl kanske en iMac. Men tänkte höra om det fanns andra alternativ innan jag gör det?
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2011-10-19, 13:30   #2

traeskapa

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: nov 2005

Du kan ju köra hackintosh på din PC. Eller kanske testa http://ubuntustudio.org/.
Huruvida ubuntu studio är något att ha, det vet jag inte. Men kanske värt att testa.
Kaffedrickarverktyg: Simponsmugg med Homer på
traeskapa är inte uppkopplad
2011-10-19, 17:13   #3

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Ubuntustudio fungerar, det finns massor av band som gjort demos i det, men det är förstås en hel del krångligare att använda än Windows med typ Reaper och några VSTer ....
the squonk är inte uppkopplad
2011-10-19, 17:17   #4

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Plats: svar: ja

Registrerad: mar 2011

Lite kort: NEJ.

Man måste nästan ha en realtidskernel i linux om det ska bli bra. Nästan inga VSTer funkar i linux, och många färre fungerar på mac än win.

Det absolut enklaste och mest problemfria för musik är Windows XP, it just works. Inget tjafs med drivers som inte fungerar i W7-64 etc. Näst bäst tror jag Vista är, tyvärr. Själv använder jag linux till det mesta men jag har separata xp-installationer enbart för musikproduktion. Du kanske kan få andra saker att fungera lika bra som xp, men varför gå över ån efter vatten. Keep it simple..

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.
bigmac pro är inte uppkopplad
2011-10-19, 17:23   #5

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2004

Realtidskernel ingår i Ubuntustudio, så det är inget problem, kör faktiskt med en sådan kernel på min Kubuntu 11.10 som jag skriver från just nu och det är hur stabilt som helst ...

Men programmen är en hel del krångligare, när allt är rätt inställt fungerar det dock lika bra som på Windows, fast krångligare.
the squonk är inte uppkopplad
2011-10-19, 17:32   #6

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Jag testade på skoj att installera alla "daw" programmen jag kunde komma på till mint, inte skit fungerade. Så mer komplicerat än windows lär det bli. Är det inte bara vissa ubuntustudio som kör med realtidskernel? I windows dubbelklickar man på en exe.fil eller stoppar i en cd, sen är det klart typ.

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.
2011-10-19, 20:01   #7

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Tack för svaren. Gillar inte riktigt cubase heller faktiskt. Och om det är krångligare Ubuntustudio hoppar jag nog det. Har kört cubase i ett antal år, nu kör jag win7 och alla gamla pluggar fungerar inte bla. Hackintosh har jag dåliga erfarenheter av och känns rätt oseriöst. Jobbigt om något börjar strula dessutom. Får bli en iMac helt enkelt och hoppas att jag blir mer produktiv i logic.
2011-10-19, 20:10   #8

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Du kan nog tanka hem en demo version eller en lite version av Ableton live, finns många tutorials och video på både deras egen site och youtube. Logic borde vara typ som cubase antar jag (har inte använt något av dom) men för mac. Det enda som egentligen skiljer sig från mängden är Ableton, du kan jobba på andra sätt där. Vill du ha något konventionellt så kan du lika gärna köra Reaper och betala mindre.

Inget av programmen kommer göra dig mer produktiv dock. Det är olika workflows som skiljer. Produtivitet kommer inifrån.

2011-10-19, 20:29   #9

mats42

Medlem

Plats: Sundsvall

Registrerad: jun 2004

JAg skulle undvika Vista, både 32 och 64 bits versionerna.
De är i princip "döda" redan, dvs MS lägger mer energi på XP än vad de gör på Vista
mats42 är inte uppkopplad
2011-10-19, 20:38   #10

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bigmac pro Visa inlägg
Du kan nog tanka hem en demo version eller en lite version av Ableton live, finns många tutorials och video på både deras egen site och youtube. Logic borde vara typ som cubase antar jag (har inte använt något av dom) men för mac. Det enda som egentligen skiljer sig från mängden är Ableton, du kan jobba på andra sätt där. Vill du ha något konventionellt så kan du lika gärna köra Reaper och betala mindre.

Inget av programmen kommer göra dig mer produktiv dock. Det är olika workflows som skiljer. Produtivitet kommer inifrån.
Njae... Såg en föreläsning om produktivitet. Först gjorde föreläsaren en undersökning i publiken hur de prioriterade olika saker för gynnsam produktivitet/kreativitet. Kortfattat gav undersökningen resultatet var att människor med idéer kom först, och miljön kom rätt långt ned. Föreläsaren visade sen en bild på en källarlokal med dålig belysning, kontra en fin/mysig arbetsmiljö, högt i tak, bra belysning med havsutsikt och hävdade att sannolikheten för att ett företag skulle bli framgångsrikt i källarlokalen med dålig belysning var minimal. Han hävdade därför att man bör lägga mest energi till att börja med att ha en bra arbetsmiljö som stimulerar människorna till kreativitet. Dvs en dålig arbetsmiljö påverkar mer än folk är medvetna om.
Körde mac och logic 3.2 eller liknande för massa år sen och minns bara att jag fick mer gjort under MacOS än windows. Så produktivitet kommer inifrån, om miljön tillåter. Jag är inte speciellt strukturerad människa så det skulle underlätta med ett enklare gränssnitt för min del.
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2011-10-19, 21:03   #11

bigmac pro

Medlem

bigmac pros avatar

Ableton finns till mac också, du kan alltid pröva. en del har suttit fast och inte fått nåt gjort på lång lång tid sen testar dom ableton och då släpper det, finns det motsatta också. Så testa först. Ge det lite tid.

Sök jobb