Verktyg Visningsval
2011-10-24, 23:49   #1

Mejan

Medlem

Mejans avatar

Registrerad: sep 2009

nytt problem med mediatomb

Hej!

mitt nya problem är att jag har sat mediatombs på autostart men då start den inte som den ska så jag måste gå in i en terminal och skriva sudo mediatomb start så börja de funka som de ska plus att jag inte kan stänga den terminal rutan för så stängs processen av.... sedan så kommer den inte ihåg vart i från den ska hämta alla videos osv.. så då måste jag säga till om de varje gång jag starta de på nytt...

någon som har några lössningar på hur man ska få autostarten som den ska...
dessa metoden har jag gjort:
sudo invoke-rc.d mediatomb start
detta är va jag menar att de inte start riktigt
vilket hur som helst gör att jag måste ha nåt lössenord vilket inte funkar med lössen som står i conf filen och inte mitt login i ubuntu heller så de vette fan va de är för nåt dom tänker på.

men när jag starta via terminalen därefter så behöver jag tydligen inget lössen längre men då finns inte min addad mappar kvar så då måste jag adda allt igen! vilket jag tycker är en dryg detalij som borde go att lössa med nå script kanske vet ej då addning systemet är web ui basserat antar att de går att göra i nån config fil eller nåt som jag missat...

skulle vara gött om någon kunde förklara va för de är så....

tack på förhand.
"Death is the solution to all problems. No man - no problem" Comp1: ubuntu 12.04 CPU: intel i7 Q 720 Ram: 6 GB. Comp2: arch Linux CPU: intel core 2 6600 Ram: 2 GB. Comp3: windows7 ulti CPU: intel i5-760 @ 3.2Ghz Ram: 12 GB. Comp4: centos 5 CPU: 2x Intel Xeon E5-2660 Ram: 24 GB Phone: LG Google nexus 4
Mejan är inte uppkopplad
2011-10-25, 13:33   #2

stukad_85

Medlem

Plats: Mölndal

Registrerad: aug 2008

Mediatomb körs väll redan som en tjänst vid uppstart?

"MediaTomb will by default run as a service at boot. You can start and stop the service manually from the terminal using the following commands:"

Stop the MediaTomb service
sudo /etc/init.d/mediatomb stop
Start the MediaTomb service
sudo /etc/init.d/mediatomb start
Restart the MediaTomb service
sudo /etc/init.d/mediatomb restart
"Running MediaTomb Manually - You may run MediaTomb manually, but you must first remove the service using the following terminal commands."

sudo mv /etc/init.d/mediatomb /etc/init.d/mediatomb.backup
sudo update-rc.d mediatomb remove
"Once the service is removed, you may run MediaTomb using the following command in the terminal."

mediatomb

Quakelive
stukad_85 är inte uppkopplad
2011-10-25, 14:13   #3

Mejan

Medlem

Mejans avatar

ja alså den körs ju men då när man försöker adminstrea den så vill den ha lössenord samt användar namn när jag kollar i /etc/mediatomb/config.xml så står de username="mediatomb" password="mediatomb" och när jag skriv in de så kommer jag inte in på admin sidan, bara för igenkligen de ända andra alternativet som värka dum tom så skrev jag in mitt användar namn och lössen ord som jag har till datorn men de funka inte heller... så jaa den kör vid uppstart men den vill ha användar namn och lössen som jag ej vet vart jag kan hitta.. där av så kör jag manuel start i terminalen för då behöver den tydligen inget användar namn eller lössen helt plötsligt va nu de beror på vet jag ej...
"Death is the solution to all problems. No man - no problem" Comp1: ubuntu 12.04 CPU: intel i7 Q 720 Ram: 6 GB. Comp2: arch Linux CPU: intel core 2 6600 Ram: 2 GB. Comp3: windows7 ulti CPU: intel i5-760 @ 3.2Ghz Ram: 12 GB. Comp4: centos 5 CPU: 2x Intel Xeon E5-2660 Ram: 24 GB Phone: LG Google nexus 4
Mejan är inte uppkopplad
2011-10-26, 20:45   #4

MaLo

Moderator

MaLos avatar

Plats: Solen

Registrerad: apr 2002

Försök hålla dig till en tråd för det blir lätt förvirrat om du startar nya trådar med snarlika ämnen hela tiden.

Tack

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM
MaLo är inte uppkopplad
2011-10-26, 21:57   #5

Mejan

Medlem

Mejans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MaLo Visa inlägg
Försök hålla dig till en tråd för det blir lätt förvirrat om du startar nya trådar med snarlika ämnen hela tiden.

Tack
om du kollar in de trådar jag gjort så är den första om va för tv inte kunde komma åt filerna på servern: http://www.sweclockers.com/forum/17-...-om-mediatomb/ och den andra är om mappningen i programet: http://www.sweclockers.com/forum/17-...ing-mediatomb/ och denna tråd är om upstarten av programet.

eftersom dom igenkligen inte hör samman och upptäcks på olika tillfällen skulle jag kanske ha gjort mer öppna rubiker men de första rubiken den löste jag själv och så skrev jag till i efter hand vad problemet var och hur jag löste de(den är stängd). andra va en helt annan fråga och har med hur programet av gör vartt olika mappar ska hamn (ingen anning än och ingen som läst den vet hur tydligen) och den har en mycket "stängd" rubrik för jag vet va jag var ut efter lägger jag dit min sissta fråg (den här) så har den inte med rubriken att göra... alså känner jag att de är bättre att öppna en ny som har denna rubrik så när folk söker i framtiden med dessa problem kan dom hitta rätt istället för att inte hitta någon tråd.

där av anser jag att de inte blir förvirrande...

och jag antar nu att jag ingentligen kanske bara skappa mer skit en va jag löste men denna text... men hoppas att du ser min syn vinkel i de hela!
Mejan är inte uppkopplad
2011-10-27, 09:40   #6

MaLo

Moderator

MaLos avatar

Plats: Solen

Registrerad: apr 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mejan Visa inlägg
om du kollar in de trådar jag gjort så är den första om va för tv inte kunde komma åt filerna på servern: http://www.sweclockers.com/forum/17-...-om-mediatomb/ och den andra är om mappningen i programet: http://www.sweclockers.com/forum/17-...ing-mediatomb/ och denna tråd är om upstarten av programet.

eftersom dom igenkligen inte hör samman och upptäcks på olika tillfällen skulle jag kanske ha gjort mer öppna rubiker men de första rubiken den löste jag själv och så skrev jag till i efter hand vad problemet var och hur jag löste de(den är stängd). andra va en helt annan fråga och har med hur programet av gör vartt olika mappar ska hamn (ingen anning än och ingen som läst den vet hur tydligen) och den har en mycket "stängd" rubrik för jag vet va jag var ut efter lägger jag dit min sissta fråg (den här) så har den inte med rubriken att göra... alså känner jag att de är bättre att öppna en ny som har denna rubrik så när folk söker i framtiden med dessa problem kan dom hitta rätt istället för att inte hitta någon tråd.

där av anser jag att de inte blir förvirrande...

och jag antar nu att jag ingentligen kanske bara skappa mer skit en va jag löste men denna text... men hoppas att du ser min syn vinkel i de hela!
Nej då det är inte korsspottning så du ligger inte illa till utan det är på gränsen helt enkelt och då du blivit anmäld tyckte jag det var bra att skriva denna påminnelse i tråden så andra också ser den, så slipper vi fler rapporter.

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM
MaLo är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb