Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.

Permalänk

Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.

Hej! Nu börjar snacket inför nästa utgåva av Ubuntu. Denna LTS ( Long Term Support ) kommer få en supportcykel på 5 år istället för 3 år som det varit innan.

Alpha 1 kommer den 1 December så efter det lär nog nyheterna börja strömma till.

Jag har gjort en egen liten logotyp bestående av komponenter från Canonical själva. Håll till godo.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ser fram emot en ny version av Ubuntu som faktiskt funkar och inte har buggar överallt!

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lång support!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

På webup8 kan man få nyheter om 12.04 LTS Precise Pangolin.
http://www.webupd8.org/search/label/Precise%20Pangolin?max-re...

Dom kommer att byta tillbaka från Banshee till Rhythmbox som musikspelare.

https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule

Permalänk
Skrivet av TheAndrew:

Ser fram emot en ny version av Ubuntu som faktiskt funkar och inte har buggar överallt!

Det hoppas jag också på. Unity får gärna bli bättre optimerat så det startat och stänger ner sig fortare. När jag körde 11.10 tog det betydligt längre tid än vad 10.10 gör som jag använder nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tur att man inte MÅSTE köra unity, tycker gnome är bra mycket bättre och användarvänligt.. unity kanske är bra på en netbook men inte till vanliga desktops

Permalänk
Medlem

Jag kör helst XFCE på ubuntu. Hade lätt kört ubuntu på min htpc om inte filmer laggat sönder på den (amd llano a8-3850). Funkar dock klockrent i Fedora16 vilket är underligt då det borde va samma drivrutiner.

Edit: nej, det verkar som om Fedora16 har nyare open source grafikdrivrutiner än Ubuntu 11.10. Måste va därför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Ser fram emot en ny version av Ubuntu som faktiskt funkar och inte har buggar överallt!

Har jag väntat på de senaste 6 åren och har inga höga förhoppningar på denna version. LTS har inte betytt så mycket mer en längre patsh stöd.

Permalänk

Såg detta idag: http://www.webupd8.org/2011/11/install-ubuntu-unity-bottom-la...

Även om det är via ett PPA är det bättre än inget. Möjligheten att ha Unity dockan i botten av skärmen är ett stort plus för mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Unity börjar funka rätt hyfsat nu. Föredrar den istället för Gnome 3.
Men smaken är ju olika naturligtvis.
Nu har ju Ubuntu några månader på sig att testa och optimera.
Förhoppningsvis blir det ett bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag tycker Unity börjar funka rätt hyfsat nu. Föredrar den istället för Gnome 3.
Men smaken är ju olika naturligtvis.
Nu har ju Ubuntu några månader på sig att testa och optimera.
Förhoppningsvis blir det ett bra resultat.

Det är ju tyvärr lite som att säga att man föredrar tandvärk framför tarmvred.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är ju tyvärr lite som att säga att man föredrar tandvärk framför tarmvred.

och vill man inte ha tandvärk eller tarmvred eller något annant skit så kör man gnome 2 på Debian Squeeze

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

och vill man inte ha tandvärk eller tarmvred eller något annant skit så kör man gnome 2 på Debian Squeeze

Sen går det ju inte att undvika att även Debian kommer att ha Gnome 3 i nästa stable release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av It-nisse:

plunn ! kör det os som du trivs med ! själv har jag inget behov av propertiert os

Tjau..... nu är det inte många som trivs med GNU-köret, själv kör jag hellre ett öppet OS där man insett att man måste samarbeta med kapitalet (som Android).

Vi kan återuppta diskussionen om något år när det helt rasat ihop för "halmhattarna".....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag ser mer fram emot Wayland än någon ny GNU/Linux distribution.
När det förhoppningsvis kommer 2012, spelar det ingen roll vilken distribution man kör.

Visa signatur

Q9550 @ 3.6Ghz | Noctua NH-D14 | 60GB SSD OCZ-VERTEX2 | 250GB Western Digital | GeForce GTX 460 | Corsair Vengance DDR3 16GB | Asus P5P43TD | Fractal Design Core 3000 | Corsair TX 650W | BenQ G2420HDB & HP L2208w

Permalänk
Medlem

Utvecklas mycket av Canonical själva eller är det mest att man bygger ihop färdiga prylar till ett eget paket? Har själv svårt för att bli upphetsad för att man byter från den ena musikspelaren till den andra eller byter skrivbordsbakgrund. Installerar hellre själv de program och användarinterface jag vill använda (jag kör mest Arch Linux numera).

Men det är ju ändå trevligt om nya utgåvor av ubuntu bidrar till utvecklingen av programmen som ingår. Det kan i och för sig även bidra till utvecklingen av alternativa program om ubuntuanvändarna blir missnöjda med det som ingår (kan tänka mig att en och annan byter skrivbordsmiljö till Xfce eller KDE).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Utvecklas mycket av Canonical själva eller är det mest att man bygger ihop färdiga prylar till ett eget paket? Har själv svårt för att bli upphetsad för att man byter från den ena musikspelaren till den andra eller byter skrivbordsbakgrund. Installerar hellre själv de program och användarinterface jag vill använda (jag kör mest Arch Linux numera).

Men det är ju ändå trevligt om nya utgåvor av ubuntu bidrar till utvecklingen av programmen som ingår. Det kan i och för sig även bidra till utvecklingen av alternativa program om ubuntuanvändarna blir missnöjda med det som ingår (kan tänka mig att en och annan byter skrivbordsmiljö till Xfce eller KDE).

Canoncal kör nog relativt mycket egen utveckling, iaf om jag har förstått det rätt. De har ju Unity, software-center(store?), Ubuntu One, och lite andra småprogram som de skapat. Jag har även förstått det som att arbete som läggs ned på Ubuntu också hittar sig till Debian mycket mer än förut, vilket är väldigt trevligt. (så att inte samma arbete behöver göras två gånger)

Däremot tror jag inte speciellt mycket bidras till upstream när det gäller program som Canonical inte själva har skapat, då är det nog mest paketering som gäller.

Testade 12.04 lite snabbt och upplevde inte att så mycket hade ändrats sedan 11.10, iaf inte ytligt. Är det någon som har testat det lite mer?

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Ser ingen poäng med ytterligare en Windows vs Linux/OS X/FreeBSD/Whatever. Det som diskuteras är väl Ubuntu 12.04 och relaterade ämnen, inte sant?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt 11.10 någon vecka måste jag faktiskt säga till min förvåning att Unity-gränssnittet har vuxit på mig. Gillade inte det alls i början, var bara segt och allmänt krångligt. Efter lite egna tweaks så flyter allting på mycket bättre, och jag upplever att jag kan arbeta mer effektivt än förut.

Ska bli spännande att se hur utvecklingen fortsätter i de kommande versionerna! Själv hoppas jag på att 12.04 håller löftet om att det ska bli mer strömsnålt, då jag kör det på min laptop.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk

Det artar sig nu!

Går ännu snabbare nu hoppas det blir mindre resurshungrigt också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Någon som kör denna ännu?
Håller på laddar ner nu ska vi se.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Någon som kör denna ännu?
Håller på laddar ner nu ska vi se.

Jag har inte testat den än. Återkom gärna med dina åsikter!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har inte testat den än. Återkom gärna med dina åsikter!

Haft det installerat 2 minuter (inte virtuellt), fått 2 krascher och håller nu på bränner PinGuy OS istället.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Unity i 11.10 sög ju.
Men det verkar som Unity kommer att suga mindre i Unity 12.04.

Man kan ta bort att den rekommenderar appar, och så kommer det bli snabbare och mer repressivt och konfigurerbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Unity i 11.10 sög ju.
Men det verkar som Unity kommer att suga mindre i Unity 12.04.

Man kan ta bort att den rekommenderar appar, och så kommer det bli snabbare och mer repressivt och konfigurerbart.

Jo nu vet jag inte hur det "suger" ??

Kan du sedan utveckla ditt resonemang om att ta bort appar samt då förslag på ersättning ?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo nu vet jag inte hur det "suger" ??

Kan du sedan utveckla ditt resonemang om att ta bort appar samt då förslag på ersättning ?

Du har nog läst fel på den sista citerade raden där det står att man kan stänga av funktionen som rekommenderar användaren att installera nya program, inte att man ska avinstallera några program.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jo nu vet jag inte hur det "suger" ??

Kan du sedan utveckla ditt resonemang om att ta bort appar samt då förslag på ersättning ?

Jag gillar Ubuntu men föredrar gnome-panel över Unity.

Jag tyckte att det var puckat och onödigt att Unity hela tiden skulle ge förslag på program jag kunde installera.
Numera så kan ställa in så att den inte gör det.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/ubuntu-12-04-finally-lets-...

Sen har även Unity blivit snabbare och mer responsivt. Jag har tyckt att Unity bar lite långsamt, oresponsivt, bökigt, och jobbigt.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/unity-5-0-ready-for-testin...

Globala menyer blir också något som man kan avaktivera om man så önskar.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/unity-global-menu-to-becom...

Så Unity blir snabbare och mer konfigurerbart. Jag har hört många klaga på Unity tidigare, men nu verkar det som att Unity börjar mogna och att en del resonemang bakom tidigare klagomål kommer att försvinna.

Det är bra att Unity blir bättre (speciellt då det är standard interfacet i Ubuntu).
Men personligen så är jag inte förtjust i Unity, hade jag provat senaste versionen innan jag provat Unity när det kom så kanske jag hade varit aningen mindre skeptisk emot det.

Permalänk

Kommer två videos.

Ser riktigt läckert ut i den andra videon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fattar inte att det inte satsas på Gnome shell istället. Har installerat det på min Ubuntu 11.10 installation och det är snyggt och trevligt. Unity ser dock ut att bli bättre och bättre, men i 11.10 ser det fortfarande sjukt fult ut. Förstår inte hur Ubuntu kunde förstöra utseendet så mycket.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580